Het honda Africa Twin topic deel *O*

Wanneer gaan we toeren?

  • za of zo 20-21 aug

    Stemmen: 2 22,2%
  • zo of zo 3 - 4 sept

    Stemmen: 7 77,8%
  • za of zo 17-18 sept

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    9
Status
Niet open voor verdere reacties.
ik heb dan wel geen AT, maar wel een AT motor......?!

Ik heb een AT blok in mijn hawk gemaakt, maar ga hem nu nog verder tunen. Zijn hier mensen die ervaring hebben met het tunen?
Ik heb de koppen al laten vlakken en flowen, zuigers zijn gepolijst, anderer nokkenassen komen er aan, uitlaat is open, carbs zijn aangepast en de luchtfilters zijn open.
Bij honda Hawkjes kun je de ontsteking vervroegen..... maar een AT heeft een andere ontsteking. Is daar nog iets mee te doen? andere cdi box? e.d.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het afdraaien van het vliegwiel? en het resultaat daarvan?

www.africanqueens.de heeft veel ervaring met het tunen, maar dat is helaas ONBETAALBAAR!! 5000,- voor 85 pk! oid gaat me te ver.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje voor jullie AT rijders. Hoeveel toeren rij je als je 100 en 120 kmph rijdt? en ervaar je dat als storend?
Ik vind AT super mooi maar twijfel omdat ik een motor ga kopen voor woon werk verkeer en best veel snelweg rij (ca. 55km per dag)

Thanks,
Rien

Ik rijd 5000 Rpm @ 120, en 6000 Rpm bij 140 geloof ik. 100 rijd ik nooit *D
En nee, dat vind ik niet irritant, zélfs niet met de ProDuro erop 8-)

Ik heb een kleiner achtertandwiel gemonteerd voor op de snelweg, en offroad kom je dan ook nog redelijk weg ;)
 
Laatst bewerkt:
ik heb dan wel geen AT, maar wel een AT motor......?!

Ik heb een AT blok in mijn hawk gemaakt, maar ga hem nu nog verder tunen. Zijn hier mensen die ervaring hebben met het tunen?
Ik heb de koppen al laten vlakken en flowen, zuigers zijn gepolijst, anderer nokkenassen komen er aan, uitlaat is open, carbs zijn aangepast en de luchtfilters zijn open.
Bij honda Hawkjes kun je de ontsteking vervroegen..... maar een AT heeft een andere ontsteking. Is daar nog iets mee te doen? andere cdi box? e.d.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het afdraaien van het vliegwiel? en het resultaat daarvan?

www.africanqueens.de heeft veel ervaring met het tunen, maar dat is helaas ONBETAALBAAR!! 5000,- voor 85 pk! oid gaat me te ver.


dat is belachelijk duur ,, krijg je een ander blok of zo en schroeven ze het er onder ?

ik neem aan dat er hoge druk zuigers in komen met de groots mogelijk boring ,, en dan andere nokkenassen ,,, andere koppen met 4 kleppen ipv 3 zal wel niet maar voor dit geld zou je het wel gaan denken .... ik zal eens kijken bij die lui .....
 
dat is belachelijk duur ,, krijg je een ander blok of zo en schroeven ze het er onder ?

ik neem aan dat er hoge druk zuigers in komen met de groots mogelijk boring ,, en dan andere nokkenassen ,,, andere koppen met 4 kleppen ipv 3 zal wel niet maar voor dit geld zou je het wel gaan denken .... ik zal eens kijken bij die lui .....


ze maken de cilinderkop klaar, snellere nokkenassen, opboren e.d.

Daar ben je idd veel geld voor kwijt...... maar als ik nu zelf alles optel dan ben ik ook aardig onderweg.
De sumo2 heeft stuffe 1 er in er is ook nog stuffe 3 te vinden en dan ga je voor de 800+ cc's met iets van 85 pk. Dat kost je € 5.000,- EXCLUSIEF een motorblok!!

75pk heb je voor € 1.500,- (maar dan moet je wel zelf je blok opsturen!!)
 
ze maken de cilinderkop klaar, snellere nokkenassen, opboren e.d.

Daar ben je idd veel geld voor kwijt...... maar als ik nu zelf alles optel dan ben ik ook aardig onderweg.
De sumo2 heeft stuffe 1 er in er is ook nog stuffe 3 te vinden en dan ga je voor de 800+ cc's met iets van 85 pk. Dat kost je € 5.000,- EXCLUSIEF een motorblok!!

75pk heb je voor € 1.500,- (maar dan moet je wel zelf je blok opsturen!!)


ik heb inmiddels de site bekeken ,,, erg duur allemaal ......
als ik 5 K heb en de AT inruil kan ik een KTM 990 kopen ,, die heeft meer vermogen dan men uit het blok kan krijgen ......
 
ik heb inmiddels de site bekeken ,,, erg duur allemaal ......
als ik 5 K heb en de AT inruil kan ik een KTM 990 kopen ,, die heeft meer vermogen dan men uit het blok kan krijgen ......


_O- _O- klopt, maar sommige mensen vinden het leuker om een snelle At te hebben dan een nieuwere KTM.... :?
Ik snap de AT rijders wel een beetje, het is en blijft een "cult" motor, dezelfde reden dat ik in een hawk uit 1989 €4000,- aan verbouwing investeer. Ik had ook een Suzuki sv 650 kunnen kopen, maar dat is een 13 in een dozijn })
 
_O- _O- klopt, maar sommige mensen vinden het leuker om een snelle At te hebben dan een nieuwere KTM.... :?
Ik snap de AT rijders wel een beetje, het is en blijft een "cult" motor, dezelfde reden dat ik in een hawk uit 1989 €4000,- aan verbouwing investeer. Ik had ook een Suzuki sv 650 kunnen kopen, maar dat is een 13 in een dozijn })


Ik heb zelf een AT ,, je heb gelijk is een cult & klassieker aan het worden
pas hebben ze met een AT de Pfarao rally gewonnen op een AT ,, wel eentje die getuned is en modernere veer elementen . voor de snelle ktm's
maar in de parijs dakar rijden alleen nog privé rijders ermee en heel weinig
maar met die zware rally in het oostblok doen ze het prima ,, lekker comfortabel op de verbinding stukken de nieuwe motoren hebben allerlei problemen met de benzine ,, en meer onderhoud nodig .

het ontwerp is gewoon erg goed ,, ze zouden eigenlijk een nieuwe moeten uitbrengen wat ze niet gaan doen trouwens ...... :(
 
Ach, bekijk het van de zonzijde 8-)

Als er geen nieuwe komt kunnen we lekker onze ouwe AT's blijven modden, en hoeven we niet te sparen voor een nieuwe (injectie) AT ;)
 
Ach, bekijk het van de zonzijde 8-)

Als er geen nieuwe komt kunnen we lekker onze ouwe AT's blijven modden, en hoeven we niet te sparen voor een nieuwe (injectie) AT ;)


mmm ik deel dat niet helemaal ,, straks zie amper AT's ze worden nu 10 jaar oud
ze worden wat roestig bij stevig gebruik.
het verschil is wel groot tussen ontwikkel leeftijd.
 
Ze worden wat roestig als je er niks aan doet... dat wel.. maar echte liefhebbers onderhouden hun AT gewoon goed, en dan is er weinig aan het handje. De mijne is van 94, en ik moet de eerste (serieuze) roest nog vinden, wel wat vliegroest af en toe, maar dat poets je weg met een droge doek... de meeste roestende delen zijn boutjes en moertjes die ik nog niet heb vervangen voor RVS :P

Daarbij zijn ongeveer alle spare parts gewoon verkrijgbaar in origineel, imitatie en goede aftermarket merken, dus we zijn zomaar niet uitgereden op onze geliefde brommers.. en mocht de onderdelenmarkt wat minder worden, zijn er altijd nog beaucoup plenty veel AT's verkocht en in omloop... en dus sloop onderdelen te over tzt.

Waar een wil is, zijn vaak meerdere wegen, en waar geen wegen zijn ... })

Psies.. daar kom je AT's tegen :]
 
Ze worden wat roestig als je er niks aan doet... dat wel.. maar echte liefhebbers onderhouden hun AT gewoon goed, en dan is er weinig aan het handje. De mijne is van 94, en ik moet de eerste (serieuze) roest nog vinden, wel wat vliegroest af en toe, maar dat poets je weg met een droge doek... de meeste roestende delen zijn boutjes en moertjes die ik nog niet heb vervangen voor RVS :P

Daarbij zijn ongeveer alle spare parts gewoon verkrijgbaar in origineel, imitatie en goede aftermarket merken, dus we zijn zomaar niet uitgereden op onze geliefde brommers.. en mocht de onderdelenmarkt wat minder worden, zijn er altijd nog beaucoup plenty veel AT's verkocht en in omloop... en dus sloop onderdelen te over tzt.

Waar een wil is, zijn vaak meerdere wegen, en waar geen wegen zijn ... })

Psies.. daar kom je AT's tegen :]


dat klopt wel
 
Gisteren nog eens gaan rijden met m'n AT en het was plezant, heel plezant.
Heb mijn overstap van TDM900 (86pk) naar AT (60pk) nog niet beklaagd.
Op de grote wegen rij ik nu trager (90 à 100km/h, dus flitsveilig :9 ).
En op de kleine baantje :] :} , zalig rijden :) .


Yep, ondergetekende is heel tevreden over zijn overstap.

Op dit moment heb ik :

- facet benzinepomp
- stalen remleidingen (HEL)
- ingekort ruitje
- kofferrek + koffers van GIVI
 
Laatst bewerkt:
Gisteren nog eens gaan rijden met m'n AT en het was plezant, heel plezant.
Heb mijn overstap van TDM900 (86pk) naar AT (60pk) nog niet beklaagd.
Op de grote wegen rij ik nu trager (90 à 100km/h, dus flitsveilig :9 ).
En op de kleine baantje :] :} , zalig rijden :) .


Yep, ondergetekende is heel tevreden over zijn overstap.

Op dit moment heb ik :

- facet benzinepomp
- stalen remleidingen (HEL)
- ingekort ruitje
- kofferrek + koffers van GIVI


Dat heeft me ook altijd wel verbaast , slecht 60 pk maar zo'n ontzettende mooie vermogens afgifte ,, dat een andere motor flink meer moet hebben om echt los te komen.

uit welk jaar is jouw AT ?
 
kijk eens op http://www.thiel-motoren.de/
voert ongeveer dezelfde tuningen uit als african queens... voor een paar duizend euries minder !

ik heb dan wel geen AT, maar wel een AT motor......?!

Ik heb een AT blok in mijn hawk gemaakt, maar ga hem nu nog verder tunen. Zijn hier mensen die ervaring hebben met het tunen?
Ik heb de koppen al laten vlakken en flowen, zuigers zijn gepolijst, anderer nokkenassen komen er aan, uitlaat is open, carbs zijn aangepast en de luchtfilters zijn open.
Bij honda Hawkjes kun je de ontsteking vervroegen..... maar een AT heeft een andere ontsteking. Is daar nog iets mee te doen? andere cdi box? e.d.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het afdraaien van het vliegwiel? en het resultaat daarvan?

www.africanqueens.de heeft veel ervaring met het tunen, maar dat is helaas ONBETAALBAAR!! 5000,- voor 85 pk! oid gaat me te ver.
 
Zal de boel eens omhoog schoppen hiero!!

Ga zeer binnekort een proefrit maken op een rd04 uit '91. Old school dus 8-) . Twin is van mijn buurman die m kwijt wil en aangezien ik een nieuwe brommer nodig heb... . Wilde al wel eerder een twin uitproberen maar vond ze altijd nog vrij duur. Deze komt dan gelukkig wel binnen mijn bereik.

En slechts 25duizendnogwat gelopen! Net ingereden dus.. :]

Ik hou jullie op de hoogte
 
Zal de boel eens omhoog schoppen hiero!!

Ga zeer binnekort een proefrit maken op een rd04 uit '91. Old school dus 8-) . Twin is van mijn buurman die m kwijt wil en aangezien ik een nieuwe brommer nodig heb... . Wilde al wel eerder een twin uitproberen maar vond ze altijd nog vrij duur. Deze komt dan gelukkig wel binnen mijn bereik.

En slechts 25duizendnogwat gelopen! Net ingereden dus.. :]

Ik hou jullie op de hoogte


Ben benieuwd hoe je deze vind rijden ,, een RD04 dat is toch een enkel schijf ??
die remmen met wat minder overtuiging dan de latere rd07(a)
 
Nou ik ben een stukje gaan rijden en hij beviel meer dan goed! Breed stuur, lekker hoog zitten en veel controle. Vermogen is bekend maar was een ntv gewend dus geen probleem.

Heb m dus gekocht en mn buurman zet er nog een brulpijp en topkoffer voor me op. Ben er al helemaal blij mee.

De rd04 heeft trouwens dubbele schijven, als eerste van de at's geloof ik
 
Nou ik ben een stukje gaan rijden en hij beviel meer dan goed! Breed stuur, lekker hoog zitten en veel controle. Vermogen is bekend maar was een ntv gewend dus geen probleem.

Heb m dus gekocht en mn buurman zet er nog een brulpijp en topkoffer voor me op. Ben er al helemaal blij mee.

De rd04 heeft trouwens dubbele schijven, als eerste van de at's geloof ik

Zo'n RD04 met 750cc zeker met een K&N filter en daarop afgesteld trekt behoorlijk .
Die laat een NTV of transalp heel snel vergeten ,tot je bij de pomp komt dan.....

Het vermogen komt er zo mooi in ,, je kan perfect doseren , vooral als je off road rijd is dat leuk ,, en als je een set progessieve veren erop heb en een setje tourance of annekee dan kan je heel behoorlijk gummen op het asfalt.
 
Laatst bewerkt:
Dat filter zet ie er nog in voor me dus icm de brulpijp ben ik benieuwd hoe het allemaal rijdt :9~ . het benzineverbruik neem ik op de koop toe, rij tenslotte voor mn plezier en niet woonwerk.

De banden moeten ook nog even wachten want er zitten nu nog goeie bt45's op. Die veren heb ik ook goeie dingen over gehoord maar dat komt5 later nog wel.

Verder weinig twin rijders hier op het MF valt me op :N . Blijft ie tenminste een beetje exclusief :}
 
Is hier iemand die mij kan helpen met wat vraagjes?
ik heb een Hawk gt met een africa twin blok erin volgens mij van `96 Er zitten nu de carburateurs van een hawk gt 650 op Door Hoogland aangepast met openluchtfilters en een open uitlaat (titanium) volgens de testbank nu 62pk 65nm koppel
(hoeveel heeft een africa twin normaal aan pk`s koppel)ik heb namelijk ook nog de africa twin carburateurs. NU is mijn vraag hoe kan ik zien of deze ook al een dynojet hebben of dat ze standaart zijn. past het schoke gedeelte van de 650 in 750 carburateurs en hoe dik zijn de voor bochten normaal? zo dat die van mij niet kunnen gaan tegen werken
Als er iemand is met antwoorden hoor ik het graag
Groeten Ronald
 
Gisteren nog eens gaan rijden met m'n AT en het was plezant, heel plezant.
Heb mijn overstap van TDM900 (86pk) naar AT (60pk) nog niet beklaagd.
Op de grote wegen rij ik nu trager (90 à 100km/h, dus flitsveilig :9 ).
En op de kleine baantje :] :} , zalig rijden :) .


Yep, ondergetekende is heel tevreden over zijn overstap.

Op dit moment heb ik :

- facet benzinepomp
- stalen remleidingen (HEL)
- ingekort ruitje
- kofferrek + koffers van GIVI



Ben benieuwd naar dat ingekorte ruitje
Heb je een foto ?
 
Is hier iemand die mij kan helpen met wat vraagjes?
ik heb een Hawk gt met een africa twin blok erin volgens mij van `96 Er zitten nu de carburateurs van een hawk gt 650 op Door Hoogland aangepast met openluchtfilters en een open uitlaat (titanium) volgens de testbank nu 62pk 65nm koppel
(hoeveel heeft een africa twin normaal aan pk`s koppel)ik heb namelijk ook nog de africa twin carburateurs. NU is mijn vraag hoe kan ik zien of deze ook al een dynojet hebben of dat ze standaart zijn. past het schoke gedeelte van de 650 in 750 carburateurs en hoe dik zijn de voor bochten normaal? zo dat die van mij niet kunnen gaan tegen werken
Als er iemand is met antwoorden hoor ik het graag
Groeten Ronald

Een africa twin met een 750 rd07(a) heeft een 60 pk en een 62 nm, maar heeft dit over een heel breed gebied, ik heb een K&N filter en de AT laten afstellen.
HondaAfricatwinpowercurve02.jpg
 
Is hier iemand die mij kan helpen met wat vraagjes?
ik heb een Hawk gt met een africa twin blok erin volgens mij van `96 Er zitten nu de carburateurs van een hawk gt 650 op Door Hoogland aangepast met openluchtfilters en een open uitlaat (titanium) volgens de testbank nu 62pk 65nm koppel
(hoeveel heeft een africa twin normaal aan pk`s koppel)ik heb namelijk ook nog de africa twin carburateurs. NU is mijn vraag hoe kan ik zien of deze ook al een dynojet hebben of dat ze standaart zijn. past het schoke gedeelte van de 650 in 750 carburateurs en hoe dik zijn de voor bochten normaal? zo dat die van mij niet kunnen gaan tegen werken
Als er iemand is met antwoorden hoor ik het graag
Groeten Ronald

Dat zijn opzich nette waarden. Ik kom met mijn huidige blok op 58,5 pk en 67 nm (ook bij Hoogland). Maar dat was met 1,3 mm van de kop af , bewerkte cilinderkop, open uitlaat, AT carbs, te kleine luchtfilters en een nokkenas die een halve tand verkeerd stond.

zal straks meer worden }) }) race nokkenassen, verstelbare nokkenastandwielen, komplete ander uitlaatsysteem en grotere luchtfilters *O*

je kan trouwens niet echt zien of er een dyno kit inzit. Ook bij Hoogland boren de de vacuum sturing iets open waardoor hij BETER op het gas reageerd. Een dyno kit heeft een lichtere veer er in dus gaat de schuif makkelijker omhoog. Als je het goed wil doen moet je alles op een goede testbank laten afstellen door iemand die er verstand van heeft en vooral die er de tijd voor heeft. Ik zou altijd voor de AT carbs. gaan, die zijn volgensmij groter van de hawk (dus sneller, mits goed afgesteld).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan