Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Daar zou het probleem wel kunnen zitten ,ik gok op de zijstandaard aansluiting
Ik heb op mijn caferacer ook de bedrading zelf gedaan, die 2 beveiligingen, dodemansknop ,toeter, lichtschakelaar en contactslot zijn er bij mij uit gehaald,ik gebruik ze toch niet.
En de rest van de schakelaars (3 stuks) zitten verstopt onder de tank.
 
Vandaag ook nog wezen kijken bij een CB'tje, niet al te duur enzo.
Helaas was de staat wat minder dan wat ik verwachte voor dat bedrag, waren ook wat meer dingen mis mee dan aangeven. Reed ook voor geen meter. Ga ik geen eens aan beginnen, voor je het weet ben je al meer kwijt aan opknappen dan wat je betaald voor een nette.

Ook nog een stukje gereden op de CB van z'n vrouw, die reed er bijna niet op dus mocht op zich ook wel weg. Reed al 10x beter maar daar wou die minimaal €850 voor. Ding had ook al minimaal 100k gelopen (teller was blijven hangen op 99k) en was een beetje mwah qua staat. Zag er niet bijzonder verzorgd uit en de slijtage onderdelen waren al aardig oud of al aardig versleten. Dus ook maar laten staan.

Denk dat ik toch wat geduldiger moet zijn voor een goede deal, sommige mensen denken blijkbaar dat CB'tjes goud waard zijn. Of ik ben wat picky, kan ook O-)
Maar als ik kijk naar wat ik kwijt was voor m'n NTV of Hawk GT waren dat betere deals. Moet ik wel zeggen dat ik de Hawk met winst heb verkocht en later nog bij een handelaar te voor koop stond voor het dubbele voor waar ik hem verkocht heb (in 1 jaar tijd). 8)7

Maar wil wel een CB hebben, het testritje (op de goede) beviel me wel. Voelde meteen vertrouwd aan en lekker ongecompliceerd. Blijf alle advertentiewebsites afstruinen (gelukkig kun je ook notificaties aanzetten) tot ik de ware heb gevonden. :+
 
ik zie geen zijstandaard schakelaar en geen koppelinghendelschakelaar.

Daar zou het probleem wel kunnen zitten ,ik gok op de zijstandaard aansluiting
Ik heb op mijn caferacer ook de bedrading zelf gedaan, die 2 beveiligingen, dodemansknop ,toeter, lichtschakelaar en contactslot zijn er bij mij uit gehaald,ik gebruik ze toch niet.
En de rest van de schakelaars (3 stuks) zitten verstopt onder de tank.

Goeie! Misschien geeft de cdi inderdaad geen vonk vrij zonder deze checks. Zal deze twee wel weer inbouwen, to be continued :Y
 
Vandaag ook nog wezen kijken bij een CB'tje, niet al te duur enzo.
Helaas was de staat wat minder dan wat ik verwachte voor dat bedrag, waren ook wat meer dingen mis mee dan aangeven. Reed ook voor geen meter. Ga ik geen eens aan beginnen, voor je het weet ben je al meer kwijt aan opknappen dan wat je betaald voor een nette.

Ook nog een stukje gereden op de CB van z'n vrouw, die reed er bijna niet op dus mocht op zich ook wel weg. Reed al 10x beter maar daar wou die minimaal €850 voor. Ding had ook al minimaal 100k gelopen (teller was blijven hangen op 99k) en was een beetje mwah qua staat. Zag er niet bijzonder verzorgd uit en de slijtage onderdelen waren al aardig oud of al aardig versleten. Dus ook maar laten staan.

Denk dat ik toch wat geduldiger moet zijn voor een goede deal, sommige mensen denken blijkbaar dat CB'tjes goud waard zijn. Of ik ben wat picky, kan ook O-)
Maar als ik kijk naar wat ik kwijt was voor m'n NTV of Hawk GT waren dat betere deals. Moet ik wel zeggen dat ik de Hawk met winst heb verkocht en later nog bij een handelaar te voor koop stond voor het dubbele voor waar ik hem verkocht heb (in 1 jaar tijd). 8)7

Maar wil wel een CB hebben, het testritje (op de goede) beviel me wel. Voelde meteen vertrouwd aan en lekker ongecompliceerd. Blijf alle advertentiewebsites afstruinen (gelukkig kun je ook notificaties aanzetten) tot ik de ware heb gevonden. :+
Zo rijden alle cb,s.
Met mijn cb900 hornet stuur je net zo makkelijk als de cb500.

Op speurders en Facebook marketplace staan ook motoren tekoop
 
Zo rijden alle cb,s.
Met mijn cb900 hornet stuur je net zo makkelijk als de cb500.

Op speurders en Facebook marketplace staan ook motoren tekoop
Dat maakt mij specs opzoeken :9
  • CB500 | cu: 187kg wb: 1430mm r/t: 27°, 113mm
  • CB900F | cu: 220kg wb: 1460mm r/t: 25°, 98mm
  • FZS1000 | cu: 231kg wb: 1450mm r/t: 26°, 104mm
Maar kan wel kloppen ja, de CB900F heeft de meest steile balhoofdhoek. :Y

Heb bij mijn Fazer ook de vorkpoten 8mm doorgestoken, helpt ook aardig voor het korte bochtenwerk maar het is simpelweg geen smijtfiets. Te snel sturend hoeft van mij overigens ook niet, had op de Hawk ook S20's in 110/70. Vond hem er te nerveus van worden. Op de NTV vond ik 110/70 dan wel weer prima.


Hou alle advertentie websites in de gaten, was gister langs de blauwe gegaan die (alleen) op Speurders staat. Die was echt wel een aardig opfrisbeurtje nodig, linker vorkpoot hartstikke lek (klotste eruit tijdens het rijden) en was zo waarschijnlijk al een tijdje gezien de voorband er helemaal naar gesleten was. NAKS defect, koplamp bevestiging krom, voetstepjes bagger, achterrem al staal op staal, oliefilter zat al roest op, rempot voorkant zat helemaal onder vieze prut en achterband slecht. Is tuurlijk wel te fixen maar in mijn ervaring kom je achteraf meestal nog meer dingen tegen. Dan is de €400 die hij wou wel pittig lijkt me.
 
Succes met de zoektocht! Probeer er een te vinden met ca 50dkm, dan hoef nog langs niets te doen met de naks.

Ik mis in het rijtje van de cb-s de cbf600. Is dat wat? Viercilinder, veel aanbod, redelijke prijzen. Of heb je met een viercilinder simpelweg minder fun? ( Mijn oude k100 had weinig fun i.t.t. mijn Africatwin 750 en onze cb500).
 
Succes met de zoektocht! Probeer er een te vinden met ca 50dkm, dan hoef nog langs niets te doen met de naks.

Ik mis in het rijtje van de cb-s de cbf600. Is dat wat? Viercilinder, veel aanbod, redelijke prijzen. Of heb je met een viercilinder simpelweg minder fun? ( Mijn oude k100 had weinig fun i.t.t. mijn Africatwin 750 en onze cb500).
Denk dat ik 4 cilinders maar voor goed aan de kant zet, mis gewoon het karakter en geluid van een twin. Dus inderdaad minder fun. :Y
Weet niet hoe lastig het is om de naks te vervangen, beetje sleutelen vind ik op zich niet erg zolang het maar geen project fiets is.

Deze lijkt me overigens niet verkeerd, heeft al wat upgrades, 45k en niet zo belachelijk hoog geprijsd.
 
Wel met trommelrem achter, dat zou niet mijn eerste keus zijn. Wel RVS bochten, dat is een plus.
 
Ik dacht altijd dat die minder goed remde. Heb er nog wat over gelezen, en mijn veronderstelling bleek onjuist. Remt zelfs beter dan schijfremmen, begrijp ik. :$
 
Hier ook eentje met trommel. Remt uitstekend!!
Sterker nog mijn vorige motor had een schijfrem vind deze fijner en beter remmen.
 
Goeie! Misschien geeft de cdi inderdaad geen vonk vrij zonder deze checks. Zal deze twee wel weer inbouwen, to be continued :Y
Probleem is inmiddels verholpen, Ik heb de koppelingsschakelaar, neutraalschakelaar en de zijstandaardschakelaar weer toegevoegd aan de draadboom. :t
 
Hallo allemaal!

ik heb voor mijn CBF500 een black widow uitlaat gekocht, maar deze is helaas veel te luid voor mijn smaak. Deze gaat dus terug! Weet iemand anders een stiller uitlaatje voor een niet te gek bedrag?
 
Delkevic lijkt me inderdaad wel wat! Wel wil ik dan de 320 tri oval demper, het oog wilt natuurlijk ook wat! Kan jij met die demper in de ochtend wegrijden zonder de buren wakker te maken? Heb ondertussen wel contact gehad met black widow, en ze gaan eerst nog een andere (stillere) db killer opsturen.
 
Delkevic lijkt me inderdaad wel wat! Wel wil ik dan de 320 tri oval demper, het oog wilt natuurlijk ook wat! Kan jij met die demper in de ochtend wegrijden zonder de buren wakker te maken? Heb ondertussen wel contact gehad met black widow, en ze gaan eerst nog een andere (stillere) db killer opsturen.
Delkevic met killer is mooi beschaafd, maak je de buren niet mee wakker. Ik had op mijn rode cb een 35 cm carbon versie die was zonder killer erg luid, maar wel erg leuk :+
 
Voorvork upgrade van m’n CBF-je

De CBF heeft een recht-toe-recht-aan voorvork. Geen instelmogelijkheden en eenvoudige demping met een damper rod systeem.

Nu had ik van een vorig project een paar mooie voorvorkpoten van een CBR600 uit 97 liggen.... ook 41 mm diameter poten. Maar wel met Instelbare veerspanning (sag)en cardridge demping met instelbare uitgaande demping.

Het plan is de onderpoten te blijven gebruiken, zodat alle delen zoals wiel , rem en spatbord gewoon gebruikt kan worden. Klinkt goed maar gaat het lukken? Gelukkig heb ik een collega met draai en freesapparatuur achter de hand.

Voorvork bok gekocht en aan de slag. Het werd een oliebad, zoals gebruikelijk, maar alles ging netjes uit elkaar. De maat van de inbussleutel aan de onderzijde verschilde...

Toch blijkt, als alles uit elkaar ligt, dat de binnenpoten van de CBR probleemloos in de buitenpoten van de CBF te passen. Keerringen, glijlagers, alles is identiek!
Olie, SKF low friction keeringen besteld en dan alles weer in elkaar zetten . Moet dan nog beslissen welke veren ik ga gebruiken. De CBR veren zijn wat sterker, maar ik hou van een soepele vork.

Wordt vervolgd.
DA3B9F50-F31E-4C3C-9D53-EB35D9D586EC.jpeg
AD6ED8DC-476C-45F3-8E39-DAD7B8398E48.jpeg
E653A7EF-CA22-4BAD-A27E-1ABACAC51820.jpeg
 
Ik heb die op mijn vorige cb gehad en op deze zitten ze ook. Banden hebben een lange levensduur en vind ze voor woon/werk en toeren uitstekend. Als je wat sportiever wil rijden, dan raad ik wel wat anders aan.
Tot nu toe ben ik tevreden. Een paar keer met nat wegdek kunnen proberen, en daar lijken ze me beter dan de Michelin's. Het rubber voelt ook iets zachter aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan