Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Ja 1 op 13. Net nog getankt, en met die tank heb ik 1 op 15 gehaald. Nog niet echt super volgens mij.
Over het onderhoud durf ik niet veel te zeggen, alleen dat de olie en het filter daarvan 500 om geleden vervangen zijn. Verder weet ik het niet.
Waar zou het aan kunnen liggen? Luchtfilter, kleppen, bougies?
 
Luchtfilter kan vervuilt zijn,dat is makkelijk te controleren.
Je kan ook een bougie er uitdraaien en kijken welke kleur hij is.
1op13 kan alleen op 2 lege banden,storm tegen en 6 personen erop.
 
Ter indicatie: op de snelweg haalde ik met de CB (dus niet F) makkelijk 1:25. Heb geen ervaring met begrenzing, zou het daar (deels) in kunnen zitten?
 
Luchtfilter is idd wel vervuild. Ga morgen even bougies controleren op kleur. Dat zal dan ook samenhangen met de al dan niet aanwezige vervuiling van het luchtfilter neem ik aan?
begrenzing is mechanisch, beperking maximale gas uitslag. Gevoelsmatig kan het daar niet aan liggen voor mij maar correct me if im wrong.

K zal in ieder geval gewoon nieuw luchtfilter bestellen, kan het daar niet meer aan liggen.
Bedankt voor de hulp tot zover 👍
 
1:13 is echt moeilijk veel! Dat redt ik zelfs met circuit rijden niet eens...
Als ik echt gas geef kom ik rond de 1:15/1:16 uit, snelweg/rustig richting de 1:25
 
1:13? Hm dat valt best wel tegen ja! Ik heb het voor mij even nagerekend en ik kom ongeveer op 1:17/1:20 (met volle tegenwind constant, vandaar de vragen over een windschermpje :-P) Ik ben 1,84, weeg 81kg en rijd zonder kofferset(s)

PS. Weet iemand bij hoeveel liter (+-) het tanklampje aangaat?
 
Blij dat mijn mening wordt gedeeld dat het veel te veel is *D
Als ie bij mij het tanklampje aangaat kan ik zo'n 15 liter tanken. Dus dan zal er nog zo'n 4 liter in de tank hebben gezeten.
 
@LittleEvil: Puig scherm van motorlook.nl (oud kommer parts Garderen). €29,-


Screenshot_20190213-070823.png
 
ola allemaal!
Ik ben Bas uit Boxtel.
Sinds een paar dagen ben ik de "trotse" eigenaar van een CB500.
Gehad van een kennis die z'n tuin aan het opruimen ging.
Apparaat startte na een winterstop niet meer. De man heeft er zelf wat aan gerommeld en het vervolgens maar zo gelaten.
Staat nu al een paar jaar stil.
Ik hink nu een beetje op twee gedachten:
1- verkopen als donormotor
2- het ding aan de gang krijgen
Je leest wel s van die verhalen over (meestal) Honda's die jaaaren stilstaan en vervolgens toch weer aangezwengeld worden. Zou toch een stunt zijn als mij dat ook lukt.
Vandaag de vogelstront, spinnewebben en andere zooi er grotendeels afgewassen.
Vervolgens een accu ingezet en de killswitch doorverbonden (geen idee waarom die losgehaald was). En joepiedepoepie: verlichting doet het en de startmotor gaat rond.
Heeft er iemand een workshopmanual voor de vervolg stappen? Voor testjes als: vonkjes bij de bougie's ;-) en vragen als: waar zijn de twee darmpjes rechts onderop de benzinetank voor?
En heeft er iemand nog een tip om de tankdop open te krijgen? Ding zit vast en de sleutel wil er niet eens in.
De hele tank ligt er nu af. En voor testdoeleinden kan ik me voorstellen dat een klein flesje peut aan de bezineslang ook werkt, maar uiteindelijk is het toch vrij belangrijk onderdeel :-)
Benieuwd naar jullie reacties.


IMG_20190213_104853932.jpg
 
Denk dat die slangen voor benzine en vacuüm zijn. Of bedoel je de slangen die niet aan de kraan zitten? Die zijn voor afvoer geloof ik.
Tankdop geen idee. Wd40?
 
20190213_172428.jpg

Zoek de verschillen is niet moeilijk voor mijn CBF in dit geval. Morgen weer met de motor naar r werk, zal jullie laten weten wat t verbruik doet 👍
 
Heeft er iemand een workshopmanual voor de vervolg stappen? Voor testjes als: vonkjes bij de bougie's ;-) en vragen als: waar zijn de twee darmpjes rechts onderop de benzinetank voor?
Gefeliciteerd met de CB. Repareren uiteraard, als de motor niet vast zit en er geen hele gekke dingen aan zijn moet dat lukken. Voor de workshopmanual lees je de eerste post van dit topic (sowieso een aanrader) even goed door. De slangetjes rechts zijn tankontluchting en overloop.

Wat die tankdop betreft: heb je een sleutel? Wat zit er vast?
Zoek de verschillen is niet moeilijk voor mijn CBF in dit geval. Morgen weer met de motor naar r werk, zal jullie laten weten wat t verbruik doet 👍
Die linkse kon nog best even mee toch? :+
 
@James Bond: thanks! Ik heb hem direct besteld en zal hem het weekend kunnen monteren met een beetje mats.

@brik-a-bac: Lekker opknappen des te meer plezier heb je als hij zometeen werkt en je lekker een rondje kan touren! Voor de info qua slangen; wat @HCx zegt; zo heb ik ook de eerste keer mn CBF uitelkaar geschroefd.

@freak5ty8: Ben heel benieuwd. Ik verwacht dat je het verbruik prima terugdrukt op deze manier (Y)
 
Ik zit toch nog even naar dat oude luchtfilter te kijken, het lijkt wel of er motorolie op zit. De carterontluchting loost in het luchtfilterhuis, en onderaan het luchtfilterhuis zit die slang met die dop die ergens bij de middenbok hangt tussen de andere slangen, en die je elke x kilometer even moet laten uitlekken.

Wat ik wil zeggen: is je oliepeil in orde? Het kan oud zijn hoor, maar check het even. En check ook of bovengenoemde slang niet vol met prut zit.
 
@bric-brac: houden, goed maken en rijden.
Tankdop: had ik ook na 1 jaar buiten in de tuin van de verkoper. Met wd40 en ijzerdraadje en sleutel opengekregen. Toen gedemonteerd en langs autogarage in de buurt om de tankdop mechaniek (slot) met hogedruklucht door te spuiten. Toen ging het al beter. Op het werk het hele ding om de kop ultrasoon gereinigd 1 dag lang. Daarna smeren, monteren en rijden maar !! Eerst nog ff alu kleur gespoten met spuitbus voor de chique.

Ik heb nog een hele nette tankdop met sleutel compleet liggen als je die nodig hebt. Had ik op voorhand gekocht bij Boonstra maar niet nodig gehad....

Vergeet olie, remmen, water en bandenspanning en niet. En heel veel wd40 en poetswerk zie ik, en ketting goed smeren.
 
Laatst bewerkt:
ola allemaal!
Ik ben Bas uit Boxtel.
Sinds een paar dagen ben ik de "trotse" eigenaar van een CB500.
Gehad van een kennis die z'n tuin aan het opruimen ging.
Apparaat startte na een winterstop niet meer. De man heeft er zelf wat aan gerommeld en het vervolgens maar zo gelaten.
Staat nu al een paar jaar stil.
Ik hink nu een beetje op twee gedachten:
1- verkopen als donormotor
2- het ding aan de gang krijgen
Je leest wel s van die verhalen over (meestal) Honda's die jaaaren stilstaan en vervolgens toch weer aangezwengeld worden. Zou toch een stunt zijn als mij dat ook lukt.
Vandaag de vogelstront, spinnewebben en andere zooi er grotendeels afgewassen.
Vervolgens een accu ingezet en de killswitch doorverbonden (geen idee waarom die losgehaald was). En joepiedepoepie: verlichting doet het en de startmotor gaat rond.
Heeft er iemand een workshopmanual voor de vervolg stappen? Voor testjes als: vonkjes bij de bougie's ;-) en vragen als: waar zijn de twee darmpjes rechts onderop de benzinetank voor?
En heeft er iemand nog een tip om de tankdop open te krijgen? Ding zit vast en de sleutel wil er niet eens in.
De hele tank ligt er nu af. En voor testdoeleinden kan ik me voorstellen dat een klein flesje peut aan de bezineslang ook werkt, maar uiteindelijk is het toch vrij belangrijk onderdeel :-)
Benieuwd naar jullie reacties.


Bekijk bijlage 1353687

Goed zo ik deed 2 weken geleden exacte hetzelfde. Stond 2 jaar stil. Olie en oliefilter vervangen, nieuwe batterij en bougies gekuist. Starte direct :)
 
Vandaag 146km gereden en net precies 10 liter getankt. Alleen maar snelweg gereden. Dus nog niet op de 1 op 20 zoals bij jullie. Wat is het volgende dat ik kan bekijken?

Edit:

In antwoord op @HCx zijn vraag: oliepeil is ok. Uit het slangetje kwam een klein beetje prut maar niet veel.
 
Laatst bewerkt:
Remmen lopen niet aan? Anders klepspeling controleren, maar dat is wel een behoorlijke operatie. Daarnaast verloopt het bij mijn weten bij deze blokken nauwelijks. Dus of het daar echt in zit is de vraag.
 
Integendeel, als ik de motor op de paddockstands heb en een zwiep aan het wiel geef, draaien ze vrij lang door. Er is zeker geen weerstand.
Wat ik me nog kan bedenken is dat wellicht de koppeling te strak afgesteld staat, en dus slipt. Heb nu de speling op de hendel op 1,5 cm. Kan te weinig zijn?
Ik ga zondag het kleppendeksel eens er af lichten, speling meten. Zou ook niet durven zeggen wanneer ze voor het laatst gecontroleerd/gesteld zijn dus kan sowieso geen kwaad. Heb Haynes klaar liggen 👍

Nogmaals bedankt voor het meedenken!
 
Als je speelt met de koppelingshendel en tegelijkertijd kijkt naar dat "armpje" op het blok wat je bedient met de koppelingshendel kun je best goed zien of er genoeg speling op zit. Zo doe ik het in ieder geval.
 
Hola iedereen, weet iemand hoeveel het ongeveer kost om de tandwielen en ketting te vervangen?
Dat hangt echt af of je dat laat doen door een dealer of een niet dealer, met originele delen of niet originele delen. En hoe de rest van je motor er bij staat. Dat kan dus variëren tussen de 100 en 400euro, of meer..

Beste even contact opnemen met de ezaak waar je het wil laten doen
 
Als je speelt met de koppelingshendel en tegelijkertijd kijkt naar dat "armpje" op het blok wat je bedient met de koppelingshendel kun je best goed zien of er genoeg speling op zit. Zo doe ik het in ieder geval.
Zal vanmiddag eens kijken 👍

Hola iedereen, weet iemand hoeveel het ongeveer kost om de tandwielen en ketting te vervangen?
+/-130 eu aan materiaal, vervangen is goed zelf te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan