Het Husqvarna TC/TE/SMR/FE/FC/FS Topic Deel 6

ik zie dat ze op een van de foto's het over CO adjustment hebben.
wanneer je je lambdasonde weg haalt functioneert deze functie toch niet meer?
 
Ja, maar daarnaast kun je nog andere dingen aanpassen (indien ECU toe laat). Je kunt, als je een beetje technisch bent, ook zelf zo'n kabel maken met behulp van een VAGcom (volkswagen) kabel. :)
 
Laatst bewerkt:
ik ben benieuwd, ik heb opzich wel de kabel en de software zelf tot mn beschikking.
nog niet echt tijd in gestoken om uit te vogelen hoe het werkt
 
ik zie dat ze op een van de foto's het over CO adjustment hebben.
wanneer je je lambdasonde weg haalt functioneert deze functie toch niet meer?

Jawel.

Zie het gewoon een beetje als de stationair sproeier, hoofd sproeier en gasnaald bij een carburateur.
Met de iBeat CO adjustment doe je niks anders dan de inspuitduur (duty cycle) per inspuiting van de injector in drie gebieden aanpasssen. En een rijker mengsel betekent meer CO, armer minder. Vroegâh hadden auto's op de ECU vaak een potentiometer waarmee de CO waarde ook fijnafgesteld kon worden, daar injectiesystemen nog wat gevoelig waren en wat verloop over tijd kende. Ik denk dat daar de iBeat terminologie vanaf stamt.

Goed, de lambda sonde, wanneer aangesloten, koppelt deze informatie ook terug gedurende de "closed loop" regeling, onder deellast (de sonde meet echter zuurstof, dit kan teruggerekend worden, scheikundig verhaal). Onder deellast zal de closed loop regeling er voor zorgen dat het mengsel (in de buurt van) stoichiometrisch (meest optimale verbranding scheikundig gezien) is. Dit is goed voor de bloemetjes, de bijtjes, het brandstofverbruik en de werking van de katalysator.
In theorie zou closed loop onder vollast ook moeten kunnen, ook met de eventuele vollast verrijking. Heck, in theorie zou het alleen maar beter zijn, want je kan de boel nog mooier afstellen. Maar dan heb je een breedband lambda sensor nodig die snel genoeg is om aanpassingen terug te koppelen. Dat is duur. Te duur voor zo ongeveer alle auto- en motorfietsfabrikanten. Daarnaast is het onnodig, want open loop is (vooralsnog) toegestaan onder vollast.

Waar het op neer komt is dat de "power up kit" (of deze nu een plug bevat voor eerdere modellen, of niet voor latere modellen ;) ) deze closed loop deellastregeling over boord zet én over het gehele toerengebied de ECU wat rijker zet. Dit omdat er minder weerstand gecreëerd wordt in de uitlaat (verwijderen katalysator), én omdat je voor maximale prestaties een wat rijker mengsel wilt. Het overschot aan benzine wordt dan simpelweg gebruikt om de clinder/zuiger te koelen, want scheikundig gezien voegt het niet veel meer toe.
Wanneer je denkt dat het beter kan, kan je deze drie waarden nog een keer aanpassen. Dus, wanneer je bijvoorbeeld een ander uitlaatsysteem hebt gemonteerd, in de Alpen woont, etc. Dit is echter wel "seat of the pants" tuning, tenzij je het op een testbank doet, waar je doormiddel van een breedband lambda sensor het uitlaatgasmengsel (eventueel real time) kan monitoren.

Ik denk overigens dat ik wel ook zo'n kabeltje met plug ga kopen. Ik vind het zelf ook veel te leuk om mee te spelen namelijk. :)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je duidelijke verhaal!
Weet jij ook wat een JD Jetting tuner doet en wat het verschil dan is met iBeat tuning? Waar zou jij de voorkeur aan geven?

Dat is een piggyback systeem, net als een Dynojet Powercommander.
Op basis van wat onderschepte motorparameters (afgetakte signalen), kan de injectie in een aantal gebieden bijgesteld worden. Waar de originele ECU bijvoorbeeld 5ms injectieduur opgeeft voor een gegeven set parameters, kan je dit overrulen en omhoog of omlaag bijstellen. Dit kan met een JD Tuner of Powercommander een stuk uitgebreider dan met de originele ECU en iBeat. Maar, als je dusdanig nauwkeurig af wil gaan stellen, heb je wel een testbank nodig. Of je moet varen op mappings die andere mensen delen....
 
Laatst bewerkt:
Van mij mag Youp zijn verhaal in de OP.

Wat ik van mijn zoektocht over het injectie gedeelte vond. Is dat veel mensen overseas en omstreken een PC5 met autotune monteren.

Iets wat ik een soort van nog wil doen, maar er steeds niet van komt.

Op de Dynojet site staat dat alleen de 2009/2010 versie dit kan. Maar er zijn verschillende die dit al gepresteerd hebben op een 08, Let op: aansluitschema origineel vanuit Dynojet is niet goed geformuleerd (verkeerde kleur kabels) maar dit is terug te vinden.

Met iBeat is ook de TPS te calibreren wat zo nu en dan goed is om te doen.
Ik stond versteld van het verschil hoe hij liep na de nieuwe afstelling.
 
Laatst bewerkt:
Jasper herschrijft al jaren ECU's. Dus ja

:^

Verhaal van Youp klopt. Veel onderstaande reacties maar half.
Zelf geef ik de voorkeur aan het herschrijven van de originele ecu met de rexxer pro. Controle op de testbank met de genoemde breedband lambda. Met de rexxer schrijf je een nieuw kenveld en heb je dus veel meer dan drie punten om aan te passen. Ook een pc5 heeft minder mogelijkheden. Maar dit is absoluut niet geschikt voor hobby gebruik als je niet 200% weet waar je mee bezig bent.
 
@ElCapitan

Weet jij het grote verschil tussen de 2008 en de 2009/2010 Ecu?
Heeft dit te maken met de geheugenbank die er op 09/10 wel zit.
Waardoor je dus 2 custom mappings kan schrijven.

Of gaat er signaal/voeding-wise echt dingen anders tussen beide types.

Alvast bedankt voor je info zover!
 
:^

Verhaal van Youp klopt. Veel onderstaande reacties maar half.
Zelf geef ik de voorkeur aan het herschrijven van de originele ecu met de rexxer pro. Controle op de testbank met de genoemde breedband lambda. Met de rexxer schrijf je een nieuw kenveld en heb je dus veel meer dan drie punten om aan te passen. Ook een pc5 heeft minder mogelijkheden. Maar dit is absoluut niet geschikt voor hobby gebruik als je niet 200% weet waar je mee bezig bent.

Ik wist niet dat die mogelijkheid bestond bij deze generatie Husqvarnas... Kost dat? Ik wil wel een custom mapping. :+ En ik ben niet zo gecharmeerd van piggyback systemen...
 
Laatst bewerkt:
Nog even terugkomend op het wel/geen "power up O2 plug", mijn 2010 510 heeft er tóch een. De dealer verkondigde van niet, enkel de lambda sonde zou afgekoppeld zijn, maar op Husqyparts vond ik hem wel voor mijn modeljaar. Net even de tank er af getrokken en jawel hoor... :)
 
Wie o Wie heeft positieve ervaringen met zuigermerken voor de SM510R 2009.
Rij met name alleen op de weg, geen circuitgebruik. Welk merk raden jullie aan ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan