Het is gebeurd, de eerste dag sneeuw

18D4FDF0-DE30-41C8-AC29-77A5B2D1247B.jpeg

Heb ik de hele dag doorgewerkt om alles in mijn band te krijgen, doe ik de deur open is alles al weer weg. 🤪
 
De hoeveelheden sneeuw vallen hier in NL op een enkele uitzondering na vaak toch erg mee, dus meestal laat ik me er niet door tegenhouden. De hoofdwegen zijn toch altijd wel goed te doen. Als ik de deur uit had gemoeten dan zouden de omstandigheden van vanochtend me niet tegenhouden hebben om op de motor te stappen, maar als het zoals vandaag niet nodig is ga ik het ook niet opzoeken. Voor de motor maakt het niet uit, die heeft toch nog maar de waarde van het gewicht van oud-ijzer.
 
Vandaag voor de eerste keer sinds juni de motor laten staan om naar het werk te gaan met het blik. De eerste 20 kilometer waren vanmorgen vroeg erg glibberig. De gemeente hier was nog niet wakker en er was nog nergens iets gedaan aan strooien of sneeuwvrij maken. Hele stukken was ik de eerste door de sneeuw.

Op de snelweg was het aardig te doen. Op punten wel glad zoals bruggen en viaducten.

Blij dat ik toch de auto kon pakken vandaag. Morgen weer lekker op de tweewieler naar het werk. Dan maar afspoelen en beetje poetsen van de week om de motor netjes te houden. Pekel strooien ze hier meestal op de verkeerde momenten.
 
Voor mij mag het sneeuwen wat het wil. Ik zit er niet meer mee.

Bij reactie #6 wordt gesproken over een wit (sneeuw) lakentje.
Mijn motor staat sinds gister in de schuur met in dit geval een wit (gewoon) lakentje.
De fiets is naar zijn winter-adres gebracht. Precies op tijd voor alle sneeuw-bagger. De motor gaat nu een tijdje slapen...................:z
 
Geen sneeuw en mist gezien.
Alleen maar liters water, en dan zoveel dat het niet eens te meten valt,
om mij heen.

😉
 
Lag hier in de buurt (regio Spijkenisse) een paar cm, was er niet echt van onder de indruk, maar was ook met het koekblik.

Donderdag naar vrijdagnacht was het wel glad hier, toen viel er regen/hagel op het wegdek, dat nog onder 0° was.
Grote wegen waren netjes gestrooid, maar in de polder waren ze nog niet zo ver.
 
Mijn grens is als ik de straat al niet haal.
De auto van m'n vriendin staat op de oprit en daar moet ik omheen maar onze oprit is gescheiden van de brandgang door een trottoirband. door gebrek aan aanloop kom ik daar als het goed glad is niet meer overheen en dan houdt het op.
Dat is niet meteen met sneeuw maar als het na sneeuw overdag dooit en 's nachts weer opvriest.
Tegenwoordig met 850 meter tot het werk geen probleem meer en voordat ik daar kwam te werken kwam het maar zelden voor.
Doorgaande wegen zijn meestal goed gestrooid en begaanbaar en binnen de bebouwde kom gewoon de busroute volgen want die is meestal ook wel goed gestrooid.
 
Met de Norton die je hiernaast in mijn avatar ziet, ben ik in 1968, 69 en 70 naar het Elefantentreffen gereden op de Nurburgring. Toen nog in het eerste weekend van januari. Ik was toen ik voor de eerste keer ging 25 jaar en er was nog geen motorkleding zoals we die nu kennen, geen verwarmde handschoenen en andere verwarmde meuk. Bovendien heeft zo'n motor een dynamo van 60 watt dus het zou niet eens kunnen.

En in de Eifel kan het sneeuwen hoor, soms wel 30 cm en we reden met gewone bandjes. En als je dan zo'n helling afreed en er kwam een haarspeldbocht, dan ging je onderuit. Ik heb wel tien keer een schuiver gemaakt, maar wel genoten en kou geleden.

Nu rijd ik alleen als het mooi weer is en vanmiddag reed ik naar Hoorn over de N506 met een sportwagen en het was hier en daar best nog wel glad. Vroeger reed ik het hele jaar door met de motor omdat het simpelweg mijn enige vervoermiddel was. Nou zette zo'n oude motor ook niet zo'n enorm vermogen op het achterwiel, daar moet je met een moderne motor wel even mee oppassen, dus met beleid gas geven, dan lukt het wel.
 
Ik heb vanmorgen lekker geglreden, in de auto...
Gangbare wegen waren allemaal al schoon, alleen kleine weggetjes en parkeerplaatsen lag nog sneeuw.


Jammer dat de sneeuw nu al weer weg is. -O-

Inderdaad! Gister ook de achterwiel aangedreven MX5 gepakt en wezen slippen op een parkeerplaats :D

Wat betreft rijden in sneeuw / gladheid, vorig jaar nog paar keer verplicht moeten doen maar was geen pretje. Zodra het dus maar een beetje glad is, rijd ik op 4 wielen.
 
Vandaag weer een zachte maar natte zes graden, waar praten we over.
Moest me vanmiddag verplaatsen, dus de motor maar gepakt. Droog, zonnetje en rustige wegen buitenaf gekozen.

Zulk winterweer doet mijn stoere status van doorrijder geen goed.
 
Inderdaad! Gister ook de achterwiel aangedreven MX5 gepakt en wezen slippen op een parkeerplaats :D

Wat betreft rijden in sneeuw / gladheid, vorig jaar nog paar keer verplicht moeten doen maar was geen pretje. Zodra het dus maar een beetje glad is, rijd ik op 4 wielen.
Haha, misde m'n MX-5 ook wel een beetje, daarin kun je wel leuk driften. Met FWD wil de auto zich steeds weer recht zetten.

2 jaar geleden zat ik ook te driften in de MX-5 op een parkeerplaatsje, had er toen gelijk een groep kinderen bij die zaten te kijken hoe ik aan het spelen was. :9
 
Met FWD wil de auto zich steeds weer recht zetten.
FRont drive zet zichzelf niet steeds recht.... alleen als de voorwielen genoeg grip hebben om je ´eruit te trekken´.
vorig jaar met mn auto (FWD) wezen spelen in de sneeuw, en wilde ik 'm na een leuk bochtje weer recht krijgen maar dat lukte niet.
i.p.v. zich recht te zetten, schoof ie zijdelings verder de bocht uit met t.h.v. de achteras een doffe bons tegen een boom...
in droge condities trekt zo'n koektrommel zich er wel uit ja, maar bij gladheid glijd ie evengoed als een MX5.

just my 2cent

Lonewulf
 
FRont drive zet zichzelf niet steeds recht.... alleen als de voorwielen genoeg grip hebben om je ´eruit te trekken´.
vorig jaar met mn auto (FWD) wezen spelen in de sneeuw, en wilde ik 'm na een leuk bochtje weer recht krijgen maar dat lukte niet.
i.p.v. zich recht te zetten, schoof ie zijdelings verder de bocht uit met t.h.v. de achteras een doffe bons tegen een boom...
in droge condities trekt zo'n koektrommel zich er wel uit ja, maar bij gladheid glijd ie evengoed als een MX5.

just my 2cent

Lonewulf
Met de MX5 kon ik zonder de handrem te gebruiken driften, ruk aan het stuur en eventueel een tikje op de rem om de achterkant licht te maken. Daarna lekker door driften dmv gas geven en tegensturen. Dat gaat je in een FWD niet lukken, die zet zich daadwerkelijk wel zelf recht. Als de achterwielen grip hebben gaat de auto ondersturen en als de voorwielen grip hebben zal die de rest van de auto voorttrekken en dus rechttrekken. Hoe snel dat gebeurd hangt er vanaf hoeveel grip je hebt, als alle 4 wielen geen grip hebben gebeurt er natuurlijk niet veel.... :9

Banden spelen ook een rol maar als je achterbanden net zo goed of beter zijn dan de voorbanden zal FWD altijd liever ondersturen dan oversturen.
 
Regen, regen en nog eens regen. En de vorst is ver te zoeken... Lekker rijden zou ik zeggen, zeker als er nog een paar droge dagen tussen zitten!
 
Gelijk heb je.
Alhoewel ik ook niet echt vrolijk word van die natte wegen.
Het is dan echt goed uitkijken met welk snelheid er een bocht wordt genomen want anders kan je flink jezelf tegenkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan