Het Honda CBR600F/FS Topic deel 101 "Vergane glorie...?"

Mede CBR rijders,

Ik ben op zoek naar onderdelen voor een CBR 600 F(S) (PC35, F4i), onderstaand een oproepje.

Na een touchdown wil ik graag een CBR 600 FS '01-'03 weer helemaal netjes opknapppen. Uiteraard het liefst met een setje originele onderdelen van eenzelfde FS in de kleurstelling rood/zwart (Honda Winning Red). Op de achterkuip na zijn de onderdelen als het goed is identiek aan de normale CBR (PC35, F4i) en is spuiten/stickeren ook een optie.

Ik ben op zoek naar:
- Topkuip
- Zijkuip links
- Achterkuip
- Stator/dynamodeksel
- Spiegel links incl. bevestiging topkuip
- Stuurgewicht links
- Koppelingshendel links
- Knipperlichten links (of set)

Hoor het graag als iemand iets heeft liggen! :]
Ik heb het een en ander nog wel liggen, zal deze week ff in de partsdozen rondneuzen.
 
Voor het eerst wat meer kilometers aan't maken met de CBR sinds de crash vorig jaar.
Zondag toch al eens 80km gereden (en dat ging vrij goed), en gisteren 20km (dat ging euhm, niet zo goed)...

naks is aan vervanging toe (had al een vermoeden, maar er was ook nog een steentje dat aan't mee trillen ging).
Had deze al besteld, maar om 1 of andere reden is de moed mij in de schoenen gezakt om er zelf aan te beginnen :(

iets anders dat vrij irritant is:
ik had de spiegels goed gezet (en vast gezet), maar als ik tijdens het rijden de spiegel toch een beetje verduw dan lost alles en vallen de spiegels dus plat...
zeer lastig om zonder spiegels te rijden... moeten die bouten met loctite vast gzet worden ofzo?
 
Zie net dat ik hier nog geen eens gepost heb! Ik rij tot volle tevredenheid al 8 jaar een PC31 ''97, gekocht bij 29.000 nu 58.000 op de teller, Isle of Man, weekendjes Eiffel, ik kan het goed met hem vinden! Betrouwbaar hok moet ik zeggen, zelf NASK, spanningsregelaar en brandstof pomp vervangen. Buiten de slijtagedelen na geen verdere mankementen mee gehad!

WhatsApp Image 2020-02-23 at 14.56.37(1).jpeg
WhatsApp Image 2020-02-23 at 14.56.37.jpeg
WhatsApp Image 2020-06-10 at 16.57.46.jpeg
WhatsApp Image 2020-04-05 at 00.51.56.jpeg
WhatsApp Image 2020-04-05 at 15.28.34.jpeg
 
Yoooo mannen,. heb me onlangs al voorgesteld hier. Heb er nu een 200km op zitten met de Cbr 600 F4 en mn eerste panne is een feit.
De motor is uitgevallen terwijl ik stil stond aan een verkeerslicht (had nog maar een 30km gereden).
Het was niet mogelijk om de motor terug te starten. De startmotor kreeg zelfs geen voeding volgens mij.
Heb toen ik terug thuis was een doorgebrande zekering 10A gevonden en vervangen en nu start hij weer.
Ben nog niet opnieuw gaan rijden omdat ik eerst zou willen weten wat het achterliggende systeem is van die zekering.
Kan iemand mij zeggen van welk systeem de bovenste zekering is ? Vind het niet terug in het werkplaatshandboek.

Grtz
 
Yoooo mannen,. heb me onlangs al voorgesteld hier. Heb er nu een 200km op zitten met de Cbr 600 F4 en mn eerste panne is een feit.
De motor is uitgevallen terwijl ik stil stond aan een verkeerslicht (had nog maar een 30km gereden).
Het was niet mogelijk om de motor terug te starten. De startmotor kreeg zelfs geen voeding volgens mij.
Heb toen ik terug thuis was een doorgebrande zekering 10A gevonden en vervangen en nu start hij weer.
Ben nog niet opnieuw gaan rijden omdat ik eerst zou willen weten wat het achterliggende systeem is van die zekering.
Kan iemand mij zeggen van welk systeem de bovenste zekering is ? Vind het niet terug in het werkplaatshandboek.

Grtz

Ik heb helaas weinig verstand van elektronica, maar wellicht ligt het aan je spanningsregelaar. Is een bekende kwaal van de CBR.
 
Ik heb helaas weinig verstand van elektronica, maar wellicht ligt het aan je spanningsregelaar. Is een bekende kwaal van de CBR.
Dit is inderdaad ook wat ik vermoed. Kga inderdaad eentje zoeken met koelribben.
Toevallig iemand goede ervaring met een bepaald merk?
Wil toch nog achterhalen van welk systeem de zekering is. Want ik wil zeker zijn dat ik het probleem zo verhelp
 
Even contact opnemen met Ten Kate voor een goede spanningsregelaar (type, merk). Maar Honda kent an sich weinig problemen.
Het is een NAKS, spanningsregelaar en daarnaast gewoon onderhoud (en weet niet of je een F4i hebt, dan ook de voorvork elk jaar laten verversen (olie).
Je vering krijgt nl. meer te verduren als de motor zelf.
 
Bedankt voor de reacties, ik kan weer verder.
Heb net ook ontdekt dat op het zekeringendoosje duidelijk alle info staat. (Begrijp niet dat ik het niet gezien heb)

Hopelijk komt het niet meer voor maar nu weet ik tenminste ook dat er een reserve zekering voorzien is.
 
Iemand hier interesse in de kont van een CBR 600 F4I Sport,
lichte schade (zie foto's).

Kheb zelf de gewone F4i, dus past niet. Had deze gekocht samen met andere kuipstukken die ik nodig had.
Prijs: euhm, door de schade hoef ik er natuurlijk niet de hoofdprijs voor. Doe maar een leuk bod :)

20191012_170642.jpg
20191012_170648.jpg

20191012_170656.jpg
20191012_170703.jpg
 
In september vorig jaar heb ik mn cbr600 gekocht. Kort erna had ik al een aantal punten ontdekt die ik graag wilde aanpakken.

Onlangs eea afgerond zoals geheel nieuwe uitlaatbochten+einddemper en de dynamodeksel een andere kleur geven. Tegelijkertijd standaard onderhoud gedaan zoals olie+filter vervangen en koelvloeistof aangezien de radiator er toch af moest en dus leeg. De bougies wilde ik ook vervangen maar dat wordt is wel haast onmogelijk gemaakt bij een cbr600 is mijn ervaring....

Enfin, hier wat foto's die wellicht nog als inspiratie kunnen dienen voor anderen. De kappen lijken op 1 foto een beetje paars/roze achtig, dat ligt aan de telefoon waarmee die gemaakt is. Ze zijn gewoon de standaard rode kleur.
 

Bijlagen

  • IMG_20200623_164350.jpg
    IMG_20200623_164350.jpg
    495,5 KB · Weergaven: 18
  • P1050473.JPG
    P1050473.JPG
    1,3 MB · Weergaven: 21
  • P1050492.JPG
    P1050492.JPG
    521,9 KB · Weergaven: 21
  • P1050515.JPG
    P1050515.JPG
    336,6 KB · Weergaven: 23
  • P1050518.JPG
    P1050518.JPG
    687 KB · Weergaven: 23
Afgelopen weekend m'n CBR wat updates gegeven! Ik kwam er op internet achter dat er onder de zwarte lak op de voorkant, eigenlijk nog meer roze stickers zitten dus die zwarte troep wilde ik eraf hebben. Daarnaast was het kuipruitje wat er aanvankelijk op zat helemaal bekrast en vaag geworden, dus een smoked unit geplaatst. Tot slot, die enorm besmettelijke witte velgen weer een beurt gegeven. Het kost wat elbow grease en pijnlijke vingers van de dasty maar dan heb je ook wat :)

Before (dus met oude kuipruitje en zwarte verf op de voorkant):

1.jpg


Tijdens; één kant klaar:


IMG-7515.jpg



En after, tandjes gepoetst met donker kuipruitje en de stickers weer terug in oude glorie hersteld:

IMG-7519.jpg


Nog eentje van de achterkant, om het af te leren:

Achterkant.jpg


Ben benieuwd wat jullie van d'r vinden :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo! Even voorstellen: Ik ben Martin, 31 jaar, woon in het mooie Noorden en sinds april eigenaar van een Honda CBR 600 F3, mijn eerste motor :Y Heb er al super veel plezier mee gehad, inmiddels al weer 5000 km gereden. Naar mijn mening de ideale startersmotor. Na de koop meteen 2 nieuwe banden op laten zetten, nieuwe ketting + tandwielen en zelf de tank ontroest (wat een nare klus was dat). Inmiddels heb ik al 3 keer langs de weg stil gestaan. De eerste keer moest de ANWB erbij komen met oplegger. Bleek dat het stroomdraadje van de brandstofpomp los zat. Daarna weer 2 keer motor uitgevallen, alsof hij smoorde.... tijdje gewacht, waarna hij weer vrolijk startte en ik zonder problemen door kon rijden. Ik denk dat de brandstofpomp z'n beste tijd heeft gehad, dus heb ik er 1 besteld. Deze wil ik nu zelf gaan vervangen. Is er nog iets waar ik op moet letten? Kan ik na montage gewoon proberen te starten, of moet ik eerst brandstof in de pomp zien te krijgen? Ben bang dat ik hem meteen sloop als ik hem 'droog' start. Alvast bedankt voor eventuele tips!


Hier nog wat plaatjes 😊

IMG_2141.jpg
IMG_2209.jpg
IMG_2217.jpg
 
Kan ik na montage gewoon proberen te starten, of moet ik eerst brandstof in de pomp zien te krijgen? Ben bang dat ik hem meteen sloop als ik hem 'droog' start. Alvast bedankt voor eventuele tips!

Ahh de brandstofpomp, heikel puntje van de CBR's, net zoals de spanningsregelaar en de NAKS. Na mij weten kan je hem daarna gewoon 'droog' starten, ik heb hem ook vervangen en was relatief goed te doen.
 
Afgelopen weekend m'n CBR wat updates gegeven! Ik kwam er op internet achter dat er onder de zwarte lak op de voorkant, eigenlijk nog meer roze stickers zitten dus die zwarte troep wilde ik eraf hebben. Daarnaast was het kuipruitje wat er aanvankelijk op zat helemaal bekrast en vaag geworden, dus een smoked unit geplaatst. Tot slot, die enorm besmettelijke witte velgen weer een beurt gegeven. Het kost wat elbow grease en pijnlijke vingers van de dasty maar dan heb je ook wat :)

Ben benieuwd wat jullie van d'r vinden :)
Ja dat ziet er beter uit zo met die aanpassingen!
De witte velgen lijken mij echt een klein drama om schoon te houden, na elk ritje, of zelfs bij stilstaan worden ze al vies. Tenzij de motor steeds overdekt staat.

Ahh de brandstofpomp, heikel puntje van de CBR's, net zoals de spanningsregelaar en de NAKS. Na mij weten kan je hem daarna gewoon 'droog' starten, ik heb hem ook vervangen en was relatief goed te doen.
Klopt, bij het aanzetten van het contact (niet een starten dus) gaat de brandstof pomp meteen brandstof aanzuigen. Dus dat is prima te doen zeker ook omdat er toch nog iets van benzine in de leidingen zit en er nog wel ontbranding kan plaatsvinden.

Ander vraagje nog, wie heeft de verlossende tip voor het verwisselen van de bougies.
Erbij komen, nou ja dat lukt nog wel maar dan blijkt dat elke schacht na pakweg 2 cm een kleine vernauwing heeft. Zie de twee pijlen op de foto.
Komt dat jullie bekend voor? Heeft iemand wellicht een tip waar er wel een sleutel te halen is daarin past want ik vond het al lastig een 18mm sleutel/kop te vinden die flexibel is, lang genoeg en waar de bougie in kan blijven 'steken' zodat je de oude er goed uit krijgt en de nieuwe er netjes in kan brengen.
Of heeft iemand een andere tip?

P1050514. copy.JPG
 
De brandstofpomp heb ik inmiddels vervangen! 👍🏻 Maar nu heb ik een een raar probleem. Als ik het achterwiel ronddraai (in zn vrij) hoor ik steeds een ‘geklik’ dit hoor ik ook als ik de motor vooruitduw in zn vrij. Als ik in de 1e versnelling rij en ik laat hem uitrollen, zonder gas te geven, dan stottert hij enorm. Komt steeds met stoten vooruit. Zodra ik dan wat gas geef en harder ga rijden is het weg (vanaf 30 km/u). Nu viel me net dit klikkend geluid op. Ik heb hem even op de middenbok gezet en in de 1e versnelling laten draaien. Dat geklik hoor ik nog steeds (nu sneller achter elkaar) en de motor schud regelmatig alle kanten op. Zodra ik meer gas geef is dit weg. Zou het voortandwiel scheef zitten? Of heeft dit met de NAKS te maken?
heel vreemd. Ben van plan morgen naar de Eifel te rijden 😳. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Bedankt alvast!
 
De brandstofpomp heb ik inmiddels vervangen! 👍🏻 Maar nu heb ik een een raar probleem. Als ik het achterwiel ronddraai (in zn vrij) hoor ik steeds een ‘geklik’ dit hoor ik ook als ik de motor vooruitduw in zn vrij. Als ik in de 1e versnelling rij en ik laat hem uitrollen, zonder gas te geven, dan stottert hij enorm. Komt steeds met stoten vooruit. Zodra ik dan wat gas geef en harder ga rijden is het weg (vanaf 30 km/u). Nu viel me net dit klikkend geluid op. Ik heb hem even op de middenbok gezet en in de 1e versnelling laten draaien. Dat geklik hoor ik nog steeds (nu sneller achter elkaar) en de motor schud regelmatig alle kanten op. Zodra ik meer gas geef is dit weg. Zou het voortandwiel scheef zitten? Of heeft dit met de NAKS te maken?
heel vreemd. Ben van plan morgen naar de Eifel te rijden 😳. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Bedankt alvast!



OMG net een nieuwe brandstofpomp geplaatst en na een ritje naar de Eifel was ik m'n ketting aan het reinigen / smeren en merkte ik hetzelfde klikkende geluid op 😮... Heb jij al meer info misschien IVM de oorzaak... Het leek bij mij van het voorste tandwiel te komen.
 
bandjes laten opleggen.
Vrijdag de bandjes ingereden op het circuit v
OMG net een nieuwe brandstofpomp geplaatst en na een ritje naar de Eifel was ik m'n ketting aan het reinigen / smeren en merkte ik hetzelfde klikkende geluid op 😮... Heb jij al meer info misschien IVM de oorzaak... Het leek bij mij van het voorste tandwiel te komen.
Ik ben de volgende dag even langs de garage gegaan, maar het geluid was toen een stuk minder. Het was niets abnormaals volgens de garage. Heb daarna ook 1500 km gereden en nergens last van. Waarschijnlijk zat er viezigheid of een steentje o.i.d. bij het voorste tandwiel. In het opgehoopte kettingvet ofzo. (Kan ook zijn dat je misschien iets hebt laten vallen bij het verwisselen van je brandstofpomp en daar in gevallen is?)
 
Dikke akra!!
Bij mij zit er een takkoni onder, fijne demper alleen had hem iets hoger moeten plaatsen. Al een paar keer het asphalt geraakt helaas.
leukopdefoto_1285651.JPG
 
Om oma toch weer te reanimeren maar eens bericht.

Na het laten spuiten van het dynamodeksel een maand of 2 geleden was deze toch niet helemaal oliedicht helaas. Dat merk je (natuurlijk) alleen als de olie warm en dunner is geworden na pakweg 3 minuten rijden. Dan merk je ineens bij een bocht naar links dat je achterband een uitstapje maakt...
Lang verhaal kort te maken, lange leven vloeibare pakking want de standaard pakking, die groene dunne werkte gewoon net niet goed genoeg. Gelukkig is alles weer perfect en olievrij ;)

Volop genieten van deze heerlijke motor kan dus weer.

Nieuwe bandjes, versnellingsindicator en kleinere knipperlichten staan op de planning om komende 3/4 jaar te vervangen.
Heeft iemand nog tips voor gave led knipperlichten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan