Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Bedankt nog voor de input wat betreft banden! Binnenkort deel ik mijn ervaringen met de AM26.

Eigenwijs...
Ik heb die op mijn vorige cb gehad en op deze zitten ze ook. Banden hebben een lange levensduur en vind ze voor woon/werk en toeren uitstekend. Als je wat sportiever wil rijden, dan raad ik wel wat anders aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx

Mijn reisverslag met de cb500 is af, het pad staat hierboven. Veel foto's en kaarten.
Enne, ik rij daar met een tanktas magnetisch van marktplaats dertig euro!
 
dan mag ie ongeveer 1000euro kosten, maar de markt denkt dat ze 1500+ waard zijn :')
Oké :t

Had verwacht dat ze wel onder de prijs van een NTV, Hawk GT of CB1 zaten maar dat valt een beetje tegen. Hebben natuurlijk ook wat meer naamsbekendheid. Maar desalniettemin zou ik wel een CB'tje willen hebben, de (Honda) V-twins ken ik ondertussen wel en een (mini) viercilinder is ook niet wat ik wil.

Beetje klein onderhoud vindt ik overigens niet erg maar de basis moet gewoon goed zijn, blijf gewoon rustig kijken. :Y
 
Ik heb jaren op een een bros 650 en mijn vriendin op een hawk gt gereden, later reed zij een cb1 en ik sv650.
Ik heb mijn cb500 gekocht via Facebook marketplace, weinig gelopen , net beurtje gehad en alles glom en was schade vrij en mijn trapfiets koste meer dan de cb.
 
Ik heb jaren op een een bros 650 en mijn vriendin op een hawk gt gereden, later reed zij een cb1 en ik sv650.
Ik heb mijn cb500 gekocht via Facebook marketplace, weinig gelopen , net beurtje gehad en alles glom en was schade vrij en mijn trapfiets koste meer dan de cb.
Hoe vindt je de CB500 vergeleken met de Hawk? Heb wel gelest op een CB500 (wie niet), maar dat is inmiddels ook wel weer even geleden en je rijdt dan natuurlijk wel wat anders. Vond de CB500 toen wel leuker dan de ER-6 die de CB's ging vervangen.

marketplace zal ik ook in de gaten houden :t


M'n Fazer wil ik overigens ook langzaamaan verkopen. Blijft een 4 cilinder ondanks dattie zo snel is, mis gewoon het karakter en het geluid van een twin.
Wil ergens volgend jaar waarschijnlijk een Ténéré 700 aanschaffen, maar zonder motor zitten vindt ik geen optie. Met een CB500 erbij kan ik de Fazer alvast rustig verkopen tot ik de T7 bij mekaar heb gespaard. :)

Wil daarnaast de CB ernaast houden als wintermotor (door de pekel met een nieuwe motor gaat mij net wat te ver) of gewoon als algemeen rag motor. Misschien is een circuitdagje proberen, nog nooit gedaan ondanks dat Assen nog geen half uur rijden voor mij is.
 
Persoonlijk vind ik de hawk beter en vooral mooier dan de cb500.
Het enkelzijdige achterwiel, Alu frame, smallere kont, hij stuurt ook strakker en de V-twin rijd laag toeriger.
Maar voor pekelfiets zou ik een ntv nemen, ivm de cardan.

De cb900f hornet die ik nu heb heeft meer koppel en pk,s in lagere toeren dan mijn oude 2004 sv650 maar de sv klonk wel mooier.
 
Vond de Dunlop streetsmart een goede band voor de originele maat (op Hawk GT). Ook beter in de regen dan de Pilot aktiv of Avon (type weet ik zo niet meer, wel ori maat). Hoelang de Dunlops mee gaan weet ik niet, iig meer dan 4k :9

Wat mag trouwens volgens de kenners een redelijke CB kosten? Heb wel weer trek in een low budget knaller maar de vraagprijzen voor sommige CB's verbaasden mij eerlijk gezegd een beetje. :/
Ik ga de mijne verkopen, ik ga naar Valencia verhuizen!

Hij heeft veel gelopen, 96k uit mijn hoofd. Technisch is hij in orde, er zit een nieuwe schijf en blokken op (100 km), de vorige was krom vanwege een kromme velg, die zijn dus vervange. Ook de klauw is gereviseerd bij de dealer. Daarnaast is het volgende nog niet zo lang geleden gedaan:
Banden (6k)
Kleppen
Olie+filter (6k)
Voorvorkkeerring (6k)
Balhoofdlager (6k)
Achterremvoering (6k)

Hij ziet er redelijk uit, maar de kappen hebben wel krassen en wat breukjes... Ik weet nog niet wat ik er voor kan vangen, maar ik had als idee een vraagprijs van 750€. Hij staat in Eindhoven ;-)
 
1569829257295.png

1569829302977.png


Actiefoto's doen het het beste! Oh en de kettingspanner is dus aan vervanging toe...
 
Persoonlijk vind ik de hawk beter en vooral mooier dan de cb500.
Het enkelzijdige achterwiel, Alu frame, smallere kont, hij stuurt ook strakker en de V-twin rijd laag toeriger.
Maar voor pekelfiets zou ik een ntv nemen, ivm de cardan.

De cb900f hornet die ik nu heb heeft meer koppel en pk,s in lagere toeren dan mijn oude 2004 sv650 maar de sv klonk wel mooier.
De Hawk heeft idd een wat hoogwaardiger rijwielgedeelte, maar weet inmiddels wel dat onderdelen ervoor lastig te vinden zijn. Niet helemaal waar ik zin in heb, plus die tank was altijd zo snel leeg...

De 600/650 V-twin is een prima ding, goede midrange enzo maar niks aan de top. en maar 5 versnellingen. Met sportief rijden is toeren beuken wel leuk.
NTV vond ik een geniaal ding toen ik nog geen auto had, deed er alles mee en hij stond elke dag te brullen. Dan is cardan wel handig. :Y

Nadeel van cardan is dat het aardig zwaar is en PK's weg snoept, dat is met ±50pk wel te merken. Houd de ketting wel gewoon goed vettig in de pekel. Rij ook niet meer zo fanatiek ww maar pik gewoon de mooie dagen mee. Deed ik ook met m'n TA 600 alleen die was niet zo roestbestendig, zag er nog als nieuw uit maar 1 (deels vochtige) rit in de pekel en de spaken, bouten etc. werden gelijk lelijk. Dat ben ik niet van plan met een nieuwe motor te doen.

M'n Fazer heeft bij 3000rpm ook al iets van 70Nm, vond zo'n berg power ook wel leuk in de bergen hoor. Voorwiel wat zelf makkelijk airborn gaat blijft ook leuk. Maar in Nederland zit je voornamelijk wat in de low-end en mid-range te touren met soms een sprintje, kortom constant inhouden anders weer m'n pasje kwijt, en ik merk dat ik het steeds lastiger vindt om me in te houden. Gewoon te weinig beleving. :9

Blijf daarnaast de hoog frequentie trillingen irritant vinden van een 4 cilinder, en het geluid is leuk maar wordt er niet gelukkig van. Beetje zelfde verhaal als met m'n Fazer 600 eigenlijk, minus de geen power onderin. Heb het geprobeerd maar nee, een dikke 1000 4 cilinder is niet voor mij. :)
 
Ik ga de mijne verkopen, ik ga naar Valencia verhuizen!

Hij heeft veel gelopen, 96k uit mijn hoofd. Technisch is hij in orde, er zit een nieuwe schijf en blokken op (100 km), de vorige was krom vanwege een kromme velg, die zijn dus vervange. Ook de klauw is gereviseerd bij de dealer. Daarnaast is het volgende nog niet zo lang geleden gedaan:
Banden (6k)
Kleppen
Olie+filter (6k)
Voorvorkkeerring (6k)
Balhoofdlager (6k)
Achterremvoering (6k)

Hij ziet er redelijk uit, maar de kappen hebben wel krassen en wat breukjes... Ik weet nog niet wat ik er voor kan vangen, maar ik had als idee een vraagprijs van 750€. Hij staat in Eindhoven ;-)
Niet helemaal bij mij in de buurt maar je hebt mijn interesse. Heb je ook wat (goede) foto's van de motor zelf? :)
 
Niet helemaal bij mij in de buurt maar je hebt mijn interesse. Heb je ook wat (goede) foto's van de motor zelf? :)
Dit is de makkelijkste manier:
 
De Hawk heeft idd een wat hoogwaardiger rijwielgedeelte, maar weet inmiddels wel dat onderdelen ervoor lastig te vinden zijn. Niet helemaal waar ik zin in heb, plus die tank was altijd zo snel leeg...

De 600/650 V-twin is een prima ding, goede midrange enzo maar niks aan de top. en maar 5 versnellingen. Met sportief rijden is toeren beuken wel leuk.
NTV vond ik een geniaal ding toen ik nog geen auto had, deed er alles mee en hij stond elke dag te brullen.
Ik had op de bros en hawk een ntv tank gemaakt maar idd een 6 bak zou mooi zijn.
Ik heb zitten kijken of er geen sv650 blok onder de hawk past. Een african twin 750 past ook maar nog geen 6 bak.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Bedankt nog voor de input wat betreft banden! Binnenkort deel ik mijn ervaringen met de AM26.

Eigenwijs...
Heb je ook gekeken naar de Dunlop streetsmart arrowmax? Die zijn wel een stap beter dan die Pilot Activ’s
Zelfs beter dan de BT045
 
Je weet pas hoe een vierkante band rijd als je je eerste set banden verwisseld. Ineens voelde mijn motor heel wiebelig aan, kon alle kanten op!
 
Bt45 is een prima band. Voorband cupt alleen bij zware toermotoren. Heb deze banden zowel op een Yamaha FJ 1200 als op mijn Ducati 350 classic racer gehad.
 
Elke band gaat cuppen met slechte vering
Bijna niemand vervangt z’n voorvork olie
Dat scheelt slijtage aan de band, je remweeg wordt een stuk korter en je wegligging is weer goed
 
Die heb ik gehad, lekker gummen, laten we over de levensduur maar niet beginnen, was met 5000 zo glad als een slick :+
Heb ze ook gehad onder de TDM (80pk,230kg..). Achterband ging wel 9k mee. Had nog verder gekund maar voor de vakantie maar vervangen. Ik (en later m'n broer) reed nou niet echt zachtzinnig op de TDM. :9

Dus bij mij viel levensduur reuze mee als je kijkt naar hoeveel grip die heeft. De AM26 vond ik zelf tegenvallen qua grip in de regen, net zoals de Pilot aktiv en een één of andere Maxxis. Had je overigens de band wel op de juiste spanning? Zowel de Hawk als TDM had ik op 2.5/2.8.
 
Spanning was goed, heb 4 achterbanden van Dunlop gehad en haalde er max 6000 uit. In die periode reed ik nog zo'n 45000 km per jaar, dus werd een beetje dure aangelegenheid :P
Daarna alleen nog maar Avon gehad en eigenlijk geen andere banden meer geprobeerd op de cb.
 
Als ik een CB500 koop wil ik de Dunlops wel weer testen, ben nu wel benieuwd wat ik er dan eruit haal.

45k is wel serieus veel op de motor, de meesten hadden dan allang een Goldwing gekocht :+
Rij zelf niet zoveel, doe miss 10 á 15k per jaar. Dus heb sowieso liever bandjes die iets meer plakken. Was gisteren ook al aan het glijden met de Fazer, maar dat lag ook aan mijn rechterhand. :9
 
Hey allen,

Ben momenteel bezig met een ombouw naar caferacer / brat. Ik heb de hele kabelboom eruit gehaald en ben begonnen met een versimpelde versie.
Het probleem is dat de bougies nu niet vonken, de startermotor draait wel goed rond.
Hierbij de kabelboom zoals ik hem nu heb:

kabelboomcb500.png

Zie ik hier iets over het hoofd? Iemand enig idee waar ik verder kan zoeken?
Misschien ook handig ter referentie het draadboomschema: http://transfer.weartstudio.nl/f.php?h=0W_JEm8a&d=1
 
Terug
Bovenaan Onderaan