Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 7

Dat gebeurt wel vaker, op eBay Kleinanzeigen staan soms nog nieuwe kraantjes te koop
Tis meer dat de andere helft nu klemvast zit aan de binnenkant :+
Beetje puzzelen... Komt wel weer goed.

Kraantje is verder wel goed trouwens.. alleen het filter ff zoeken of dat ergens voordelig te krijgen is.

Edit: Vangst!

DSC_2592.JPG
 
Laatst bewerkt:
Carburateur onderdeeltjes binnen, dus schoon en weer in elkaar.
Even puzzelen hoe alles vast moet want t zat er los bij allemaal, klopt het dat er van de 2 lucht aansluitingen de kleine gewoon met een lange slang richting onderkant motor loopt als breather hose?

En die carb Verwarming vind ik ook wel een bijzonder principe. Ik dacht dat er ook echt koelvloeistof door de carbs gepompt zou worden. Maar zoals ik het nu zie wordt alleen een klein blokje bij de vlotter bakken opgewarmd en dat moet genoeg zijn?..
 
Carburateur onderdeeltjes binnen, dus schoon en weer in elkaar.
Even puzzelen hoe alles vast moet want t zat er los bij allemaal, klopt het dat er van de 2 lucht aansluitingen de kleine gewoon met een lange slang richting onderkant motor loopt als breather hose?

En die carb Verwarming vind ik ook wel een bijzonder principe. Ik dacht dat er ook echt koelvloeistof door de carbs gepompt zou worden. Maar zoals ik het nu zie wordt alleen een klein blokje bij de vlotter bakken opgewarmd en dat moet genoeg zijn?..
Volgens de engineers was het genoeg, zolang die maar niet bevriest. :9

Geen idee hoe het allemaal loopt uit m'n hoofd. Je hebt je slang met breather sponsje, benzinetoevoer, aftap en KVS.
 
Volgens de engineers was het genoeg, zolang die maar niet bevriest. :9

Geen idee hoe het allemaal loopt uit m'n hoofd. Je hebt je slang met breather sponsje, benzinetoevoer, aftap en KVS.
En dus nog 1 extra... die volgens mij alleen maar als ventilatie dient. O-)
Lijkt goed te komen maar een eerste poging de carbs er weer ff tussen te steken viel tegen.
Dit weekend maar even wat meer tijd voor nemen en de rubbers vooraf in heet water weken... Eens kijken of het dan wat makkelijker gaat.

Ook wat kleine deeltjes besteld bij svolta en een rem-schakel set via ali.
Die rem-schakel set is wat voorbarig, maar duurt lang dus toch maar besteld. O-)
 
@MP_NL : ik woon ook in Twente. Mijn cb500 uit 2002 is nog origineel, als ik een keer langs moet rijden als je iets wilt vergelijken dan kan dat hoor!.
(Hoop op wat meer regen want er lag hier lokaal belachelijk veel zout. Enne, grrrrr, mijn nieuwe transalp700 wacht ook op iets warmer weer: alleen nog maar van Ten Kate naar huis mee gereden in de koude regen.....)
 
We kunnen ook gewoon foto's plaatsen hier. Maar over de KVS op de carburateurs, die zitten er bij mij ook niet op. Nu heb ik ergens gelezen als je die euro 5 benzine tankt, je carburateurs ook niet bevriezen. In ieder geval ik heb er tot nu toe geen last van gehad en ik tank gewoon euro 5, maar weer niet in de winter dan euro 10 er in.
 
En dus nog 1 extra... die volgens mij alleen maar als ventilatie dient. O-)
Lijkt goed te komen maar een eerste poging de carbs er weer ff tussen te steken viel tegen.
Dit weekend maar even wat meer tijd voor nemen en de rubbers vooraf in heet water weken... Eens kijken of het dan wat makkelijker gaat.

Ook wat kleine deeltjes besteld bij svolta en een rem-schakel set via ali.
Die rem-schakel set is wat voorbarig, maar duurt lang dus toch maar besteld. O-)
Nieuwe rubbers kosten ook niet de wereld... Althans, de wereld voor corona :+
 
Nieuwe rubbers kosten ook niet de wereld... Althans, de wereld voor corona :+
Nee klopt, maar ik merk dat ik soms ook even voorzichtig moet zijn met nieuwe delen bestellen, anders wordt het snel een duur projectje. Moet wel voor de lol erbij blijven, zeker tot ik de staat van het blok wat beter in beeld heb. Dus eerst nog maar een keer zo proberen.

(En ja...het bestellen van een cnc rem-schakel setje staat haaks op bovenstaande filosofie O-))
 
Laatst bewerkt:
Allerlei spulletjes binnen.
- Gebruikt tandwiel kapje
- gebruikte stalen remleiding -> kreeg een oem opgestuurd
- trw stalen remleiding
- snelheids sensor digitaal adapter ding
- rem schakel setje (snel...maar voorlopig nog nutteloos)

Wacht nog op diverse deeltjes van cmsnl dus ze loopt nog niet. Ondertussen de Ali tellers wel netjes aangesloten en werkend gemaakt. Knipperlichten met led relais gefixed. En de voorpoten staan in de grondlak.
 
de ali variant die de vorig koper erbij had gegeven maar niet werkend kreeg.

2023-02-03 13.40.09.jpg


wel wat creatief moeten zijn.
> ABS = Ach Bah Sidestand nog uit
> Check engine = oliedruk
> Fuel = altijd vol (doorgelust anders steeds melding)
> temp is nog de vraag of die qua range cq. weerstand klopt. Even testen als blok loopt.
 
Afgelopen weken al een paar keer dat de CB niet lekker wilde starten in de ochtend, op het werk geen enkel probleem met starten. Toch voor de zekerheid vorige week even de accu een nachtje aan de druppellader en afgelopen week geen bijzonderheden. Vanochtend viel de motor bij het stoplicht in de straat van het werk uit en kreeg hem niet meer gestart. Lopend de motor in de parkeergarage gezet en gelijk met een meter van de afdeling de accu gemeten, 11,38V met niet lopende motor. Nu aan de druppellader gehangen en dan nog maar eens meten als de accu vol is en de motor lopend is. Begin 2021 de spanningsregelaar en accu vervangen, dus zou dan weer zonde zijn als dit weer naar de klote is.
 
Laatst bewerkt:
Accu met motor uit meet ik nu 12,37 volt, met starten zakt hij naar rond de 10 volt en slaat gewoon aan. Bij draaiende motor blijft hij rond de 12 volt hangen en komt niet hoger met meer gas geven. Stekker van de spanningsregelaar los gehaald en de dynamo gemeten, die doet zijn werk nog. Dus toch weer op zoek naar een spanningsregelaar.
 
Is dat een zwakpunt van de Honda. Ik heb het tot nu toe maar 1x gehad en dat was bij de oude suzuki, maar die was toen ook pas 40 jaar oud. :+
 
honda staat wel bekend om een regelaartje te lusten.

Die van een CBF500 zit op een plakje alu en is een stuk groter
 
Ik heb 1 keer stilgestaan (buiten mijn fout om), accu ineens dood na het tanken. De NTV wou nog wel starten maar liep op 1,5 cilinder, dimme verlichting.

Had er 250km opzitten maar hoefde nog maar 2km om thuis te komen, dus met de motor aan de hand naar huis gelopen:9


Diverse Honda's gehad maar nog nooit een kapotte SR gehad, wel wat dooie accu's voor vertrek. Ben ook niet liev voor accu's
 
Terug
Bovenaan Onderaan