Het Husqvarna TC/TE/SMR/FE/FC/FS Topic Deel 6

Hallo,

ik ben nieuw op het husqvarna forum, ik heb sinds een maand of 4 een husqvarna te 450 Supermotard uitgevoerd! Super fijne motor met een enduro set erbij voor OTR seizoen.

Hiervoor had ik een Crf 450 er naast, maar ivm gebruik aan ruimte nu een motor met twee mogelijkheden.
Mijn vraag aan jullie? Voor offroad heb ik tandwiel achter 51 en voor op de weg 44.

Ik heb nu 13 voor, nu is de supermotard zeker niet voor op de snelweg, maar ben genoodzaakt daar wel af en toe gebruik van te maken in de toekomst

Welke tandwiel verhouding is beter geschikt voor de lange afstand. Het is maximaal 20 km snelweg denk ik. Is 14-44 Voldoende of moet achter ook omlaag.
Of heeft het meer te maken met ratio van de versnellingen.

Bij voorbaat, dank jullie wel

Ik rijd met 16 of 17 voor, het grootste wat er op kon in ieder geval en 45 achter. Vrij zwaar vertand al dus en alsnog rap door de versnellingen heen. 13 tands voortandwiel zou ik dus sowieso wel wat groter kiezen.
 
Ik rijd met 16 of 17 voor, het grootste wat er op kon in ieder geval en 45 achter. Vrij zwaar vertand al dus en alsnog rap door de versnellingen heen. 13 tands voortandwiel zou ik dus sowieso wel wat groter kiezen.


16 / 17 is wel flink ja.

ik reed zelf met een 13/45 setup op mijn smr 510, maar ik reed ook nooit snelweg of hard.
mij ging het vooral om lekker wheelies maken en beetje rond horken _O-

DSC_0379.JPG
DSC_0176.JPG
 
Ja zelf berekenen, daar ben ik dan weer niet zo goed in! Maar laat ik een poging wagen. Ik hoop op ervaringen van anderen te kunnen varen, ik hoef niet 150 te gaan hoor. Nu ga ik 120 op zijn top en heb ik het gevoel dat ik op maximaal zit.. dat is niet fijn rijden!
Ik ga even uit van een top van 120 zoals je zegt.

Voortandwiel: Oude topsnelheid * (Nieuwe tandaantal / oude tandaantal) = Nieuwe topsnelheid
Ga je naar 16t voor, komt je top op 148 afgerond.

Achtertandwiel: Oude topsnelheid / (Nieuwe tandaantal / oude tandaantal) = Nieuwe topsnelheid

Kort maar krachtig ik 😜
Bedankt voor het aanbod! Woon je waar ik vermoed? Niet meteen om de hoek, maar wellicht goed te combineren om samen ergens heen te gaan?!
 
Laatst bewerkt:
Ik ga even uit van een top van 120 zoals je zegt.

Voortandwiel: Oude topsnelheid * (Nieuwe tandaantal / oude tandaantal)
Ga je naar 16t voor, komt je top op 148 afgerond.

Achtertandwiel: Oude topsnelheid / (Nieuwe tandaantal / oude tandaantal) = nieuwe topsnelheid.


Bedankt voor het aanbod! Woon je waar ik vermoed? Niet meteen om de hoek, maar wellicht goed te combineren om samen ergens heen te gaan?!
Plaatsje naast waar je vermoed woon ik :)
 
Mooie foto's...!

Ik heb me ingeschreven voor de vrijdag en zaterdag van het Summer Camp op Spa (beginnersgroep). De nieuwe achterband ligt er ondertussen op, verlof en aanhanger zijn ook geregeld. Alleen nog tzt de verlichting eraf schroeven.

Setje sliders (voor/achter/voetsteunen) liggen klaar bij SMX en als het goed is neemt @Geldermalsen die voor me mee om nog even ter plekke te monteren...

FB_IMG_1592140578220.jpg
 
Mooie foto's...!

Ik heb me ingeschreven voor de vrijdag en zaterdag van het Summer Camp op Spa (beginnersgroep). De nieuwe achterband ligt er ondertussen op, verlof en aanhanger zijn ook geregeld. Alleen nog tzt de verlichting eraf schroeven.

Setje sliders (voor/achter/voetsteunen) liggen klaar bij SMX en als het goed is neemt @Geldermalsen die voor me mee om nog even ter plekke te monteren...

Bekijk bijlage 1514791

eens kijken hoe dit in mijn planning past.
misschien kom ik zondag ook wel lekker touren
 
Is het nog gelukt met Ibeat of toch uitgeweken naar een bedrijf?

Mijn Husq loopt weer als een naaimachientje! Nieuwe kabelboom erin en kon nu wel uitgelezen worden. Probleem bleek te zitten in de plug die je in de aansluiting van de 02 sensor stopt. Weerstand wat daar in zit was kaduuk. Heb een officiële nieuwe besteld en die moet nog binnenkomen. Kon natuurlijk niet wachten dus ook maar even via google uitgezocht welke weerstand er in moest en die er zelf opnieuw in gesoldeerd en voila! fail was direct weg en motor loopt weer zoals het hoort.

Onderdeel zelf nog geen 10 cent, wel 300 euro verder :X

Nog niet zelf weer geprobeerd met de Ibeat. Doe ik nog wel een keer. Nu eerst klaarmaken voor een weekend offroad rijden in Frankrijk over twee weken *O*
 
Was de nieuwe kabelboom uiteindelijk ook nodig of alleen tijdelijk gewisseld voor het uitlezen? Ik zal het in ieder geval onthouden mocht ik ooit een storing hebben, want bij mij zit er ook zo'n plugje in...

Onderdeel zelf nog geen 10 cent, wel 300 euro verder :X
Dan moet ik echt hier aan denken (circuleren meerdere versie op WWW);
A giant ship engine failed. The ship’s owners tried one expert after another, but none of them could figure but how to fix the engine.

Then they brought in an old man who had been fixing ships since he was a young. He carried a large bag of tools with him, and when he arrived, he immediately went to work. He inspected the engine very carefully, top to bottom.

Two of the ship’s owners were there, watching this man, hoping he would know what to do. After looking things over, the old man reached into his bag and pulled out a small hammer. He gently tapped something. Instantly, the engine lurched into life. He carefully put his hammer away. The engine was fixed!

A week later, the owners received a bill from the old man for ten thousand dollars.

“What?!” the owners exclaimed. “He hardly did anything!”

So they wrote the old man a note saying, “Please send us an itemized bill.

The man sent a bill that read:

Tapping with a hammer………………….. $ 2.00

Knowing where to tap…………………….. $ 9,998.00

Effort is important, but knowing where to make an effort makes all the difference!


Nog niet zelf weer geprobeerd met de Ibeat. Doe ik nog wel een keer. Nu eerst klaarmaken voor een weekend offroad rijden in Frankrijk over twee weken *O*
Wel zo fijn om even je kabel, connectors en software uit te proberen, wetende dat het zou moeten werken nu. Dan twijfel je de volgende keer tenminste niet aan je iBeat als het niet zou lukken...
 
Ik rijd met 16 of 17 voor, het grootste wat er op kon in ieder geval en 45 achter. Vrij zwaar vertand al dus en alsnog rap door de versnellingen heen. 13 tands voortandwiel zou ik dus sowieso wel wat groter kiezen.

Thnx voor info.. ja ik zal zeker naar groter gaan! Wheelies maken lukt mij al helemaal niet, alleen op koppel in zijn 1 of 2 maar meer niet..
 
Ik ga even uit van een top van 120 zoals je zegt.

Voortandwiel: Oude topsnelheid * (Nieuwe tandaantal / oude tandaantal) = Nieuwe topsnelheid
Ga je naar 16t voor, komt je top op 148 afgerond.

Achtertandwiel: Oude topsnelheid / (Nieuwe tandaantal / oude tandaantal) = Nieuwe topsnelheid


Bedankt voor het aanbod! Woon je waar ik vermoed? Niet meteen om de hoek, maar wellicht goed te combineren om samen ergens heen te gaan?!


Beste formule.. ik Dacht koop 14, 15 en wellicht 16 en maar gewoon proberen! Maar dank je wel voor de tijd die je erin gestoken hebt.. Big thnx
 
Was de nieuwe kabelboom uiteindelijk ook nodig of alleen tijdelijk gewisseld voor het uitlezen? Ik zal het in ieder geval onthouden mocht ik ooit een storing hebben, want bij mij zit er ook zo'n plugje in...


Dan moet ik echt hier aan denken (circuleren meerdere versie op WWW);


Wel zo fijn om even je kabel, connectors en software uit te proberen, wetende dat het zou moeten werken nu. Dan twijfel je de volgende keer tenminste niet aan je iBeat als het niet zou lukken...

Ik had de nieuwe kabelboom nodig om überhaupt uit te kunnen lezen. Bewaar de oude wel voor als er ergens weer een zelfde kleur draadje of stekker tussen moet. Kan na 10 jaar geen kwaad om er een nieuwe in te gooien om verdere problemen te voorkomen. Zonder het uitlezen had ik nooit geweten wat er aan de hand was, dus in dat opzicht zijn het gewoon kosten geweest die nodig waren. Zit er ook niet zo mee, ben blij dat ie weer lekker loopt.

Moest lachen om je voorbeeld!! De computer is dus echt wel nodig op de injectiemodellen van onze motoren.

Ibeat werkend krijgen is de volgende actie :D Maar eerst lekker buitenspelen met het apparaat!!
 
Gisteren even proefritje gedaan en was weer even lekker buitenspelen. Heb alleen weer eens last van een falende koppeling als de motor warm wordt. Dat betekent waarschijnlijk weer de o-ring lek op de koppelingspomp op het blok. Is wel een kwaaltje wat vaak voorkomt. Hebben jullie hier ook (vaak) last van?

Ik heb nu mijn derde Husq (2x 510 en 1x 450 - 2007-2008-2010) en bij allemaal had ik daar dus last van. Een maatje van me is de vorige (en eerste) eigenaar van degene die ik nu heb en die heeft 3x het pompje vervangen. Ik heb er nu een andere o-ring in gezet en ga dit weekend weer even testen. Blijft wel irritant....
 
Gisteren even proefritje gedaan en was weer even lekker buitenspelen. Heb alleen weer eens last van een falende koppeling als de motor warm wordt. Dat betekent waarschijnlijk weer de o-ring lek op de koppelingspomp op het blok. Is wel een kwaaltje wat vaak voorkomt. Hebben jullie hier ook (vaak) last van?

Ik heb nu mijn derde Husq (2x 510 en 1x 450 - 2007-2008-2010) en bij allemaal had ik daar dus last van. Een maatje van me is de vorige (en eerste) eigenaar van degene die ik nu heb en die heeft 3x het pompje vervangen. Ik heb er nu een andere o-ring in gezet en ga dit weekend weer even testen. Blijft wel irritant....
Ik heb er zelf nog geen last van gehad, maar het schijnt vaker voor te komen. Ook lekkende master cilinders zijn veel voorkomend. Een behoorlijk aantal KTM's hebben dezelfde master/slave set-up en daar zijn een aantal engelse topics over te vinden; ktm slave cylinder leaking.

De meest gehoorde suggestie is de slave vervangen door een aftermarket van Oberon;
red.jpg

 
Ik heb er zelf nog geen last van gehad, maar het schijnt vaker voor te komen. Ook lekkende master cilinders zijn veel voorkomend. Een behoorlijk aantal KTM's hebben dezelfde master/slave set-up en daar zijn een aantal engelse topics over te vinden; ktm slave cylinder leaking.

De meest gehoorde suggestie is de slave vervangen door een aftermarket van Oberon;
red.jpg


inderdaad hier heb ik ook veel goede reacties over gehoord.
(zelf geen ervaring mee)
 
Ik heb er zelf nog geen last van gehad, maar het schijnt vaker voor te komen. Ook lekkende master cilinders zijn veel voorkomend. Een behoorlijk aantal KTM's hebben dezelfde master/slave set-up en daar zijn een aantal engelse topics over te vinden; ktm slave cylinder leaking.

De meest gehoorde suggestie is de slave vervangen door een aftermarket van Oberon;
red.jpg


Ik heb nu de juiste maat ring gevonden en vervangen. eerste proefritje is goed gelukt, motor lekker warm laten worden en de koppeling bleef het doen. Ik ga wel gewoon 1x per jaar die ring preventief vervangen. Dan heb ik de minste kans op lekkage als ik ergens een ritje doe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan