Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Ik kan op de foto niet zien of je m naar links of naar rechts moet draaien, maar als je goed kijkt spreekt het voor zich. Het tooltje om die ring aan te draaien zit in het reparatiesetje van de fiets.
 
EDIT

Wat is de idle speed voor een cb500s 1999. Nu met het warmere weer tikt hij toch de 1800-1900 rpm aan (na 20m rijden, choke uit ofc.).

Hoort aan als teveel, moet eerder 1400 ofzo zijn ?
 
Laatst bewerkt:
1551199606397.png

Chapter 4:
1551199679414.png

Dus ja wat teveel. Succes met afstellen!
 
^^ Pakt ook lekkerder op als je wegrijdt vanuit stilstand.

Pilot screw setting uit die Haynes valt me op. Volgens mij heb ik hem op 2 1/4 staan en is dat exact volgens Honda spec. Gaat me dat wat opleveren als ik die terug draai of zit Haynes fout?
 
Als je fabrieksgegevens hebt voor jouw model motor zou ik niet uit gaan van wat haynes zegt. Als kan ik dat verder niet beargumenteren ofzo.
 
Makkelijkste stellen is als de motor warm is en loopt, dan hoor je het direct. Met een lange platte schroevendraaier kun je vanaf de rechterkant van de motor met een beetje moeite tegen de "tandjes" van die gele schroef duwen waardoor je hem draait.
 
Makkelijkste stellen is als de motor warm is en loopt, dan hoor je het direct. Met een lange platte schroevendraaier kun je vanaf de rechterkant van de motor met een beetje moeite tegen de "tandjes" van die gele schroef duwen waardoor je hem draait.

Oh ik kan er met men vinges bij hoor :) Bedankt allemaal ! Moest gwn het toerental weten xD
 
Eindelijk de beide achterdempers op de zwaarste stand gezet. Dankzij jullie tips en de originele sleutel bij het boordgereedschapsetje.

Ze stonden verschillend van elkaar ingesteld en te licht. Net op drempels getest: prima met mijn 80kg.
Motor wel licht afgespoten maar moet nog gewassen worden. Banden weer op 2.3 en 2.6 bar gezet. Beide ca 0,5bar erbij in ca 3 maanden.


IMG_20190305_162902003.jpg
 
Hallo beste CB500 rijders.
Ik rijd momenteel nog op een Honda Deauville 700, maar omdat ik graag een iets compactere en lichtere motorfiets wil ben ik aan het rondkijken naar een Honda CB500F.
Bouwjaar 2015 of 2016 denk ik.
Ik zou de motorfiets dan graag in deze kleur willen, maar heb het vermoeden dat alleen in 2016 die kleur was verschenen als produktiemodel.
Mocht die gele kleur niet lukken dan wens ik mij graag ene in het zwart en denk dat dat een stuk makkelijker zoeken is in meerdere bouwjaren.
Ik heb veel zin aan die CB500F.
Vr gr
2198B64E-F8B6-4EDE-9FD2-51F69841E082.jpeg
 
Succes met de speurtocht! Ik rij zelf een Africatwin uit 1996 maar rij verdacht vaak op de cb500 uit 2002 die (zogenaamd) voor mijn vrouw is.
Ik ben zelf helemaal weg van de nieuwe cb500x. Idd lichter is heel vaak leuker. Ik ga nog wel een keer proefrijden op de crf1000 maar ik denk te hoog en te zwaar (en nu nog veel te duur..).
Zijn die nieuwe cb500 series vlotter dan de nc700/750 series? Of sportiever?
 
Hoi hoi en dank voor je reactie.
Ik weet helaas niet of die nieuwe CB500 serie vlotter is die NC 700/750.
Maar ik denk wel dat die NC modellen een net even iets andere soort fietsen zijn in de zin van gewicht en toch wat rapper dan die 500cc modellen.
Zelf gaat mijn favoriet uit naar de F inplaats van de X omdat ik wat meer hou van lagere en compacte machines.
Maar die CB500X is ook een hele mooie fiets.
Zodra de kogel door de kerk is dan laat het hier weten.
Heb al een zoekopdracht uitgegeven aan mijn dealer zodat het even een kwestie van geduld opbrengen is.
Moet wel zeggen dat ik er reuze veel zin aan heb want ik zou die Honda CB500F zo aanschaffen zonder ermee op voorhand te proefrijden.
Wat die Honda’s betreft zijn het echt allemansvrienden.
Behouden week allemaal.
Vr gr
 
Ik heb een aantal mensen gesproken die van de xc750 naar de cb500x zijn gegaan omdat de nc750 te saai is.
Erg laag toerig en niks sportiefs aan.
De nc750 is wel erg zuinig maar de cb volgens ook wel.
 
Ik ben dus niet de enige die die nieuwe CB500x een mooie motor vindt. Hij zou 1:34 moeten doen, dus ook erg zuinig. Toch rij ik nog steeds op de oude CB, die voor ww verkeer (geen enorme afstand) ontzettend goedkoop is. Op die 19 cent/kilometer verdien ik :+.

En het speelse karakter blijft leuk. Al heb ik na een paar jaar rijden wel af en toe de behoefte aan wat meer vermogen. Maar het moet geen vermogen gaan kosten, dus de enige logische conclusie is dat ik voorlopig nog gewoon op de CB blijf rijden.
 
Ik rij geen woon/werk want dat is 2.8km maar bij slecht weer pak ik de honda dylan.
Ik heb nog een oude cb450n caferacer en cbr600f4i maar de cbr gaat de verkoop in.
Op de cb heb ik meer lol dan op de cbr maar als je de cbr op toeren jaagt blijft dat wel een kick geven.
Maar ik heb vorige maand ook even bij d3 cb500x gekeken

Ik rij de meeste km,ers met bagage tijdens de vakantie en weekenden weg.
 
Ik kom me ook even melden hier :)
Ben nog aan het lessen en heb (nog) geen motor.
Maar heb vandaag een mooi aanbod van de rijschool gekregen om 'mijn avb' honda cb500 uit 2007 over te nemen.

Eigenlijk niet het type motor wat ik graag wilde (mevr. wilde een sportmotor) maar gezien mijn budget en het aanbod ben ik serieus aan het overwegen om dit als beginnersfiets te nemen.

Nu wil ik dus even graag meelezen voor ervaringen met een cb500 :)
Hoop de motor volgende week zaterdag met mijn avd les te kunnen uitproberen :)
Normaal les ik op een cb650.
 
Ben benieuwd hoe hij op de weg is.
Heb er alleen de avb oefeningen meegedaan..
Oja is trouwens een cbf500 ipv cb500 :p
Lees je vooral even in over het kopen van een gebruikte lesmotor. Met de CB(F)500 zou ik het in principe wel aandurven, maar het is goed om voorbereid te zijn.

Het onderhoud is niet ingewikkeld, maar als de remmen en lagers aan vervanging toe zijn ben je toch een flink bedrag kwijt aan onderdelen en eventueel arbeidsuren als je het niet zelf aanpakt.
 
Zo, terug van weggeweest. Inmiddels luchtfiltertje vervangen, oliefilter + motorolie (Motorex 10w-40) en vrijdag (pakketje is al binnen) het Puig windschermpje monteren. Ook ben ik vandaag begonnen met het lessen. Na 4 jaar A2 rijden ben ik wel toe aan wat zwaarders. Lessen ging lekker! De instucteur schat rond de 8-10 lesuurtjes voordat ik aan het AVD kan deelnemen. AVB en theorie zijn gelukkig niet nodig ;-) Met een beetje mats kan ik binnen een maand al terecht bij het CBR... zou lekker zijn!
 
Lees je vooral even in over het kopen van een gebruikte lesmotor. Met de CB(F)500 zou ik het in principe wel aandurven, maar het is goed om voorbereid te zijn.

Het onderhoud is niet ingewikkeld, maar als de remmen en lagers aan vervanging toe zijn ben je toch een flink bedrag kwijt aan onderdelen en eventueel arbeidsuren als je het niet zelf aanpakt.

De remblokken, koppelingsplaten, ketting en banden zijn onlangs vervangen :)
Dus dat is wel fijn :)
Heb afgesproken om zaterdag mijn les ermee te rijden, mocht hij op de weg (heb er alleen avb meegedaan) bevallen en ik niks raars zien/horen dan neem ik hem over :)
 
Een lesmotor overnemen hoeft inderdaad helemaal geen slechte ervaring te zijn. Mijn CBF500 is ook een ex lesmotor.

Check gewoon even goed bij aankoop of het er allemaal netjes uitziet, remmen, tandwieltjes e.d. Als het kan rij dan ook ff door een plasje en kijk of de bandensporen netjes overelkaar heen lopen, zo kan je kijken (ongeveer) of het frame recht is. Omdat lesfietsen nogwel een willen vallen.. (of accelereer een stukje en haal je handen van het stuur. De motor zou rechtdoor moeten gaan zonder dat je met je lichaam extreem hoeft te compenseren).

Ohja de laatste; hier ben ik zelf een keer mee op mn muil gegaan... druk de remmen in en veer even een paar keer goed door. Kijk vervolgens of de oliekeringen nog goed zijn en de vorken dus droog blijven!

Succes met de koop!
 
Terug
Bovenaan Onderaan