Het Husqvarna TC/TE/SMR/FE/FC/FS Topic Deel 6

Weer een vraagje,

Wie heeft er van die axle sliders op zn huskie zitten?
En waar hebben jullie deze gekocht, en hoe gemonteerd?

Koen

Achter, SM projects, gekocht bij SMX racing. Deze vervangen de stelplaatjes voor de ketting.

SM PROJECT ACHTERAS BLOK MET SLIDER - HUSQVARNA (IT) - SM Project - Special parts

Voor nog geen sliders, moeten door de as heen, lastig met wisselen. Met trainingen ga ik ze er wel opzetten.

SM PROJECT VOORAS SLIDER - UNIVERSEEL - SM Project - Special parts
 
Ik heb ze ook van sm project op de motor zitten.
Afgelopen zaterdag getest,achterkant is geschaafd.
voorkant afgebroken maar dat komt door de curbstone :+
 
Wat bedoel je met doorzakking? Ik weet wel dat hij bij een dealer 4cm is verlaagd door de vorige eigenaar. Vermoedelijk met andere dogbones. Ik vindt het niet erg vervelend. Ik rij er eigenlijk nooit langdurig mee op hoge snelheid. Kan ook zijn dat het komt omdat ik m'n Ninja gewend ben...

Even dat verlagen buiten beschouwing gelaten, moet je de vering afstellen op je gewicht.

how to measure sag - Google zoeken

Als hij te diep doorzakt achteren heb je naast een belabberde wegligging en slecht stuurgedrag ook meer kans op headshake. Dit geldt overigens ook voor sportmotoren, maar dat doet niemand omdat de veerweg daarbij korter is (het effect is minder merkbaar) en vering "moeilijk" is.

Als we nu inzoomen op dat eerdere puntje van verlagen; ik hoop dat ze de voorkant dan ook hebben meegenomen... Anders rijd je sowieso op een chopper.
 
Bedankt voor de tip. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik ben net nog even in de garage gaan kijken, maar "helaas" is dit niet het geval. Ik neem trouwens aan dat ik gewoon de originele wielen heb; Op de naven staat Husqvarna en op de velgen staat alleen "Sanremo - Italy".

Ik heb ook meteen even tegen elke spaak getikt om te kijken of er geen gebroken is of los zit, maar ook dat is niet aan de hand. Wat me wel opviel was dat alle spaken naar dezelfde kant van de naaf lopen waar de remschijf gemonteerd zit. Misschien dat een verschil in spaakspanning voor wat on-rondheid in de naaf kan zorgen?

Ik heb trouwens geprobeerd om m'n remklauwen te demonteren, maar die grote imbusbouten kreeg ik met geen mogelijkheid los. Zelfs niet door de imbussleutel iets te verlengen. Tenzij het linkse draad is, ben ik bang dat ze vastgevreten zitten in de aluminium asopname.

*Edit* Google vertelt me net dat ze waarschijnlijk met loctite vast zijn gezet en een klap met een hamer de boel wat los zou kunnen breken...

Heb je de standaard Brembo remschijf? Deze slingeren nogal eens. No biggy. Doet de mijne ook, die van een maat van me heeft precies het zelfde. Je kan dit verminderen door de veerringetjes onder de bobbins waarmee de schijf aan het hart vast zit te verwijderen. Dan wordt de schijf volledig zwevend (en gaat hij rammelen). Het hart gaat dan wel harder slijten dus regelmatig inspecteren is dan wel verstandig. Overigens is de standaard rempomp hier ook heel gevoelig voor, toen ik er een radiale 16mm pomp op hing was het helemaal verdwenen.
 
Even dat verlagen buiten beschouwing gelaten, moet je de vering afstellen op je gewicht.

how to measure sag - Google zoeken

Als hij te diep doorzakt achteren heb je naast een belabberde wegligging en slecht stuurgedrag ook meer kans op headshake. Dit geldt overigens ook voor sportmotoren, maar dat doet niemand omdat de veerweg daarbij korter is (het effect is minder merkbaar) en vering "moeilijk" is.

Als we nu inzoomen op dat eerdere puntje van verlagen; ik hoop dat ze de voorkant dan ook hebben meegenomen... Anders rijd je sowieso op een chopper.
Aan de voorkant is niet veel gedaan. Als die moet zakken moeten er risers op het stuur, omdat de poten er anders tegenaan komen. Ik zal me er eens in verdiepen...
 
Laatst bewerkt:
Heb je de standaard Brembo remschijf? Deze slingeren nogal eens. No biggy. Doet de mijne ook, die van een maat van me heeft precies het zelfde. Je kan dit verminderen door de veerringetjes onder de bobbins waarmee de schijf aan het hart vast zit te verwijderen. Dan wordt de schijf volledig zwevend (en gaat hij rammelen). Het hart gaat dan wel harder slijten dus regelmatig inspecteren is dan wel verstandig. Overigens is de standaard rempomp hier ook heel gevoelig voor, toen ik er een radiale 16mm pomp op hing was het helemaal verdwenen.
Dankjewel voor je reactie. Alles is origineel. Ik vindt het zelf ook geen heel groot probleem. Laatste rit merkte ik het eigenlijk niet echt. Ik blijf er gewoon mee doorrijden totdat er een keer een nieuwe schijf op moet of als het op hogere snelheden merkbaar zou worden...
 
Laatst bewerkt:
Heb 2 van die brembo schijven liggen maar de mijne slingeren niet, lijkt me ook wel slechte zaak. Ook rammelen ze absoluut niet. Dingen zitten superstrak in het hart. De veerringen zou ik nooit onder een remschijfbout monteren, gewoon loctite 243 gebruiken.

Zelf vrij direct rempomp vervangen dus daar kan ik niets over zeggen.
 
Hij bedoelt de veerringen in de bobbins van de schijf. Als je die eruit haalt worden het full floating schijven en dan gaan ze rammelen...
s-l300.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb 2 van die brembo schijven liggen maar de mijne slingeren niet, lijkt me ook wel slechte zaak. Ook rammelen ze absoluut niet. Dingen zitten superstrak in het hart. De veerringen zou ik nooit onder een remschijfbout monteren, gewoon loctite 243 gebruiken.

Zelf vrij direct rempomp vervangen dus daar kan ik niets over zeggen.

Veerringen zitten onder de bobbins die de schijf met het hart verbinden. Je kan de schijf volledig zwevend maken, geen probleem. Voor circuitgebruik wordt dit vaak gedaan. Je haalt de bobbin er uit, verwijderd de veerring en zet de bobbin terug. En dat dan een keer of 10 (of was het 12?).

De slingering is echt beperkt, maar dit voel je met de standaard pomp al. En dat is geen enkel probleem. Bij hard remmen voel je het niet, want dan druk je de schijf tegen de veerringetjes in en zit hij al gauw recht. Het heeft puur met weerstand op de bobbins te maken. Je kan ook alles uit elkaar halen, schoon/gangbaar maken en dan kijken of het weg is.

Dat zou ik niet doen, zitten er niet voor niets..?


Die zitten er om slijtage tegen te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Was trouwens wel ff gaaf Zondag daar bij de Supermoto op Lelystad :) mooi ff kunnen hoe het moet :) ging er nog ff een liggen tijdens de wedstrijd en brak z’n stuur, maar die gast trekt brommer overeind en rost gewoon verder :} ook wel gaaf om te zien al die verschillende stylen qua rijden 8-) hopelijk hebben ze het droog gehouden rest van de dag.
 
Was trouwens wel ff gaaf Zondag daar bij de Supermoto op Lelystad :) mooi ff kunnen hoe het moet :) ging er nog ff een liggen tijdens de wedstrijd en brak z’n stuur, maar die gast trekt brommer overeind en rost gewoon verder :} ook wel gaaf om te zien al die verschillende stylen qua rijden 8-) hopelijk hebben ze het droog gehouden rest van de dag.

Ik kan bevestigen, dat we het niet droog hebben gehouden... :+
 
Youp, zou jij de hart op hart afstand van je dogbones eens kunnen meten? Die van mij zijn 145mm...

*Owja, en hoeveel zwart er van je voorvorkpoten door de kroonplaat steekt? In mijn geval 2 ringen... O-)

Dan kan ik kijken in hoeverre mijne is aangepast... :}
 
Laatst bewerkt:
Vanavond heeft me husky weer de eerste klappen gegeven na revisie :} met dank aan SMX voor hulp en advies :) nu de boel verder klaarmaken en snel een circuit dagje inplannen 8-)
 
Als hij te diep doorzakt achteren heb je naast een belabberde wegligging en slecht stuurgedrag ook meer kans op headshake. Dit geldt overigens ook voor sportmotoren, maar dat doet niemand omdat de veerweg daarbij korter is (het effect is minder merkbaar) en vering "moeilijk" is.
Ik heb vandaag de 'sag' nagemeten. Op de motorbok, met het wiel van de grond is de afstand tussen de achteras en het schroefje op het zijpaneel 58cm. Op de zijstandaard is de afstand 57,5cm en als ik erop zit (70kg) is de afstand 52,5cm. De rider sag zou dus 5,5cm zijn.

Volgens de manual zou de afstand 4inch (10cm) moeten zijn.

Dit is hoe de preload momenteel ingesteld is;

20180515_202540.jpg


Als ik de preload verlaag (de ringen naar boven draai en de veer ontspant) dan zou m'n sag toe moeten nemen toch? Maar gaat mn achterkant dan niet nog verder omlaag?

Ik weet jammer genoeg niet wat er aan de achterkant gebeurd is. Ik heb bij de motor in ieder geval geen setje dogbones gekregen...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag de 'sag' nagemeten. Op de motorbok, met het wiel van de grond is de afstand tussen de achteras en het schroefje op het zijpaneel 58cm. Op de zijstandaard is de afstand 57,5cm en als ik erop zit (70kg) is de afstand 52,5cm. De rider sag zou dus 5,5cm zijn.

Volgens de manual zou de afstand 4inch (10cm) moeten zijn.

Dit is hoe de preload momenteel ingesteld is;

[afbeelding]

Als ik de preload verlaag (de ringen naar boven draai en de veer ontspant) dan zou m'n sag toe moeten nemen toch? Maar gaat mn achterkant dan niet nog verder omlaag?

Als ik de preload verlaag (de ringen naar boven draai en de veer ontspant) dan zou m'n sag toe moeten nemen toch? ja
Maar gaat mn achterkant dan niet nog verder omlaag? onbelast niet, als je erop gaat zitten wel

Ik ben hier pas ook mee bezig geweest bij mijn ktm 450 smr waar ik regelmatig circuit mee rijd. ik heb de sag nu ook minder (was 98 mm nu 75 mm) als dat volgens het boekje zou moeten. dus de veer meer voorgespannen zodat hij minder doorzakt bij erop gaan zitten. dit is mij zeer goed bevallen (ik weeg ook iets meer dan 70 kilo haha) je moet de sag eigenlijk meten met volledig motorpak aan en je voeten op de stepjes.
bij mijn manual staat het allemaal keurig uit gelegd.
Je zou kunnen proberen de ringen 5 mm omhoog te draaien en kijken hoe het dan bevalt. Dan kom je al iets meer in de buurt van de 10 cm.

Ook zou ik eens je demping instellingen allemaal terugzetten naar fabrieksinstellingen (in en uitgaande demping van de schokbreker). vergeet dan niet je voorvork ook terug te zetten naar standaard instellingen, dit is zo gedaan. Dan heb je weer een vast punt om vanuit verder af te stellen.

ter controle kun je op de plek waar je normaal zit tijdens het rijden een aantal x hard neer ploffen op het zadel. de motor zou dan gelijkmatig (voorkant en achterkant) moeten inveren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de vering voor en achter sowieso terug gezet naar standaard. Maar alles leek nog zo te staan, behalve de uitgaande demping achter. Die stond verder dicht dan volgens het boekje.

Wat ik wel net bedacht was; Als de sag nu 5.5cm is en de motor 4cm verlaagd is (5.5+4cm = 9cm), dit waarschijnlijk betekend dat de geometry van de motor eigenlijk volgens het boekje is als ik er op zit. :?

Misschien dat die uitgaande demping dicht is gedraaid om het feit dat hij eigenlijk te weinig negatieve veerweg (0,5cm free sag) heeft te compenseren? :X
 
Laatst bewerkt:
om nog even terug te komen op het schokkerig remmen, dit heb ik ook gehad met mijn ktm 690 smc-r die vanaf fabriek ook komt met een brembo zwevende schijf. de vorige eigenaar ergerde zich hier ook aan en heeft een nieuwe schijf besteld, weer zo'n zelfde originele zwevende brembo schijf. 3 x raden, nog steeds het zelfde probleem.
ik heb er begin vorig jaar een braking zwevende wave schijf onder gegooid en daar werd het al een heel stuk minder van.
 
Ik heb de vering voor en achter sowieso terug gezet naar standaard. Maar alles leek nog zo te staan, behalve de uitgaande demping achter. Die stond verder dicht dan volgens het boekje.

Wat ik wel net bedacht was; Als de sag nu 5.5cm is en de motor 4cm verlaagd is (5.5+4cm = 9cm), dit waarschijnlijk betekend dat de geometry van de motor eigenlijk volgens het boekje is als ik er op zit. :?

Misschien dat die uitgaande demping dicht is gedraaid om het feit dat hij eigenlijk te weinig negatieve veerweg (free sag) heeft te compenseren? :X

tssja dit gaat mij ook boven de pet ik ben geen vering specialist haha, ik weet niet hoe lang je bent maar anders zou ik proberen de originele dogbones er weer onder te krijgen zodat de verlaging weg is.

ik heb ff een paar pagina's terug gekeken wat nou eigenlijk precies het probleem was, daar las ik dat je het stuur onstabiel vind worden op hoge snelheden, nou ik kan je vertellen dat dat volkomen normaal is op een supermoto haha, het is geen racer die gemaakt is om heel snel te gaan :P
 
Die supermoto wijkt zoveel af van de supersports die ik gewend ben dat ik overal aan twijfel, hahaha... Daarom heb ik het boekje er maar bij gepakt om alles eens na te lopen...

Bedankt voor de info mbt de remschijf. Die braking schijven was ik idd al tegengekomen, maar €200,- voor iets wat alleen maar "een beetje vervelend" is vind ik een hoop geld...

Hier trouwens nog een topic van mensen over de OEM Brembo schijven; Welche Bremsscheibe ...En ook hier het advies voor de Braking versie...
 
Laatst bewerkt:
Youp, zou jij de hart op hart afstand van je dogbones eens kunnen meten? Die van mij zijn 145mm...

*Owja, en hoeveel zwart er van je voorvorkpoten door de kroonplaat steekt? In mijn geval 2 ringen... O-)

Dan kan ik kijken in hoeverre mijne is aangepast... :}

Weet niet of ik daar aan toe kom, ga bijna weer op reis, maar ik zal het proberen. De doorsteek is bij mij ook twee ringen op dit moment geloof ik. Maar dat is slechts een kleine tweak van de balans, geen significante verlaging.

Ik heb vandaag de 'sag' nagemeten. Op de motorbok, met het wiel van de grond is de afstand tussen de achteras en het schroefje op het zijpaneel 58cm. Op de zijstandaard is de afstand 57,5cm en als ik erop zit (70kg) is de afstand 52,5cm. De rider sag zou dus 5,5cm zijn.

Volgens de manual zou de afstand 4inch (10cm) moeten zijn.

Dit is hoe de preload momenteel ingesteld is;

[afbeelding]

Als ik de preload verlaag (de ringen naar boven draai en de veer ontspant) dan zou m'n sag toe moeten nemen toch? Maar gaat mn achterkant dan niet nog verder omlaag?

Ik weet jammer genoeg niet wat er aan de achterkant gebeurd is. Ik heb bij de motor in ieder geval geen setje dogbones gekregen...

10cm is érg veel. 70-80 totaal is beter (waarvan 15-25mm statisch). 5,5 is dus weer wat weinig. Je moet wel, zoals hier onder al beschreven staat, meten met je pak, helm, laarzen en de hele handel aan. Dat is gauw 10kg. De standaard veer valt overigens wel in jouw gewichtsrange.

De statische "sag" moet je trouwens niet op de zijstandaard meten, maar met de motor vrij op zijn achterwiel. Je hebt dan even iemand nodig om het stuur vast te houden.
 
Die supermoto wijkt zoveel af van de supersports die ik gewend ben dat ik overal aan twijfel, hahaha... Daarom heb ik het boekje er maar bij gepakt om alles eens na te lopen...

Bedankt voor de info mbt de remschijf. Die braking schijven was ik idd al tegengekomen, maar €200,- voor iets wat alleen maar "een beetje vervelend" is vind ik een hoop geld...

Hier trouwens nog een topic van mensen over de OEM Brembo schijven; Welche Bremsscheibe ...En ook hier het advies voor de Braking versie...

Beter dat geld investeren in een fatsoenlijke rempomp. De standaard pomp is totaal gevoelloos. En met een fatsoenlijke rempomp heb je ook minder/geen last van dat slingeren.
 
Mijn dank is groot! :}

Jammer dat de originele dogbones niet zijn mee gegeven. Als iemand een setje (8000B0236) heeft rondslingeren hoor ik het graag...
33845612246867.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan