Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

300 en 350, is dat rijstijl of afstelling? Die 280 met aangepast kettingwiel is de oorzaak duidelijk, maar 300 en 350 is best een verschil.
 
Heel erg afhankelijk van je rijstijl, maar waarschijnlijk ook iets van de afstelling en algehele staat van de fiets. Alle 3 zijn bij mij niet zo constant. Een verbruik van 1:16 is ook gehaald met alleen maar gassen in Kroatië (en een waardeloze klepafstelling, losse carburateur en wat andere kleinigheidjes). Met iemand achterop verbruik ik weer minder doordat je wat constanter probeert te rijden.
 
Bedankt voor het antwoord mannen! Ik begon hem al een beetje te stressen bij 200, maar ik kan dus veel langer ermee rijden haha. :]
 
In Nederland vind je genoeg tankstations om zonder enige problemen je tank bijna leeg te rijden voordat je hem vult. Als je naar meer afgelegen plaatsen gaat (zoals het binnenland van Kroatië) kan het lastiger worden. Ik reed een paar jaar terug samen met iemand op een oude KTM 1-cilinder, hij had een actieradius van 160 km (met een verbruik van 1:16). Toen stonden we toch benzine over te gieten van mijn tank omdat het tankstation op 150 km permanent gesloten was.
 

Bijlagen

  • 2016-07-13 18.31.59.jpg
    2016-07-13 18.31.59.jpg
    1 MB · Weergaven: 28
  • 2016-07-13 18.39.05.jpg
    2016-07-13 18.39.05.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het antwoord mannen! Ik begon hem al een beetje te stressen bij 200, maar ik kan dus veel langer ermee rijden haha. :]
Je hebt trouwens wel een iets andere motor en volgens de specs is jouw tank 19 liter (dat is bijna 1 liter meer). Ook zou jouw CBF een paar kilometer meer moeten rijden op een liter, maar dat zijn alleen de specs.
Je komt er vanzelf een keer achter als je hem op reserve moet zetten, maar misschien is het niet onverstandig dat een keer te oefenen, zodat je rap weer gas kan geven.

Bronnen:
CB 500: Honda CB500
CBF 500: Honda CBF500
 
Haha, en ik maar zenuwachtig gaan tanken bij 250 km 8)7

Bwhahahahaha

Je hebt trouwens wel een iets andere motor en volgens de specs is jouw tank 19 liter (dat is bijna 1 liter meer). Ook zou jouw CBF een paar kilometer meer moeten rijden op een liter, maar dat zijn alleen de specs.
Je komt er vanzelf een keer achter als je hem op reserve moet zetten, maar misschien is het niet onverstandig dat een keer te oefenen, zodat je rap weer gas kan geven.

Bronnen:
CB 500: Honda CB500
CBF 500: Honda CBF500

Goed idee, ga ik doen! Ik rijd elke dag 130/140 op de snelweg naar werk en weer terug, in het weekend dan rustig een rondje touren. Dus ik moet inderdaad even kijken hoeveel dat precies bij mij is. Maar het helpt wel om te weten dat iedereen ongeveer 300 ermee rijdt.
 
Bwhahahahaha



Goed idee, ga ik doen! Ik rijd elke dag 130/140 op de snelweg naar werk en weer terug, in het weekend dan rustig een rondje touren. Dus ik moet inderdaad even kijken hoeveel dat precies bij mij is. Maar het helpt wel om te weten dat iedereen ongeveer 300 ermee rijdt.
Hoe is het nou eigenlijk afgelopen met je ketting? Was die gewoon in orde?
 
Hoe is het nou eigenlijk afgelopen met je ketting? Was die gewoon in orde?

Hij zat inderdaad een beetje los, maar nog niet aan vervangen toe.
Denk dat het gekomen is omdat ze de motor nog een stukje voor mij hebben verlaagd.
Maar toen we hem wat strakker hadden gezet kwamen we erachter dat hij op sommige stukken strak zat, op andere weer slap. -O-
Is dat normaal?
 
Hij zat inderdaad een beetje los, maar nog niet aan vervangen toe.
Denk dat het gekomen is omdat ze de motor nog een stukje voor mij hebben verlaagd.
Maar toen we hem wat strakker hadden gezet kwamen we erachter dat hij op sommige stukken strak zat, op andere weer slap. -O-
Is dat normaal?

Nee, dat betekend dat de ketting op is. Zitten harde stukken in.
 
Van verlagen heb ik geen kaas gegeten, maar ik neem aan dat dat te vergelijken is met een (deels) ingeveerde achterkant? Dan zou je ketting juist iets strakker worden bij het verlagen, toch?
 
Goedemorgen, Is er iemand hier op het forum die ervaring heeft met een topkoffer op de cb500?
Heeft dit veel invloed op het rijgedrag?
Welke topkoffer zouden jullie mij adviseren?
 
Nee, dat betekend dat de ketting op is. Zitten harde stukken in.

Ahh toch, maar mijn tandwielen zijn nog wel prima. Ze moeten tegelijkertijd vervangen worden toch?

Van verlagen heb ik geen kaas gegeten, maar ik neem aan dat dat te vergelijken is met een (deels) ingeveerde achterkant? Dan zou je ketting juist iets strakker worden bij het verlagen, toch?

Echt geen idee, hij was strakker toen ik de eerste keer ging kijken, tweede keer na het verlagen losser.
 
Ahh toch, maar mijn tandwielen zijn nog wel prima. Ze moeten tegelijkertijd vervangen worden toch?



Echt geen idee, hij was strakker toen ik de eerste keer ging kijken, tweede keer na het verlagen losser.

Ja, tegelijk.

Maaruh, als jij niet ziet dat die ketting rot is, hoe kom je er dan zo snel bij dat je kettingwielen nog prima zijn...
 
Nieuwe schijf en blokken moet wel op elkaar inslijten, maar dat moet met een paar 100 km over zijn.
Ik heb een paar keer op een cb met koffer gereden. Ik vond de motor er heel wiebelig van worden, vooral icm een bijna lege tank.
Goedemorgen, Is er iemand hier op het forum die ervaring heeft met een topkoffer op de cb500?
Heeft dit veel invloed op het rijgedrag?
Welke topkoffer zouden jullie mij adviseren?
Ik vroeg het een paar pagina's terug, zelf nog geen ervaring mee, maar wel met veel bagage :p dat maakt de manoeuvres wat moeilijker, maar op tempo is het niet vervelend.
 
Bij bagage door middel van tassen, is het een compact gewicht aan de achterkant. Daar had ik met rijden geen last van. Bij een topkoffer zit het gewicht hoog en vaak verder naar achteren, in combinatie met de luchtweerstand van een koffer merk je dat goed met rijden.
Spam:9
sJLISa.jpg
 
300 en 350, is dat rijstijl of afstelling? Die 280 met aangepast kettingwiel is de oorzaak duidelijk, maar 300 en 350 is best een verschil.
Beide, ik rij dagelijks file en dan komt de snelheid niet boven de 60 uit en als er geen file is, dan is het dusdanig druk dat je niet boven de 100 uit komt. In de zomervakantie is het veel minder druk, met snelheden van 130+ als gevolg en dan maar 270 op de tank_O-
 
Een tip als je veel bagage mee gaat nemen, zet de vering wat strakker en zorg er voor dat je de desbetreffende tool dus niet onder je zadel hebt zitten :P
 
Ja, tegelijk.

Maaruh, als jij niet ziet dat die ketting rot is, hoe kom je er dan zo snel bij dat je kettingwielen nog prima zijn...

Heb een vriend van mij de motor na laten kijken, die is monteur. En die zei dat!
Hij was niet mee met ophalen en kijken van de motor, heb hem daarna naar hem gebracht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan