Het is er doorheen. Geen motoren meer lekdijk bij Lopik


goh je verwacht het niet. Inwoners Slenaken zijn aan het klagen dat ze nu om moeten rijden


Storm van protesten: ‘Waanzin, wie komt nou op het idee om de weg tussen Slenaken en Gulpen af te sluiten?’​

03-09-2021 om 11:00 door René Willems
Storm van protesten: ‘Waanzin, wie komt nou op het idee om de weg tussen Slenaken en Gulpen af te sluiten?’

De weg door Beutenaken is bij wijze van proef afgesloten voor doorgaand verkeer. FOTO: PETER SCHOLS

Het afsluiten van Beutenaken voor doorgaand verkeer heeft met name in Slenaken tot een storm aan protesten geleid. De petitie tegen die maatregel op internet is binnen de kortste keren door honderden boze gedupeerden getekend. En de bezwaren blijven binnenstromen.
„Waanzin.” Een ander woord heeft René Sangers er niet voor: „Wie komt nou op het idee om de weg tussen Slenaken en Gulpen af te sluiten?” Giel Jacobs, zelf raadslid in Gulpen-Wittem, knikt instemmend: „Ik zou de reacties wel eens willen horen als de gemeente de weg tussen Wittem en Wijlre zou afsluiten, of de weg tussen Eys en Wittem, of die tussen Mechelen en Epen. Dan was de hel los, hoor, geloof me.”
Bizar
Het leidt in de praktijk tot bizarre situaties, constateert oud-arts Jelte de Haan: „Ik moest vorige week toevallig bij een kennis in Beutenaken zijn. Daarna had ik iets te doen in Gulpen. Maar ik moest vanuit Beutenaken eerst terug naar Slenaken en vervolgens via die omweg naar Gulpen. En rij niet door, werd me door een toezichthouder voorgehouden, want dan ben je ‘doorgaand verkeer’ en ga je op de bon.”
De Lijn 50-gemeenten Vaals, Gulpen-Wittem en Eijsden-Margraten zijn naarstig op zoek naar een oplossing voor de overlast door toeristisch verkeer in het Heuvelland. Het wordt een zaak van de lange adem, vrezen zij. Om te laten zien dat er ondertussen stug wordt doorgewerkt, zijn drie pilots bedacht: bij wijze van proef zijn Terziet en Beutenaken afgesloten voor doorgaand verkeer en is de Eperbaan bij Vijlen in het weekeinde dicht voor motoren.
Lees ook: Pilots toeristisch verkeer in Heuvelland worden meteen stopgezet als ze niet werken
Met het afsluiten van de buurtschap Terziet bij Epen kunnen ze in het Heuvelland leven, die in de praktijk nauwelijks tot problemen leidt. Het is in feite een doodlopende weg, legt Sangers uit. Tijdens de coronacrisis gooide België de landsgrenzen maandenlang op slot en was ook de weg bij Kuttingen geblokkeerd met dranghekken, wat amper op bezwaren stuitte. „Je hebt daar ook genoeg alternatieve routes”, constateert Sangers.
Winkels
Maar Beutenaken, dat is een ander verhaal. Het afsluiten van die weg is voor de inwoners van Slenaken een regelrechte ramp, vindt Sangers, woordvoerder van het comité dat de maatregel namens het dorp aanvecht: „Wij zijn voor heel veel zaken aangewezen op Gulpen. De winkels, de huisarts, de scholen, werk. Dat zit allemaal in Gulpen. En dat geldt niet alleen voor ons, maar ook voor de inwoners van de dorpen aan de Belgische kant van de grens.”
Storm van protesten: ‘Waanzin, wie komt nou op het idee om de weg tussen Slenaken en Gulpen af te sluiten?’

De entree van Beutenaken. FOTO: DE LIMBURGER
Door het afsluiten van Beutenaken moeten inwoners van Slenaken, maar ook toeristen die in het Gulpdal verblijven nu omrijden via de steile Piemert, de provinciale weg van De Plank naar De Hut en de Rijksweg naar Gulpen. Dat is 3,5 kilometer extra, benadrukt Jacobs, zowel op de heen- als op de terugweg. „En dat in een gemeente als Gulpen-Wittem die er prat op gaat dat ze Cittaslow is”, benadrukt hij. „Ik kan dat niet met elkaar rijmen.” Cittaslow is het internationale keurmerk voor gemeenten die onder meer op het gebied van leefomgeving, landschap, milieu en infrastructuur tot de top behoren.
T-splitsing
De officiële route via De Hut kost met de auto amper twee minuten extra, herhaalt de gemeente Gulpen-Wittem keer op keer. Maar daar gaat het de inwoners van Slenaken niet eens om, legt De Haan uit: „Het is een gevaarlijke route. Zeker omdat je bij De Hut op de beruchte T-splitsing komt, misschien wel de riskantste kruising in Zuid-Limburg. Ja, ik weet het, door moet ook een rotonde komen. Maar wanneer die wordt aangelegd, weet niemand.”
Lees ook: Slenaken komt in actie tegen afsluiting van doorgaande weg naar Gulpen via buurtschap Beutenaken
Het doorknippen van de route via Beutenaken lost in elk geval niets op, stelt De Haan vast: „Het leidt alleen maar tot extra verkeer.” Het probleem wordt alleen maar verplaatst, vult Sangers aan: „Verkeer is als water, het zoekt per definitie de kortste weg van A naar B. Nu ze niet meer door Beutenaken kunnen, rijden mensen via Reijmerstok naar Gulpen. Waardoor het daar opeens aanmerkelijk drukker wordt.”
Schweiberg
Als de Lijn 50-gemeenten per se wegen willen afsluiten in het Heuvelland, kies dan routes waar de inwoners zelf geen last van hebben, zegt Jacobs: „De smalle weg van Slenaken naar de kapel bij Schilberg kun je zonder probleem afsluiten, daar raak je verder niemand mee. Of kies voor Schweiberg, waar de weg veel smaller en bochtiger is dan in Beutenaken. Maar laat Beukenaken een deel van Slenaken blijven.”
Inwoners van Beutenaken genieten van de rust
De inwoners van Beutenaken zelf zijn blij met het afsluiten van de doorgaande route door hun buurtschap. „Ik heb zelf niet zo veel last van het verkeer omdat ons huis wat verder van de weg af ligt”, zegt Cai de Jonge. „Maar hoe rustiger het is, hoe beter natuurlijk.”
Het effect van de verkeersmaatregel is duidelijk merkbaar, vindt Frank Lardinois. Zeker in het weekeinde: „Ik zag zaterdag hoe een groep motorrijders vanaf de Piemert bij Slenaken linksaf wilde slaan, die borden zag en dan toch maar richting Slenaken reed. Jammer voor de mensen die daar op de Loorberg wonen, maar voor ons een zegen. Want het zijn vooral die motorrijders die in Beutenaken voor overlast zorgen.”
Van Myriam Deckers mogen de borden in elk geval blijven staan. „Wij zijn twaalf jaar geleden in Beutenaken komen wonen vanwege de rust”, zegt ze. „Sindsdien is het hier alleen maar drukker geworden. Fietsers, motorrijders, oldtimerclubs - allemaal moeten ze blijkbaar via Beutenaken rijden. Van de mensen uit Slenaken heb ik geen last, die mogen van mij gerust via Beutenaken naar Gulpen blijven rijden. Maar ik ben blij dat we van die herriemakers af zijn.
Ik zeg...allemaal op de enduro rijden, nergen last van...en Myriam Deckers mag van mij de rest van haar leven aan de schijt zjjn...lekker puhh
 

goh je verwacht het niet. Inwoners Slenaken zijn aan het klagen dat ze nu om moeten rijden


Storm van protesten: ‘Waanzin, wie komt nou op het idee om de weg tussen Slenaken en Gulpen af te sluiten?’​

03-09-2021 om 11:00 door René Willems
Storm van protesten: ‘Waanzin, wie komt nou op het idee om de weg tussen Slenaken en Gulpen af te sluiten?’

De weg door Beutenaken is bij wijze van proef afgesloten voor doorgaand verkeer. FOTO: PETER SCHOLS

Het afsluiten van Beutenaken voor doorgaand verkeer heeft met name in Slenaken tot een storm aan protesten geleid. De petitie tegen die maatregel op internet is binnen de kortste keren door honderden boze gedupeerden getekend. En de bezwaren blijven binnenstromen.
„Waanzin.” Een ander woord heeft René Sangers er niet voor: „Wie komt nou op het idee om de weg tussen Slenaken en Gulpen af te sluiten?” Giel Jacobs, zelf raadslid in Gulpen-Wittem, knikt instemmend: „Ik zou de reacties wel eens willen horen als de gemeente de weg tussen Wittem en Wijlre zou afsluiten, of de weg tussen Eys en Wittem, of die tussen Mechelen en Epen. Dan was de hel los, hoor, geloof me.”
Bizar
Het leidt in de praktijk tot bizarre situaties, constateert oud-arts Jelte de Haan: „Ik moest vorige week toevallig bij een kennis in Beutenaken zijn. Daarna had ik iets te doen in Gulpen. Maar ik moest vanuit Beutenaken eerst terug naar Slenaken en vervolgens via die omweg naar Gulpen. En rij niet door, werd me door een toezichthouder voorgehouden, want dan ben je ‘doorgaand verkeer’ en ga je op de bon.”
De Lijn 50-gemeenten Vaals, Gulpen-Wittem en Eijsden-Margraten zijn naarstig op zoek naar een oplossing voor de overlast door toeristisch verkeer in het Heuvelland. Het wordt een zaak van de lange adem, vrezen zij. Om te laten zien dat er ondertussen stug wordt doorgewerkt, zijn drie pilots bedacht: bij wijze van proef zijn Terziet en Beutenaken afgesloten voor doorgaand verkeer en is de Eperbaan bij Vijlen in het weekeinde dicht voor motoren.
Lees ook: Pilots toeristisch verkeer in Heuvelland worden meteen stopgezet als ze niet werken
Met het afsluiten van de buurtschap Terziet bij Epen kunnen ze in het Heuvelland leven, die in de praktijk nauwelijks tot problemen leidt. Het is in feite een doodlopende weg, legt Sangers uit. Tijdens de coronacrisis gooide België de landsgrenzen maandenlang op slot en was ook de weg bij Kuttingen geblokkeerd met dranghekken, wat amper op bezwaren stuitte. „Je hebt daar ook genoeg alternatieve routes”, constateert Sangers.
Winkels
Maar Beutenaken, dat is een ander verhaal. Het afsluiten van die weg is voor de inwoners van Slenaken een regelrechte ramp, vindt Sangers, woordvoerder van het comité dat de maatregel namens het dorp aanvecht: „Wij zijn voor heel veel zaken aangewezen op Gulpen. De winkels, de huisarts, de scholen, werk. Dat zit allemaal in Gulpen. En dat geldt niet alleen voor ons, maar ook voor de inwoners van de dorpen aan de Belgische kant van de grens.”
Storm van protesten: ‘Waanzin, wie komt nou op het idee om de weg tussen Slenaken en Gulpen af te sluiten?’

De entree van Beutenaken. FOTO: DE LIMBURGER
Door het afsluiten van Beutenaken moeten inwoners van Slenaken, maar ook toeristen die in het Gulpdal verblijven nu omrijden via de steile Piemert, de provinciale weg van De Plank naar De Hut en de Rijksweg naar Gulpen. Dat is 3,5 kilometer extra, benadrukt Jacobs, zowel op de heen- als op de terugweg. „En dat in een gemeente als Gulpen-Wittem die er prat op gaat dat ze Cittaslow is”, benadrukt hij. „Ik kan dat niet met elkaar rijmen.” Cittaslow is het internationale keurmerk voor gemeenten die onder meer op het gebied van leefomgeving, landschap, milieu en infrastructuur tot de top behoren.
T-splitsing
De officiële route via De Hut kost met de auto amper twee minuten extra, herhaalt de gemeente Gulpen-Wittem keer op keer. Maar daar gaat het de inwoners van Slenaken niet eens om, legt De Haan uit: „Het is een gevaarlijke route. Zeker omdat je bij De Hut op de beruchte T-splitsing komt, misschien wel de riskantste kruising in Zuid-Limburg. Ja, ik weet het, door moet ook een rotonde komen. Maar wanneer die wordt aangelegd, weet niemand.”
Lees ook: Slenaken komt in actie tegen afsluiting van doorgaande weg naar Gulpen via buurtschap Beutenaken
Het doorknippen van de route via Beutenaken lost in elk geval niets op, stelt De Haan vast: „Het leidt alleen maar tot extra verkeer.” Het probleem wordt alleen maar verplaatst, vult Sangers aan: „Verkeer is als water, het zoekt per definitie de kortste weg van A naar B. Nu ze niet meer door Beutenaken kunnen, rijden mensen via Reijmerstok naar Gulpen. Waardoor het daar opeens aanmerkelijk drukker wordt.”
Schweiberg
Als de Lijn 50-gemeenten per se wegen willen afsluiten in het Heuvelland, kies dan routes waar de inwoners zelf geen last van hebben, zegt Jacobs: „De smalle weg van Slenaken naar de kapel bij Schilberg kun je zonder probleem afsluiten, daar raak je verder niemand mee. Of kies voor Schweiberg, waar de weg veel smaller en bochtiger is dan in Beutenaken. Maar laat Beukenaken een deel van Slenaken blijven.”
Inwoners van Beutenaken genieten van de rust
De inwoners van Beutenaken zelf zijn blij met het afsluiten van de doorgaande route door hun buurtschap. „Ik heb zelf niet zo veel last van het verkeer omdat ons huis wat verder van de weg af ligt”, zegt Cai de Jonge. „Maar hoe rustiger het is, hoe beter natuurlijk.”
Het effect van de verkeersmaatregel is duidelijk merkbaar, vindt Frank Lardinois. Zeker in het weekeinde: „Ik zag zaterdag hoe een groep motorrijders vanaf de Piemert bij Slenaken linksaf wilde slaan, die borden zag en dan toch maar richting Slenaken reed. Jammer voor de mensen die daar op de Loorberg wonen, maar voor ons een zegen. Want het zijn vooral die motorrijders die in Beutenaken voor overlast zorgen.”
Van Myriam Deckers mogen de borden in elk geval blijven staan. „Wij zijn twaalf jaar geleden in Beutenaken komen wonen vanwege de rust”, zegt ze. „Sindsdien is het hier alleen maar drukker geworden. Fietsers, motorrijders, oldtimerclubs - allemaal moeten ze blijkbaar via Beutenaken rijden. Van de mensen uit Slenaken heb ik geen last, die mogen van mij gerust via Beutenaken naar Gulpen blijven rijden. Maar ik ben blij dat we van die herriemakers af zijn.
Wat een egoïstisch figuur die Lardinois; als hij maar geen overlast ervaart kan de rest van zijn streekgenoten in de stront zakken :t.
 
Wat een egoïstisch figuur die Lardinois; als hij maar geen overlast ervaart kan de rest van zijn streekgenoten in de stront zakken :t.
Niet zijn probleem toch?
Het is wel gewoon lekker. Ik woon aan een grasperk en het verkeer komt aan de andere kant langs omdat dat doorgaand is.

10 jaar geleden was het een paar maanden anders toen de gemeente wegen afsloot, toen reed het verkeer kriskras slalommend door de wijk, ook bij ons voor langs.

Godzijdank is het teruggedraaid onder hevige protesten.
 

_O-_O-_O- vrij vertaald: wij willen toegang, maar andere mogen er niet komen. Knettergek8)78)78)7
 
Ach, langzamerhand wordt de hele Veluwe ontoegankelijk.

De Lange Juffer, de aanloop naar Posbank vanaf Laag-Soeren, hebben ze al 15 jaar geleden afgesloten.
De Harskamper Dennen met een prachtige weg erdoor is al 20 jaar geleden gesloten. Ook de weg zelf is geheel verwijderd.
In Ede kon je vroeger overal rijden over de wegen op de Ginkelse Heide. Nu mag je al niet eens meer met je bromfiets over het fietspad.
De Loenermark kon je in verleden ook gewoon doorheen rijden. Al vele jaren gesloten.
Zo kan ik nog wel even doorgaan!

De Veluwe wordt langzamerhand een heel groot park waar je alleen lopend en fietsend doorheen mag.
Wel op de paden blijven want ook mountain-bikes krijgen steeds meer beperkingen.
 
en als al die leuke weggetjes afgesloten/verdwenen zijn zullen de mensen die er recreatief gebruik van maakten elders gaan rijden, tot ze ook daar geweerd worden.
als dit domino effect zo doorgaat mag je over een aantal jaar nergens meer recreatief rijden (behalve dan op een afgesloten circuit en met de voertuigen die ze daar hebben, tegen een flinke prijs).
en gezien de hetze om mensen uit de auto etc. te krijgen (motorhaters worden in dit licht bezien ingezet om ook het aantal privémotoren omlaag te krijgen) en in het OV te stoppen of afhankelijk te maken van fiets of deelscooter, zullen we over een aantal jaar misschien geen eens eigen voertuigen meer mogen hebben of worden ze zo duur gemaakt dat ze net als huizen niet meer te betalen zijn voor de gewone man....

kortom: introductie van een marketingmodel om geld te verdienen aan andermans ww rit of vrijetijdsbesteding, waarbij de ´huurder´ alle risico's op het bordje krijgt, en de verhuurder slechts hoeft te vangen.
maar wie dan nog een eigen vervoermiddel heeft, heeft deze commerciële partijen niet nodig.
dus... schaffen ze liever gefaseerd dat privé bezit af.

enfin, het duurt denk ik onze tijd wel.
ik ga maar weer :]
 
Laatst bewerkt:
Die vragenlijst voor Zuid-Limburg viel me op dat het om een evaluatie van pilots “verantwoord op weg”.
Ja, verantwoord op weg. Die Limburgers toch.
Wordt het niet eens tijd om de weggebruikers IEDERE 5 jaar een proeve van bekwaamheid af te laten leggen? (Voor alle bewoners van ons land!)
Zoals dat in diverse beroepen al gebruikelijk is.
En dan met veel nadruk op:
- Kent en kan men alle elektronische foefjes van zijn auto/vervoermiddel?
- Vindt men zijn/haar weg zonder DomDom.
- En als sluitstuk kan men rijden zonder al die elektronische foefjes, ofwel kàn men eigenlijk wel rijden…..

Ach, zal ik dat nog meemaken??
 
Die vragenlijst voor Zuid-Limburg viel me op dat het om een evaluatie van pilots “verantwoord op weg”.
Ja, verantwoord op weg. Die Limburgers toch.
Wordt het niet eens tijd om de weggebruikers IEDERE 5 jaar een proeve van bekwaamheid af te laten leggen? (Voor alle bewoners van ons land!)
Zoals dat in diverse beroepen al gebruikelijk is.
En dan met veel nadruk op:
- Kent en kan men alle elektronische foefjes van zijn auto/vervoermiddel?
- Vindt men zijn/haar weg zonder DomDom.
- En kan men rijden zonder al die elektronische foefjes, ofwel kàn men eigenlijk wel rijden…..
- en als sluitstuk: kan diegene tijdens het rijden z'n telefoon laten liggen (of i.i.g. rustig een parkeergelegenheid zoeken vóór hij/zij het ding oppakt?)

misschien is zo wel het lijstje compleet? :X

[serieus modus weer terug standje hoger]: misschien dat een her examen (of ´de dreiging ervan´) wel een goed effect kan hebben op de verkeersveiligheid, aangezien verkeerde gewoontes makkelijker aangeleerd dan afgeleerd worden...
alleen gaan ze vermoed ik dan bij de CBR bureaus weer klagen vanwege te weinig personeel voor al die herexamens etc.
zolang de schijn mentaliteit van ´het pasje is binnen dus we kunnen de teugels vieren´ er is, zullen bepaalde groepen zich in het verkeer steeds lakser gedragen met alle gevolgen van dien...
i.c.m. in de samenleving gewortelde oneliners als ´fietser = beschermd dus de andere partij is altijd schuldig´ (wat slaat op art. 185, welke in de realiteit de bewijslast regelt, dus niet per definitie de schuld) of dat jij de schuld in de schoenen geschoven krijgt dat je te weinig afstand hebt gehouden tot je voorligger, terwijl die voorligger zonder te kijken achteruit kwam zetten, zorgt 't voor onrechtvaardigheid.
en de forse straffen van verzekeraars d.m.v. no claim is een extra aanjager voor mensen om door te rijden na een aanrijding...
ik heb het vooral slechter zien worden sinds ze die verkeerslessen op scholen hebben wegbezuinigd.
de staat ging er toen nog gemakshalve vanuit dat de ouders de nieuwe generatie zou leren omgaan met het verkeer, maar de realiteit was dat die ouders vaak ook maar wat deden zonder nadenken of goed op de hoogte te zijn van de regels...
 
Laatst bewerkt:
Ben ik sowieso vóór!

Eens in de 15 jr een soort mini-rijexamen.
1. De ergste kneuzen haal je dan direct uit het verkeer.
2. Sommigen mogen mss na enkele (bij)lessen weer de weg op.
3. Een enkeling mag gewoon blijven rijden.
 
de staat ging er toen nog gemakshalve vanuit dat de ouders de nieuwe generatie zou leren omgaan met het verkeer, maar de realiteit was dat die ouders vaak ook maar wat deden zonder nadenken of goed op de hoogte te zijn van de regels...
Wat dat betreft zou het geen gek idee zijn als mensen eerst een proeve van bekwaamheid moeten afleggen voordat ze kinderen mogen krijgen.
 
Om nog even bij dijken te blijven, de Rijndijk (Amerongen-WijkbijDuurstede):
Gisteren de hele dag kunnen “genieten” van motor-lawaai!
Wie zal de herrie van de AUTOcross in Maurik toeschijven aan de motorrijders?
Suffe twitteraars?
Passanten op die dijk?
Hype-volgers?
Dijk bewoners?
Ambtenaren?
 
Ben ik sowieso vóór!

Eens in de 15 jr een soort mini-rijexamen.
1. De ergste kneuzen haal je dan direct uit het verkeer.
2. Sommigen mogen mss na enkele (bij)lessen weer de weg op.
3. Een enkeling mag gewoon blijven rijden.

Maak daar maar eens in de 2 jaar van. Vooral onder de automobilisten van alle leeftijdsgroepen.

Ik zou er graag aan meedoen ook al loop ik het risico te zakken en dus bijscholing in te moeten kopen. De grootste pannenkoeken zullen hun rijbewijs waarschijnlijk nooit meer halen omdat bijscholing het afleren van slechte gewoontes nodig maakt. Vooral die :X:X:X mobiele telefoons. Het creëert ook honderden nieuwe banen bij het CBR wanneer er een vloedgolf van nieuwe leerlingen aankomt en de politie loopt binnen op bekeuringen voor rijden zonder rijbewijs. Files nemen gigantisch af omdat ik verwacht dat 40% van de weggebruikers zouden falen voor hun test en wij tweewielers hebben het rijk weer alleen.

Win/win!
 
Ik heb 6 jaar terug een chauffeurs-RBW gehaald. Na 35 jaar opnieuw examen.
Behalve van een gewoon RBW moet je dan ook nog dingen weten van rijtijden en passagiers.
Gewoon dit rij-examen weer gehaald. Geen enkel probleem.
Zeker praktijk was makkie na zoveel jaar en zoveel km's op de weg. Alleen als een achterlijke laten zien dat je in je spiegels kijkt.

Dacht dat ik de theorie allemaal nog wel zou weten.
Dat ging best goed, maar nog wel even het theorieboekje gelezen. Toch nog wel enkele dingetjes dat ik dacht van: O ja.....
En natuurlijk moet je ook weten hoeveel meter remweg bij 80kmh. Wat een onzin, want direct na examen ga je dat weer vergeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan