Het Honda CBR 600RR topic deel 76

Het kan ook zo maar zijn dat je startmotor aan het eind van zijn latijn is,ik weet niet hoeveel km,s je motor al heeft gereden ,maar
je zou de startmotor uit elkaar kunnen halen en kijken of de koolborstels nog goed zijn.
De CBR heeft ongeveer 25000Km gelopen. Ik weet niet wat de gemiddelde levensduur van een startmotor is?
Met 3000 toeren geeft de multimeter 14,6v aan en de stekkers van de spanningsregelaar zijn mooi blank. Is hiermee een defecte spanningsregelaar uitgesloten?
 
De CBR heeft ongeveer 25000Km gelopen. Ik weet niet wat de gemiddelde levensduur van een startmotor is?
Met 3000 toeren geeft de multimeter 14,6v aan en de stekkers van de spanningsregelaar zijn mooi blank. Is hiermee een defecte spanningsregelaar uitgesloten?
Ja spanningsregelaar is m.i. in orde.
 
Met die km stand zou een startmotor nog niet versleten mogen zijn,maar ja 100% garantie dat het dan niet kapot is
heb je niet.Wat je zou kunnen doen is kijken hoe hoog het voltage van de accu is als dat euvel van langzaam starten zich voordoet,
de accu zou boven de 12,6 volt moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mijn laatste 600rr voor op straat had er ook last van. Was uiteindelijk toch de regaar.

Zelfde symptoom. Starte de eerste keer altijd meteen. Stopte ik binnen 5 min ofzo dan ging de startmotor moeizaam / langzaam rond. Sloeg altijd nog net aan wanneer ik dacht dat hij het niet zou doen.
Toch een jaar ofzo mee rond gereden totdat de accu zo zwak was geworden dan hij niet meer startte en het relais ging tikken.

Nieuwe accu erin gedaan en dat ging weer een jaar goed ofzo (met een af en toe langzaam ronddraaiende startmotor) . De motor is daarna naar een vriend gegaan die er ook weer een nieuwe accu in had gedaan. Uiteindelijk de motor weggebracht naar een zaak voor onderhoud en dat aangegeven en bleek toch de regelaar niet goed te zijn. Het ding is niet overleden.

Ik heb op een GSXR een helemaal kapotte regelaar gehad en die was echt stuk. Gaf veel te veel voltage door naar de accu. Die accu was ook doodgekookt. Bij de 600rr niet.

My 2 cents.
 
Mijn laatste 600rr voor op straat had er ook last van. Was uiteindelijk toch de regaar.

Zelfde symptoom. Starte de eerste keer altijd meteen. Stopte ik binnen 5 min ofzo dan ging de startmotor moeizaam / langzaam rond. Sloeg altijd nog net aan wanneer ik dacht dat hij het niet zou doen.
Toch een jaar ofzo mee rond gereden totdat de accu zo zwak was geworden dan hij niet meer startte en het relais ging tikken.

Nieuwe accu erin gedaan en dat ging weer een jaar goed ofzo (met een af en toe langzaam ronddraaiende startmotor) . De motor is daarna naar een vriend gegaan die er ook weer een nieuwe accu in had gedaan. Uiteindelijk de motor weggebracht naar een zaak voor onderhoud en dat aangegeven en bleek toch de regelaar niet goed te zijn. Het ding is niet overleden.

Ik heb op een GSXR een helemaal kapotte regelaar gehad en die was echt stuk. Gaf veel te veel voltage door naar de accu. Die accu was ook doodgekookt. Bij de 600rr niet.

My 2 cents.
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Dus ondanks dat de laadstroom goed is kan de spanningsregelaar dit probleem veroorzaken? Dan toch maar eens een andere regelaar proberen.
 
Nou geen idee, maar dat was bij mijn motor.

Ik heb die regelaar nooit zelf nagemeten dus ik kan daar verder niets zinnigs over zeggen.

Ik herken alleen het moeizaam rondgaan van de startmotor in jouw verhaal. Kan uiteraard ook aan iets anders liggen.

Ik zou zeggen houd het in het achterhoofd.

Misschien eens meten wanneer die warm is en langzaam rond gaat.
 
Laatst bewerkt:
De spanningsregelaar kan je alleen maar goed meten als hij heet is. Dus eerst een stuk rijden totdat hij heet is, en dan meteen opmeten.
Ze donderen namelijk (qua output) vaak pas in elkaar zodra ze warm worden.....
 
Met die km stand zou een startmotor nog niet versleten mogen zijn,maar ja 100% garantie dat het dan niet kapot is
heb je niet.Wat je zou kunnen doen is kijken hoe hoog het voltage van de accu is als dat euvel van langzaam starten zich voordoet,
de accu zou boven de 12,6 volt moeten zijn.
Bovenstaande heb ik vandaag geprobeerd. Bij een koude en goede start zakt de accu terug naar 10,8v. Bij een warme start en de startmotor gaat langzaam rond dan zakt de accu terug naar 5,5v. De motor slaat dan niet aan. Als ik de startknop loslaat dan loopt de spanning weer op naar 12,3v.
 
5.5v is te laag.

Je kan er een nieuwe in doen en hopen dat het de accu is. Is dat niet het geval dan heb je gauw genoeg weer het probleem.

Ik zou het dan eerder zoeken in de regelaar en \ of dynamo en niet in de startmotor. Die laatste doet het gewoon maak ik van jouw verhaal op. Te weinig spanning is het probleem.

Lijkt erg op het probleem wat ik had :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen bestel een 2e hands regelaar en probeer deze, heb je het probleem nog steeds kan je hem altijd weer terug sturen.

Zou sterk toeval zijn als ze beide dan defect zijn.. 🙈
 
Ik zou zeggen bestel een 2e hands regelaar en probeer deze, heb je het probleem nog steeds kan je hem altijd weer terug sturen.

Zou sterk toeval zijn als ze beide dan defect zijn.. 🙈
Dan zal ik dit eens gaan proberen. Iemand nog een spanningsregelaar voor de verkoop of tips om er één te kopen?
 
De spanningsregelaar kan je alleen maar goed meten als hij heet is. Dus eerst een stuk rijden totdat hij heet is, en dan meteen opmeten.
Ze donderen namelijk (qua output) vaak pas in elkaar zodra ze warm worden.....
Mijn PC37 van 2003 sputter bij lage toeren als hij warm is. Laadspanning was ok (bij koele temperatuur), dus regelaar leek mij uitgesloten. Ik las op een ander CBR forum dat iemand een gelijkaardig problem had en dat opgelost heeft met een nieuwe spanningsregelaar. Ik overweeg dit ook te proberen maar welke regelaar kan je best nemen? OEM of aftermarket? (op louis ed verkopen ze deze voor een euro of 80)
 
Ik verkoop beiden, maar naar mijn mening is OEM Honda gewoon veel te duur.
Koop je een aftermarket, kies dan wel voor een bekend merk, en geen AliBaba-spul.
De betere merken blijven het net zo lang of net zo kort doen als de originele.
Echter, als je alleen wilt testen of jouw probleem daar zit, dan kan het wel even.... Ken je niemand met een zelfde motor die hem (de spanningsregelaar) even wilt uitlenen?
 
Weet iemand of een afzetmarkt uitlaat demper van een 2005/6 model ook past op een 2003/4 model ?
 
Past alleen als je ook een 2005 subframe gebruikt. En kuip.
Weet ff niet of er meer nodig is.
 
Hallo allemaal, sinds kort heb ik mijn rijbewijs en ben opzoek naar een mooie fiets. Liefst een CBR 600RR. Nu heb ik er 1 gezien maar ben nog niet helemaal uit of ik over wil gaan op de koop.

Betreft een PC40 uit 2009 met 27K op de teller. Met oa:

Elektronische stuurdemper
Akrapovic sportuitlaat met uitneembare Db-killer
K&N luchtfilter
FrameSliders van LSL
Oxford heated sport handvaten
Instelbare sport remhendel en koppeling
Spiegels met geïntegreerde verlichting
HRC tankpad Stomp tank grip pad
Nieuwe banden (Dunlop Roadsmart lll)
Recent voor 1500 euro onderhoud gedaan, waarbij o.a. de voorvorken zijn vernieuwd.

Hij vraagt er 5000 euro voor, is het dat waard?

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, sinds kort heb ik mijn rijbewijs en ben opzoek naar een mooie fiets. Liefst een CBR 600RR. Nu heb ik er 1 gezien maar ben nog niet helemaal uit of ik over wil gaan op de koop.

Betreft een PC40 uit 2009 met 27K op de teller. Met oa:

Elektronische stuurdemper
Akrapovic sportuitlaat met uitneembare Db-killer
K&N luchtfilter
FrameSliders van LSL
Oxford heated sport handvaten
Instelbare sport remhendel en koppeling
Spiegels met geïntegreerde verlichting
HRC tankpad Stomp tank grip pad
Nieuwe banden (Dunlop Roadsmart lll)
Recent voor 1500 euro onderhoud gedaan, waarbij o.a. de voorvorken zijn vernieuwd.

Hij vraagt er 5000 euro voor, is het dat waard?

Alvast bedankt.

Klinkt als een hele nette motor.
Als er bij het onderhoud ook al aandacht wordt besteed aan de vering dan zit het wel goed.
dit wordt 9 v/d 10 keer altijd overgeslagen om kosten te besparen.
Prijs lijkt me ook netjes.
 
Inderdaad!

Zal wel geen nieuwe poten zijn (want dan klopte er iets niet), maar gewoon onderhoud (verse vorkolie). Ga ik maar even van uit dan.

Prijzen gewoon even vergelijken op Marktplaats ofzo.
 
Thanks, kwa prijs is hij wel 1 van de goedkoopste. Heb nog even gevraagd wat voor onderhoud er is gepleegd en kreeg dit als antwoord:

Een beurt waarbij olie en oliefilter zijn vervangen. Remklauwen gereinigd en blokken vervangen. Voorvork vernieuwd en nieuwe banden voor en achter (dunlop roadsmart 3)
De keerring is gaan scheuren door ouderdom. Daar ben ik te laat achter gekomen waardoor ik met een droge vork heb rondgereden. Uiteindelijk zat er een kleine kromming in. Toen heb ik besloten t te vervangen.
 
Dat is best dan, nieuwe vorkpoten zonder dat die een klapper gemaakt heeft. Altijd mooi meegenomen zou ik zeggen.

Wel horen de kleppen bij 25k gesteld te worden. Dat is een duur stukje onderhoud op zich dus vreemd wanneer dit niet gedaan is onlangs.
 
Thanks, kwa prijs is hij wel 1 van de goedkoopste. Heb nog even gevraagd wat voor onderhoud er is gepleegd en kreeg dit als antwoord:

Een beurt waarbij olie en oliefilter zijn vervangen. Remklauwen gereinigd en blokken vervangen. Voorvork vernieuwd en nieuwe banden voor en achter (dunlop roadsmart 3)
De keerring is gaan scheuren door ouderdom. Daar ben ik te laat achter gekomen waardoor ik met een droge vork heb rondgereden. Uiteindelijk zat er een kleine kromming in. Toen heb ik besloten t te vervangen.

Raar verhaal, dan moet je al zo lang doorrijden dat je glijlagers verrot zijn en dan nog in je buitenpoten gaan vreten. En dan nog raken ze daar niet krom van.
Hoe kan je met een motor een halve liter olie verliezen (over je remmen nog wel) en het niet merken?
 
Raar verhaal, dan moet je al zo lang doorrijden dat je glijlagers verrot zijn en dan nog in je buitenpoten gaan vreten. En dan nog raken ze daar niet krom van.
Hoe kan je met een motor een halve liter olie verliezen (over je remmen nog wel) en het niet merken?

Goeie vraag, daar kom je waarschijnlijk nooit achter. Hij kon de bon wel overhandigen.

Uiteindelijk toch de keuze gemaakt om de fiets te kopen. Nu hopen op snel goed weer.
 

Bijlagen

  • IMG_0091.jpeg
    IMG_0091.jpeg
    196,1 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Hoi iedereen,
Ik ga binnenkort de CBR een winteronderhoudje geven.
Welke luchtfilter raden jullie aan? Ik heb al gehoord dat je met sommige filters vermogenvierlies kan hebben, of dat ze veel aanzuiglawaai doorlaten (op sommige circuits kan dat problemen geven). Of klopt daar helemaal niets van?
Ik ga ook de klepspeling eens laten nakijken. Nog tips (buiten het gewoonlijke) waar ik op moet letten?
Het gaat om een 2008 😊

Grtz Bram
 
Dat klopt wel, maar een 600RR is vrij stil waardoor ik het nooit als storend heb ervaren. In mijn circuitmotor zit een racefilter van K&N en nooit problemen gehad.

Daarentegen vond ik mijn vorige straatmotor (R6) enorm irritant op de snelweg door het aanzuiggeluid van de inlaat. Ook mijn huidige straatmotor heeft een luide inlaat (GSXR) en hier heb ik om die reden bewust een standaard filter voor gekozen. Deze motoren maken standaard dan ook meer herrie dan een 600RR.

Die maakt eigenlijk nooit herrie en dat vind ik van sommige andere 600tjes zeker wel.

Dat vermogen zou ik mij niet druk om maken. Dat merk je niet, want dat is zo weinig. 3 pk meer of minder op iets van 100 is te verwaarlozen.

Kleppen stellen is niet bijzonder vergeleken met andere fietsen. Dat gasklephuis is een pain in the ass vind ik vanwege die rot rubbers. En over het algemeen sleutelt een 600RR niet erg prettig (vergeleken met andere fietsen), maar alles is gewoon enigzins logisch zoals je het verwacht.

Ik moet binnenkort bij mijn straatmotor de klepspeling checken en ben van plan meteen de koelvloeistof te verversen. Dan kan de radiateur er af voor de kleppen en kan ik er daarom meteen beter bij. Wat een gekloot in die kleine ruimtes anders :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan