Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

FF een tie-wrap om de voorpoot trekken net boven de keerring. (Niet te strak natuurlijk). Dan zie je waar je bij max inveren stopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Resultaat
Eigen gewicht: 30mm
Met mij erop: 52mm
Hard remmen: 123mm
Stoppie: 123mm ...

20210923_164851.jpg

Heb ik lopen prutsen of ben ik gewoon te zwaar? :+ Zitten nog originele veren in, wel 20W Bel-Ray olie met iets kleinere luchtkamer.
 
Hoe oud zijn je veren?
Op den duur zakken ze in en moeten ze worden vervangen.
Je kunt ze opmeten om te kijken of ze nog goed zijn. Ze moeten een bepaalde lengte hebben...
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Hoe oud zijn je veren?
Op den duur zakken ze in en moeten ze worden vervangen.
Je kunt ze opmeten om te kijken of ze nog goed zijn. Ze moeten een bepaalde lengte hebben...
Hoogstwaarschijnlijk zijn ze 22 jaar/67.000km oud.

Koop wel gewoon nieuwe, heb de voorvork al vaak genoeg open gehad. :9

Is er nog een merkje wat bijzonder goed werkt? Wilbers/Wirth/Ikon/Hagon/merkwaariknognooitvangehoordheb
 
Ik ben een groot fan van Hyperpro.
Ik heb ze voor en achter. De motor stuurt beter dan nieuw. Je krijgt dan ook een aangepaste dikte olie en een andere luchtkamer.

Andere merken zullen vast ook goed zijn, maar ik wil nooit meer anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Hoogstwaarschijnlijk zijn ze 22 jaar/67.000km oud.

Koop wel gewoon nieuwe, heb de voorvork al vaak genoeg open gehad. :9

Is er nog een merkje wat bijzonder goed werkt? Wilbers/Wirth/Ikon/Hagon/merkwaariknognooitvangehoordheb
Wilbers :Y
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Ik ben een groot fan van Hyperpro.
Ik heb ze voor en achter. De motor stuurt beter dan nieuw. Je krijgt dan ook een aangepaste dikte olie en een andere luchtkamer.

Andere merken zullen vast ook goed zijn, maar ik wil nooit meer anders.
Had ook Hyperpro onder de Fazer 1000, werkte een stuk beter dan de (oude) originele vering. :Y

Maar geen Hyperpro voor de CB500, ze hebben alleen schokdempers van €800 voor de CB.😅
Oké :t

Wilbers raadt Wilbers 7,5W (32,1 cSt) icm 140mm luchtkamer aan. Heb nu ook 140mm luchtkamer maar wel 20W (73,5 cSt), is nogal een verschil. Wat is handig?
 
Volgens mij was 20w wat er bij mij in zat de laatste keer, maar dat was lang geleden 😅

@Bviep weet wel wat er in hoort :+
 
Wilbers raadt Wilbers 7,5W (32,1 cSt) icm 140mm luchtkamer aan. Heb nu ook 140mm luchtkamer maar wel 20W (73,5 cSt), is nogal een verschil. Wat is handig?

Het advies van Wilbers geldt i.c.m. hun veren.
Ik zou het zeker aanhouden als je de veren bij hun koopt.
 
Demping en hardheid van de veer hebben direct met elkaar te maken.
Bij een zwaarder persoon heb je dus eerder een hardere veer nodig.
De veer moet het gewicht dragen, niet de demping (die je dus zwaarder zet met dikkere olie).
De demping regelt slechts hoe snel of langzaam de fork in of uit veert.

Zomaar dikkere olie er in kiepen is dan dus niet de oplossing. Sterker nog, het kan de wegligging en grip nadelig beinvloeden. Het wiel kan het contact verliezen met het wegdek bijvoorbeeld omdat de fork te lang bezig is om terug te veren.
 
Het is een middel om de demping in te stellen.
De vork wordt er niet stugger door, alleen langzamer.
 
Het ligt er ook aan wat voor gevoel je wil. Bij een damper rod voorvork is olie wel de manier om demping naar wens af te stellen, je kan niet ff aan wat schroefjes draaien zoals bij een luxere motor. Vond zelf 57 cSt olie prima werken icm originele veren, 74 cSt is naar mijn idee wel iets teveel van het goede. Maar ben daarom ook wel benieuwd naar wat andere mensen gebruiken icm met Wilbers veren, en ook welk merk want de verschillen kunnen groot zijn. Volgens Öhlins is 40 cSt gelijk aan 20W, bij Motul is 10W al 36 cSt en 20W 78 cSt 8)7

Daarnaast is veersterkte ook weer afhankelijk waarvoor je hem gebruikt, Wilbers heeft maar 1 setje te koop. Staat nergens het beoogde gebruik of rijder gewicht. Ze zullen sterker zijn dan de originele maar misschien nog niet sterk genoeg voor een rijder van 100kg die graag wat vlotter rijdt en soms gekke dingen doet. Wat dikkere olie om veer actie te remmen zodat de motor stabieler aanvoelt is dan niks mis mee.
 
Staan de dunne vorkpootjes niet zowat op knappen met zo'n dikke Brembo eronder? :9

Maar heb spul besteld bij Polo Motorrad, 20% korting *O*
 
Wat ik had met hard remmen: doordat je hard remt rem je de motor door de vering heen en sta je op de eindstoppen van de voorvork te dansen
Waardoor je vork/band gaat trillen, voorvork al een keer geserviced?
Can confirm, ben dik
 
  • Haha
Waarderingen: JBi
Terug
Bovenaan Onderaan