Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Het zal misschien vloeken in de kerk zijn, maar bij die van mij zat ook roest op en dat heb ik voorzichtig weggeschuurd :+

De rest heb ik wel vervangen.
Vrees dat het bij mij nog een slag erger is. Ik ga eens op onderzoek uit. :)
 
Hoi CB500 rijders en andere MF'ers,

ik ben Arjen, 29 jaar en lees al geruime tijd mee op MF, met name dit topic omdat ik zelf ook een CB500 (PC26) bezit :) Motor verkeert inmiddels in prima staat, vorig jaar veel onderhoud aan uitgevoerd omdat ik de motor in een nogal slechte staat had gekocht (goedkoop, dat dan weer wel). Sinds een aantal weken ervaar ik nu een vervelend bijgeluid bij het rijden, lijkt er sterk op dat het ergens bij de aandrijving vandaan komt, maar ik kom er niet uit..

Het geluid is met name bij ontkoppelen en gas los duidelijk aanwezig en klinkt bij stationair (ontkoppelt in z'n vrij) als een ratel. Bij gas los in elke versnelling klinkt het meer als een rem die aanloopt, maar dan vanuit de richting van de koppeling.

Ik heb een korte video gemaakt om het geluid aan te tonen, ik hoop dat het een beetje hoorbaar is, het was nogal lastig om dit er goed op te krijgen. Met name 0:12-0:15 is het geluid redelijk goed te horen.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

PS: ook maar even een foto van de motor toegevoegd

CB500R.jpg
 

Bijlagen

  • Honda_CB500_geluid.mp4
    46,1 MB
Vrees dat het bij mij nog een slag erger is. Ik ga eens op onderzoek uit. :)
Heb het toch nog redelijk in vorm kunnen krijgen. Zitten wel wat putjes in, maar het is niet anders. Redelijk gepolijst, hopelijk houdt het weer even. Dikke klodder vet erop gedaan, hopelijk houdt dat vocht even op afstand. Nieuwe onderdelen moeten nog komen, maar ik wilde eerst weten of het beyond repair was of niet.

Het geluid is met name bij ontkoppelen en gas los duidelijk aanwezig en klinkt bij stationair (ontkoppelt in z'n vrij) als een ratel. Bij gas los in elke versnelling klinkt het meer als een rem die aanloopt, maar dan vanuit de richting van de koppeling.
Ik was net een reactie aan het tikken, en toen plopte jouw reactie binnen. Goede timing. Welkom met je CB! Waarschijnlijk het bekende probleem met de koppelingskorf (zie Cb500 clutch overhaul voor foto's en een beunoplossing / de veren zijn niet los te bestellen, en iemand hier had die oplossing ook al succesvol uitgevoerd. Ik weet even niet meer wie het was)
 
Ik heb ze ook wel eens vastgelast. Ging prima. Maar die tik zat er toen bij mij niet in. Ach, cb500. Gaat nie kapot
 
  • Leuk
Waarderingen: ABW
Het vorige blok van mijn africatwin750 had ook last van een rammelende koppelingskorf. Volgens Transalpclub een bekend geluid en gaat jaaaaren goed . (Blok later gewisseld wegens kapotte uitgaande as).
 
Ik heb ze ook wel eens vastgelast. Ging prima. Maar die tik zat er toen bij mij niet in. Ach, cb500. Gaat nie kapot
Bij mij al vele tienduizenden kilometers. Ik wil het al tijden nog eens oplossen, maar er zijn steeds andere dingen die ook nog moeten. Want het gaat niet zo maar kapot, maar een CB met flink wat kilometers krijgt toch zijn gebreken. Blok is wel taai, de rest eromheen rot langzaam weg. :+
 
Ik was net een reactie aan het tikken, en toen plopte jouw reactie binnen. Goede timing. Welkom met je CB! Waarschijnlijk het bekende probleem met de koppelingskorf (zie Cb500 clutch overhaul voor foto's en een beunoplossing / de veren zijn niet los te bestellen, en iemand hier had die oplossing ook al succesvol uitgevoerd. Ik weet even niet meer wie het was)
Bedankt voor je reactie en mogelijke oplossing! Ziet er inderdaad wat beun uit, maar als het werkt ben ik tevreden ;) Bij een tweedehands koppelingskorf heb je dit probleem mogelijk ook waarschijnlijk? Ik ga ermee aan de slag!
 
Hoi CB500 rijders en andere MF'ers,

ik ben Arjen, 29 jaar en lees al geruime tijd mee op MF, met name dit topic omdat ik zelf ook een CB500 (PC26) bezit :) Motor verkeert inmiddels in prima staat, vorig jaar veel onderhoud aan uitgevoerd omdat ik de motor in een nogal slechte staat had gekocht (goedkoop, dat dan weer wel). Sinds een aantal weken ervaar ik nu een vervelend bijgeluid bij het rijden, lijkt er sterk op dat het ergens bij de aandrijving vandaan komt, maar ik kom er niet uit..

Het geluid is met name bij ontkoppelen en gas los duidelijk aanwezig en klinkt bij stationair (ontkoppelt in z'n vrij) als een ratel. Bij gas los in elke versnelling klinkt het meer als een rem die aanloopt, maar dan vanuit de richting van de koppeling.

Ik heb een korte video gemaakt om het geluid aan te tonen, ik hoop dat het een beetje hoorbaar is, het was nogal lastig om dit er goed op te krijgen. Met name 0:12-0:15 is het geluid redelijk goed te horen.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

PS: ook maar even een foto van de motor toegevoegd

Bekijk bijlage 1737736
Maakt hij dat geluid ook als de motor goed warm gereden is?
 
Goedemorgen, mijn naam is Hans Ik kan een CB500, te kopen met goed 58.000 KM erop, uit 1995. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten. Ik heb redelijk veel motoren gehad, maar dit is de eerste Honda in mijn leven. Ik heb absoluut geen ervaring met een CB500, al heb ik wel gelezen dat het betrouwbare motoren zij. Voor tips en opmerkingen houd ik mij aanbevolen
 
Spanningsregelaar zou ik checken, die was bij mij na die stand ongeveer ook al kapot en had wat lampjes meegenomen. De nokkenaskettingspanner is volgens mij ook een bekende die voor problemen zou kunnen zorgen. Verder het gebruikelijke dat voor elke motor geldt, maar dat weet je zo te lezen al.
 
Sinds vorige week is mijn CB twee gare kogellagers armer en twee verse kegellagers rijker. Het verschil is erg merkbaar. Die opgevoerde brommer rijdt nu nog leuker! :]
 
Even een update wat betreft het bijgeluid uit de aandrijving. Afgelopen week koppelingshuis gedemonteerd en laten lassen volgens aangegeven methode. Vandaag alles weer gemonteerd en een flink eind gereden. Helaas is het bijgeluid nog op dezelfde manier aanwezig als voorheen, helaas dus niet opgelost. Extra opgelet tijdens het rijden, met name bij gas los en ontkoppelen is het geluid duidelijk hoorbaar aanwezig. Bij gas los lijkt het op 'schaven' (lastig te omschrijven). Iemand een idee? Deze week rijd ik anders ook wel even langs de motorzaak in de buurt, kijken wat die te melden heeft..
 
Nog even een vraag met betrekking tot de aanschaf van een CB 500. Trilt deze motor in het stuur, zodat je dode handen krijgt? Is er iemand ,die daar ervaring mee heeft? Helpen stuurgewichten in deze zaak?
 
Nog even een vraag met betrekking tot de aanschaf van een CB 500. Trilt deze motor in het stuur, zodat je dode handen krijgt? Is er iemand ,die daar ervaring mee heeft? Helpen stuurgewichten in deze zaak?
Daar heb ik tot nu toe geen last van gehad. Gebruik m nu een halfjaar en circa 5k gereden.. ook met langere ritten niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan