Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Demper linkpijp zit wel strak, linkpijp uitlaatbochten niet echt. Maar zie nu een filmpje van een CB500F en die kerol gebruikt gewoon de originele grafietpakking met een Delkevic. Misschien ook geen slecht idee als dat past. Misschien is dat wel de bedoeling 8)7_O-
 
Heel veel kruipolie en heel veel hitte

Ideaal gezien spuit je ze nu in en ga je rijden
en onder het rijden spuit je ze nog een keer in
en dat herhaal je een paar dagen.

dan pak je de radiateur er af, en ga je de tapeinden roodgloeiend stoken, en laat je ze weer afkoelen, en ondertussen gebruik je nog wat kruipolie (let op, dit rookt echt extreem)

dan zet je een moer op het draadeind, en als je een las apparaat hebt las je die vast, en anders draai je er nog 1 op die je dan vastdraait tegen de eerste moer, en dan ga je voorzichtig, met beleid, draaien, en onderwijl gebruik je nog steeds kruipolie. Draait ie een stukje los? mooi, draai 'm weer een stukje vast (gewoon de hoeveelheid die het tapeind verdraaide) en dan weer los. Als het mee zit kan je m zo steeds een stukje verder losdraaien tot je uiteindelijk het draadeind los hebt.

Breekt ie, dan is het heel kut, maar zal er waarschijnlijk geboord moeten gaan worden. Beste is om het draadeind dan vlak te slijpen met de cilinderkop, en er exact in het midden een centerpunt in te slaan. Begin daarna heel voorzichtig met een klein boortje te boren, geen haast, gewoon een eind er in (op dit moment is het wel makkelijk de nieuwe tapeinden te hebben liggen, dan kan je beetje uitrekenen hoeveel draad er nog in de kop hebt, voor je opeens daar doorheen boort)

Dan ga je steeds groter boren, tot je in de buurt komt van de tapeind diameter. Volgens mij is het m6, dus dan zal je met 5.0mm echt wel moeten opletten dat je in het midden geboord hebt tot die tijd.

Soms valt het draad er dan al uit, soms kan je tegen die tijd met een haakje of iets het restant er uit pulken. Soms heb je pech en moet je echt alles er uit boren. Dan komt de helicoil set van pas.

Voor het boren is investeren in een links draaiend boren setje wel een idee, omdat je dan al in de losdraairichting boort, wil het vastzittende boutje/tapeind soms losbreken en meekomen.

Maar zorg met boren dat je ten alle tijden echt in het midden van het tapeind blijft, want als je eenmaal scheef gaat loop je zo uit in het alu wat veel zachter is.
 
Ik heb linkse boren maar ik ga daar niet aan beginnen. Ik heb bij mijn cb450 caferacer ooit eens een bout gebroken maar een ander blok was een simpelere optie.
 
Dat is ook de tweede optie hé, als je met veel kruipolie en stoken er echt geen beweging in krijgt kan je altijd nog stoppen.
 
Demper linkpijp zit wel strak, linkpijp uitlaatbochten niet echt. Maar zie nu een filmpje van een CB500F en die kerol gebruikt gewoon de originele grafietpakking met een Delkevic. Misschien ook geen slecht idee als dat past. Misschien is dat wel de bedoeling 8)7_O-
Demper er weer af gehaald, grafiet pakking zou never nooit passen :9 Gewoon nog meer smurrie, helemaal dichtgemetseld en nu is die gasdicht

Vindt hem alsnog wel bovengemiddeld knallen, rem ook wel veel op de motor. Volgens Delkevic hoef je hem niet af te stellen als je de dB killer erin laat zitten maar iets rijker laten lopen zal denk ik niet verkeerd zijn. Heb nog de 25kW sproeiers liggen als het goed is (zijn iets groter).
 
Tja.. Tot zover de cb.. Een cafe racer van gemaakt.
IMG_20210227_155214.jpg
 
dat was wel even schrikken ,lijkt mij.

Ik heb net mijn MIG demper gemonteerd, vergeleken met de andere klinkt hij iets zwaarder en klappert hij minder bij gas los. Maar misschien vind het toch wel te groot.
 

Bijlagen

  • 20210227_162412.jpg
    20210227_162412.jpg
    231,9 KB · Weergaven: 12
Als je voorwiel nog in goede staat is, heb ik wel een donorfiets waar die in kan 👀
Even afhankelijk van wat de verzekering zegt. Hij staat nu bij de berger. Weet niet hoe de staat van het wiel is. Ik hou hem even in mijn achterhoofd!
 
  • Leuk
Waarderingen: JB1
Die is wel goed afgefikt, zonde. -O-

Wel gek dat die gelijk in de fik vloog.
Absoluut. Mijn rem rookte een beetje van de hitte. Stond nog te praten met iemand die stopte. Kleine minuut na mijn val begon hij spontaan te branden
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Even afhankelijk van wat de verzekering zegt. Hij staat nu bij de berger. Weet niet hoe de staat van het wiel is. Ik hou hem even in mijn achterhoofd!
Als je de motor terug wil brengen ze hem zo naar je huis, tenzij je allrisk verzekerd bent.

Absoluut. Mijn rem rookte een beetje van de hitte. Stond nog te praten met iemand die stopte. Kleine minuut na mijn val begon hij spontaan te branden
Benzinetank niet helemaal op orde gok ik? Heb wel 7 motoren plat gegooid (:X) maar veel maar dan een paar druppels brandbaar spul komt er meestal niet uit. Zet hem meestal wel zo snel mogelijk rechtop 1 keer niet gedaan maar toen lag die in een modderige sloot en ik was niet meer helemaal helder .. :+

Maar iig wel kut, komt er weer een CB'tje of nu wat anders?
 
Oei niet best, kan best zijn dat je door de val iets af hebt gebroken of dat er iets is gaan lekken. Maar vervelend voor je. Zelf wel oke?
 
Absoluut. Mijn rem rookte een beetje van de hitte. Stond nog te praten met iemand die stopte. Kleine minuut na mijn val begon hij spontaan te branden
Je hebt m dus laten liggen en niet gelijk rechtop gezet? Anders had er toch geen benzine bij je gloeiend hete remschijf kunnen komen lijkt mij.
 
Als je de motor terug wil brengen ze hem zo naar je huis, tenzij je allrisk verzekerd bent.


Benzinetank niet helemaal op orde gok ik? Heb wel 7 motoren plat gegooid (:X) maar veel maar dan een paar druppels brandbaar spul komt er meestal niet uit. Zet hem meestal wel zo snel mogelijk rechtop 1 keer niet gedaan maar toen lag die in een modderige sloot en ik was niet meer helemaal helder .. :+

Maar iig wel kut, komt er weer een CB'tje of nu wat anders?
De cb gekocht omdat ik die voor een mooie prijs van een vriend over kon nemen. Stiekem toch wel heeeel erg blij mee geweest. Komende dagen maar even bedenken wat ik nu wil gaan doen!
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Terug
Bovenaan Onderaan