Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Ik zal wel iets over het hoofd zien, maar weet iemand hoe je de achterschokdemper instelt? Ik zocht al naar een kraag of zo, maar ik kan niet zo 1-2-3 wat vinden.
 
Gister plannen omgegooid. Het vastgelaste voortandwiel van de Africatwin is na 2000km afgebroken. Dus geen onverharde passen met dat ding dit jaar. Grrrrr.

Maar motorfiets nummer 2 .....

Nu eind augustus met de cb500 uit 2002 naar de Franse Alpen 7 dagen rijden en kamperen.
Heeeeeel misschien de eerste 900km op een motor aanhanger. Ik wil graag de eerste dag tot plm Grenoble komen via tolwegen, ging ook met de Africatwin. Voor de rest heerlijk sturen met dat ding.
 
Gister plannen omgegooid. Het vastgelaste voortandwiel van de Africatwin is na 2000km afgebroken. Dus geen onverharde passen met dat ding dit jaar. Grrrrr.

Maar motorfiets nummer 2 .....

Nu eind augustus met de cb500 uit 2002 naar de Franse Alpen 7 dagen rijden en kamperen.
Heeeeeel misschien de eerste 900km op een motor aanhanger. Ik wil graag de eerste dag tot plm Grenoble komen via tolwegen, ging ook met de Africatwin. Voor de rest heerlijk sturen met dat ding.
Dat is balen! Gaat ie toevallig de verkoop in?
 
De Africatwin is in principe te koop. Ik heb er niet zoveel energie meer voor. Twijfel tussen verkoop/blok transalp650 erin/opnieuw lassen/ blok opengooien etc. Ander blok nauwelijks te koop. Of blok opengooien maar dat kost ook honderden euro's.
Blok draait prima maar het opnieuw vastgelast tandwiel is afgebroken, gelukkig met lage snelheid.
Verder: splinternieuwe Heidenau banden, zadel opnieuw laten doen, roestvrij, 1 jr oude accu, trip master prima etc.

Sorry, is offtopic anders stuur PM.
IMG_20190701_150612514.jpg

IMG_20190622_172658375.jpg


Ben benieuwd hoe de cb500 rijdt in de Alpen! Zin in.
IMG_20181224_163311463.jpg
 
Omdat ik onverwacht eind augustus de CB pak richting de Alpen, ff snel de voorvorkkeerringen vervangen....

IMG-20190709-WA0015.jpeg


IMG-20190709-WA0017.jpeg


Grrrr, olie vergeten te kopen. Morgen namiddag ff langs Zelhem.

Twee vragen:
1. Hoeveel cc per poot ongeveer ?.
2. Kan je ook bijvullen nadat de poten al in de motor hangen en voordat je gaat rijden. Dus van bovenaf?

Cb500 uit 2002.
 
Een blikje van 1L is voldoende voor de 2 poten, en 15W als dikte van de olie
Als luchtkamer 125cm nemen, anders even Google hoe het werkt met luchtkamer
 
Band goed gebalanceerd? Wiellagers ook vervangen? Misschien heel gek, zit de klauw met juiste moment gemonteerd?
Dit ging over het probleem met de trillende voorrem.

Ik heb de motor naar de garage gebracht, de voorband lekte nogal nadat deze vorige zomer was vervangen, maar daar kwam ik nu pas achter. Daar kijken ze ook gelijk naar het probleem met de rem.
 
Dit ging over het probleem met de trillende voorrem.

Ik heb de motor naar de garage gebracht, de voorband lekte nogal nadat deze vorige zomer was vervangen, maar daar kwam ik nu pas achter. Daar kijken ze ook gelijk naar het probleem met de rem.
Zachte banden spanning kan ook zorgen voor een stuiterende band -> wat gevoelt kan worden als trillende rem
 
Ik weet weet het: rtfm. Maar heb die ff niet bij de hand. Moet de veer in de brembo voorremklauw zoals die rechts in de foto zichtbaar is? Die viel nl uit de klauw bij het voorvorkkeerringen vernieuwen.
IMG_20190711_111334929.jpg
 
Of moet die zo?
IMG_20190711_111309729.jpg
.

Dus zonder de "omhoog komende stukje staal" tussen de remblokken? (Die lopen nl aan op de schijf, lijkt niet goed).


Of moet die ergens anders? Verticaal?
 
Zachte banden spanning kan ook zorgen voor een stuiterende band -> wat gevoelt kan worden als trillende rem
Er zou een hoogteslag in de velg of schijf zitten. De band was wel hard toen ik er mee reed en dat controleer ik onderweg vaak ook nog even.
 
Zijn er toevallig mensen die led verlichting in hun CBF 500 hebben gezet? Ben nieuwsgierig of dit veel problemen geeft of gaat dit probleemloos?
 
Terug
Bovenaan Onderaan