Het Honda CBR600F/FS Topic deel 99 "Op naar de 100!"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Weet wel dat zij dat zonder te controleren ook niet kunnen weten. Te veel speling is hoorbaar, te weinig niet. Te veel speling is minder schadelijk dan te weinig.

En, als de boel slijt, word de speling dan juist groter, of kleiner?

Historische gegevens, geven geloof ik ook wel aan, dat het meestal nog helemaal niet hoeft bij 48k...

Maar ook hier geldt:

In het verleden behaalde resultaten, bieden geen garantie voor de toekomst...
 
En, als de boel slijt, word de speling dan juist groter, of kleiner?

Historische gegevens, geven geloof ik ook wel aan, dat het meestal nog helemaal niet hoeft bij 48k...

Maar ook hier geldt:

In het verleden behaalde resultaten, bieden geen garantie voor de toekomst...
Met slijtage neemt de speling normaal gesproken heel langzaam ( soms niet waarneembaar, soms net aan dus wel) af.

Mijn resultaten na 45.000 km:

speling.png


Juiste waarde EX is 0,28 +- 0,03 mm dus alles tussen 0,25 en 0,31 is prima
Juiste waarde IN is 0,20 +- 0,03 mm dus alles tussen 0,17 en 0,23 is prima

Hier dus niets schokkends te zien, maar ik had ze toch niet nog 15.000 dicht willen laten ook. Hier loopt een motor trouwens gewoon nog super op hoor, tis niet dat het buiten de +- 0,03 mm een probleem is. Het is alleen dat hij dan bij de controle wel bijgesteld moet worden.

Ik had wél het idee dat dit de aller eerste keer is dat hij gesteld is, gezien de kleine give aways. Geen énkel spoortje van demontage te vinden op bouten moeren en dingen, wat merktekens/streepjes die wel heel precies doorliepen. Als dat zo is, is het na 45.000 km al helemaal een prima score. Honda powah })
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand al een nieuw deeltje klaar?

Weet niet hoe dat werkt hier op MF en SoezieQ is de houder van dit topic, maar is hier misschien niet zo veel aanwezig..? Sta ook nog steeds niet in de OP na meerdere verzoeken en 2 jaar CBR rijdend..
En, er zijn dus inmiddels mensen die hun CBR verkocht hebben...

Uitlaatbochten project is even on hold, fucking vet vervelend bureaucratische regeltjes kut-medewerker van de werkplaats op mn opleiding "durfden het niet aan een uitlaat te stralen omdat ze bang zijn dat de straalkast uit elkaar gehaald moet worden van het puin wat er in komt..".....
Zucht.. Ik helemaal voorbereid, werkschoenen aan, jas mee (ook allebei al verplicht, vond mezelf al heel braaf..), is degene die ik er over had gesproken, "jahoor je kunt 'm gewoon gebruiken, kom maar langs gewoon wanneer je kunt en dan doen we het even", was er natuurlijk niet.. GROMGROMMERDEGROM.. Dus, deze week nogmaals proberen of anders toch maar bij vriend met haakse slijper..
 
Ik had een klep op mijn gs500 erg out of synch, stationair sloeg hij soms wel eens over daardoor en hij rijdt stuk minder vloeiend dan, erg bokkerig. Maar is ook tweecilinder, denk dat je bij cbr niet echt zal merken dus nog gevaarlijker! Zijn bepaalde intervals kan je beter gewoon aanhouden om problemen te voorkomen.
 
Hmmmm.. dus het probleem wordt gevaarlijker met de tijd... :P

Wat voor symptomen geeft dat dan, te weinig klepspeling?
Wat de klepspeling bepaalt is dat de kleppen goed ver genoeg open gaan en helemaal dicht gaan. De inlaat kant hierbij zorgt ervoor dat gassen de cilinder in kunnen, de uitlaat laat de gassen er weer uit, in de compressieslag staan ze beide dicht. Wanneer er echt grote afwijkingen zijn begint een van de cilinders dus minder vermogen te geven omdat ie te weinig vulling krijgt, of te weinig compressie op kan bouwen.

Dan gaat ie dus voor het gevoel lopen alsof ie out of sync is, met als verschil dat ie ook bovenin vermogen gaat missen. Bij een 4 cilinder is dat wel minder snel problematisch inderdaad.

Flink stuk over kleppen ineens zo :z
 
een goedemorgen allemaal , ik kom eventjes kijken hierow , ik rij zelf een 600RR en mijn vriendin heeft en f4i uit 2005 , maar die rijd er bijna niet op dus dan doe ik dat zo af en toe maar eens , en wat een heerlijke fiets is dat zeg ,dus vandaar ik zo af en toe hee beetje mee lees *D
 
Laatst bewerkt:
Kleppen stellen niet specifiek ivm 25kw, maar als het toch nodig is zou je het mee kunnen laten nemen, scheelt toch weer arbeidskosten ten opzichte van het apart doen.

En je kunt er over nadenken een brandstofsysteem reiniger a lá Forte oid in je tank te gooien. Schijnt dat motorblokken wat lui kunnen worden van 25kw en de bijbehorende beperkte maximum doorstroming van gassen. Die zooi lost voor een deel vanzelf op door het volle vermogen aan te gaan spreken, reiniger kan dat wat bespoedigen.


Kleppen stellen zei ik ook meer, omdat dan je toch je tank enzo er al af hebt.. Als dat ook moet gebeuren, of bijna moet gebeuren, zou je het mee kunnen nemen... Weet dat die van mij ook al een tijdje over de km-stand zit waarbij het moet gebeuren... Maar de garage zei dat het nog niet hoefde... Had toen ook nog geen baan, dus toen ook nog niet zoveel te besteden, zal dat binnenkort misschien ook maar eens laten doen...

Welke KM-stand staat hij nu op eigenlijk? Moet volgens het boekje geloof ik bij 48k, die van mij staat nu ruim op 61k... :+

Bedankt voor de reacties, gelijk wat geleerd over kleppen stellen :)

KM stand is nu ongeveer 76k. Moet even kijken in de bonnetjes van de vorige eigenaar of de kleppen al zijn gesteld. Anders laat ik de garage het gewoon nakijken of het nodig is.
 
Ja dan kunnen we misschien eindelijk in de OP, na het al meerdere malen vriendelijk aan SoeziQ gevraagd te hebben.

En ja, qua titel zal het wel wat treurigs worden nu met dit weer B| . Gisteren nog even het beestje gepakt en al huilend weer in de schuur gezet met de gedachte dat het wel eens de laatste keer kon wezen dit jaar ;( .
Maar je weet maar nooit, misschien krijgen we in November ook nog eens 20 graden :9 .

Gister trouwens ook bezig geweest met een kuipreparatie aan m'n FS kontje. Nu aan het expirimenteren met het oplossen van ABS in een chemisch goedje om zo de gaten dicht te kleien. Dan plamuren, schuren, plamuren, schuren enz. enz.
Zal vd week ff foto's posten
 
Laatst bewerkt:
Ja dan kunnen we misschien eindelijk in de OP, na het al meerdere malen vriendelijk aan SoeziQ gevraagd te hebben.

En ja, qua titel zal het wel wat treurigs worden nu met dit weer B| . Gisteren nog even het beestje gepakt en al huilend weer in de schuur gezet met de gedachte dat het wel eens de laatste keer kon wezen dit jaar ;( .
Maar je weet maar nooit, misschien krijgen we in November ook nog eens 20 graden :9 .

Gister trouwens ook bezig geweest met een kuipreparatie aan m'n FS kontje. Nu aan het expirimenteren met het oplossen van ABS in een chemisch goedje om zo de gaten dicht te kleien. Dan plamuren, schuren, plamuren, schuren enz. enz.
Zal vd week ff foto's posten

Ja ja, als 't nieuwe topic er is, zal ik ook meteen een update doen van de OP, maar daar hebben we 't dan wel over in 't nieuwe topique...

Enne, 't is dat het morgen gaat stormen, maar ik ga nog steeds zo goed als elke dag op de motort naar t werk :]
 
Ja dan kunnen we misschien eindelijk in de OP, na het al meerdere malen vriendelijk aan SoeziQ gevraagd te hebben.

En ja, qua titel zal het wel wat treurigs worden nu met dit weer B| . Gisteren nog even het beestje gepakt en al huilend weer in de schuur gezet met de gedachte dat het wel eens de laatste keer kon wezen dit jaar ;( .
Maar je weet maar nooit, misschien krijgen we in November ook nog eens 20 graden :9 .

Gister trouwens ook bezig geweest met een kuipreparatie aan m'n FS kontje. Nu aan het expirimenteren met het oplossen van ABS in een chemisch goedje om zo de gaten dicht te kleien. Dan plamuren, schuren, plamuren, schuren enz. enz.
Zal vd week ff foto's posten

:')

Zoals in de OP staat: ff PBtje sturen dan zie ik het sowieso.
Ik lees ook niet alles in het topic dus vind dit een beetje jammer.
 
Met de storm die op komst is... Vandaag de CBR maar laten staan... Morgen hopelijk weer op de motort naar 't werk, vandaag maar met 't koekblik -O-
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan