Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Ik heb mijn fiets voor minder gekocht, maar vind het leuk om zelf te sleutelen. Mijn broer kocht iets vergelijkbaars en heeft veel onderhoud laten doen. Die is in 4 jaar tijd zo'n 1500€ kwijt geweest. Ik zo'n 600 en een hoop avonden klussen beiden exclusief banden. Zorg dat je dus wat geld over hebt na de aanschaf.
 
Met dat budget ga je gegarandeerd een hok kopen. Waarom zoek je niet een cb500? Die zijn een stuk betaalbaarder

Omdat ik per se ABS wil op mijn volgende motor en deze beginnen vanaf 950 euro op MP. En dat zijn allemaaf CBF'jes ipv CB

Ik heb mijn fiets voor minder gekocht, maar vind het leuk om zelf te sleutelen. Mijn broer kocht iets vergelijkbaars en heeft veel onderhoud laten doen. Die is in 4 jaar tijd zo'n 1500€ kwijt geweest. Ik zo'n 600 en een hoop avonden klussen beiden exclusief banden. Zorg dat je dus wat geld over hebt na de aanschaf.

Ok. Denk echter niet dat ik hem 4 jaar lang zal houden, hooguit een jaar of 2 en dan weer een ander. Stel ik ben €750 kwijt over 2 jaar dan vind ik dat goed te doen, zelfs als daar banden bij komen.
 
Omdat ik per se ABS wil op mijn volgende motor en deze beginnen vanaf 950 euro op MP. En dat zijn allemaaf CBF'jes ipv CB



Ok. Denk echter niet dat ik hem 4 jaar lang zal houden, hooguit een jaar of 2 en dan weer een ander. Stel ik ben €750 kwijt over 2 jaar dan vind ik dat goed te doen, zelfs als daar banden bij komen.


Ja. maar dan koop je wel echt schroot wat de rest enkel voor onderdelen ophaalt.. :P
 
Een paar pagina's terug ging het over brandstofverbruik. Nou rij ik normaal zo min mogelijk snelweg, maar vooral 30, 50 en 80, met wat meer verkeerslichten etc, maar afgelopen week heb ik een keer mijn tank, dacht ik, nagenoeg leeggereden op een rit die voor 99% uit snelweg bestond. Gingen na die rit minder liters in dan ik verwacht had, ik kwam op 1:25 waar ik normaal rond de 1:20 zit. En dat met die lage temperaturen. Was positief verrast (en blij dat die rit achter de rug was :'))
 
Zo, dan heb je geen haast gehad. Op de snelweg met 'snelle' jongens was mijn verbruik vaak het hoogste, 1:16. Dat was echter wel voor het stellen van de kleppen, met een ietwat losse carburateur en een grote beurt.
 
Haast had ik inderdaad niet. 1:16 is wel even anders, mag hopen dat dat na een beurt toch wat beter geworden is.
 
Ik rijdt met m’n CB altijd rond de 1:15/1:16 maar dat is volledig te wijten aan m’n rijstijl
Ik heb 1x met de CB naar Engeland toe gereden met +/- 120 en toen ging het ook ruim over de 1:20
 
Ik ben benieuwd naar het vermogen winst.
Hoeveel cc win je en hoeveel compressie krijg je?

Weet iemand of er een andere (betere) remklauw op de cb500 past?

Mijn cbr600f4i is op de snelweg ook zuinig.
In mei was ik er op naar Spanje en tussen de 120 en 150kmpu gereden en hij reed 1op24,iets meer dan 300km op 1 tank.
 
vv
Ik ben benieuwd naar het vermogen winst.
Hoeveel cc win je en hoeveel compressie krijg je?

Weet iemand of er een andere (betere) remklauw op de cb500 past?

Mijn cbr600f4i is op de snelweg ook zuinig.
In mei was ik er op naar Spanje en tussen de 120 en 150kmpu gereden en hij reed 1op24,iets meer dan 300km op 1 tank.

Op een bepaalde manier past er wel een andere klauw op ja :+
Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Ik heb er een Brembo m50 klauw op zitten, Bviep een CNC klauw van brembo..

ebTQAQG.jpg
 
In een land ver ver van hier waar de Honda CB 500 het beste van het beste is en geen een andere motorfiets zich aan kan tippen waren eens 3 dappere jongens: Barry, Nick en Tobias. Die waren onder de heerlijke versnapering van een biertje aan het bespreken hoe GE-weldig die CB 500's waren en hoe heerlijk het voelt om menig supersport of toerbuffel of supermotard het leven zuur te maken met zo'n geweldige fiets.

Na nog een paar biertjes begonnen ze nog wat dieper na te denken over het hele concept van een CB 500, ze begonnen zich al helemaal in de gedachten gang te komen van de ingenieurs van Honda die deze geweldige fiets hebben ontwikkeld. Er waren een paar punten wat helaas door de verkoop afdeling van Honda is verpest, goedkope km vretende banden en slecht afgeveerd. Waarom werden de CB 500's niet gewoon afgeleverd met de banden die echt bij een CB 500 passen zoals de Bridgestone S20 EVO banden en laten we niet vergeten de geweldige wilbers voorvering en Bitubo instelbare achter schokdempers. En wat echt niet kon dat ze de optie van een chromen oliefilter verwijderde

Dit soort dingen zijn gelukkig zo te lossen en dit hadden wij ook gedaan, maar toch miste er iets.
De CB 500 was nog niet helemaal compleet, je miste net de kers op taart.
En een aantal biertjes later viel hij eindelijk, de CB 500 mist gewoon een RCS14 met een dikke M4 of M50 klauw met 310 Braking schijf.

Maar helaas paste dit niet zo maar, de schijf paste gelukkig zo maarja hoe ga je zo'n geweldige remklauw op de geweldige voorvork krijgen. Gelukkig is Nick een geweldige frezer en die zou wel even een adaptertje frezen.
Maarja hoe ga je uit het niets zomaar een adapter maken.

Men nemen 1 stuk karton!

g7bR16l.jpg


Met een aantal biertjes op gaat dit dus echt helemaal geweldig, dus hebben we deze geweldig precieze maten omgezet tot een geweldige 3D tekening in Inventor.

k033dZD.jpg


rsG0i52.jpg


Het begint gewoon ergens op te lijken ook nog!

Nu er zo'n geweldige 3D tekening is gemaakt moet er naartuurlijk eerst een test adapter worden gemaakt, deze was gelukkig snel gemaakt met een stuk mooi lichtgewicht karton.

UnfJyMc.jpg


En nu even serieus Nick freest jullie allemaal de moeder en een paar weekenden later was er resultaat.
NICK bedankt!!!

lpfZ6UM.jpg


27LcUsj.jpg


4eOJqW7.jpg


kZNaASs.jpg


i4bcwAB.jpg


nyJbTSq.jpg



Owja we zijn trouwens ook nieuw op het CB 500 topic en dit zijn onze 3 trotse cb 500's.

ZtgVNEx.jpg


Q84HVeg.jpg


FnJpcxw.jpg


Spel en typ fouten inbegrepen.
Deze bedoel je ook? :)


Het vermogens winst wat ik met de big bore/grotere carbs ga halen weet ik niet, laatste keer had m’n CB 57,3 op het achterwiel, stiekem hoop ik er 10/15% bij te krijgen. Compressie wordt 1:12,7
Het wordt dan 540cc, ik doe het voornamelijk omdat m’n 3e blok steeds beroerder gaat lopen. Ja je leest het goed, m’n 3e blok. Ook ga ik alle lagers vernieuwen
 
Laatst bewerkt:
Is 57pk niet al veel voor de cb500?
Fabrieksopgave is toch 58pk?

Ik heb nog 4 originele knippers en een binnenspatbord in de aanbieding voor de cb500.
 
Wat heb je er tot nu toe aan gedaan dan?
Als mijne klaar is,Wil ik misschien wel een dynokitje met open K&N filters.
Op mijn oude motoren (honda bros en hawk gt) scheelde dat best aardig in pk,s.
 
Wat heb je er tot nu toe aan gedaan dan?
Als mijne klaar is,Wil ik misschien wel een dynokitje met open K&N filters.
Op mijn oude motoren (honda bros en hawk gt) scheelde dat best aardig in pk,s.
Moet je even op die link klikken die ik poste
 
De eerste run is echt volledig origineel
Dynojet kit met K&N filter heb ik er later pas opgezet, dat was ook wel merkbaar verschil. Gelijkertijd met m’n uit systeem
Ook het gasrespons was een stuk beter geworden wat ik eigenlijk niet had verwacht
 
Het wordt dan 540cc, ik doe het voornamelijk omdat m’n 3e blok steeds beroerder gaat lopen. Ja je leest het goed, m’n 3e blok. Ook ga ik alle lagers vernieuwen
Toch nog even op terugkomen. Ik was wat tweedehands onderdelen aan het zoeken (inmiddels bijna voorzien) en zie gebruikte blokken steeds voor 300-350 staan. Zijn dat nou serieus realistische prijzen?
 
Ze vragen het er voor dus dat zijn de prijzen.
Omdat de motor oud is ,wil dat niet zeggen dat alles goedkoop is.
En wat is nou 300euro als je weer 3jaar kan rond rijden.
 
Toch nog even op terugkomen. Ik was wat tweedehands onderdelen aan het zoeken (inmiddels bijna voorzien) en zie gebruikte blokken steeds voor 300-350 staan. Zijn dat nou serieus realistische prijzen?

voor 100euro meer koop je een sloop cb en haal je het blok er onder vandaan, en heb je meteen een sloot onderdelen die je weer kan verpatsen.

Moet je alleen wel ruimte en zin in hebben.
 
Ze vragen het er voor dus dat zijn de prijzen.
Omdat de motor oud is ,wil dat niet zeggen dat alles goedkoop is.
En wat is nou 300euro als je weer 3jaar kan rond rijden.
Natuurlijk, maar vraagprijs vs prijs waar ze voor weggaan is wat anders natuurlijk. Was gewoon nieuwsgierig.
voor 100euro meer koop je een sloop cb en haal je het blok er onder vandaan, en heb je meteen een sloot onderdelen die je weer kan verpatsen.

Moet je alleen wel ruimte en zin in hebben.
Dat leek me ook inderdaad. Weet niet of het nog goeie handel is met die onderdelen, ik heb het idee dat er steeds minder van ons soort CB'tjes rondrijden.
 
De cb,tjes zijn al oud en (nog) niet populair maar dat komt vanzelf weer.
Ik kocht in 2007 een cb450 uit 1984 voor 75euro maar door de caferacer/scrambler ombouw gebeuren zijn ze een stuk duurder geworden ,net als de cx500 en BMW k100 en k75
 
Terug
Bovenaan Onderaan