Het Honda Africa Twin Topic deel *3*

met jouw lengte een XTZ,
kom je veel beter mee weg...
op een AT zat ik met mn knieën niet lekker en ik ben (of was iig) 1.87

zou sowieso voor de Yamaha gaan...
 
Ik stond een aantal jaar geleden voor dezelfde keuze met mijn 1,90 m. Zowel m’n maat als ik hebben voor de XTZ gekozen, prijs en gevoelskwestie, 2 motoren helemaal opgeknapt en we kennen de XTZ nu nagenoeg van voor tot achter. Vorig jaar vanuit hobby een XRV opgeknapt en hoewel dat ook een leuke fiets is (qua afwerking is er soms net iets beter nagedacht) ligt ons beider hart toch bij de XTZ. Ik kon mijn lengte veel beter kwijt op de XTZ, op de XRV zat ik echt niet comfortabel. Het blok van de XTZ heeft ook net wat meer pit, hoewel het vergeleken met de huidige motoren natuurlijk peanuts is. Dit jaar hebben we als bezigheidstherapie weer voor een XTZ gekozen, deze is op het blok na (was goed) geheel gedemonteerd geweest en nu bijna klaar. De toekomstig koper kan evt. de bestickering nog kiezen ;-) Zowel de XTZ als de XRV zijn motoren waar je met een stukje gezond verstand en handigheid het onderhoud zelf kunt doen. Ik vind het leuk rijden, het heeft karakter en ik heb er nu 4 bergvakanties (onverharde wegen met bepakking) op zitten zonder noemenswaardige problemen. Voor mij is vooral de zithouding van een allroad een pre.

Mocht je nog vragen hebben: let me know.
 
Dank voor je reactie Rhino. Het is wel belangrijk dat je goed op een motor zit. Mijn eerste Ducati was eigenlijk te klein voor mij en dan rijdt je toch minder lekker. Dan lijkt de XTZ dus een betere keuze (Ik ga echt nog wel proefzitten en rijden maar het is handig om vooraf al wat te weten). Voor mij speelt ook de zithouding mee. Ik heb ook een Varadero gehad en dat zat ook heerlijk rechtop. Maar is niet echt een avontuurlijke motor. Misschien is die XTZ waar jullie nu mee bezig zijn wel iets voor mij.....
 
Een vraag.....
Ik rijd al heel wat jaren op van die zware toerbuffels. (Kawasaki GTR 1000, Honda CBR 1000 en nu een FJR 1300). Omdat mijn woon-werk kilometer weggevallen zijn wil ik nu een wat avontuurlijkere motor kopen. De keuze is teruggebracht tot 2. Een Tenere 750 of een Africa Twin.
En ik gok zo dat menig Africa Twin rijder ook wel eens over een Tenere gedacht heeft of zelf gehad heeft.
Wat zijn argumenten om juist voor de Africa Twin te kiezen?
Ik ben overigens 1.97 lang en zal de motor meer op asfalt gebruiken dan off-raod.

Ik heb een winter lang een keer een KLE 500 gehad en vond die ietsjes te licht
Ik heb momenteel een AT RD07 en eerder een XTZ750 gehad.
Heb al wel eens samengevat wat de verschillen zijn, en komt neer op het feit dat de honda wat comfortabeler is qua zadel en de tenere is aanzienlijk sportiever.
In het zand zou ik de tenere verkiezen voor het scheurwerk, maar voor een lange trip zou ik weer eerder voor de AT gaan.

Wel heb ik op mijn honda altijd aftermarket vering gehad en de yammie was stock, dat tel ik dus even niet mee want volgens mij is de standaard vering van beide 3x kut.

De XTZ is in mijn ogen wat meer trouw aan het originele dakar verleden, waar de XRV meer als reisfiets is aangepast. (volgens mij is dat ook wel bekend van de RD07)
 
@Kneusteun, dank voor je toelichting. Ik heb inmiddels van meerderen gehoord dat met mijn lengte de XTZ wat beter past. Maar ik ga met beide proefrijden. He zal nog wel even duren want de markt ligt nu aardig stil. Dus ik ben mijn FJR voorlopig nog niet kwijt. Geen straf om op de rijden overigens.

Wat vering betreft, dat geld bijna voor elke motor. Wat er af fabriek op zit is meestal niet zo bijster goed. Op mijn FJR heb ik vering van HK suspension laten monteren. Dat scheelt een stuk.
 
Nee maar bij de XTZ was het wel echt soft.
DRBIG heeft dat ook, als je een beetje loskomt dan knal je net zo hard door de vering heen.
 
is met elke brommer imo..
goede veering moet op jouw en jouw behoeften zijn afgesteld..
als je elke dag w-w doet, wil je iets anders wanneer je elk weekend een enduro rijdt...
 
Nu het toch over lang zijn en Africa Twins gaat, iemand interesse in zwarte 40mm verlaagde Bosley Rally voetsteunen voor RD04/07 ? Maakt de motor een stuk comfortabeler voor de langmensen onder ons. Met mijn 1.97 zat ik niet zo lekker op de AT en met deze voetsteunen zat het 10x beter.
 
Bij mij vandaag pakketje voor de AT afgeleverd
20200406_151636.jpg
 
Ik zou binnenkort graag de motor olie + filter uit mijn twin willen vervangen, echter weet ik nu niet of ik voor semi-synthetisch (10w-40) of vol synthetische olie (10w-40) moet gaat. Op internet kom ik verhalen tegen dat je koppeling kan gaan slippen wanneer je vol synthetische olie erin gooit. Iemand hier ervaring mee?

Daarnaast, is er nog een bepaald merk dat het extra lekker doet in een Africa Twin 750cc?
 
Leuk leesvoer....

 
Goedenavond allemaal,
Na begonnen te zijn op een cbr 400 f, die opgevolgd werd door een gpx 600 r (Die ik 2 keer gekocht heb) nu aangekomen bij een africa twin uit 1997 met 135.000 kilometer op het klokje.

15911264572022205227288158652785.jpg

De eerste verbruiksmeting kwam neer op ongeveer 1 op 19,7 op e5.

Op mijn verlanglijstje staan nog een middenbok, navigatie, misschien een grotere tassenset en een set valbeugels. Oh ja en een setje velgen, aangezien deze velgen behoorlijk aangetast zijn door de welbekende velgrot.

Nu vraag ik mij af welk merk valbeugels de beste kwaliteit biedt kwa bevestiging en kracht van de beugel.

Groetjes Marcel77
 
Leuk man. Mooie fiets. Ik ben er blij mee. Qua beugel set is die van Rugged Roads een must. Veel steviger dan alle andere en door de dwars buis echt nul schade als hij een keer op de zijkant neer komt. Als je nieuwe velgen hebt gevonden wil ik misschien wel je oude overnemen :-)

 
goedemorgen, ik ben op zoek naar de rechter vorkpoot beschermer van een RD04. heeft of weet iemand die te liggen? Mag ook een set zijn.
Bij de aanschaf van de motor heb ik wat losse kappen er bij gekregen maar er zat alleen de linker pootbeschermer bij. Ik vind ze wel mooi dus wil ze er wel op hebben. En mocht je het dekseltje van het gereedschapsvakje achter weten te vinden...houd ik me ook aanbevolen. Dan hoef ik niet zelf te knutselen.

ow, en ik zie dat ik ook geen ketting beschermer heb O-)
 
Laatst bewerkt:
Leuk man. Mooie fiets. Ik ben er blij mee. Qua beugel set is die van Rugged Roads een must. Veel steviger dan alle andere en door de dwars buis echt nul schade als hij een keer op de zijkant neer komt. Als je nieuwe velgen hebt gevonden wil ik misschien wel je oude overnemen :-)


Bedankt voor de link, en wat prijs betreft vind ik het ook heel erg meevallen, als je het vergelijkt met de andere merken
 
Bedankt voor de link, en wat prijs betreft vind ik het ook heel erg meevallen, als je het vergelijkt met de andere merken

Volgens de website zijn ze op dit moment niet leverbaar, dus heb maar even een mailtje gestuurd of en wanneer ze weer leverbaar zijn.
Anders ga ik denk ik voor de sw motech beugel, die lijkt er het meeste op.
 
Ik heb ook een keer gezien dat er iemand gewoon een plaatje aan de jiffy gelast heeft

Ja dat zie je ook best vaak, maar dan heb ik ook alweer gezien dat ze echt een veel te zwak plaatje gebruiken en dat ziet er na een tijdje ook niet meer uit. Die op adventure-bike.be zijn ook niet zo duur als van de bekendere merken, dus dat scheelt ook weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan