Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Hallo allen,

Ik heb onlangs een CB500 uit 2003 gekocht.

Ik wil voor het seizoen begint zelf een onderhoudsbeurt uitvoeren. Waar kopen jullie onderdelen voor de CB500? Is een bepaalde site een aanrader?

Ik hoor graag.

Groeten Martijn
 
^^ en Louis. Voor gebruikte onderdelen heb ik gebruik gemaakt van Marktplaats, eBay, Boonstra. Bij gebruikte onderdelen ontlopen de prijzen elkaar wel veel, rondkijken kan lonen.
 
Action. Valvoline of Techno. Uit eigen ervaring weet ik dat het goed genoeg werkt. In de winter meestal 5W40, zomer 10W40. De 5W40 is een volsyntheet. Werkt ook gewoon.

Ben je zuiniger op je motor dan ik op de mijne? Luister naar @Hans89
 
Oja, jij baggert rivieren uit met die brommer, dat is waar ook. :+

Ik wissel tussen de 6k en 7,5k. Dan komt er diepzwarte drap uit, en gaat het schakelen stroever. Dus dan geef ik weer een tientje uit aan verse olie. En om eea voor te zijn: Ja, dat was ook bij echte "motorfietsolie". :+

Maar serieus: Procycle is denk ik wel de voordelige en veilige keuze. Vergeet het filter niet.
 
Zo, ff een mooi toertje gemaakt. De motip 800graden lak op de uitlaatbochten blijft mooi zitten. Beter dan de kachelverf 300graden, die brandde er snel af.
Die motip als verfbusje besteld op www, hier in de buurt is dat alleen maar als spuitbus te krijgen.

IMG_20200111_124306793_HDR.jpg
 
In Twente, Hengelo. De A35 ligt links in de foto en verder naar rechts Akzo. Het barst hier van de zandwegen, vooral in Delden (vlakbij). En bijna allemaal vrij om in te rijden. In de Achterhoek heb ik veel verbodsborden gezien. Was vandaag best lekker weertje. Beetje easy aan op de zandwegen: ik heb er een gloednieuwe kettingset op liggen.....


Ik heb ook een xrv750 Africatwin, maar ik ben met een blokwissel bezig. Daardoor ben in afgelopen zomer ook met de CB naar de Franse Alpen gereden. Echt een topmotor.
(Misschien toch een cb500X....op termijn ?)
De Xrv hoop ik in februari/maart weer ready te hebben. De CB is van mijn vrouw, maar zij rijdt bijna nooit. De CB staat grijpklaar buiten onder carport! 👍😆
 
Dat dat in blik te koop is is nieuw voor mij. De Motip hittebestendige lak uit spuitbus is er na 5000 km weer helemaal af. De veel goedkopere van de Action gaat ook zo lang mee, ik merkte geen verschil tussen die twee. Die gebruik ik dus nu maar om het bij te werken.

Zou dit beter werken omdat de laag dikker is?
 
Hallo James Bond, wat fijn dat jij zo content bent met de CB500 van je vrouw en er dus met regelmaat mee op pad gaat.
Het zijn inderdaad zeer prettige machines en ben zelf met de mijne nog dolgelukkig.
Las dat jouw eigen fiets een Africa Twin is en zo ene heb ik er ooit ook nog gehad.
Vond die Africa Twin wel looiig voor slechts een 750cc machine en de mijne was toen destijds ook behoorlijk dorstig.
Boven de 14km op een liter peut kwam ik niet en wellicht was dat te wijten aan slechte afstelling van de carbarateurs maar zover ben ik nooit gekomen om dat probleem op te lossen want heb die machine niet lang gehad.
Sinds ik mijn CB500 heb kan ik me tot nu toe geen fijnere en handelbaardere motorfiets voorstellen.
Uiteraard zijn er nog vele andere varianten die in dezelfde categorie vallen, maar ben zelf wel erg tevreden met het merk Honda dus zou niet zo snel een soortelijke motorfiets van een ander merk overwegen.
Ik hoop dat jij nog heel veel rijplezier gaat krijgen van de CB500 van je vrouw en het is er echt ene die je lekker erbij kunt hebben.
Genieten is het motto en daar zitten we met de CB wel goed mee.
Vr gr
 
Haha, klopt. Vorig jaar nog met een maat gereden naar een feest ergens in Brabant. Hij op de CB en ik op mijn XRV. Onderweg gewisseld: en sindsdien vind hij de CB ook erg gaaf. Daarvoor zei hij altijd: nee, ik moet groot spul hebben, zoals een gs. (Hij heeft geen motorfiets in bezit).

De xrv van mij loopt ca 1:20. Inderdaad wat looiig maar zithouding en rijden vooralsnog prima. Blok vd xrv is kapot (uitgaande as is rond).

Ik hou van less is more, dus van handelbare motorfietsen. Op weg naar zuid Frankrijk met de CB: het op- en afstappen bij een stop kost maar 1 seconde! Met de xrv moet dat veel behoedzamer. (Ik ben 1,85m).

CB gaat zeker niet weg!!!
 
@HCx: de motip verf is ook heel dun. Maar wordt minder snel wittig lijkt het. Ik heb liever verfbus dan spuitbus: afplakken dan niet nodig en met kwastje gaat best nauwkeurig.
Ik heb het 1 keer met gewoon hammerite geschilderd: leek alsof de motor afbrandde voor het verkeerslicht! 😆
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Wat goed zeg dat die CB500 meer dan prettig bevalt.
Kan je nagaan hoeveel plezier zelfs zo’n lichte A2 fiets kan bieden.
Ik heb de afgelopen 30 jaar ook de nodige zware motorfietsen gehad omdat ik doorgaans vast hield aan het moto: een zware is de ware.....
Maar omdat ik sinds de laatste jaren liever meer handelbaarheid verkies boven de luxe van een dikke toermotor ben ik verknocht geraakt aan mijn CB500 die ik verleden jaar heb mogen aanschaffen.

Ik merk echt dat ik met die 47pk weinig tot niks tekort kom voor waar ik de motorfiets voor gebruik.
Ik rij er doorgaans toch mee in de stad en op 80/60 buitenwegen.
Daar is deze CB500 goed in haar element.
Snelwegritten schuwt ze ook niet en zijn geen enkel probleem met zelfs lange ritten.
Tijdje geleden lange rit gemaakt en pas na 3.5 uur sturen kreeg ik ietwat last van mijn zitvlak.
Maar effe een pauze nemen bij de pomp en een heerlijke bak koffie deden de zadelpijn snel weer vergeten.
Zelfs dat mijn CB een naked bike is vind ik totaal niet erg.
Het enige dat ik nog wel iets mis zijn koffers die ik voorheen altijd wel op de dikke fietsen had zitten.
Ik onderga mijn bagage-issues nu met een tanktas die ik er permanent op laat zitten.
Dat werkt goed, maar koffers zijn uiteraard het allerfijnste vind ik.
Werken met roltassen achterop en spinners vind ik vaak een ge-emmer en is mijn ding niet.
Wellicht dat ik ooit een nette kofferset laat monteren op mijn CB.
Benzine verbruik is werkelijk subliem en met een gemiddelde van 1 op 28 heb ik daarover niks te klagen.
Maar.....mijn Honda MSX125, oftewel Honda Grom die gaat daar nog eens dik overheen....
Die kleine telg heeft een verbruik van maar liefst: 1 op 50.
Werkelijk geniaal en altijd lachen als ik moet tanken want kost nagenoeg geen drol.
Nadeel is de slechts 11pk aan vermogen waardoor snelwegritten en willen opschieten niet echt doenbaar zijn.
Maar voor het stadswerk en buitenwegritten kan ze goed meekomen.
Eigenlijk alles behalve de snelweg dus.

Ik ben blij dat Honda de CB500 zo goed heeft ontwikkeld en het is echt een allemansvriend.
Nou kenmerkt dat doorgaans veel Honda modellen, maar ben er blij mee.
Ik wacht met smart op het voorjaar en de zomer zodat ik dan meer de motor pak dan nu met dit doorgaans toch natte seizoen.
Wat een heerlijke machines hebben we toch en wat een bof dat we er zo van kunnen genieten.
Vr gr
 
Hoi allemaal, ik kom me hier ook even melden!
Zaterdag een CBF 500 gekocht die wat liefde nodig heeft.
:Y

Hebben jullie tips voor eventueel preventief onderhoud?
Ik ga in ieder geval even de remmen wat aandacht geven. Just to be sure.
Ik had de reacties waar de webshops in genoemt werden al gezien ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan