Het is er doorheen. Geen motoren meer lekdijk bij Lopik

De wegenbelasting is heel lang geleden veranderd in houderschapsbelasting. Dat hebben ze slim bedacht, dus je betaalt belasting omdat je een motor hebt en niet omdat je er mee rijdt.
 
Hé eikeltjes, we gaan toch geen discussie starten over elektrische motoren hoop ik? Daar zijn twee andere topics voor en daar wil ik met alle plezier meedoen, maar wel op een normale manier graag.

Hier gaat het over mooie dijkjes die dicht gaan dankzij een klein clubje mensen aan de ene kant en een klein clubje mensen aan de andere kant, ook wel bewoners genaamd.
Moet je es opletten wat ik van RR heb geleerd.

[rr modus]Wat heb jij nou tegen electrisch rijden, een groot fisoloof deed eens iets en dat is nu een interessant weetje dat ik zou kunnen opdreunen wegens het ontberen van eigen originele inbreng, ozo![/rr modus]

Dat is de kunst van oestrogene discussievoering!
 
De wegenbelasting is heel lang geleden veranderd in houderschapsbelasting. Dat hebben ze slim bedacht, dus je betaalt belasting omdat je een motor hebt en niet omdat je er mee rijdt.
Oplossing : allemaal oldtimers kopen van voor 1979 :)
 
Over wegenbelasting,
Oplossing : allemaal oldtimers kopen van voor 1979 :)
Yes :t dat is nog een extra reden om mijn FZ750 langer op de weg te houden. Over 5 jr rijd ik ook (weer) gratis. Weer gratis, want een paar jaar terug betaalde ik ook helemaal nix. Toen kwam de houderschapsbelasting waarvoor ze voor een kleine groep een overgangsregeling hebben ingesteld waar ik dan nu in zit.
Voor mijn FZ moet ik sindsdien per jaar 1 kwartaal betalen. :X

Een ander punt wordt milieu-toegang voor steden:
Het lijkt er op dat voertuigen van boven 40jr (echte oldtimer) straks worden vrijgesteld om toch WEL in de milieu-zones te mogen rijden. YES :t

De FZ gaat nog steeds als de brandweer, dus daar blijf ik nog wel een paar jaar mee rijden!:]
Als zijnde de 2e motor toch nog 11.000km met het ouwe beessie gemaakt afgelopen jaar.
 
Laatst bewerkt:
Nou, voor elkaar hoor, de zuiderdijk, een van mijn favoriete paadjes, gaat volgende zomer in het weekend dicht voor motoren.
De zuiderdijk is de dijk van Hoorn naar Enkhuizen langs het markermeer. Ik heb daar een keer een uur zitten turven op een mooie zaterdagmiddag en toen viel het erg mee. Maar je krijgt pas een goed beeld als je daar tenminste een keer of acht de boel gaat onderzoeken natuurlijk.

Kennelijk zijn er bewoners die veel overlast ervaren en kennelijk zijn er motorrijders die teveel lawaai maken en te snel rijden, je weet het niet.
Maar ik blijf daar gewoon rijden hoor, kijken of ik bekeurd ga worden.


De zuiderdijk, op facebook kwaliteit, op een zaterdagmiddag.

dd84ac4a-c24d-44bd-9b8a-772ff56b42eb.jpg
 
Nou het scheelt ,ik ben nu vrij en niet meer gebonden aan een weekend dus ik ga maar doordeweek mijn rondjes doen ! *O* *O* *O* *O*
 
Mijn vrijheid (pensioen) is ook nakende............ (dichtbij)
Het eeuwige genieten is aanstaande :t (zo lang zal 't niet zijn, maar ik wil wel zeker al mijn premies weer terug)
Nooit meer in alle vroegte, in het donker, in de winter, door de vrieskou naar het werk, waar dan weer een bult werk ligt te wachten.
Nee, dat ga ik niet missen! Straks denk ik: 't is koud, 't is donker, ik lig hier lekker en draai me nog eens om!!

Nu al veel vrij, dus in de zomer bij mooi weer doe ik door-de-weeks nog wel eens een dagje Lopik!!:]
De baby-boomers gaan nu van hun pensioen, van hun vrijheid, en van hun motor genieten, dus binnenkort zal de dijk wel de hele week gesloten gaan worden.😪
 
Laatst bewerkt:
Oud is betrekkelijk. Als je bedoelt oud en dan tot niets meer in staat zijn, dan ben je idd echt oud.
Maar er komt nu een generatie die wel oud is in jaren, maar waar velen nog niet met een oud, onwillig lijf rond lopen.
Niet iedereen die pensioen ontvangt, loopt met een onbenullige blik achter een rollator!

Ik heb mezelf altijd 'gespaard' op het werk. Althans, ik heb nooit echt zwaar werk hoeven doen.
Als je 30 bent dan zeg je: Waar hebben we het over. Als je 60 bent, ben je blij dat je alle jaren relaxed hebt doorlopen.
Daarom volgend jaar planning 6 weken weg met de motor en snurken in een bivak-tentje. Dat gaat mij zelfs nog lukken op mijn ouwe dag :?
Oud zitten wezen doe ik mettertijd wel in het verzorgingshuis! (wachtlokaal van 'Magere Hein')
 
Laatst bewerkt:
Yes :t dat is nog een extra reden om mijn FZ750 langer op de weg te houden. Over 5 jr rijd ik ook (weer) gratis. Weer gratis, want een paar jaar terug betaalde ik ook helemaal nix. Toen kwam de houderschapsbelasting waarvoor ze voor een kleine groep een overgangsregeling hebben ingesteld waar ik dan nu in zit.
Voor mijn FZ moet ik sindsdien per jaar 1 kwartaal betalen. :X

Een ander punt wordt milieu-toegang voor steden:
Het lijkt er op dat voertuigen van boven 40jr (echte oldtimer) straks worden vrijgesteld om toch WEL in de milieu-zones te mogen rijden. YES :t

De FZ gaat nog steeds als de brandweer, dus daar blijf ik nog wel een paar jaar mee rijden!:]
Als zijnde de 2e motor toch nog 11.000km met het ouwe beessie gemaakt afgelopen jaar.

Vrijstelling in milieuzones voor oldtimers is nu al
 
Ik heb begrepen dat ze nu bezig zijn met een landelijk uniform milieu-beleid voor ALLE binnensteden. (die milieu-zone hebben)
Nu kan je bijv voor R'dam een vrijstelling kopen, maar die is dan weer niet geldig in Utrecht of Arnhem.
Mooi is dat het dan landelijk, en daarmee ook voor iedereen duidelijk wordt. Mooiste zou zelfs nog zijn dat als zoiets ook Europees gaat worden.
Vaak weet ik in het buitenland niet of ik in overtreding ben vwb milieu, of dat het is toegestaan?
Na de vakantie 'fingers-crossed' dat er geen vervelende post op de deurmat zal vallen.
 
Motorclubs snappen overlast op Zuiderdijk
Motorclubs snappen overlast op Zuiderdijk

De Zuiderdijk in de ochtendkleuren. Gemenete en waterschap denken aan een motoren-verbod.
© Foto Mediahuis
Leo Blank
Gisteren om 19:30
VENHUIZEN
,,We schieten onszelf in de voet door te scheuren op de Zuiderdijk. Daarom houden we ons keurig aan de regels. Omdat we snappen dat bewoners het spuugzat zijn om in de herrie te zitten.”
Voorzitter Kees Bot van Motorclub West-Friesland steekt zijn hand in het vuur voor zijn tachtig leden die vaak in groepsverband tochten maken. Maar het rijgedrag van individuele motorrijders kan hij niet sturen. ,,Rotte appels verpesten het. En dat daardoor geen enkele motorrijder in het weekend meer welkom is op de Zuiderdijk is logisch.”
Drechterland en hoogheemraadschap willen in 2020 op zorgvuldige wijze komen tot een verbod voor motorrijders in het weekend, van 1 maart tot 1 oktober. Om zo overlast voor bewoners terug te dringen.
Gemeente en waterschap voelen zich gesterkt door een uitspraak van de Raad van State over een gelijke kwestie op de Lekdijk in de gemeente Lopik. ,,Wij deden eerst een nulmeting zonder verbod voor motoren. Daarna volgden twee proefafsluitingen met verbodsborden en camera’s voor een dijkvak van vier kilometer. Het aantal motorrijders daalde van 300 tot 50. De meeste bewoners hadden minder overlast”, aldus Marco Hooyman van de gemeente Lopik.
Alle maatregelen staan of vallen met handhaving. Dat zeggen Hooyman en Bot. Ook secretaris Vera de Bruijn van belangenvereniging MAG (Motoren Actie Groep, 4000 leden) ziet dat als enige middel tegen notoire snelheidsduivels. ,,Iedereen moet zich houden aan regels. Beboet overtreders, pak hun motor af.”
Of de MAG, eventueel samen met sportbond KNMV, net zoals in Lopik afsluiting van de Zuiderdijk juridisch gaat aanvechten kan ze nog niet zeggen. ,,We gaan kijken met welke onderbouwing instanties zo’n maatregel treffen. Wij hebben rechtszaken gewonnen doordat gemeenten hun huiswerk niet goed hadden gedaan.”
De Bruijn heeft contact met Zuiderdijkbewoners. Jantine Leeflang, een van hen, vindt dat Drechterland keuzes moet maken. ,,Dit is een toeristisch gebied met campings en bed & breakfasts. De dijk is in trek bij fietsers en wandelaars. Een nieuwe trend is dat toeristen met de boot in Hoorn aankomen en dan per fiets naar Enkhuizen rijden. Scheurende motoren die zich daar langs wurmen, kunnen gewoon niet.”
 
Misschien wordt het eens tijd dat de KNAMV (Koninklijke Nederlandse Asociale Motorrijders Vereniging) een ritje over die dijk maakt.8-)
 
Ik heb begrepen dat ze nu bezig zijn met een landelijk uniform milieu-beleid voor ALLE binnensteden. (die milieu-zone hebben)
Nu kan je bijv voor R'dam een vrijstelling kopen, maar die is dan weer niet geldig in Utrecht of Arnhem.
Mooi is dat het dan landelijk, en daarmee ook voor iedereen duidelijk wordt. Mooiste zou zelfs nog zijn dat als zoiets ook Europees gaat worden.
Vaak weet ik in het buitenland niet of ik in overtreding ben vwb milieu, of dat het is toegestaan?
Na de vakantie 'fingers-crossed' dat er geen vervelende post op de deurmat zal vallen.

Landelijk en zeker Europees zou mooi zijn.
Maar zover ik weet mogen oldtimers vanaf 40 jaar overal de milieuzones in. Ook in Duitsland. Je hoeft niks aan te vragen of te kopen, het mag gewoon
 
Als de pliesie niet kan handhaven op teveel geluid, dan hebben ze ook vast geen tijd om handhaven op een dijkverbod voor motoren.
Ik rijd vaak (wel netjes en zonder overmatig motorgebrul) over weggetjes die verboden zijn voor motorfietsen en auto's.
Mooie plekken alleen voor aanwonenden en bestemmingsverkeer doe ik vaak aan. Ook de Over-Betuwe heeft dijken waar ik met de motorfiets niet mag komen. (als ik boven op de dijk rijdt, besef ik me wel dat ik toch van ver gezien kan worden) Geruststelling voor iedereen: NOOIT ergens politie te zien!!
Het zou logisch zijn om degenen die de overlast veroorzaken aan te pakken, maar de politie krijgt niet eens de tijd om te poepen.
Dan moeten ze hun keutel maar IN houden...................! En als ze me dan toch een keer zien, ook maar het bonnenboek in de binnenzak!
 
Waar slaat dat nu weer op?
Ik rijd daar al vier jaar regelmatig, als ik naar Hoorn ga met de motor rijd ik bij voorkeur over die dijk en geniet van het uitzicht over het meer en de polder. En ik heb het zelden meegemaakt dat iemand met een motor te snel reed, ik rijd netjes 60 en op de rechte stukken wel eens wat sneller, maar ben zelden ingehaald door een andere motor.

En een enkeling maakt teveel lawaai, zijn er relatief heel weinig.

De politie wordt ongeveer dermate beperkt dat ze echt geen tijd hebben om te kijken of er misschien een motorrijder langs komt met blerpijpen of circuit aspiraties, dus ik heb in die vier jaar nog nooit een agent daar gezien en ook geen voertuig met de bekende kleuren.

En het probleem is een stuk of wat klagende mensen en een wethouder, dus ze kiezen voor de goedkoopste en makkelijkste weg en zetten borden neer. Maar er is niemand om te handhaven, dus blijven motoren daar gewoon rijden en blijven de klagers gewoon klagen. En de gemeente zegt dat ze gaan onderzoeken, maar dat is gewoonlijk een doekje voor het spatje bloed.

Daar slaat het op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan