Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Ik ga a.s. zaterdag kijken naar een CBF500 uit 2004 met 100.000km op de teller. Banden zijn recent vervangen.
Dit zou wellicht mijn eerste motor worden.
Zijn er nog zaken waar ik extra op moet letten, als ik hem ga bekijken en proefrijden?
 
Dag,

Ketting en tandwielen of die nog goed zijn,en het balhoofdlager, en of er rekeningen zijn die aantonen, dat de motor op tijd zijn beurten heeft gehad.
 
Dat. Plus, bij mijn motor met een kilometerstand die iets verder is dan 100k:
Nokkenaskettingspannerrammel of koppelingskorframmel (te horen bij stationair, als je koppeling in knijpt is hij weg)
Verrotte uitlaatbochten
Wiellagers en lager van de kettingwielhouder
Versleten remschijven
 
En volgens mij is koppelingskorfgerammel (3x woordwaarde haha) niet zo erg. Bij mijn Africatwin 750 (60dkm) heb ik dit ook en volgens diversen fora is dit geen probleem. (Transalpclub.nl).
 
En volgens mij is koppelingskorfgerammel (3x woordwaarde haha) niet zo erg. Bij mijn Africatwin 750 (60dkm) heb ik dit ook en volgens diversen fora is dit geen probleem. (Transalpclub.nl).
Ben ik het mee eens. Mijn korf rammelt al zeker 50000 kilometer. Het is alleen niet mooi, een motorfiets die stationair als een diesel klinkt.
 
Heeft mijn CB ook. Na een half uurtje rijden met licht aan is het meeste weg.
 
Weet iemand hoe de volgorde van bobines/ bougiekabels hoort te zitten?

Ik heb nu blauwgeel op de bovenste bobine en geelblauw op de onderste bobine aangesloten. De bovenste bougiekabel gaat naar de rechter cylinder en de onderste naar de linker cylinder.

Tot nu toe na een paar keer starten krijg ik af en toe een plof uit de uitlaat.

IMG_20191102_101241.jpg
 
Ik ga a.s. zaterdag kijken naar een CBF500 uit 2004 met 100.000km op de teller. Banden zijn recent vervangen.
Dit zou wellicht mijn eerste motor worden.
Zijn er nog zaken waar ik extra op moet letten, als ik hem ga bekijken en proefrijden?

En ,

Heb je de CBF500 nog gekocht, of heb je er maar van af gezien. En hoe beviel de proefrit.

eip.
 
Weet iemand hoe de volgorde van bobines/ bougiekabels hoort te zitten?

Ik heb nu blauwgeel op de bovenste bobine en geelblauw op de onderste bobine aangesloten. De bovenste bougiekabel gaat naar de rechter cylinder en de onderste naar de linker cylinder.

Tot nu toe na een paar keer starten krijg ik af en toe een plof uit de uitlaat.

Bekijk bijlage 1440490
Blauw Geel naar cylinder 1 en Geel Blauw naar 2 volgens het schema wat ik hier heb liggen. Dus ik vermoed dat je het verkeerd hebt zitten.
 
En ,

Heb je de CBF500 nog gekocht, of heb je er maar van af gezien. En hoe beviel de proefrit.

eip.

Hi eip,

In eerste instantie zag de CBF er prima uit. De jongen waar hij van was vertelde mij alleen een beetje wazig verhaal, hoe hij de motor had gekregen. Hij wist dus ook niet veel over de motor te vertellen. Onder de tankhoes zaten 2 flinke deuken, links en rechts. De proefrit was prima. Bij terugkomst keek ik nog eens goed naar de motor en daar zag ik dat hij gevallen was op de linkerkant, vandaar ook de deuk in de tank.
Het voelde niet goed, dus ik heb hem niet gekocht.


 
Hi eip,

In eerste instantie zag de CBF er prima uit. De jongen waar hij van was vertelde mij alleen een beetje wazig verhaal, hoe hij de motor had gekregen. Hij wist dus ook niet veel over de motor te vertellen. Onder de tankhoes zaten 2 flinke deuken, links en rechts. De proefrit was prima. Bij terugkomst keek ik nog eens goed naar de motor en daar zag ik dat hij gevallen was op de linkerkant, vandaar ook de deuk in de tank.
Het voelde niet goed, dus ik heb hem niet gekocht.

Heb je haast met kopen Marcelvr ?
Ik heb binnenkort mijn CBF500 uit 2004 te koop.
Ga een Tenere 700 kopen vandaar.
Hij heeft ong 25K gelopen en is echt helemaal in orde en onderhouden.

Heb 'm nog niet te koop staan ( want deze week besloten ) en las je verslagje over de proefrit vandaar mijn vraag.
 
Had met het natte weer van vandaag toch een spinnend achterwiel toen ik vlot wegreed bij de verkeerslichten. Met de Michelin banden had ik dat vaker, met Avon (bijna 2k erop zitten nu) nog niet eerder gehad.
 
Heb je haast met kopen Marcelvr ?
Ik heb binnenkort mijn CBF500 uit 2004 te koop.
Ga een Tenere 700 kopen vandaar.
Hij heeft ong 25K gelopen en is echt helemaal in orde en onderhouden.

Heb 'm nog niet te koop staan ( want deze week besloten ) en las je verslagje over de proefrit vandaar mijn vraag.

Hi Relic, Ik heb inmiddels een andere motor aangeschaft, maar even goed bedankt voor het aanbod.

Groet.
 
Heb je haast met kopen Marcelvr ?
Ik heb binnenkort mijn CBF500 uit 2004 te koop.
Ga een Tenere 700 kopen vandaar.
Hij heeft ong 25K gelopen en is echt helemaal in orde en onderhouden.

Heb 'm nog niet te koop staan ( want deze week besloten ) en las je verslagje over de proefrit vandaar mijn vraag.

Hey Relic,

Heb je je motor al verkocht? Ik ben misschien wel geïnteresseerd. Heeft hij ABS?

Groet
 
Ik heb sinds augustus ofzo een CB500 uit 97. Ben erg blij met deze fiets. Alleen de koppeling klappert een beetje bij niet ingeknepen koppeling.
Ik heb begrepen dat dat een typekwaal is en totaal niet terminaal. Toch zou ik het wel leuk vinden om het op te knappen.
Kan iemand uitleggen wat er precies slijt of inslaat?
 
Ik heb sinds augustus ofzo een CB500 uit 97. Ben erg blij met deze fiets. Alleen de koppeling klappert een beetje bij niet ingeknepen koppeling.
Ik heb begrepen dat dat een typekwaal is en totaal niet terminaal. Toch zou ik het wel leuk vinden om het op te knappen.
Kan iemand uitleggen wat er precies slijt of inslaat?
De beunhazenoplossing staat hier beschreven: Cb500 clutch overhaul

Anders deze even bestellen: 22100MY5602: Outer Comp,clutch Honda - buy the 22100-MY5-602 at CMSNL 😨
De veren kun je voor zover ik weet niet los kopen en vervangen.
 
Volgende week motorbeurs in Houten ! wellicht is daar wat te krijgen.( min of meer de vervanger voor vehikel.)
in ieder geval veel spullen in de aanbieding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan