Het Honda CBR600F/FS Topic deel 101 "Vergane glorie...?"

Hmm... Vraagprijs is 3000 euro. Als dat erbij komt (lijkt me wel verstandig aangezien ik 400km per week woon-werkverkeer zal rijden, naast het touren), dan wordt dat een dure motor om mee te beginnen.

Ik kijk wel verder. Heb toch geen haast aangezien ik pas volgende maand mag afrijden..
 
Officieel moeten de kleppen bij 25.600 km gesteld worden heb ik net even opgezocht ( 16.000 miles) in mijn Amerikaanse service manual. Of de kleppen daadwerkelijk gesteld moeten worden weet je pas nadat je gekeken hebt, en volgens je boekje moet er dus binnenkort klepspeling gemeten worden.

Het is een inspectie, er moet op korte termijn gekeken worden of de klepspeling nog goed is. Als er na inspectie blijkt dat de klepspeling al goed was, had ie achteraf dicht kunnen blijven. Als ie zonder inspectie onverwacht stuk gaat omdat ie geen klepspeling heeft (en dus de kleppen te heet worden en stuk gaan, genoeg info over te vinden op MF), had ie open gemoeten. Ik ben een voorstander van netjes het boekje volgen op dit soort dingen. Kosten voor inspectie zal minimaal zo'n 150-200 euro zijn gok ik? Ik weet het niet heel goed omdat ik het zelf doe. Kosten voor inspectie & stellen zal ergens tussen 350 en 500 euro uitkomen schat ik.

Geldbedragen zijn echt grove schattingen, als er iemand het recent heeft laten doen mag ie me graag verbeteren :Y

Kleppen stellen bij dit soort motoren is dan ook wel echt kutwerk.

Als je een 600cc viercilinder wilt, met aardig koppel en wat goedkoper in aanschaf. Waar je zelf makkelijk aan kan sleutelen, kan ik de Suzuki bandit aanbevelen. Ik stond er echt van te kijken hoe makkelijk aan dat ding te sleutelen is, ze hebben zelfs aan een kant een soort richel uit de tank gehaald, waardoor je heel makkelijk met je hand eronder kan en alle slangen enzo los kan halen en weer kan aansluiten. Kleppen stellen is ook een kwestie van aandraaien van asjes, ipv nokkenassen eruit en met shims.

Een Japanse viercilinder racer, dan ben je gewoon verplicht tot een dealer eigenlijk mbt kleppen stellen. Of je moet echt wat verstand hebben, en loden ballen om daar voor de eerste keer aan te beginnen aan je eigen bike van een paar duizend euro :+
 
Laatst bewerkt:
Een Japanse viercilinder racer, dan ben je gewoon verplicht tot een dealer eigenlijk mbt kleppen stellen. Of je moet echt wat verstand hebben, en loden ballen om daar voor de eerste keer aan te beginnen aan je eigen bike van een paar duizend euro :+
I'll take that as a compliment :P Mijn beestje loopt nog als een naaimachientje, op naar de volgende klepstelbeurt bij 72.000 over 1000 jaar. (Ja, ik rij te weinig '( )
 
I'll take that as a compliment :P Mijn beestje loopt nog als een naaimachientje, op naar de volgende klepstelbeurt bij 72.000 over 1000 jaar. (Ja, ik rij te weinig '( )

Respect! Aan welke motor heb je dat het eerst gedaan (met shims onder de nokkenassen?) De f4i?

vind wel grappig dat ze een interval van 24.000 km hebben.
Bij mijn gs'je moest het om de 6.000 :') ik heb dat ding meer in onderdelen in de tuin gehad dan dat ik er daadwerkelijk mee gereden heb :+ en ook gewoon echt verlopen om de 6.000 hé -O-

Laatst een honda cbx 750 gehad, die had automatische hydraulische kleppenstel gebeuren. Dat was helemaal chill. (totdat het een keer verstopt raakt of niet meer werkt natuurlijk) :+
 
Laatst bewerkt:
Eerste keer met mijn ZZR 1100, en daarna dus CBR en (hoewel wat verschillende systemen) op een XJ900, Diversion, VFR, en GTR. Het is een precisieklus, maar als je de procedure kent en goed begrijpt waar je mee bezig bent zul je niet snel schadelijke fouten maken.

Moet bij mn ZX-10 ook gebeuren straks, maar wacht nu eerst op nieuwe luchtfilterbak-carb rubbers. Compleet vergaan helaas, waren niet terug te plaatsen. :( Als ie straks eenmaal netjes loopt en wat kilometers gemaakt heeft ga ik die kleppen doen en carbs syncen, koelvloeistof verversen en dan is ie hopelijk af.

Hydraulische klepstoters zijn super, maar als ik het me goed herinner niet geschikt voor enorme toerentallen en redelijk veel hardware waardoor het blok wat groter wordt aan de bovenkant. Zoals je al aangaf, is dat niet een plek waar fabrikanten graag veel ruimte houden _O-
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, net lid geworden van het MF. Dit is mijn mooie machientje.. Leuk dat er een apart CBR600 topic is :Y

Hier wat foto's Nieuw op het MF!

@tellavist de MIVV GP carbon is een absolute aanrader, super dik geluid 8-)
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, net lid geworden van het MF. Dit is mijn mooie machientje.. Leuk dat er een apart CBR600 topic is :Y

Hier wat foto's Nieuw op het MF!

@tellavist de MIVV GP carbon is een absolute aanrader, super dik geluid 8-)


:W

Motor vies?
Ik zie niks..

Moet je mijne op dit moment eens zien :X
Rij momenteel door het Westland paar dagen per week, veel verbouwingen aan de weg, dus zand en troep.. En regen laatste tijd..
Laten we zeggen, ik heb nu zwarte i.p.v. witte velgen..
Maargoed, ding is er om mee te rijden toch..





Afgelopen week van de Hawk de carbs in het ultrasoonbadje gedaan:

[img=400]https://dl.dropboxusercontent.com/u/1142095/Foto%27s/Hawk/Hawk%20carbs%20%282%29.jpg[/img]

In het ultrasoon badje:

[img=400]https://dl.dropboxusercontent.com/u/1142095/Foto%27s/Hawk/Hawk%20carbs%20%285%29.jpg[/img]

Viezzzzzz water:

[img=400]https://dl.dropboxusercontent.com/u/1142095/Foto%27s/Hawk/Hawk%20carbs%20%283%29.jpg[/img]

Bling-bling:

[img=400]https://dl.dropboxusercontent.com/u/1142095/Foto%27s/Hawk/Hawk%20carbs%20%286%29.jpg[/img]

[img=400]https://dl.dropboxusercontent.com/u/1142095/Foto%27s/Hawk/Hawk%20carbs%20%287%29.jpg[/img]
 
~
:W

Motor vies?
Ik zie niks..

Moet je mijne op dit moment eens zien :X
Rij momenteel door het Westland paar dagen per week, veel verbouwingen aan de weg, dus zand en troep.. En regen laatste tijd..
Laten we zeggen, ik heb nu zwarte i.p.v. witte velgen..
Maargoed, ding is er om mee te rijden toch..

Ik ben nogal een zeikerd haha, het liefst sta ik hem iedere week te wassen, een motor moet glimmen! Weet ik in ieder geval welke kant ik boven moet houden :]

Zo dan, dat heb je niet voor niets gedaan! Ziet er weer als nieuw uit :Y
 
Laatst bewerkt:
Over het kleppen stellen:

Ik heb tot nu toe alleen een kleppen check gedaan bij mijn CBR en dat duurde vrij lang, omdat je al het plastic en wat onderdelen los moet halen, klepdeksel er af en daar heb je kleine handjes voor nodig en/of goed gereedschap.. Maar gelukkig hoefde ik geen nieuwe shims er in te doen, alles was binnen marge.

Daarna nog een keertje bij een vriend van me op een CBR F3 gedaan, was al stuk makkelijk, ook ietsjes makkelijker te bereiken.. Maar was meer omdat we de NAKS moesten vervangen en het klepdeksel toch al open hadden om de timing te checken van de NAK.

Maar... ik denk dat als je alles open hebt en het aan het checken bent, de volgende stap niet zo heel veel extra moeite is van de nokkenassen er uit en vervangen met een magneet pennetje en stalen zenuwen dat ie niet naar beneden valt..

Alles overigens op tips en tricks van DualDevil gedaan, dus alsof props naar deze huistrocker :+ :P
 
Laatst bewerkt:
Niet zo ongeduldig he :+
Het is dat je je hebt voorgesteld enzo.. maar anders..

Nee, maar ff serieus.. ik heb een tijd terug voor mijn CBR F2 de uitlaat vervangen..

Er zat een korte carbon uitlaat op, die de vorige eigenaar zelf gemaakt had, en een linkpijp.. Dat is het stukje vanaf je bochten naar je einddemper.

[afbeelding]

Die linkpijp heb ik laten zitten en ik heb een demper gezocht met een BINNENdiameter die over de BUITENdiameter van de linkpijp zou passen. Dit is eigenlijk het enige, naast een goede ophangbeugel, waar je op moet letten...

Als je een volledig systeem koopt.. dus linkpijp MET einddemper, moet de diameter van de linkpijp naar de bochten natuurlijk juist kloppen..

En nu zit deze erop, E-keur en ingebouwde dB-killer:

[afbeelding]

Enige nadeel was dat het net niet zou passen, dus moest ik een uitlaatbus zelf maken (draaien), maar deze zijn ook te koop (bij bijvoorbeeld optitune):

[afbeelding]

Hartelijk dank voor je reactie!!
Hier heb ik wat aan! *O*
even wat anders. heb jij normaal witte velgen? :+
 
Maar... ik denk dat als je alles open hebt en het aan het checken bent, de volgende stap niet zo heel veel extra moeite is van de nokkenassen er uit en vervangen met een magneet pennetje en stalen zenuwen dat ie niet naar beneden valt..
Opzich heb je gelijk dat het niet veel extra moeite is, maar het is wel dé cruciale stap voor wat betreft fouten. Het niet goed aanpassen van de shims, of het niet goed timen van de nokkenassen tov de krukas betekent gewoon vrijwel direct einde oefening motorblok. Kleine kanttekening om overenthousiasme bij de hobbymatig sleutelaars te voorkomen, ja het is prima te doen en een kwestie van secuur werken, maar ken de risicos.
 
Zo, heb m na een tijdje maar weer de schuur uitgetrokken bij mijn ouders. Inmiddels ook een plek bij mij zelf thuis waar ik hem redelijk veilig kan stallen. Reeds ook een nieuwe jas aangeschaft: Macna Flash.

IMAG0627.jpg
 
Opzich heb je gelijk dat het niet veel extra moeite is, maar het is wel dé cruciale stap voor wat betreft fouten. Het niet goed aanpassen van de shims, of het niet goed timen van de nokkenassen tov de krukas betekent gewoon vrijwel direct einde oefening motorblok. Kleine kanttekening om overenthousiasme bij de hobbymatig sleutelaars te voorkomen, ja het is prima te doen en een kwestie van secuur werken, maar ken de risicos.
Ik heb het toch maar laten doen. Incl. stalen remleidingen, en olie verversen was ik net geen 400,- kwijt.
 
Zo, heb m na een tijdje maar weer de schuur uitgetrokken bij mijn ouders. Inmiddels ook een plek bij mij zelf thuis waar ik hem redelijk veilig kan stallen. Reeds ook een nieuwe jas aangeschaft: Macna Flash.

[afbeelding]

Weet iemand hoe het zit met de voetsteuntjes+ophangen voor de passagier op de F2? Ik heb wat rondgekeken maar zie zowel de zwarte en de zilver/grijze ophangen voorbij komen. Zit er verschil in? De vorige eigenaar heeft ze eraf gehaald en de ophanging waarmee de uitlaat achter vast zit is denk ik niet origineel als ik zo een beetje foto's vergelijk.
 
Weet iemand hoe het zit met de voetsteuntjes+ophangen voor de passagier op de F2? Ik heb wat rondgekeken maar zie zowel de zwarte en de zilver/grijze ophangen voorbij komen. Zit er verschil in? De vorige eigenaar heeft ze eraf gehaald en de ophanging waarmee de uitlaat achter vast zit is denk ik niet origineel als ik zo een beetje foto's vergelijk.

Zwart rubberen zijn van de eerdere modellen 91,92 en 93. De puur aluminium zijn van 94 en 95. Zien er 10 keer mooier uit, dus als het kan neem die!
 
Of ik start m verkeerd of er is echt iets raars met de motor :Z . Vorig jaar veel moeite gehad met starten altijd, dusdanig dat ik hem niet meer aan de praat kreeg. Naar de garage gebracht, daar hadden ze t uitgezocht, carbs ultrasoon gereinigd. Hierna deed ie het perfect.

Gister na een paar maanden stilstaan startte die in twee keer, lekker stukje gereden. Wil vandaag gaan rijden wil die opeens niet blijven draaien. Starten zonder choke lukte ineens niet, dus dan maar open gooien. Hierna startte die wel, 30/60sec zo laten draaien, toen choke ietsje dicht, later helemaal dicht en handmatig op zo'n 2k toeren gehouden. Zodra ik meer aan t gas zat zakte die in en langzaam aan zakte die dusdanig af dat hij er mee stopte... Gaat m'n ritje in dit lekkere weer!

Begin er langzamerhand wel moe van te worden, heb m gekocht om lekker te kunnen rijden en niet om aan te sleutelen. Zit nu serieus te twijfelen of ik niet iets verkeerd doe bij het starten, wanneer ik hem echt helemaal warm laat worden met de choke open is er niks aan de hand maar dan staat ie ook wel 5 minuten warm te draaien oid. Voor de winter toen ik hem weg zitten is er forte door de tank gegaan.

Iemand anders nog tips of dingen wat ik zou kunnen checken? Zie het niet zo zitten om m weer weg te brengen.
 
Kan je wel gewoon weg rijden al gelijk? Warm rijden is beter dan warm laten lopen zegt men namelijk. Ik start hem zelf met de choke vol open en dan doe ik mn helm op en handschoenen aan en rij ik weg. Na 100m de choke dicht.
 
Kan je wel gewoon weg rijden al gelijk? Warm rijden is beter dan warm laten lopen zegt men namelijk. Ik start hem zelf met de choke vol open en dan doe ik mn helm op en handschoenen aan en rij ik weg. Na 100m de choke dicht.

Nope, zodra ik maar een beetje aan het gas kom valt ie dood. Nog wat extra informatie; vlak voor de winter was mn accu leeg opeens. keertje opgeladen en weer gereden, de keer erna was de accu weer leeg. Gister eentje van motobatt erin gelegd. Zou het de spanningsregelaar zijn die alles verkloot? De spanningsregelaar die er nu op zit heeft wel koelribben, wat de originele niet heeft dacht ik.
 
Wat is ongeveer de dagwaarde van een 600f3 uit 96 gezien vanuit het oogpunt van een verzekeraar? Weet niet of de km stand daar ook invloed op heeft, maar dat is 82000 op het moment.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vanaf gisteren ook trotse eigenaar van een cbr600f3:) Van het jaar 1997 en 55000km op de klok

k19ow3.jpg
 
Hey kerel. Keertje stukje rijden dan? Lang geleden. :P Ben wel benieuwd wat nou precies de uiterlijke verschillen zijn tussen onze motoren op de kont na. Motorisch zijn ze identiek gezien ik ook een F3 heb.
 
Nope, zodra ik maar een beetje aan het gas kom valt ie dood. Nog wat extra informatie; vlak voor de winter was mn accu leeg opeens. keertje opgeladen en weer gereden, de keer erna was de accu weer leeg. Gister eentje van motobatt erin gelegd. Zou het de spanningsregelaar zijn die alles verkloot? De spanningsregelaar die er nu op zit heeft wel koelribben, wat de originele niet heeft dacht ik.
Ik zou eerst de spanningsregelaar na meten in dit geval, daar lijkt het mee te maken te hebben.

Is die wel goed denk ik aan een carburatie probleem, maar voordat we daar in duiken even het eerste uitsluiten. :)
 
Hey kerel. Keertje stukje rijden dan? Lang geleden. :P Ben wel benieuwd wat nou precies de uiterlijke verschillen zijn tussen onze motoren op de kont na. Motorisch zijn ze identiek gezien ik ook een F3 heb.

Hee man, ja is goed haha. Wil dat ook wel zien:) Dacht dat jij de supermoto kant op wou?
 
Ik zou eerst de spanningsregelaar na meten in dit geval, daar lijkt het mee te maken te hebben.

Is die wel goed denk ik aan een carburatie probleem, maar voordat we daar in duiken even het eerste uitsluiten. :)
Top dan ga ik van de week even iemand zoeken die een metertje heeft, of zijn deze ook goedkoop ergens weg te krijgen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan