Het honda XL topic

Zoek de XL :)

20122009013.jpg
 
aangezien hier nu een xl topic is zal ik ook maar ff een plaatje van mijnes tot dusver plaatsen, helaas staat hij er wel al een jaar zo bij |(
378993384_6_LJZ8.jpeg
 
Hallo XL-ers, Ik heb een XL500 op het oog met een vastgelopen cyclinder.
Is daar nog wat aan te doen? :) Kan ik er een andere cyclinder op drukken en dan weer aantrappen? (heb weinig ervaring met vastlopers;))
 
In de regel is het niet zo simpel. Maar wat er allemaal vervangen moet worden zie je pas als je het blok openmaakt. En als je dan toch je blok openmaakt................
 
Je kunt geluk hebben dat alleen de zuiger aan gort is maar voor hetzelfde geld is de krukas (bigend), verschillende lagers, de kop (nokkenaslagering in aluminium) ook aan gort.
Lostrekken is weten.
 
Er zijn nog wel voldoende onderdelen te koop. beetje de vraag of je handig bent en wat je er aan wil uitgeven. Maar een vastloper kost geld, dat is een ding wat zeker is.
Als je wil opstappen en rijden zijn er ook goede XL's te koop.
 
9 van de 10 keer is het euvel van vastlopen een versprongen nokkenas ivm het te laat vervangen van de d-ketting, reken dus maar op nieuwe zuiger+honen, nieuwe kleppen, nieuwe d-ketting en met pech de kop naar de klote, ik kan je zeggen dat dit je véél meer dan 500 euro gaat kosten.....

zou eerder kijken voor een xl die het gewoon doet en waar je het torretje van kan horen lopen :}
 
Laatst bewerkt:
Weet er iemand waar je nieuw plastic voor een honda xl kan kopen? Ik bedoel dan voorkap/spadbord.
 
Up :P

Weer een XL uit een schuur gered. Het is een 125S uit 1981.
Klein dingetje voor in de weide en om te triallen. Zoveel mogelijk uitkleden dus, want weegt nog veel te zwaar.
Dan nog leren aankicken, lukt hier nog niet. Als dit een probleem blijft gaat die weer weg, want ik ben niet van plan altijd op mijn vriendje te wachten als ik wil rijden (hij krijgt hem -met moeite- wel gestart) -O-
Vanmorgen liep hij even en dan niks meer, dus hoop ik nog dat het een afstelprobleem is dat opgelost kan worden.

full


full
 
XL125, heb ik ook ooit nog eens gehad. Drie weken en was hem spuugzat. Startte altijd, was ontzettend zuinig .................en dat was het wel. Ik kon er "geen worst mee van het bord trekken". Top van 95kmh en een koppel van .............ook niet alles. Ik wilde er echt offroad mee gaan, en dan bedoel ik ook echt offroad (ik reed ook motorcross in die tijd). Maar jullie gaan er goed beter mee om waarschijnlijk ;)

Starten ging altijd zeer eenvoudig, mits alles in orde is, compressie, carburatie , onsteking.
Choke erop ,een keer of wat trappen en daar pruttelde het heen.
Maar zoals je al zegt zou het in de afstelling kunnen liggen, of de zuigerveertjes zijn niet meer wat het geweest is/hoort te zijn.
Succes
 
XL125, heb ik ook ooit nog eens gehad. Drie weken en was hem spuugzat. Startte altijd, was ontzettend zuinig .................en dat was het wel. Ik kon er "geen worst mee van het bord trekken". Top van 95kmh en een koppel van .............ook niet alles. Ik wilde er echt offroad mee gaan, en dan bedoel ik ook echt offroad (ik reed ook motorcross in die tijd). Maar jullie gaan er goed beter mee om waarschijnlijk ;)

Starten ging altijd zeer eenvoudig, mits alles in orde is, compressie, carburatie , onsteking.
Choke erop ,een keer of wat trappen en daar pruttelde het heen.
Maar zoals je al zegt zou het in de afstelling kunnen liggen, of de zuigerveertjes zijn niet meer wat het geweest is/hoort te zijn.
Succes

Ja dan heb je er goed aan gedaan hem direct weer weg te doen. Je bent blijkbaar geen liefhebber ........
Ik heb een 600R, loopt 149 km/u, trekt op als een raket en kan er heerlijk mee off road.
Ja, je moet een beetje affiniteit hebben met deze oldtimer. En anders moet je verder kijken. Voor iemand die op de crossbaan als eerste de eerste bocht wil halen is deze fiets inderdaad niet geschikt.
Voor iemand die zowel op de weg als off-road plezier wil hebben, zich niet wil meten met het huidige geweld, die heeft hier een zeer goede low budget all road fiets.
Kwestie van kiezen he .......
 
Ik heb gekozen, zie onderschrift ;)
Btw, ik heb in die tijd nog een honda XL250 en een XL500 gehad. Beide verbouwd tot iets waarmee ik wel wedstrijden kon rijden.
full


full


Maar... je hebt gelijk, om gewoon te rijden zijn ze prima.
 
Laatst bewerkt:
hier mijn xl600r

SV100570.jpg


+- 3500km gereden zelf

3000km met oude zuiger en slechte cilinder

en nu net weer andere goeie cilinder en nieuwe zuiger 500km gereden en hopelijk komen er nog een heel wat km`s bij
 
Ik wil denk ik binnenkort ook een (oude) XL250 gaan kopen. Hoe en wat precies weet ik nog niet, ik heb oudere S's en R's gezien. Wat is precies het verschil, behalve dan het uiterlijk en het dual/mono shock verschil?
Ook zag ik dat ze allemaal(?) trommelremmen voor hebben. Nou is mijn enige ervaring met trommelremmen voor een oude afgetrapte Russische Minsk, en die remde voor geen meter (Achter rem deed meer..), is dit bij de XL's ook zo'n probleem?

Ik heb een paar XL 250 S's gezien voor €600-800 en een paar R's voor meer dan het dubbele. Zijn dit redelijke prijzen?

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?
 
Laatst bewerkt:
Ik wil denk ik binnenkort ook een (oude) XL250 gaan kopen. Hoe en wat precies weet ik nog niet, ik heb oudere S's en R's gezien. Wat is precies het verschil, behalve dan het uiterlijk en het dual/mono shock verschil?
Ook zag ik dat ze allemaal(?) trommelremmen voor hebben. Nou is mijn enige ervaring met trommelremmen voor een oude afgetrapte Russische Minsk, en die remde voor geen meter (Achter rem deed meer..), is dit bij de XL's ook zo'n probleem?

Ik heb een paar XL 250 S's gezien voor €600-800 en een paar R's voor meer dan het dubbele. Zijn dit redelijke prijzen?

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?

"S" is ouder en heeft geen radiaal opgestelde kleppen. Het 200cc versie blok is tot op heden nog in gebruik voor de Aziatische markt. Het is dus zeker wel een degelijk blok. Maar jammer genoeg zijn de oudjes van bij ons er dikwijls slecht aan toe. We spreken immers over jaren '70 modellen.

"R" heeft het RFVC blok. Gelukkig heeft de 250cc (behalve de echt heel jonge) wet sump en daardoor minder problemen met de kop als de 600cc. Het blokje is iets complexer maar de motoren zijn iets jonger, dus nog iets meer kans op een goede koop.

Om het nog moeilijker te maken, zijn er ook nog "R" modellen die het oude blok nog hebben.

Een hele leuke optie vind ik zelf een XL125R van 1998, daar past volgens mij een nieuw 200 blokje in. Die vind je wel voor 1000 euro.
 
Ok, bedankt voor de antwoorden!

Ik zit nu te kijken naar een aantal oude XL 250s'en, vooral omdat de looks me wel aantrekken. Die klassieke look met dual shock, en de wat "plattere" buddy vind ik erg mooi.

Ik heb er een paar op het oog, en hopelijk ga ik zaterdag een kijkje nemen.

Is er nog iets wat ik moet weten of waar ik op moet letten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan