Ik zeg...allemaal op de enduro rijden, nergen last van...en Myriam Deckers mag van mij de rest van haar leven aan de schijt zjjn...lekker puhhStorm van protesten: ‘Waanzin, wie komt nou op het idee om de weg tussen Slenaken en Gulpen af te sluiten?’
Het afsluiten van Beutenaken voor doorgaand verkeer heeft met name in Slenaken tot een storm aan protesten geleid. De petitie tegen die maatregel op intern...m.limburger.nl
goh je verwacht het niet. Inwoners Slenaken zijn aan het klagen dat ze nu om moeten rijden
Storm van protesten: ‘Waanzin, wie komt nou op het idee om de weg tussen Slenaken en Gulpen af te sluiten?’
03-09-2021 om 11:00 door René Willems
De weg door Beutenaken is bij wijze van proef afgesloten voor doorgaand verkeer. FOTO: PETER SCHOLS
Het afsluiten van Beutenaken voor doorgaand verkeer heeft met name in Slenaken tot een storm aan protesten geleid. De petitie tegen die maatregel op internet is binnen de kortste keren door honderden boze gedupeerden getekend. En de bezwaren blijven binnenstromen.
„Waanzin.” Een ander woord heeft René Sangers er niet voor: „Wie komt nou op het idee om de weg tussen Slenaken en Gulpen af te sluiten?” Giel Jacobs, zelf raadslid in Gulpen-Wittem, knikt instemmend: „Ik zou de reacties wel eens willen horen als de gemeente de weg tussen Wittem en Wijlre zou afsluiten, of de weg tussen Eys en Wittem, of die tussen Mechelen en Epen. Dan was de hel los, hoor, geloof me.”
Bizar
Het leidt in de praktijk tot bizarre situaties, constateert oud-arts Jelte de Haan: „Ik moest vorige week toevallig bij een kennis in Beutenaken zijn. Daarna had ik iets te doen in Gulpen. Maar ik moest vanuit Beutenaken eerst terug naar Slenaken en vervolgens via die omweg naar Gulpen. En rij niet door, werd me door een toezichthouder voorgehouden, want dan ben je ‘doorgaand verkeer’ en ga je op de bon.”
De Lijn 50-gemeenten Vaals, Gulpen-Wittem en Eijsden-Margraten zijn naarstig op zoek naar een oplossing voor de overlast door toeristisch verkeer in het Heuvelland. Het wordt een zaak van de lange adem, vrezen zij. Om te laten zien dat er ondertussen stug wordt doorgewerkt, zijn drie pilots bedacht: bij wijze van proef zijn Terziet en Beutenaken afgesloten voor doorgaand verkeer en is de Eperbaan bij Vijlen in het weekeinde dicht voor motoren.
Lees ook: Pilots toeristisch verkeer in Heuvelland worden meteen stopgezet als ze niet werken
Met het afsluiten van de buurtschap Terziet bij Epen kunnen ze in het Heuvelland leven, die in de praktijk nauwelijks tot problemen leidt. Het is in feite een doodlopende weg, legt Sangers uit. Tijdens de coronacrisis gooide België de landsgrenzen maandenlang op slot en was ook de weg bij Kuttingen geblokkeerd met dranghekken, wat amper op bezwaren stuitte. „Je hebt daar ook genoeg alternatieve routes”, constateert Sangers.
Winkels
Maar Beutenaken, dat is een ander verhaal. Het afsluiten van die weg is voor de inwoners van Slenaken een regelrechte ramp, vindt Sangers, woordvoerder van het comité dat de maatregel namens het dorp aanvecht: „Wij zijn voor heel veel zaken aangewezen op Gulpen. De winkels, de huisarts, de scholen, werk. Dat zit allemaal in Gulpen. En dat geldt niet alleen voor ons, maar ook voor de inwoners van de dorpen aan de Belgische kant van de grens.”
De entree van Beutenaken. FOTO: DE LIMBURGER
Door het afsluiten van Beutenaken moeten inwoners van Slenaken, maar ook toeristen die in het Gulpdal verblijven nu omrijden via de steile Piemert, de provinciale weg van De Plank naar De Hut en de Rijksweg naar Gulpen. Dat is 3,5 kilometer extra, benadrukt Jacobs, zowel op de heen- als op de terugweg. „En dat in een gemeente als Gulpen-Wittem die er prat op gaat dat ze Cittaslow is”, benadrukt hij. „Ik kan dat niet met elkaar rijmen.” Cittaslow is het internationale keurmerk voor gemeenten die onder meer op het gebied van leefomgeving, landschap, milieu en infrastructuur tot de top behoren.
T-splitsing
De officiële route via De Hut kost met de auto amper twee minuten extra, herhaalt de gemeente Gulpen-Wittem keer op keer. Maar daar gaat het de inwoners van Slenaken niet eens om, legt De Haan uit: „Het is een gevaarlijke route. Zeker omdat je bij De Hut op de beruchte T-splitsing komt, misschien wel de riskantste kruising in Zuid-Limburg. Ja, ik weet het, door moet ook een rotonde komen. Maar wanneer die wordt aangelegd, weet niemand.”
Lees ook: Slenaken komt in actie tegen afsluiting van doorgaande weg naar Gulpen via buurtschap Beutenaken
Het doorknippen van de route via Beutenaken lost in elk geval niets op, stelt De Haan vast: „Het leidt alleen maar tot extra verkeer.” Het probleem wordt alleen maar verplaatst, vult Sangers aan: „Verkeer is als water, het zoekt per definitie de kortste weg van A naar B. Nu ze niet meer door Beutenaken kunnen, rijden mensen via Reijmerstok naar Gulpen. Waardoor het daar opeens aanmerkelijk drukker wordt.”
Schweiberg
Als de Lijn 50-gemeenten per se wegen willen afsluiten in het Heuvelland, kies dan routes waar de inwoners zelf geen last van hebben, zegt Jacobs: „De smalle weg van Slenaken naar de kapel bij Schilberg kun je zonder probleem afsluiten, daar raak je verder niemand mee. Of kies voor Schweiberg, waar de weg veel smaller en bochtiger is dan in Beutenaken. Maar laat Beukenaken een deel van Slenaken blijven.”
Inwoners van Beutenaken genieten van de rust
De inwoners van Beutenaken zelf zijn blij met het afsluiten van de doorgaande route door hun buurtschap. „Ik heb zelf niet zo veel last van het verkeer omdat ons huis wat verder van de weg af ligt”, zegt Cai de Jonge. „Maar hoe rustiger het is, hoe beter natuurlijk.”
Het effect van de verkeersmaatregel is duidelijk merkbaar, vindt Frank Lardinois. Zeker in het weekeinde: „Ik zag zaterdag hoe een groep motorrijders vanaf de Piemert bij Slenaken linksaf wilde slaan, die borden zag en dan toch maar richting Slenaken reed. Jammer voor de mensen die daar op de Loorberg wonen, maar voor ons een zegen. Want het zijn vooral die motorrijders die in Beutenaken voor overlast zorgen.”
Van Myriam Deckers mogen de borden in elk geval blijven staan. „Wij zijn twaalf jaar geleden in Beutenaken komen wonen vanwege de rust”, zegt ze. „Sindsdien is het hier alleen maar drukker geworden. Fietsers, motorrijders, oldtimerclubs - allemaal moeten ze blijkbaar via Beutenaken rijden. Van de mensen uit Slenaken heb ik geen last, die mogen van mij gerust via Beutenaken naar Gulpen blijven rijden. Maar ik ben blij dat we van die herriemakers af zijn.