Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Hallo allemaal. Ik ben nieuw op het CB500 gedeelte, rijdt ook een ETV1000 dus kom al wel vaker op MF. Mijn naam is Niels Aka SjukkieNL en woon in Gouda. Ik heb een leuke cb500 op het oog die ik wil ombouwen naar een racemotor ala de mannen van @CB500.life. Ik ga er vooralsnog niet het circuit mee op maar ga wel een ander stuur monteren en de vering aanpassen. Nu ben ik benieuwd of iemand van jullie ervaring heeft met een Rearset op de CB500. Ik vindt ze online alleen voor belachelijk hoge prijzen.
Ik lees vanaf nu ook mee met jullie avonturen ;-)
 
Als je dat al belachelijk hoog vind voor een remschakelsetje kan je beter stoppen met een motor ombouwen :P. Die je linkt op eBay heb ik, en de rest van de cb500.life ook. Werkt prima met een beetje modificeren.

Als je voor een willekeurige sportmotor zoiets zoekt begint dat doorgaans ergens achterin de 200euro
 
Die gasten van CB500.life zijn de inspiratie voor mijn build. Heb ze ook ge pmd voor zo'n brace op de voorvork. Nu nog kijken naar nieuwe vering voor en achter en zo'n dikke monoblock lijkt me ook wel wat. Heb al eens een cb verbouwd maar dat was voor een 500 euro challange vandaar mijn ietswat gierige insteek ;-)
 
De mannen van cb500.life zitten gewoon in dit topic.


Bij mij is 1 van de uitlaatbouten voor de helft gebroken dus die moet ik nu voorzichtig zien los tekrijgen.......
 
De mannen van cb500.life zitten gewoon in dit topic.


Bij mij is 1 van de uitlaatbouten voor de helft gebroken dus die moet ik nu voorzichtig zien los tekrijgen.......
Op de kop? Ik zou er een weekje mee rijden, en elke rit twee keer kruipolie op spuiten. Mits het lek niet te erg is. Of kan dat niet meer
 
Welkom nieuwe cb rijder. Ik heb vd week weer de nodige grammen van mijn cb reesbijk afgehaald met een aluminium tandwieldekselding. Dus kon weer een zakkie sjips en een paar biertjes drinken om hetere compenseren 😉 oh en ook een reesstuur gemonteerd, rijdt wel lekker hoor.
 

Bijlagen

  • 55CAF218-496A-4BB1-86D6-3C6122D5178D.jpeg
    55CAF218-496A-4BB1-86D6-3C6122D5178D.jpeg
    330,4 KB · Weergaven: 27
Welkom nieuwe cb rijder. Ik heb vd week weer de nodige grammen van mijn cb reesbijk afgehaald met een aluminium tandwieldekselding. Dus kon weer een zakkie sjips en een paar biertjes drinken om hetere compenseren 😉 oh en ook een reesstuur gemonteerd, rijdt wel lekker hoor.
Alu plaatje weggooien, kun je NOG een extra biertje nemen :)
 
Vandaag terug van het rijden op de CB tijdens de elfstedentocht. Een prachtige toertocht met helaas minder fijn weer. In de ochtend regen en wind en na de lunch begon het te gieten helaas. Bijna onderkoeld en een dag te laat thuis toch even de "nieuwe" cb op de brug en daar zag ik helaas dat er 2 hele dikke deuken in de uitlaat bocht zitten. Ik had BaVer al benaderd om mijn "eigen"RvS bochten terug te kopen maar iemand was mij voor. Wie heeft er nog een setje bochten liggen? Ook kwam ik er bij de eerste tankbeurt achter dat de reserve sleutel in het slot was afgebroken van de tankdop... Volgende keer toch wat grondiger inspecteren die nieuwe aankopen...:Y
 
  • Leuk
Waarderingen: JB1
Vandaag terug van het rijden op de CB tijdens de elfstedentocht. Een prachtige toertocht met helaas minder fijn weer. In de ochtend regen en wind en na de lunch begon het te gieten helaas. Bijna onderkoeld en een dag te laat thuis toch even de "nieuwe" cb op de brug en daar zag ik helaas dat er 2 hele dikke deuken in de uitlaat bocht zitten. Ik had BaVer al benaderd om mijn "eigen"RvS bochten terug te kopen maar iemand was mij voor. Wie heeft er nog een setje bochten liggen? Ook kwam ik er bij de eerste tankbeurt achter dat de reserve sleutel in het slot was afgebroken van de tankdop... Volgende keer toch wat grondiger inspecteren die nieuwe aankopen...:Y
Ging prima in de gietende regen hoor na Harlingen :p zelfs met de S22 eronder nog een voetsteun aan de grond gereden
 
Ik heb altijd mijn twijfels gehad over het daadwerkelijke nut van die dingen. Verschil lijkt mij zo gering.

Dat gezegd hebbende zou ik zweren dat ik die dingen ergens heb rondzwerven. Ik kijk vanavond even.
 
Ik heb altijd mijn twijfels gehad over het daadwerkelijke nut van die dingen. Verschil lijkt mij zo gering.

Dat gezegd hebbende zou ik zweren dat ik die dingen ergens heb rondzwerven. Ik kijk vanavond even.
Tot je ze er niet op hebt zitten in de winter. Honda zou nog geen cent extra uitgeven als het verschil gering is. :)
 
De doen inderdaad dienst al de-icing. Ik moet wel zeggen, dat de oppervlakte die de warmte moet overdragen, minimaal is. Het zal wel proefondervindelijk vastgesteld zijn. Nog een opmerking: ik rijdt ook nog een luchtgekoelde Jawa 350, en nog een luchtgekoelde MZ, zonder een verwarmingssysteem. Of je zou de opgewarmde koellucht als verwarming moeten zien Vroeger reed ik op een DKW RT 125, van Nijverdal naar Enschede voor mijn werk. Ook in de winter Nooit last gehad van icing in de carburateur. Misschien zijn er nog meer ervaringen over dit onderwerp
 
Ik moet wel zeggen, dat de oppervlakte die de warmte moet overdragen, minimaal is.
Dat bedoelde ik idd. Verder eens met het bovenstaande, Honda zal het vast wel uitgezocht hebben.

Wat mijn zoektocht door de rommel betreft: ik heb er één gevonden, in een bedenkelijke staat. Helaas.
 
De eerste type sv650 had veel last van bevroren carbs maar volgens mij alleen het eerste jaar.
Ik twijfel nog om mijn cb500 een dyno kit te laten geven,ik heb er met andere motoren op zich wel goede ervaringen mee maar in de bergen komt hij dan wel adem tekort.
 
Zo afgelopen dinsdagavond op zandvoort geweest met de CB. In een groepje met allemaal 1000cc racers kon ik het redelijk bij houden. Jammer genoeg gooide een kapotte benzineslang roet in het eten in de derde sessie. Maar inmiddels is de slang vervangen, gelijk hetere bougies, carburateurs ultrasoon gereinigd en synchroon gezet. En hij rijdt weer als een zonnetje, beter zelfs ;-)
 

Bijlagen

  • CB500 zandvoort 2022.jpg
    CB500 zandvoort 2022.jpg
    251,1 KB · Weergaven: 29
Terug
Bovenaan Onderaan