Het Husqvarna TC/TE/SMR/FE/FC/FS Topic Deel 6

Mag ik vragen wat je allemaal hebt vervangen bij de revisie? Heb je misschien ook een indicatie van de kosten voor de onderdelen?

Balansas lagers paar tientjes
Krukas lagers 90/100 euro voor 2
Wossner Zuiger 215 euro
Pakkingsetje 120 euro
En dan nog een (voor mij) nieuwe ontsteking (rotor & stator) 250 euro

Cilinder lichtjes gehoond, niet genoeg om er echt wat af te halen maar patroon was hier en daar beetje kaal geworden (cilinder is nog wel binnen spec)

Ook nog gekeken voor mn bigend, maar die was ook nog binnen spec, zowel axiale als radiale speling.

Staat 180 uur op, gekocht bij 50. Om de 10/15 uur oliewissel en om de oliewissel een filtertje.
 
Mag ik vragen wat je allemaal hebt vervangen bij de revisie? Heb je misschien ook een indicatie van de kosten voor de onderdelen?
Bij de mijne bleek er een zo'n stukje van de krukas afgebroken te zijn. Dat geintje kost je een goeie €500
 
Bedankt voor voor het delen van jullie ervaring.

Spa ziet er mijn inziens beter uit voor een beginner. Ik zal eens informeren bij 2Race. Ik denk dat ik in mei wel een keer ga kijken in Bilstain om m'n eigen mening te vormen.



Alleen nog even een paar crosslaarzen en achterband zien te scoren voor die tijd... En misschien een nummerplaat voor voorop ipv de koplamp...


haha leuk filmpje die 2e, dat ben ik:P.
voor zover ik weet is er geen begeleiding @ spa. maar er reden toen wel meer beginners daar. ze hadden sowieso 2 groepen, normaal en snel.

als je echt begeleiding / les wilt dan moet je een supermoto training / cursus volgen bij marcel van drunen van www.supermotorschool.nl . Dit kan op het midland circuit in lelystad of het eurocircuit in valkenswaard. De nieuwe data staat nog niet op de site vermeld zie ik maar je kunt het even in de gaten houden en anders op de facebook pagina aanmelden dan word je automatisch op de hoogte gehouden. je hebt trouwens keus uit met eigen motor of met een huur motor te rijden. dan maakt crashen ook niet uit.
 
Bedankt voor voor het delen van jullie ervaring.

Spa ziet er mijn inziens beter uit voor een beginner. Ik zal eens informeren bij 2Race. Ik denk dat ik in mei wel een keer ga kijken in Bilstain om m'n eigen mening te vormen.



Alleen nog even een paar crosslaarzen en achterband zien te scoren voor die tijd... En misschien een nummerplaat voor voorop ipv de koplamp...


dit filmpje van bilstain is al ouder. de baan is al wel wat anders nu.
maar nog net zo gevaarlijk XD

bij dat filmpje van spa was ik ook aanwezig de dag ervoor.
heeft me flink wat geld gekost dat dagje.

volgas 5e versnelling achter in een duitser geklapt die ineens bedacht om naar rechts te komen terwijl ik daar net voorbij kwam|(
 
ik kwam net nog wat foto's tegen van superbiker 2019
mettet 2019.jpg
 
kleine update op de YZF.
maandag en gisteren samen met smx de carters weer in elkaar gezet.

de nieuw gecoate delen zien er weer goed uit i.c.m het schoon gemaakte blokkie. :9~
het is nu wachten op de kop zodat we verder kunnen.



IMG_20200117_175142.jpg


IMG_20200121_154230.jpg
 
dit filmpje van bilstain is al ouder. de baan is al wel wat anders nu.
maar nog net zo gevaarlijk XD

bij dat filmpje van spa was ik ook aanwezig de dag ervoor.
heeft me flink wat geld gekost dat dagje.

volgas 5e versnelling achter in een duitser geklapt die ineens bedacht om naar rechts te komen terwijl ik daar net voorbij kwam|(

Dat was goed klote inderdaad! Ga je dit jaar weer?
 
Motorbeurs ga ik dit jaar niet naar toe, maar wel gaaf dat je uitgenodigd bent om die demo's te gaan rijden. Op welk niveau race je eigenlijk?

Ik zag ook nog dit filmpje van een paar jongens die er volgens mij behoorlijk de gang in hebben op Spa afgelopen jaar...

 
Motorbeurs ga ik dit jaar niet naar toe, maar wel gaaf dat je uitgenodigd bent om die demo's te gaan rijden. Op welk niveau race je eigenlijk?

Ik zag ook nog dit filmpje van een paar jongens die er volgens mij behoorlijk de gang in hebben op Spa afgelopen jaar...


ik zie dat hij bij 7.21 over de lijn komt en dan bij 8.16 weer.
dus dat is zo'n 55sec op een rondje.

ik zat vorig jaar in januari op 51 sec
 
Ik hoop dat iemand ons op weg kan helpen en dat dit in het juiste topic staat. Sinds kort een TE450 2007 naast de oudere WR125 uit 1993. De TE450 is keurig gereviseerd op alle belangrijke punten, maar de elektriciteit is een chaos. Natuurlijk is er een ander cockpitje opgezet en een ander achterlicht. Je kent het wel als je dan iets wilt repareren moet je eerst even een studie ervan maken. Wat opvalt is als eerste dat als we het remlicht bedienen het lampje minder word, dus ik ben gaan meten. 3 draden waarvan 1 aarde en 2 onder spanning. 1 op 12 volt de andere op 5 volt. Het lijkt mij dat op beide draden 12 volt moet staan en er gebruik wordt gemaakt van een 21/5 bolletje? Is dit correct of is dit syteem op de Husqvarna heel anders uitgedacht. Uiteindelijk is het doel om alle verlichting inclusief knipperlichten (zitten er niet meer op) werkende te hebben.
 
Moeilijk te zeggen van achter een scherm. Even de workshop manual downloaden en het elektrisch schema doorspitten;
Dat begrijp ik alleen alles wat we hier doen is vanaf achter het scherm ;) Bedankt voor je link naar de manual. Toch blijft het dan ook niet erg gemakkelijk om alles te achterhalen. Ik heb de schema's gezien en ik denk dat alle verlichting op 12 AC is aangesloten. Misschien dat iemand dat kan bevestigen. Ook zie ik dit staan "Rear tail-light (12) with stop bulbs of 12V-21W and parking light bulb of 12V-5W" Zit er origineel een parkeerlicht in het achterlicht? En een stadslicht en een remlicht?
 
Nr. 12 is op de tekening op pagina M.4 de claxon?🤔

Je achterlicht (#15) heeft een gecombineerd peertje met 2 draden (12V-5/21W); een als achterlicht en een als remlicht. Er gaan daarom 3 lijntjes naar toe (2× voeding / 1x aarde)

Je koplamp (#9) heeft ook een gecombineerd peertje (12V-35/35W); een als koplamp en een voor grootlicht. Daarnaast zit er een los peertje naast als parkeerlicht (#10).

Daarnaast 2 knipperlichten voor en 2 achter. 😇

Het hele systeem draait inderdaad op 12v. Net als je accu... 😉

Geen idee waarom je 5v meet (met draaiende motor?), misschien is je aarde niet goed of moet je eens de spanning over de remlichtschakelaars controleren (#4 & 5)...
 
Laatst bewerkt:
Nr. 12 is op de tekening op pagina M.4 de claxon?🤔 Nah het staat op M.7 daar is #12 wel het achterlicht. Dat bedoel ik het is niet gemakkelijk ;)

Je achterlicht (#15) heeft een gecombineerd peertje met 2 draden (12V-5/21W); een als achterlicht en een als remlicht. Er gaan daarom 3 lijntjes naar toe (2× voeding / 1x aarde) Top! dit is duidelijk

Je koplamp (#9) heeft ook een gecombineerd peertje (12V-35/35W); een als koplamp en een voor grootlicht. Daarnaast zit er een los peertje naast als parkeerlicht (#10).Helder!

Daarnaast 2 knipperlichten voor en 2 achter. 😇 Moet ik nog even aanschaffen maar oke!

Het hele systeem draait inderdaad op 12v. Net als je accu... 😉 Ja maar wel AC in dit geval is het geen accuspanning zie ik.

Geen idee waarom je 5v meet (met draaiende motor?), misschien is je aarde niet goed of moet je eens de spanning over de remlichtschakelaars controleren (#4 & 5)... was een meetfout mijn kant. Alleen heb ik dus 12 volt op 1 draad t.o.v de aardedraad en de tweede plus draad geeft 12 volt t.o.v. het frame (bij bedienen rem) en niet 12 volt t.o.v. de aardedraad. Klinkt dit normaal?
 
Op M.7 staat het schema voor de TC en SMRR. Die wedstrijdmachines hebben helemaal geen verlichting. M.4 is voor de TE.

Daarnaast heeft je motor een spanningsregelaar met gelijkrichter (#3) die de spanning van je dynamo reguleert en van wissel- naar gelijkstroom omzet. Je systeem zou dus gewoon op gelijkstroom moeten draaien.

De aarde is normaal aangesloten op, en via je frame. Zie de (-)terminal van je accu... Als je geen aarde krijgt via de draad is deze dus niet goed aangesloten op het frame...

Correctie: Dan heb je waarschijnlijk over 2 voedingskabels de spanning gemeten. Even het andere kabeltje proberen dus...
 
Laatst bewerkt:
eerst maar eens de massa van je accu -> frame checken.
daarna alle spanningsdraden gaan meten vanaf een vast punt op de frame (als "min").
dan weet je gelijk wanneer iets + of - is.
 
eerst maar eens de massa van je accu -> frame checken.
daarna alle spanningsdraden gaan meten vanaf een vast punt op de frame (als "min").
dan weet je gelijk wanneer iets + of - is.
Oke na heel veel tekening gelees en meten op de motor kom ik tot de volgende conclusie. Er gaan 5 draden naar achteren, dat is duidelijk te ien op de foto. Ik heb ze inmiddels alle 5 fysiek ook gevonden. Er waren er 2 afgeknipt ten hoogte van de spanningsregelaar. Op de 2 knipperlichtdraden heb ik geen spanning, op de overige 3 draden meet ik AC 12 volt (de 2e plus lijn na bedienen rem uiteraard) Met de tekening erbij lijkt het dat het achterlicht en remlicht AC zijn en het knipperlicht DC moet zijn. Dat laatste is waarschijnlijkafgsloten nu omdat er ook een ander stuur op zit. Klinkt dit logisch t.o.v. de elektrische tekening? Als dit zo is kan ik namelijk wel verder met opbouwen.
 
Als er spanning op staat terwijl de motor niet draait, waar moet die wisselspanning dan vandaan komen? |(De enige bron van spanning is dan je accu. Ik weet niet beter als dat motorfietsen (met een accu) een elektrisch systeem hebben op basis gelijkspanning. Dus wat je vertelt is voor mij niet logisch, maar misschien dat een opgeleid monteur/elektricien hier anders over denkt... :?

Van de 5 draden die achteren in een connector bij elkaar zouden moeten komen is er 1 de aarde, de blauwe (B). De andere moeten alle 4 spanning geven als het betreffende lampje is aangesproken;
  • Achterlicht (Geel)
  • Remlicht (Groen)
  • L.knipperlicht (Licht-blauw)
  • R.knipperlicht (Rood/Zwart)
Denk er trouwens aan dat sommige lampen alleen werken als de motor draait. In geval van mijn 510 doen de koplamp, remlicht en knipperlichten het alleen als de motor draait en niet als hij op contact staat...

Ps. Elektrische schema's zijn beter te lezen als je ze uitprint en de lijnen die je interesseren even kleurt met een marker.
 
Laatst bewerkt:
Thx goede tip m.b.t. de schema en inkleuren! Nee de 12v AC is uiteraard gemeten met motor aan. Het lijkt toch echt dat het zo hoort. De verlichting excl. knipperlichten op wisselspanning als de motor draait en de knipperlichten op gelijkspanning op accu. Inderdaad ik hoop dat er nog even iemand inmengt die deze tekening goed kan lezen en uitkomst bied.
 
Vandaag heb ik de sticker binnengekregen voor m'n nummerplaat. De plaat zelf is van een TC.

Met 1 schroefje voor, en 4 schroeven achter bouw ik de SM van straat naar "race" en weer terug. Het oog wil tenslotte ook wat... 😉

20200207_204630.jpg
 
Thx goede tip m.b.t. de schema en inkleuren! Nee de 12v AC is uiteraard gemeten met motor aan. Het lijkt toch echt dat het zo hoort. De verlichting excl. knipperlichten op wisselspanning als de motor draait en de knipperlichten op gelijkspanning op accu. Inderdaad ik hoop dat er nog even iemand inmengt die deze tekening goed kan lezen en uitkomst bied.
Bovenstaande was inderdaad het geval. Even ter info
 
Is er iemand die weet hoe de TE 450 uit 2007 zijn RPM signaal krijgt? Kan het niet vinden op de tekening en er zit een ander cockpit op waar de RPM nu niet van werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan