Het is er doorheen. Geen motoren meer lekdijk bij Lopik

Ik snap dat een EV motor voor de wet gelijk is aan een ICE motor.
Een verbodsbord voor motoren zal dus voor elke motor gelden, lijkt me niet meer dan logisch.

Nou, zo logisch vind ik dat helemaal niet.

Om het bij voertuigen te houden, een snorfiets is technisch vrijwel gelijk aan een bromfiets maar de berijder moet zich aan heel andere regels houden.
Met brommers en lichte motoren idem, het hoeft maar één CC te schelen en je wordt heel anders behandeld door de wetgever.
Dus als het moet kan een elektrische motor echt wel een uitzonderingspositie krijgen, maar dan moet men het wel willen en dat is het probleem.
 
Nou, zo logisch vind ik dat helemaal niet.

Om het bij voertuigen te houden, een snorfiets is technisch vrijwel gelijk aan een bromfiets maar de berijder moet zich aan heel andere regels houden.
Met brommers en lichte motoren idem, het hoeft maar één CC te schelen en je wordt heel anders behandeld door de wetgever.
Dus als het moet kan een elektrische motor echt wel een uitzonderingspositie krijgen, maar dan moet men het wel willen en dat is het probleem.
Nog meer uitzonderingen; jippie B|.
 
Nou, zo logisch vind ik dat helemaal niet.

Om het bij voertuigen te houden, een snorfiets is technisch vrijwel gelijk aan een bromfiets maar de berijder moet zich aan heel andere regels houden.
Met brommers en lichte motoren idem, het hoeft maar één CC te schelen en je wordt heel anders behandeld door de wetgever.
Dus als het moet kan een elektrische motor echt wel een uitzonderingspositie krijgen, maar dan moet men het wel willen en dat is het probleem.
Tja, toch niet echt met je eens ;) (ik snap wel waar je heen wilt)

De brommer is inderdaad een aparte groep maar boven de 49,9 cc heb je een motor.
Maar voor een 50 cc motor gelden toch echt dezelfde (verkeers)regels als voor een 6 cyl BMW 1600.

Alleen voor de bestuurder is dan anders, dat is echt een wezenlijk verschil. Dat verschil wordt gemaakt op voertuigbeheersing en vermogen.
Dat er verschillende rijbewijzen zijn klopt dus. (ook iets van de laatste jaren)

Mijn Energica valt met zijn vermogen toch echt in de categorie "zware" motoren en terecht. Hij rijgedrag is ook gelijk aan de zware motoren.

Het enige waar je een boom over kunt opzetten is de geluidsproductie/uitstoot (En daar scoort de Energica eigenlijk best wel slecht :$)
De Zero is veel stiller.
Een onderverdeling qua geluid zou persoonlijk mijn voorkeur niet hebben. Qua uitstoot is er al een financieel voordeel.
Het rijden op een EV stelt ook geen andere eisen aan de bestuurder.

Er is ook geen verschil tussen EV en ICE auto's, ik ben eerder voor simpelere verkeersregels dan steeds maar complexer maken.
 
En het gaat me nu juist om die 49 of 50 cc; dat scheelt ongeveer niks maar met de één mag je op de auto(snel)weg en met de ander moet je buiten het dorp op het fietspad.
Ik ben ook niet voor ingewikkelde regels maar feit is dat wij zitten met een erfenis van onze voorgangers, dan wil ik best een uitzondering zijn om daar geen last van te hebben.

De andere oplossing is handhaven op geluid.
 
De andere oplossing is handhaven op geluid.
het is in feite de enige juiste oplossing.
als wegen afsluiten voor iedereen met een voertuig uit dezelfde categorie ´normaal is in een democratie´ zullen we vanwege die minderheid met luid brullende, zwarte rook uitbrakende, overal schijt aan hebbende koekblikkers, dan ook gelijk maar de snelwegen moeten afsluiten voor al het autoverkeer...

het gekke is dat als je bij die beleidsmakers 2X hetzelfde verhaal voorschoteld over lawaai/overlast, en je bij het tweede keer vertellen alléén het woordje ´motor´ vervangt door ´auto´ er dan ineens niet word gerept over afsluiten en er wél handhaving op die minderheid mogelijk is ten gunste van de meerderheid...
 
Ik snap dat een EV motor voor de wet gelijk is aan een ICE motor.
Een verbodsbord voor motoren zal dus voor elke motor gelden, lijkt me niet meer dan logisch.

Waarom? Sommige verboden voor snorfietsen gelden bijvoorbeeld niet voor elektrische snorfietsen.
 
Jazeker, op een onverplicht fietspad (bord G13) mogen alleen fietsen en snorfietsen met uitgeschakelde verbrandingsmotor komen. Bij een elektrische snorfiets is dat heel simpel, die heeft immers geen verbrandingsmotor...
 
Laatst bewerkt:
Voorbeeldje met extra info voor de weggebruiker:
Schermafbeelding 2022-08-17 om 17.11.17.png
 
Het enige waar je een boom over kunt opzetten is de geluidsproductie/uitstoot (En daar scoort de Energica eigenlijk best wel slecht :$)
De Zero is veel stiller.
Dat vind ik een interessante zin Frank. Waarom maakt de Energica zoveel meer geluid en persoonlijk vind ik dat geluid ook irritant, maar dat terzijde.

Bijvoorbeeld: de elektrische motor zelf maakt hoegenaamd geen geluid, dus moet het de aandrijving zijn. En de aandrijving van de meeste auto's en motoren is redelijk geluidloos. Ik heb auto's en motoren waarvan je eigenlijk alleen het motorgeluid hoort, de versnellingbak en cardan hoor je niet.
 
Misschien zitten daar nog tandwielen met rechte tanden in. Is goedkoper en sterker.
Dat is bij een auto bijna nooit, met uitzondering van de achteruit. En dat hoor je dan dus ook.
 
Dat vind ik een interessante zin Frank. Waarom maakt de Energica zoveel meer geluid en persoonlijk vind ik dat geluid ook irritant, maar dat terzijde.

Bijvoorbeeld: de elektrische motor zelf maakt hoegenaamd geen geluid, dus moet het de aandrijving zijn. En de aandrijving van de meeste auto's en motoren is redelijk geluidloos. Ik heb auto's en motoren waarvan je eigenlijk alleen het motorgeluid hoort, de versnellingbak en cardan hoor je niet.
Klopt en:
Misschien zitten daar nog tandwielen met rechte tanden in. Is goedkoper en sterker.
Dat is bij een auto bijna nooit, met uitzondering van de achteruit. En dat hoor je dan dus ook.
Daf gaat door voor het peper en zout stel :+

Er zit een gearing in de Energica met 2 tandwielen, deze hebben een rechte vertanding en dat geeft dat specifieke "jank" geluid.
Bij een lage treklast hoor je het ook bijna niet.

Livia Cevolini (CEO) geeft aan dat ze het geluid zo mooi vind en dat de keuze bewust was hiervoor. (zei ze in een interview)
Ik ga met DAF mee dat het en veel makkelijker is in de constructie (daardoor lichter en goedkoper) en misschien een beetje smaak.

De ketting heeft bijna geen invloed, zie dit filmpje:


1660751607708.png


Foto van de gearing bak los, je ziet het gearing tandwiel zitten (de onderste dan)

Persoonlijk heb ik geen hekel aan het geluid, op de motor klinkt het wel anders door de kappen die erop zitten en met de ketting erbij klinkt het wat anders.
Maar het had zeker zachter gekund, het is best aanwezig, zeker bij wat vermogen erop zetten. Gemiste kans vind ik persoonlijk van Energica.
 
Laatst bewerkt:
Sterker..?
Het oppervlak van een rechte vertanding is kleiner dan bij een schuine vertanding, en kracht = spanning x oppervlak...
Even knip / plak:

Het belangrijkste voordeel van het gebruik van recht gesneden tandwielen is dat ze geen axiale belasting produceren. Deze 'stuwkracht' wordt gegenereerd door het glijdende contact tussen de tanden van spiraalvormige tandwielen. Deze zijdelingse kracht wordt uitgeoefend op de ingaande as van de versnellingsbak, die in voorwielaangedreven configuraties vervolgens wordt omgezet in de aandrijfassen. Dit beperkt sterk de hoeveelheid koppel die door de tandwielen kan worden toegepast voordat storingen op andere componenten optreden. Dus rechte tandwielen maken het effectief mogelijk om veel grotere aandrijflijnen in een voertuig te plaatsen zonder het risico te lopen dat de uitgaande assen en andere lagers zichzelf uit elkaar scheuren, waardoor een grotere veiligheidsfactor in de transmissie zelf ontstaat.
Een rechte transmissie is inherent efficiënter dan een spiraalvormig tandwielsysteem. De axiale belasting die door spiraalvormige tandwielen wordt geproduceerd, doet alleen afbreuk aan de uitgangsenergie van de transmissie, samen met een toename van de wrijving en daarom treden energieverliezen als gevolg van warmte op. Rechte tandwielen zijn ook veel gemakkelijker te monteren en produceren minder catastrofale storingen wanneer ze fout gaan vanwege hun eenvoudige structuur. Zware transmissiebehuizingen en assen moeten worden gebruikt met spiraalvormige tandwielen voor de transmissie om de extra axiale belasting aan te kunnen, daarom besparen recht gesneden tandwielen bergen gewicht, wat uiterst belangrijk is in een motorsportopstelling.
Groot nadeel:
Geluid, niet "smooth schakelen" (Bij de Energica hoef je niet te schakelen, dus dat speelt niet) en uiteindelijk kan inderdaad een grotere belasting aan zoals jou formule al aangeeft.

Filmpje van een straight cut bak in een E36 BMW


Iets voor op de dijk :o :+
 
Waarom? Sommige verboden voor snorfietsen gelden bijvoorbeeld niet voor elektrische snorfietsen.
Is ook apart, komt door vage wetgeving dus.
op een onverplicht fietspad (bord G13) mogen alleen fietsen en snorfietsen met uitgeschakelde verbrandingsmotor komen. Bij een elektrische snorfiets is dat heel simpel, die heeft immers geen verbrandingsmotor
Gaatje in de wetgeving.

En de brommer was vroeger gewoon fiets met hulpmotor, in mijn tijd moest je ook echt kunnen "fietsen" met een brommer :')
Was iets voor in elkaar geflanst op de brommer en fietsen was uiteraard niet te doen.

En fabrikanten zoeken de grens altijd op, 50cc motor, dus gaan we naar 49,9cc en de hulp motor werd toch echt hoofdmotor.
Net zoals ze bij geluid de grens op blijven zoeken.

Maar het is mijn persoonlijke mening (een ander mag het daar best niet mee eens zijn) :
Mijn EV motor is hetzelfde als een ICE motor qua regelgeving. Gewoon geen gedoe, klaar.
 
Even knip / plak:



Groot nadeel:
Geluid, niet "smooth schakelen" (Bij de Energica hoef je niet te schakelen, dus dat speelt niet) en uiteindelijk kan inderdaad een grotere belasting aan zoals jou formule al aangeeft.

Filmpje van een straight cut bak in een E36 BMW


Iets voor op de dijk :o :+
Sorry Frank, maar ik zou gek worden van dat gegier.
 
Sorry Frank, maar ik zou gek worden van dat gegier.
Hoef je geen sorry voor te zeggen @Han S :)

Smaken zijn verschillend en ik kan het me ook wel voorstellen hoor, je zal zeker niet de enige zijn.
Persoonlijk vind ik het wel mooi, maar ik heb wel meer afwijkingen :+.
Je vind of tegenstanders of mensen die het mooi vinden. Daar tussen zit eigenlijk niets.

Ik kan het wel beïnvloeden, in dorpjes gewoon heel rustig rijden zonder erg veel tractie en dan is hij echt behoorlijk stil en valt het nauwelijks op.
Vermogen erop en daar is het weer.
Het komt wel minder hoog als bij de BMW auto in het filmpje, max toeren bij de Energica is 6000 en daar kom ik eigenlijk nooit. (200 km/h begrenst) Meestal ergens rond de 3200 - 3600. (er zijn geen versnellingen)

De geluidisolatie had wel beter kunnen zijn vind ik persoonlijk, hij zit boven de 80 db (zeker bij gas geven) en dat is teveel, de nieuwe Experia is wel beter geïsoleerd en klinkt zachter. Beter.
 
Laatst bewerkt:

Vandaag in de krant:​

Motorrijders Actie Groep zien rechtszaak tegen verbod rijden over Zuiderdijk in Venhuizen met vertrouwen tegemoet​

Het verbod om in het weekeinde op de Zuiderdijk te rijden.

Het verbod om in het weekeinde op de Zuiderdijk te rijden.
Tanja Koopen
Vandaag om 07:05
VENHUIZEN
De Motorrijders Actie Groep (MAG) ziet de rechtszaak, aangespannen om ook in het weekend weer met motoren over de Zuiderdijk in Venhuizen te mogen rijden, met vertrouwen tegemoet.
Donderdag staan de motorrijders en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier tegenover elkaar in de rechtbank van Alkmaar. Inzet: het besluit van het schap dat van april tot oktober, als volop gerecreëerd wordt op en langs de Zuiderdijk, motorrijders in het weekend geweerd worden.
Het schap besloot hiertoe na protesten en klachten over (geluids)overlast door motorrijders. Die stellen op hun beurt dat hun belangen nooit gehoord zijn. Vera de Bruijn van de MAG onderstreept dat geen gedegen onderzoek aan het besluit vooraf ging. Ook zou het persoonlijk belang boven het algemeen belang gesteld zijn.

Sterke zaak​

Zij denkt dat de motorrijders een sterke zaak hebben tegen het hoogheemraadschap, verwijzend naar andere zaken in den lande. ,,Tegen Lingerwaard hebben we gewonnen en ook in Vaals is de uitspraak deels van tafel en de gemeente in het ongelijk gesteld.’’
(Tekst gaat door onder de foto)
De Zuiderdijk bij Venhuizen

De Zuiderdijk bij Venhuizen© archieffoto Holland Media Combinatie
Advocaat Steven Bakker zal zich donderdag in Alkmaar dan ook sterk maken om te onderbouwen waarom het besluit van het schap onrechtmatig is, en onvoldoende gemotiveerd is op basis van het beginsel van de algemene wet bestuursrecht.
,,Het zal niet makkelijk zijn, er ligt een uitspraak van de hoogste bestuursrechter, maar wij denken dat we een heel goed verhaal hebben.’’
Eerder stelde het hoogheemraadschap dat het belang van de dijkbewoners in dit geval zwaarder weegt dan dat van de motorrijders. Waar de MAG vooral moeite mee heeft is dat in haar ogen de gemeente Drechterland, die het schap immers verzocht heeft het motorverbod in te stellen, bepaald niet dezelfde procedures heeft gevolgd als elders in het land. Daar zouden veel grondiger onderzoeken zijn gehouden.
(Tekst gaat door onder de foto)
Vera de Bruijn en Hugo Pinksterboer van de Motorrijders Actie Groep.

Vera de Bruijn en Hugo Pinksterboer van de Motorrijders Actie Groep.© archieffoto
Op de Zuiderdijk zijn bijvoorbeeld geen precieze cijfers van het aantal klagers en het aantal klachten van omwonenden over geluidsoverlast door motoren. Ook is nooit door de politie vastgesteld dat de aanwezigheid van motoren op de dijk letterlijk gezorgd heeft voor verkeersonveiligheid.
Lees ook: Motorrijders op de Zuiderdijk vanaf nu in weekend geweerd. Verbodsborden als voorbode van de grote lakmoesproef
De motorrijders vinden dat het schap als eigenaar van de dijk onvoldoende naar het algemeen belang heeft gekeken.
 
Vandaag in het NHD.Bekijk bijlage 1795063
Er word met geen woord gerept over belangenverstrengeling van de wethouder in deze zaak. Handhaving is er niet. En er zijn geen duidelijke cijfers te overleggen. Ook het laatste stukje beloofd niet veel goeds.
Dan ben ik toch benieuwd welke juridische basis ze gaan gebruiken om motoren te weren uit die kleine dorpjes. Zolang daar geen sprake van “overlast” is zoals ze daar op de dijken “ervaren”, hebben ze geen poot om op te staan.

En mbt die grote groepen motorrijders, pakken ze dan ook die grote groepen wielrenners aan die 3 breed fietsen? Denk dat ik het antwoord al weet B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan