Het is er doorheen. Geen motoren meer lekdijk bij Lopik

Ik zag het staan en vond het wel aardig om te delen. Heb er zelf ook minder moeite mee als het voor al het gemotoriseerd verkeer is. Binnenkort omwonenden aan het klagen dat er grote parkeerplaats voor de deur is waar alle auto's van bezoekers staan
 

Motorverbod Zuiderdijk blijft in weekend gelden, volgens bestuur hoogheemraadschap veroorzaken motoren overlast​

Motoren worden langs polderwegen richting de Zuiderdijk al gewezen op het motorverbod, zoals hier op de Elbaweg in Hem.

Motoren worden langs polderwegen richting de Zuiderdijk al gewezen op het motorverbod, zoals hier op de Elbaweg in Hem.© Foto Mediahuis / Cees Beemster
Cees Beemster
Vandaag om 10:00
VENHUIZEN
Het motorverbod in de weekeinden van april tot november op de Zuiderdijk van Venhuizen tot Hoorn blijft van kracht. Dit hebben de dijkgraaf en de hoogheemraden van het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier besloten.
Het besluit is goed nieuws voor de actiegroep Overlast Zuiderdijk die al jaren klaagt over de motoren. ,,Ik had niet anders verwacht’’, reageert Jantine Leeflang van de actiegroep. ,,Ik had over deze uitkomst geen enkele twijfel. Dit is de enige juiste conclusie.’’
De Motorrijdersactiegroep is het niet eens met de uitkomst en gaat het besluit aanvechten bij de bestuursrechter, zo kondigt Vera de Bruijn van de MAG tegelijkertijd aan. ,,Het hoogheemraadschap toont in dit besluit nog steeds geen cijfers over het aantal klagers en stelt dat er geen sprake is van een waterbedeffect; dat de motoren hierdoor door de dorpen gaan rijden. Als dit het niveau is van onze regionale overheid, dan moeten wij ons diep schamen.’’

Verbeterde motivatie​

De Bruijn verwacht dat de rechtszaak in 2022 gevoerd gaat worden. Leeflang ziet die met vertrouwen tegemoet: ,,Wij zijn blij dat de MAG bezwaar heeft gemaakt en er nu een verbeterde motivatie van dit besluit is uitgekomen. Want daarmee staat het besluit sterker in een rechtszaak.’’
In hun besluit om het motorenverbod in de weekeinden op de Zuiderdijk te handhaven, hebben de bestuurders van het hoogheemraadschap het advies van hun bezwarencommissie overgenomen dat dit verbod beter moet worden gemotiveerd. Die betere motivering hebben zij nu ook vastgesteld.
Hieruit blijkt dat de dijkgraaf en de hoogheemraden erkennen dat niet duidelijk is hoeveel klachten over motoren op de dijk bij het schap en Drechterland zijn binnengekomen van 2011 tot de proefafsluiting in 2020.
‘Deze klachten zijn mondeling, telefonisch en schriftelijk ingediend en maar gedeeltelijk geregistreerd. De precieze aantallen zijn zodoende niet bekend maar de aard van de klachten wel. De klachten gingen altijd over de overlast van motorrijders qua geluid en verkeersveiligheid’, stellen de bestuurders in hun nu genomen besluit.

Belangen​

Duidelijk wordt nu waarom het schap bij het instellen van het motorverbod minder waarde hecht aan de belangen van de motorijders ten opzichte van de dijkbewoners, fietsers, wandelaars en automobilisten.
‘De omwonenden hebben een groot belang daar zij in en om hun woning geconfronteerd worden met de overlast die motorrijders veroorzaken. Bij de overige gebruikers van de weg gaat het met name om de veiligheid op de weg, beschermen van weggebruikers en passagiers, en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van dit verkeer. Deze weggebruikers komen met name in weekenden op de Zuiderdijk om in alle rust te recreëren. De motorrijders doen hierin afbreuk. Aan de motorrijders wordt minder belang gehecht, daar de motorrijders de overlast veroorzaken met name in de weekenden tussen april en eind oktober, wanneer er het meest wordt gerecreëerd op de Zuiderdijk’, zo luidt de conclusie.

Politie​

Het motorverbod is volgens het schap de enige haalbare oplossing om de overlast te beteugelen. ‘De politie heeft aangegeven geen of weinig tijd te hebben voor handhaving op geluid van motoren en verkeersonveilige situaties door motorrijders op de Zuiderdijk. De Zuiderdijk is een dijk waarbij flitspalen al van verre zichtbaar zijn, zodat dit geen optie is gebleken. Bij het plaatsen van drempels is er last van het opnieuw optrekken van motoren met het bijbehorende geluid. Het aanbrengen van versmallingen en chicanes op de Zuiderdijk is geen optie omdat dit de stabiliteit van de waterkering aantast’.
Het schap verwacht niet dat de motoren zich door het weekendverbod naar de dorpen langs de dijk verplaatsen. ,,Als dat gebeurt moeten wij ons besluit heroverwegen, maar dat verwacht ik niet’’, zegt hoogheemraad Rob Veenman. Hij gaat er vanuit dat het nu genomen besluit stand houdt in de rechtszaak die hiertegen door de Motorrijdersactiegroep wordt aangespannen.

’Heel veel klachten’​

Veenman zegt dat er ‘in de loop der jaren heel veel klachten’ over de motoren op de dijk zijn binnengekomen, zonder het concrete aantal te kunnen noemen. ,,We hebben redelijk zicht op de klachten’’, stelt hij. ,,Als er overlast wordt veroorzaakt, dan kan dit ook bij een beperkt aantal mensen overlast zijn’’, zegt hij bovendien.
De Motorrijdersactiegroep vreest nu dat in elk dorp tien mensen kunnen klagen, waardoor nog meer wegen voor motoren op slot gaan. ,,Dit besluit is helemaal geen verbeterde motivatie’’, schampert Vera de Bruijn van de MAG. ,,Er is niets met onze bevindingen gedaan.’’
Veenman spreekt van ‘een lastige discussie’. ,,Dit speelt niet alleen in Drechterland, maar ook op de toeristische wegen in onze kustdorpen. Ook daar wordt geklaagd over motorrijders. Het is lastig; het is altijd een afweging van belangen. Maar wij zijn er als bestuurders van het hoogheemraadschap voor om die afweging te maken.’’

NB: het is een premium artikel, daarom post ik het in zijn geheel. Ik reed er vorige week en ben tussen Enkhuizen en Schellinkhout één motor tegengekomen, een echte motor met uitlaten en twee wielen. Maar ik ben wel helemaal klaar met dat gezeik, ze steken die dijk maar in hun jank reet. En zijn hier veel meer mooie padjes waar ze niet lopen te zeiken.
 
het is zo te lezen dweilen met de kraan open.
feiten en realiteit moeten wijken voor onderbuikgevoel en vooroordelen...

wat zijn er toch een boel verzuurde mensen hier in NL!
staat iets je niet aan, past het (in dit geval letterlijk) niet in je straatje? meteen keiharde actie!
huiliehuilie bij de gemeente/(r)overheid, actiegroep starten, azijn pissen op asociale media, wegen versieren met spandoeken en i.p.v. met feiten op tafel komen, willen ze de relatieve ´overlast van motoren´ alleen in superlatieven noemen.
(waarbij ook de herrie van scooters en auto's met stijgerpijp/alipovic-zooi op het bordje van de motorrijders word gegooid).

in één woord: BAH! :( :(
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar waar het om gaat is dat ze niet met cijfers kunnen komen om de simpele reden dat er nooit onderzoek naar is gedaan. En ik rijd daar al 60 jaar en verdomd, in het eerste mooie weekend is het daar druk, maar gewoonlijk kom je daar helemaal niet veel motoren tegen, dus ze lopen echt gewoon te zeiken om niets.
 
Dadelijk komen de bewoners er na 20 jaar janken achter dat het de auto's en scooters sijn _O-

Maar dan hoor je ze natuurlijk niet.
 
Ik mag hopen dat alle motorrijders door de achterliggende dorpen gaan rijden.
Begrijp ervan dat ze dan de maatregel gaan heroverwegen. Dat is dus de dijk weer vrijgeven voor de motor!
 
Ik mag hopen dat alle motorrijders door de achterliggende dorpen gaan rijden.
Begrijp ervan dat ze dan de maatregel gaan heroverwegen. Dat is dus de dijk weer vrijgeven voor de motor!
Maar dat interesseert die zeikerds niet, het is ikke ikke ikke. Ik heb het al meer gezegd: langs die dijk staat af en toe een huis of boerderij en meestal een heel eind van de dijk af.

Ga je bij het verbodbord links of rechtsaf, dan kom je in de dorpen Wijdenes, Hem, Venhuizen, Oosterleek en Schellinkhout terecht en daar staan de huizen in lintbebouwing, dus dichtbij elkaar in lange rijen aan beide zijden van de weg. Dus als daar zo'n lawaaipapagaai doorheen gaat knallen hebben er 100 of meermaal zoveel mensen er last van, maar daar wordt kennelijk niet over nagedacht.

En het aantal motorrijwielen neemt toe en zal blijven toenemen en ik ben bang dat er vanuit bepaalde motorkringen op een gegeven moment harde acties gaan komen. Ga maar eens met 200 of meer motoren over de Zuiderdijk rijden in het weekend en kijken of iemand het lef heeft om daar iets tegen te ondernemen.
 
Ga je bij het verbodbord links of rechtsaf, dan kom je in de dorpen Wijdenes, Hem, Venhuizen, Oosterleek en Schellinkhout terecht en daar staan de huizen in lintbebouwing, dus dichtbij elkaar in lange rijen aan beide zijden van de weg. Dus als daar zo'n lawaaipapagaai doorheen gaat knallen hebben er 100 of meermaal zoveel mensen er last van, maar daar wordt kennelijk niet over nagedacht.
Het verbod begint al in Hoorn, op het bedrijventerrein. Daar kun je niet linksaf, maar moet je via de N506. Dan kom je niet door alle genoemde dorpjes. Vanaf de andere kant kom je ook vrij snel op de N506 uit. De motorrijders komen daar niet voor de leuke dorpjes, maar voor de dijk. Aangezien die het hele stuk dicht is, kiezen ze gelijk voor die N506 om snel op een ander toeristisch stukje te komen.
 

Motorverbod Zuiderdijk blijft in weekend gelden, volgens bestuur hoogheemraadschap veroorzaken motoren overlast​

Motoren worden langs polderwegen richting de Zuiderdijk al gewezen op het motorverbod, zoals hier op de Elbaweg in Hem.

Motoren worden langs polderwegen richting de Zuiderdijk al gewezen op het motorverbod, zoals hier op de Elbaweg in Hem.© Foto Mediahuis / Cees Beemster
Cees Beemster
Vandaag om 10:00
VENHUIZEN
Het motorverbod in de weekeinden van april tot november op de Zuiderdijk van Venhuizen tot Hoorn blijft van kracht. Dit hebben de dijkgraaf en de hoogheemraden van het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier besloten.
Het besluit is goed nieuws voor de actiegroep Overlast Zuiderdijk die al jaren klaagt over de motoren. ,,Ik had niet anders verwacht’’, reageert Jantine Leeflang van de actiegroep. ,,Ik had over deze uitkomst geen enkele twijfel. Dit is de enige juiste conclusie.’’
De Motorrijdersactiegroep is het niet eens met de uitkomst en gaat het besluit aanvechten bij de bestuursrechter, zo kondigt Vera de Bruijn van de MAG tegelijkertijd aan. ,,Het hoogheemraadschap toont in dit besluit nog steeds geen cijfers over het aantal klagers en stelt dat er geen sprake is van een waterbedeffect; dat de motoren hierdoor door de dorpen gaan rijden. Als dit het niveau is van onze regionale overheid, dan moeten wij ons diep schamen.’’

Verbeterde motivatie​

De Bruijn verwacht dat de rechtszaak in 2022 gevoerd gaat worden. Leeflang ziet die met vertrouwen tegemoet: ,,Wij zijn blij dat de MAG bezwaar heeft gemaakt en er nu een verbeterde motivatie van dit besluit is uitgekomen. Want daarmee staat het besluit sterker in een rechtszaak.’’
In hun besluit om het motorenverbod in de weekeinden op de Zuiderdijk te handhaven, hebben de bestuurders van het hoogheemraadschap het advies van hun bezwarencommissie overgenomen dat dit verbod beter moet worden gemotiveerd. Die betere motivering hebben zij nu ook vastgesteld.
Hieruit blijkt dat de dijkgraaf en de hoogheemraden erkennen dat niet duidelijk is hoeveel klachten over motoren op de dijk bij het schap en Drechterland zijn binnengekomen van 2011 tot de proefafsluiting in 2020.
‘Deze klachten zijn mondeling, telefonisch en schriftelijk ingediend en maar gedeeltelijk geregistreerd. De precieze aantallen zijn zodoende niet bekend maar de aard van de klachten wel. De klachten gingen altijd over de overlast van motorrijders qua geluid en verkeersveiligheid’, stellen de bestuurders in hun nu genomen besluit.

Belangen​

Duidelijk wordt nu waarom het schap bij het instellen van het motorverbod minder waarde hecht aan de belangen van de motorijders ten opzichte van de dijkbewoners, fietsers, wandelaars en automobilisten.
‘De omwonenden hebben een groot belang daar zij in en om hun woning geconfronteerd worden met de overlast die motorrijders veroorzaken. Bij de overige gebruikers van de weg gaat het met name om de veiligheid op de weg, beschermen van weggebruikers en passagiers, en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van dit verkeer. Deze weggebruikers komen met name in weekenden op de Zuiderdijk om in alle rust te recreëren. De motorrijders doen hierin afbreuk. Aan de motorrijders wordt minder belang gehecht, daar de motorrijders de overlast veroorzaken met name in de weekenden tussen april en eind oktober, wanneer er het meest wordt gerecreëerd op de Zuiderdijk’, zo luidt de conclusie.

Politie​

Het motorverbod is volgens het schap de enige haalbare oplossing om de overlast te beteugelen. ‘De politie heeft aangegeven geen of weinig tijd te hebben voor handhaving op geluid van motoren en verkeersonveilige situaties door motorrijders op de Zuiderdijk. De Zuiderdijk is een dijk waarbij flitspalen al van verre zichtbaar zijn, zodat dit geen optie is gebleken. Bij het plaatsen van drempels is er last van het opnieuw optrekken van motoren met het bijbehorende geluid. Het aanbrengen van versmallingen en chicanes op de Zuiderdijk is geen optie omdat dit de stabiliteit van de waterkering aantast’.
Het schap verwacht niet dat de motoren zich door het weekendverbod naar de dorpen langs de dijk verplaatsen. ,,Als dat gebeurt moeten wij ons besluit heroverwegen, maar dat verwacht ik niet’’, zegt hoogheemraad Rob Veenman. Hij gaat er vanuit dat het nu genomen besluit stand houdt in de rechtszaak die hiertegen door de Motorrijdersactiegroep wordt aangespannen.

’Heel veel klachten’​

Veenman zegt dat er ‘in de loop der jaren heel veel klachten’ over de motoren op de dijk zijn binnengekomen, zonder het concrete aantal te kunnen noemen. ,,We hebben redelijk zicht op de klachten’’, stelt hij. ,,Als er overlast wordt veroorzaakt, dan kan dit ook bij een beperkt aantal mensen overlast zijn’’, zegt hij bovendien.
De Motorrijdersactiegroep vreest nu dat in elk dorp tien mensen kunnen klagen, waardoor nog meer wegen voor motoren op slot gaan. ,,Dit besluit is helemaal geen verbeterde motivatie’’, schampert Vera de Bruijn van de MAG. ,,Er is niets met onze bevindingen gedaan.’’
Veenman spreekt van ‘een lastige discussie’. ,,Dit speelt niet alleen in Drechterland, maar ook op de toeristische wegen in onze kustdorpen. Ook daar wordt geklaagd over motorrijders. Het is lastig; het is altijd een afweging van belangen. Maar wij zijn er als bestuurders van het hoogheemraadschap voor om die afweging te maken.’’

NB: het is een premium artikel, daarom post ik het in zijn geheel. Ik reed er vorige week en ben tussen Enkhuizen en Schellinkhout één motor tegengekomen, een echte motor met uitlaten en twee wielen. Maar ik ben wel helemaal klaar met dat gezeik, ze steken die dijk maar in hun jank reet. En zijn hier veel meer mooie padjes waar ze niet lopen te zeiken.
Het stuk blinkt uit door gebrek aan objectieve argumenten en cijfers; een brevet van onvermogen voor het hoogheemraadschap 😬.
 
Het verbod begint al in Hoorn, op het bedrijventerrein. Daar kun je niet linksaf, maar moet je via de N506. Dan kom je niet door alle genoemde dorpjes. Vanaf de andere kant kom je ook vrij snel op de N506 uit. De motorrijders komen daar niet voor de leuke dorpjes, maar voor de dijk. Aangezien die het hele stuk dicht is, kiezen ze gelijk voor die N506 om snel op een ander toeristisch stukje te komen.
Als je bij Broekerhaven/Bovenkarspel de dijk op wil gaan zie je het verbodsbord al staan en kun je rechtsaf en dan kom je in Venhuizen terecht. Als je daar doorheen bent, prachtig dorp, kom je in Hem en als je daar doorheen bent kom je in Wijdenes en weer verder kom je in Schellinkhout, allemaal prachtige dorpswegen, met link en rechts leuke polderwegen.

Ik rijd daar regelmatig, maak geen lawaai en rijd nooit te snel en dat is best wel genieten. Maar ga je naar Enkhuizen via de oude N505, want zo heet ie tegenwoordig, dan kun je bij Bovenkarspel linksaf gaan richting Streekbos/Andijk en na het bos ga je rechtsaf en kom je op de Westfriese omringdijk terecht richting Andijk. Die volg je naar Onderdijk en richting Medemblik en je kunt hier en daar afslaan naar de mooie Westfriese dorpen.

Dus eigenlijk heb je de Zuiderdijk helemaal niet nodig om een mooie rit te maken, dus steken die zeikers die dijk van ze maar in hun smerige krans. Ik ben klaar met dat gezeik.
 
Het stuk blinkt uit door gebrek aan objectieve argumenten en cijfers; een brevet van onvermogen voor het hoogheemraadschap 😬.
Klopt, maar hetzelfde geldt voor al die eerder geplaatste artikelen. Geen enkel bewijs van de overlast en beweringen die totaal nergens op slaan, zoals dat een motor net zoveel lawaai maakt als een straaljager op 150 meter hoogte. Hoe bedenk je dergelijke onzin?
 
Als je bij Broekerhaven/Bovenkarspel de dijk op wil gaan zie je het verbodsbord al staan en kun je rechtsaf en dan kom je in Venhuizen terecht. Als je daar doorheen bent, prachtig dorp, kom je in Hem en als je daar doorheen bent kom je in Wijdenes en weer verder kom je in Schellinkhout, allemaal prachtige dorpswegen, met link en rechts leuke polderwegen.

Ik rijd daar regelmatig, maak geen lawaai en rijd nooit te snel en dat is best wel genieten. Maar ga je naar Enkhuizen via de oude N505, want zo heet ie tegenwoordig, dan kun je bij Bovenkarspel linksaf gaan richting Streekbos/Andijk en na het bos ga je rechtsaf en kom je op de Westfriese omringdijk terecht richting Andijk. Die volg je naar Onderdijk en richting Medemblik en je kunt hier en daar afslaan naar de mooie Westfriese dorpen.

Dus eigenlijk heb je de Zuiderdijk helemaal niet nodig om een mooie rit te maken, dus steken die zeikers die dijk van ze maar in hun smerige krans. Ik ben klaar met dat gezeik.
Maar als je daar op een paarse Magna gaat rijden, snap ik de bezwaren van de omwonenden :+. Niet zo provoceren Han;).
 
Klopt, maar hetzelfde geldt voor al die eerder geplaatste artikelen. Geen enkel bewijs van de overlast en beweringen die totaal nergens op slaan, zoals dat een motor net zoveel lawaai maakt als een straaljager op 150 meter hoogte. Hoe bedenk je dergelijke onzin?
Misschien word ik oud, maar ik denk het een teken van deze tijd is: alles moet snel, geen gedegen onderzoek doen, maar snel scoren voor de achterban of eigen gewin. Iedereen met een mening wil gehoord worden, en laat dat middels social media luidkeels horen.
 
Misschien word ik oud, maar ik denk het een teken van deze tijd is: alles moet snel, geen gedegen onderzoek doen, maar snel scoren voor de achterban of eigen gewin. Iedereen met een mening wil gehoord worden, en laat dat middels social media luidkeels horen.
Tel daarbij op een foute wethouder en de cirkel is rond.
 
Wat denk je gvd van de achterlijke hoek?
Die malloten komen ook al hier aanwaaien.
Ja, ik kom graag met de motor in de Achterhoek.
Vooral omdat het nog (redelijk) rustig is, weinig stoplichten en nog veel oorspronkelijk 'boeren'-weggetjes.
Maar ook daar zie je de 'vooruitgang'. Heel veel nieuwbouw!
 
Ja, ik kom graag met de motor in de Achterhoek.
Vooral omdat het nog (redelijk) rustig is, weinig stoplichten en nog veel oorspronkelijk 'boeren'-weggetjes.
Maar ook daar zie je de 'vooruitgang'. Heel veel nieuwbouw!
De nieuwe N18 is ook kut.
Vroeger kon je gewoon de kruisingen oversteken, nu moet het bij de plaatsen die er langs liggen, via viaduct of fietstunnel.
Aan het oude deel is geen zak veranderd, behalve sprintjes trekken op de 2de baan bij de stoplichten _O-

De industrieterreinen groeien inderdaad giganties.
 
Dadelijk komen de bewoners er na 20 jaar janken achter dat het de auto's en scooters sijn _O-

Maar dan hoor je ze natuurlijk niet.
Fietste eind augustus over de Rijndijk bij Arnhem, vroeg aan vrouwlief waar ze zich aan irriteerde. Dat waren de vele langsscheurende auto’s. De paar motoren die langs kwamen rijden, klonken erg beschaafd en reden rustig.


Denk dat ik maar een cabrio koop en er een brulpijp onder zet, lekker genieten van dijkjes zonder motoren. :+
 
Fietste eind augustus over de Rijndijk bij Arnhem, vroeg aan vrouwlief waar ze zich aan irriteerde. Dat waren de vele langsscheurende auto’s. De paar motoren die langs kwamen rijden, klonken erg beschaafd en reden rustig.


Denk dat ik maar een cabrio koop en er een brulpijp onder zet, lekker genieten van dijkjes zonder motoren. :+
Zo'n auto rijd door de berm en dan krijg je dikke stofwolken als je daar fietst.
Vaak genoeg gehad dat de ogen vol stof zaten als je ze niet dicht deed.
Maar tegenwoordig hebben we een bril, dat scheelt wel.

Als de politie eens ging controleren konden ze ook genoeg bonnen uitschrijven voor auto's en busjes die gevaarlijk geparkeerd staan, en op passeerstroken voor grote gevaartes.
Vooral in het weekeind met mooi weer, dan is het druk.

Maar eigenlijk interesseert het me ook geen fuck _O-
Ik heb er geen last van.
 

goh je verwacht het niet. Inwoners Slenaken zijn aan het klagen dat ze nu om moeten rijden

Storm van protesten: ‘Waanzin, wie komt nou op het idee om de weg tussen Slenaken en Gulpen af te sluiten?’​

03-09-2021 om 11:00 door René Willems
Storm van protesten: ‘Waanzin, wie komt nou op het idee om de weg tussen Slenaken en Gulpen af te sluiten?’

De weg door Beutenaken is bij wijze van proef afgesloten voor doorgaand verkeer. FOTO: PETER SCHOLS

Het afsluiten van Beutenaken voor doorgaand verkeer heeft met name in Slenaken tot een storm aan protesten geleid. De petitie tegen die maatregel op internet is binnen de kortste keren door honderden boze gedupeerden getekend. En de bezwaren blijven binnenstromen.
„Waanzin.” Een ander woord heeft René Sangers er niet voor: „Wie komt nou op het idee om de weg tussen Slenaken en Gulpen af te sluiten?” Giel Jacobs, zelf raadslid in Gulpen-Wittem, knikt instemmend: „Ik zou de reacties wel eens willen horen als de gemeente de weg tussen Wittem en Wijlre zou afsluiten, of de weg tussen Eys en Wittem, of die tussen Mechelen en Epen. Dan was de hel los, hoor, geloof me.”
Bizar
Het leidt in de praktijk tot bizarre situaties, constateert oud-arts Jelte de Haan: „Ik moest vorige week toevallig bij een kennis in Beutenaken zijn. Daarna had ik iets te doen in Gulpen. Maar ik moest vanuit Beutenaken eerst terug naar Slenaken en vervolgens via die omweg naar Gulpen. En rij niet door, werd me door een toezichthouder voorgehouden, want dan ben je ‘doorgaand verkeer’ en ga je op de bon.”
De Lijn 50-gemeenten Vaals, Gulpen-Wittem en Eijsden-Margraten zijn naarstig op zoek naar een oplossing voor de overlast door toeristisch verkeer in het Heuvelland. Het wordt een zaak van de lange adem, vrezen zij. Om te laten zien dat er ondertussen stug wordt doorgewerkt, zijn drie pilots bedacht: bij wijze van proef zijn Terziet en Beutenaken afgesloten voor doorgaand verkeer en is de Eperbaan bij Vijlen in het weekeinde dicht voor motoren.
Lees ook: Pilots toeristisch verkeer in Heuvelland worden meteen stopgezet als ze niet werken
Met het afsluiten van de buurtschap Terziet bij Epen kunnen ze in het Heuvelland leven, die in de praktijk nauwelijks tot problemen leidt. Het is in feite een doodlopende weg, legt Sangers uit. Tijdens de coronacrisis gooide België de landsgrenzen maandenlang op slot en was ook de weg bij Kuttingen geblokkeerd met dranghekken, wat amper op bezwaren stuitte. „Je hebt daar ook genoeg alternatieve routes”, constateert Sangers.
Winkels
Maar Beutenaken, dat is een ander verhaal. Het afsluiten van die weg is voor de inwoners van Slenaken een regelrechte ramp, vindt Sangers, woordvoerder van het comité dat de maatregel namens het dorp aanvecht: „Wij zijn voor heel veel zaken aangewezen op Gulpen. De winkels, de huisarts, de scholen, werk. Dat zit allemaal in Gulpen. En dat geldt niet alleen voor ons, maar ook voor de inwoners van de dorpen aan de Belgische kant van de grens.”
Storm van protesten: ‘Waanzin, wie komt nou op het idee om de weg tussen Slenaken en Gulpen af te sluiten?’

De entree van Beutenaken. FOTO: DE LIMBURGER
Door het afsluiten van Beutenaken moeten inwoners van Slenaken, maar ook toeristen die in het Gulpdal verblijven nu omrijden via de steile Piemert, de provinciale weg van De Plank naar De Hut en de Rijksweg naar Gulpen. Dat is 3,5 kilometer extra, benadrukt Jacobs, zowel op de heen- als op de terugweg. „En dat in een gemeente als Gulpen-Wittem die er prat op gaat dat ze Cittaslow is”, benadrukt hij. „Ik kan dat niet met elkaar rijmen.” Cittaslow is het internationale keurmerk voor gemeenten die onder meer op het gebied van leefomgeving, landschap, milieu en infrastructuur tot de top behoren.
T-splitsing
De officiële route via De Hut kost met de auto amper twee minuten extra, herhaalt de gemeente Gulpen-Wittem keer op keer. Maar daar gaat het de inwoners van Slenaken niet eens om, legt De Haan uit: „Het is een gevaarlijke route. Zeker omdat je bij De Hut op de beruchte T-splitsing komt, misschien wel de riskantste kruising in Zuid-Limburg. Ja, ik weet het, door moet ook een rotonde komen. Maar wanneer die wordt aangelegd, weet niemand.”
Lees ook: Slenaken komt in actie tegen afsluiting van doorgaande weg naar Gulpen via buurtschap Beutenaken
Het doorknippen van de route via Beutenaken lost in elk geval niets op, stelt De Haan vast: „Het leidt alleen maar tot extra verkeer.” Het probleem wordt alleen maar verplaatst, vult Sangers aan: „Verkeer is als water, het zoekt per definitie de kortste weg van A naar B. Nu ze niet meer door Beutenaken kunnen, rijden mensen via Reijmerstok naar Gulpen. Waardoor het daar opeens aanmerkelijk drukker wordt.”
Schweiberg
Als de Lijn 50-gemeenten per se wegen willen afsluiten in het Heuvelland, kies dan routes waar de inwoners zelf geen last van hebben, zegt Jacobs: „De smalle weg van Slenaken naar de kapel bij Schilberg kun je zonder probleem afsluiten, daar raak je verder niemand mee. Of kies voor Schweiberg, waar de weg veel smaller en bochtiger is dan in Beutenaken. Maar laat Beukenaken een deel van Slenaken blijven.”
Inwoners van Beutenaken genieten van de rust
De inwoners van Beutenaken zelf zijn blij met het afsluiten van de doorgaande route door hun buurtschap. „Ik heb zelf niet zo veel last van het verkeer omdat ons huis wat verder van de weg af ligt”, zegt Cai de Jonge. „Maar hoe rustiger het is, hoe beter natuurlijk.”
Het effect van de verkeersmaatregel is duidelijk merkbaar, vindt Frank Lardinois. Zeker in het weekeinde: „Ik zag zaterdag hoe een groep motorrijders vanaf de Piemert bij Slenaken linksaf wilde slaan, die borden zag en dan toch maar richting Slenaken reed. Jammer voor de mensen die daar op de Loorberg wonen, maar voor ons een zegen. Want het zijn vooral die motorrijders die in Beutenaken voor overlast zorgen.”
Van Myriam Deckers mogen de borden in elk geval blijven staan. „Wij zijn twaalf jaar geleden in Beutenaken komen wonen vanwege de rust”, zegt ze. „Sindsdien is het hier alleen maar drukker geworden. Fietsers, motorrijders, oldtimerclubs - allemaal moeten ze blijkbaar via Beutenaken rijden. Van de mensen uit Slenaken heb ik geen last, die mogen van mij gerust via Beutenaken naar Gulpen blijven rijden. Maar ik ben blij dat we van die herriemakers af zijn.
 
Fietste eind augustus over de Rijndijk bij Arnhem, vroeg aan vrouwlief waar ze zich aan irriteerde. Dat waren de vele langsscheurende auto’s. De paar motoren die langs kwamen rijden, klonken erg beschaafd en reden rustig.


Denk dat ik maar een cabrio koop en er een brulpijp onder zet, lekker genieten van dijkjes zonder motoren. :+
Wielrenners spuiten hun bidon leeg in dergelijke auto's. })
 
Terug
Bovenaan Onderaan