Het grote Yamaha XTZ 750 Super Ténéré topic - deel 12

Busje dat op de pook zit is diameter 20mm uitwendig en 12 mm inwendig (en 18mm lang/diep).
De bout is dus 12mm dik.
Dan zou je het busje uit kunnen boren naar 14mm en een brons drooglooplagetje van 14-12-18 kunnen bestellen.

Maar is het de bout die uitgesleten is of het busje?

Wel een goeie link, die sla ik even op.
 
Zo een erop lassen?
 
Vandaag even terug geweest naar de verkoper van vorige week.
Want…...

Ik had Sarvin na mijn aankoop aan de bel en vertelde hem van de nieuwe suup en ook dat deze verkoper nog een tdm blok had waarvan hij ooit het idee had onder deze xtz te bouwen.
Sarvin vroeg mij of ik hem meteen mee had genomen waarop ik “nee” moest antwoorden.
"Huh Ray, waarom niet?"
thinking….thinking….fuck… kwartje valt.
“Bel je zo terug"
“Ga hem volgend weekend ophalen"
En zo geschiede vandaag
IMG_6595.jpeg
Blok is na het uitbouwen gereviseerd en kan dus zo onder mijn project motor.
Scheelt mij een blok van nul af op te bouwen en onderaan de streep ben ik veel voordeliger uit.
Enige wat er aan mankeert is een afgebroken boutje van de waterpomp.

Wel moet ik even navragen of ik zomaar een 850 blok (3vd) onder de suup mag monteren?
Mijn project heeft nog geen kenteken (wel Belgische papieren) dus moet ik nog naar het RDW.
 
Ik had Sarvin na mijn aankoop aan de bel en vertelde hem van de nieuwe suup en ook dat deze verkoper nog een tdm blok had waarvan hij ooit het idee had onder deze xtz te bouwen.
Sarvin vroeg mij of ik hem meteen mee had genomen waarop ik “nee” moest antwoorden.
"Huh Ray, waarom niet?"
thinking….thinking….fuck… kwartje valt.
“Bel je zo terug"
“Ga hem volgend weekend ophalen"
En zo geschiede vandaag
Slim van Gerard :t
 
Heeft er iemand nog een setje H4 koplampen op de plank liggen? Reden is dat ik nu Duplo lampen heb, wat echt belabbert licht geeft. Zitten al halogeen H4 met Duplo voet in, maar dat verstoort het lichtbeeld teveel '(

Dus: ik ben nu van plan om een setje H4 reflectors te zoeken en hier dan bixenon in te bouwen. Of eventueel led verlichting. Mensen hier ervaring met de voor/nadelen hiervan?
Er zijn verschillende oplossingen. Ik heb lange tijd rondgereden met LED H4 peertjes met Duplo adapter ringen. Gaf meer licht, vooral meer reflectie in regen e.d., maar een mooi of fatsoenlijk lichtbeeld was het nog niet.

Op Facebook zijn er bij mijn weten twee jongens (1 in Polen en 1 in Duitsland) die een ombouw set maken naar moderne reflector koplampen. Ik meen dat @Bowler zo'n set had.

Wat ook populair is om te doen is LED units monteren. Ik heb dat zelf ook en ik heb daar zelf een ingewikkelde beugel voor gemaakt. Maar ze staan ook voor 50/60 euro op marktplaats, Facebook en eBay.

Deze beugels kun je standaard 5,75" lampen in monteren. Dat kan zowel LED zijn, als moderne reflector lampen. Als ik zelf opnieuw de verlichting aan zou pakken zou ik denk ik 2 Cibie Oscar lampen erin zetten. Qua lichtopbrengst schijnen dat de toppers te zijn. Het lichtbeeld zelf is dan iets minder gelijkmatig verdeeld dan bij Hella's van hetzelfde formaat.
Heeft iemand een tip om deze speling op te lossen? Ik heb helaas geen beschikking over een draaibank. Anders had ik er een bronzen bus in gezet.

Ik zit te denken om de bus uit te boren en een nieuwe bus te plaatsen. Kan het alleen maar 1x proberen.
Moet alleen nog een passende bus vinden.
Uitboren zou ik mee oppassen. Je moet wel voldoende vlees overhouden op de pook zelf, anders breekt hij daar af.
Herstel bericht. De bout is ovaal versleten. Voor minimale speling zoek ik dus ook een nieuwe bout.
De bout is nog nieuw te krijgen.

Bij mij was hij gebroken na een val en dat heb ik met een bus en een gewone bout proberen te maken, maar dat is niet sterk genoeg. Neem gewoon een nieuwe bout :Y
Je speling wordt dan aan een stuk minder. Anders kun je er nog altijd ringetjes tussen zetten.
 
Er zijn verschillende oplossingen. Ik heb lange tijd rondgereden met LED H4 peertjes met Duplo adapter ringen. Gaf meer licht, vooral meer reflectie in regen e.d., maar een mooi of fatsoenlijk lichtbeeld was het nog niet.

Op Facebook zijn er bij mijn weten twee jongens (1 in Polen en 1 in Duitsland) die een ombouw set maken naar moderne reflector koplampen. Ik meen dat @Bowler zo'n set had.

Wat ook populair is om te doen is LED units monteren. Ik heb dat zelf ook en ik heb daar zelf een ingewikkelde beugel voor gemaakt. Maar ze staan ook voor 50/60 euro op marktplaats, Facebook en eBay.

Deze beugels kun je standaard 5,75" lampen in monteren. Dat kan zowel LED zijn, als moderne reflector lampen. Als ik zelf opnieuw de verlichting aan zou pakken zou ik denk ik 2 Cibie Oscar lampen erin zetten. Qua lichtopbrengst schijnen dat de toppers te zijn. Het lichtbeeld zelf is dan iets minder gelijkmatig verdeeld dan bij Hella's van hetzelfde formaat.



Uitboren zou ik mee oppassen. Je moet wel voldoende vlees overhouden op de pook zelf, anders breekt hij daar af.

De bout is nog nieuw te krijgen.

Bij mij was hij gebroken na een val en dat heb ik met een bus en een gewone bout proberen te maken, maar dat is niet sterk genoeg. Neem gewoon een nieuwe bout :Y
Je speling wordt dan aan een stuk minder. Anders kun je er nog altijd ringetjes tussen zetten.
Ik had inderdaad een setje van Christoff Ra. Hij past de originele lampen aan door er nieuwe heldere (poolse) lenzen in te zetten en door relais te gebruiken om de stroom direct van de accu te krijgen i.p.v. alles via de schakelaars te laten gaan.
ztoC4Wq.jpeg


hxakN88.jpeg
 
Er zijn verschillende oplossingen. Ik heb lange tijd rondgereden met LED H4 peertjes met Duplo adapter ringen. Gaf meer licht, vooral meer reflectie in regen e.d., maar een mooi of fatsoenlijk lichtbeeld was het nog niet.

Op Facebook zijn er bij mijn weten twee jongens (1 in Polen en 1 in Duitsland) die een ombouw set maken naar moderne reflector koplampen. Ik meen dat @Bowler zo'n set had.

Wat ook populair is om te doen is LED units monteren. Ik heb dat zelf ook en ik heb daar zelf een ingewikkelde beugel voor gemaakt. Maar ze staan ook voor 50/60 euro op marktplaats, Facebook en eBay.

Deze beugels kun je standaard 5,75" lampen in monteren. Dat kan zowel LED zijn, als moderne reflector lampen. Als ik zelf opnieuw de verlichting aan zou pakken zou ik denk ik 2 Cibie Oscar lampen erin zetten. Qua lichtopbrengst schijnen dat de toppers te zijn. Het lichtbeeld zelf is dan iets minder gelijkmatig verdeeld dan bij Hella's van hetzelfde formaat.



Uitboren zou ik mee oppassen. Je moet wel voldoende vlees overhouden op de pook zelf, anders breekt hij daar af.

De bout is nog nieuw te krijgen.

Bij mij was hij gebroken na een val en dat heb ik met een bus en een gewone bout proberen te maken, maar dat is niet sterk genoeg. Neem gewoon een nieuwe bout :Y
Je speling wordt dan aan een stuk minder. Anders kun je er nog altijd ringetjes tussen zetten.
Op marktplaats:

Facebook:
 
Goeden dag heren, dank voor de verwijzing naar de carb filmpjes nog. mikuni verkoopt geen kan en klare setjes, dus dat wordt ff alles bij elkaar zoeken en bestellen.

daarnaast zijn mijn uitlaat bochten redelijk verroest en ben ik op zoek naar iets esthetischere bochtjes.. bij offroad centrum hebben ze nu niet liggen.. heeft iemand deze liggen, en wil deze persoon er vanaf? of weet iemand nog een plek waar ze te halen zijn?

bij voorbaat dank!
 

Bijlagen

  • 174B17E3-8427-4980-A902-B1BF1AB3B94B.jpeg
    174B17E3-8427-4980-A902-B1BF1AB3B94B.jpeg
    200,9 KB · Weergaven: 14
Goeden dag heren, dank voor de verwijzing naar de carb filmpjes nog. mikuni verkoopt geen kan en klare setjes, dus dat wordt ff alles bij elkaar zoeken en bestellen.

daarnaast zijn mijn uitlaat bochten redelijk verroest en ben ik op zoek naar iets esthetischere bochtjes.. bij offroad centrum hebben ze nu niet liggen.. heeft iemand deze liggen, en wil deze persoon er vanaf? of weet iemand nog een plek waar ze te halen zijn?

bij voorbaat dank!
Orginele zijn steeds lastiger te vinden en wat er al te koop komt is aan het eind van zijn latijn.
Misschien in Duitsland bv:


Aftermarket rvs zijn te krijgen bij Bolski, uitlaatstore, noud`s motorbazaar, kedo en nog op meerdere sites.
Alleen in een paar maandjes zijn de prijzen flink gestegen.
Bestelde ik vorig jaar een set voor €240 kost die nu zomaar €280
 
Wie weet met hoeveel coating je een tank kan coaten?
Is dat 600gr (groot potje) of 2 x 450gr

Tankcure schrijft:
Hoeveel coating heb ik nodig?
Zorg dat u voldoende materiaal krijgt. Richtgetallen voor een motorfietstank van 10 tot 12 liter: 450 gram, boven 12 liter 600 gram coating. Met 600 gram kunt u een tank van 13 tot 16 liter behandelen. Doe altijd de hele tank en niet alleen de delen die slecht zijn.


En polyservice schrijft weer:
Een set van 450 gram is geschikt voor het behandelen van een motorfietstank van maximaal 10 tot 12 liter.
Een set van 600 gram is geschikt voor het behandelen van een motorfietstank van maximaal 20 tot 24 liter.


Ik loop helaas tegen een probleem aan met een tank.
Tijdens het schuren is de coatinglaag deels los gekomen en die moet er uit.
Dus eerst een coating verwijderaar, dan ontroesten, cleanen en weer coaten.;(

IMG_6604.jpegIMG_6611.jpegEE671FA6-A2B7-40FD-8042-C6355FAF13B3.jpgIMG_6612.JPG
 
Vandaag maar eens een begin gemaakt om extra zekeringen te plaatsen. Ze komen links te zitten, daar waar bij de eerste type's de spanningsregelaar zit.
De beugel zit er nog heb er 2 beugeltjes bij gemaakt . De kap kan er ook nog netjes op. Nog een plastic schild geplaatst. Nu nog aansluiten, maar dat komt nog wel. :Y .
Screenshot_20220205-172001.jpg
 
Goe bezig, maar extra... vanwege ?
Er zit handvat verwarming op, navigatie en nog een extra aansluiting voor de telefoon en plug voor een electrische pomp. En dat zit nu dus allemaal op 1 zekering. Er komen ook nog wat relais bij voor verlichting enzo.
 
HOERA HIEPERDEPIEP
*O**O**O*Nog een suup erbij.*O**O**O*

Heel soms komt er een advertentie voorbij die je gewoonweg niet kan laten schieten.
Zo ook vandaag, dus weer een suup erbij in de garage.

Eh ja, ik weet het.
Er staat al een blauw/wit/geel exemplaar
En 1 in Spanje bij Sarvin die er lekker zijn rondjes mee rijdt :] totdat zijn eigen suup weer door de keuring komt.
Dan nog een lopend project die op de brug staat.

En dan nog eentje erbij????
🤔🤔🤔🤔

WHY NOT????

Omdat het kan!!

Ok, genoeg gelul over mijn reden tot aankoop.
plaatjes en verhaaltjes, daarmee vullen we dit topic.

Jawel, DE suup kleurstelling die bij de meeste ó zo geliefd is, en nooit en te nimmer omgebouwd mag worden.
alle andere kleurstellingen mag je overspuiten onderkliederen en weet ik wat allemaal maar van deze kleurstelling blijf je af, punt uit.


Bekijk bijlage 1719023

Gelukkig dat ik deze uit andere handen heb weten te redden.
De jongens die naast de plek wonen waar deze suup stond hadden al plannen om er mee in het weiland te gaan crossen.
Jammer jongens, deze suup doet daar niet aan mee en gaat lekker met mij mee. lekker puh :W

Bekijk bijlage 1719024

Deze suup is opgebouwd door iemand die hem behoorlijk heeft ge-update.
Zelfs meer dan dat ik durfde te dromen.
Hij had het plan ermee naar de noordkaap te rijden echter toen de suup er klaar voor was liet zijn gezondheid hem in de steek.-O-
Dat vind ik dus echt zonde en is je worst-nightmare op motorgebied.
Ik ken deze meneer niet maar als ik zo naar de suup kijk zie ik dat hij er heel veel liefde in heeft gestoken, damned en dan de reis niet kunnen maken.:(

De eigenaar die hem van hem opkocht heeft hem een tijd gehad maar de laatste 3 jaren stond hij stil.
De koppeling is defect, de platen blijven plakken etc, ik ga daar natuurlijk nog naar kijken.

Maar wat fototjes en de upgrades die ik tot nu toe gevonden heb.

Daglichten en verstralers waar je tegenliggers las ogen van krijgen.
Valbeugels (helaas aan 1 kant dienst bewezen en de framebuis beschadigd)

Bekijk bijlage 1719035


In de achterklep een zekeringkast die meer aan een groepenkast van een huis doet denken.
Bekijk bijlage 1719037

Koplampen…...
Omgebouwd naar H5 of iets wat daar op lijkt, kwam in ieder geval een bak licht uit die ik nimmer bij een suup heb gezien.

Bekijk bijlage 1719038


Verder
OSCO kettingsmeersysteem
Handvatverwarming
middenbok.
hugger op het achterwiel
Verhoogd zadel en de gewone er ook bij gekregen.
Swiss set in de carb
stalen remleidingen
laser uitlaat
rvs bochten
Handig tasje op de achterklep
Stuurverhogers.
spanningsmeter voor de spanningsregelaar
extra schakelaar voor de koelvin
tig controlelampjes waar ik nog niet weet waar ze voor zijn, alarmlichten, etc etc etc
led knippertjes.

Nieuwe nokkenasketting, kleppen gesteld etc etc
alleen een boutje van de waterpomp is afgebroken maar daar kan ik denk ik wel mee leven.

Anyway, mooie uitbreiding van de vloot.
Hey Raymond, gefeliciteerd met dit pareltje! De genoemde updates komen me héél bekend voor!!! Deze is van mij geweest; mooi om te zien dat ie een goede toekomst tegemoet gaat! Deze is destijds verkocht en er kwam een GS, maarrrrr die is inmiddels ingeruild voor weer een ‘89- er Suup! Veel veilige kilometers gewenst!
 
Hey Raymond, gefeliciteerd met dit pareltje! De genoemde updates komen me héél bekend voor!!! Deze is van mij geweest; mooi om te zien dat ie een goede toekomst tegemoet gaat! Deze is destijds verkocht en er kwam een GS, maarrrrr die is inmiddels ingeruild voor weer een ‘89- er Suup! Veel veilige kilometers gewenst!
Hey @Nollie66

Wat leuk om je ouwe suup terug te zien, het kenteken is MN-60-RF
Had jij hem zo opgebouwd voor een verre reis?
De vorige eigenaar Eelco heeft hem 5,4 jaar in zijn bezit gehad, de laatste 3 jaar heeft hij stil in een schuurtje gestaan.
Dat heeft de suup geen goed gedaan.

Hier in het subforum Projecten staat hoe ver hij nu is en ik ga regelmatig updaten als er nieuws te melden is.
Nog een xtz750
 
Hoi Raymond. Ik had hem destijds puur voor de hobby opgeknapt, toen hij klaar was was de motivatie verdwenen en verkocht ik hem (domdomdom!). Ik heb nog wat details voor je: Wilbers progressieve voorveren, nieuwe Carmo dynamo, aangepaste dogbones (hogere motor). Als jij de Raymond bent uit Vinkeveen (?), en destijds “bloemetjes” reed, heb ik ooit deze cilinderkop van je gekocht. Ik begreep dat je er een 850 blok in wil gaan leggen; dat was ooit ook mijn plan! Mijn huidige ‘89-er herft nog maar weinig gelopen, dus zonde om daar ern ander blok in te lepelen… maar als het blok ooit op, of defect is, gaat dat zeker nog gebeuren. Succes met je project! O, mocht je beslissen die smalle LED lampjes er niet meer op te willen hebben, zou ik ze graag van je overnemen (ze zaten ooit op de skelter van mijn (toen nog kleine) zoon. Hoor graag en succes! Gr. Henk.
 
Klopt Henk,
De cilinderkop moet er trouwens weer af.
De suup is in slechtere staat dan ik had gehoopt.

Ik zit er aan te denken om hem helemaal uit elkaar te halen en van 0 af aan weer op te bouwen.
 
Klopt Henk,
De cilinderkop moet er trouwens weer af.
De suup is in slechtere staat dan ik had gehoopt.

Ik zit er aan te denken om hem helemaal uit elkaar te halen en van 0 af aan weer op te bouwen.
Da's mooi balen Raymond.
Toch veel plezier gewenst met de opbouw.
 
Mooi project Raymond! Jammer dat hij verder uit elkaar moet maar ik ben er wel blij om daar de suups op deze manier blijven voortbestaan.


On a different note...

Ik ben op zoek naar de snorkels van de airbox, nummer 12 en 13:

yamaha-xtz750-1989-3ld1-europe-293ld-300e2-intake_big3IMG00995322_fdf4.gif



Ze hebben er bij mij nooit opgezeten maar nu mijn spatbord hoger zit en ingekort moest worden merk ik dat ik meer rommel in de airbox krijg van het voorwiel. Heeft iemand nog een paar op de plank liggen die ik over zou kunnen nemen?
 
Vraagje betreffende binnenbanden en velglinten:
  • Ik rijd 90% op de weg en de rest wat gravel. Is een normale binnenband van 2.75mm dan dik goed genoeg, of dien je voor offroad sowieso Ultra Heavy Duty 4mm dikte te gaan (elders op dit forum gelezen dat die nogal wat warmte ontwikkelen op snelheid)?
  • Qua velglint heb ik de keuze uit 28 of 42mm, welke moet ik hebben?
Dank!
 
Laatst bewerkt:
Vraagje betreffende binnenbanden en velglinten:
  • Ik rijd 90% op de weg en de rest wat gravel. Is een normale binnenband van 2.75mm dan dik goed genoeg, of dien je voor offroad sowieso Ultra Heavy Duty 4mm dikte te gaan (elders op dit forum gelezen dat die nogal wat warmte ontwikkelen op snelheid)?
  • Qua velglint heb ik de keuze uit 28 of 42mm, welke moet ik hebben?
Dank!
Doe maar de dunnere binnenband, en de bredere velglinten. Haal ook een busje talkpoeder. In mijn beleving gaan je binnenbanden dan langer mee
 
Terug
Bovenaan Onderaan