Het kan beginnen zoektocht naar allroad/enduro.

Ik had begrepen dat er weinig verschil is. Voor de grotere tank inhoud, voor looks van de koplamp, voor het het windschermpje en voor de handkapjes betaal je 1500 Euro extra. En omdat het zwaarder is ook een wat grotere voorste remschijf.
Wat ik begrijp is de rest in basis redelijk identiek.

Hier een vergelijk waar vooral de nadruk ligt dat de variant zonder de extra's juist ietsje fijner is in het zand.

Upgrades die ik zie:
  • Grotere tankinhoud
  • Langere veerweg
  • Handkappen
  • Beschermplaat onder het motorblok
  • Valproof bestendige koppelingshendel
  • Betere verlichting
Wellicht nog meer, maar zou wel voor de Rally uitvoering gaan.

Vraag me wel af hoe het zit met rem en schakelpedaal, Zijn deze inklapbaar en valproof op de normale uitvoering?
 
Laatst bewerkt:
Voor het betere zandhazen werk heeft Honda ook de CRF450L, moet je nog wel even doorsparen.

Bekijk bijlage 1560118



Gezien je budget hoef je maar een klein beetje door te sparen voor de CRF250L Rally.
Heeft tov van de gewone CRF250L een aantal upgrades die hem beter geschikt maken voor off-road,
Vind alleen de kleurstelling niet mooi:

Bekijk bijlage 1560120

Zou voor dit soort fietsen altijd voor nieuw gaan, krijgen behoorlijk op hun flikker en achterstallig onderhoud van de vorige eigenaren kan je rij-plezier behoorlijk vergallen.

KTM 390 Adventure is net als genoemde Transalp / CB500X / V-strom meer een straatfiets.
Wel een lage zit en flink meer vermogen dan de CRF250L.
Lijkt me wel een lekkere stadsrakker en fileknaller.
Zie ook deze review: https://www.adventurebikerider.com/ktm-390-adventure-review/


Bekijk bijlage 1560133
Het schijnt dat die crf450 toch nog hoger is dan de 250? denk dat als ik daar voor spaar dat het de winter van 2021 gaat worden xD.

Vind die KTM 390 er ook tof uitzien. Ik weet niet of ik echt extreme dingen ga doen. Maar zou t ook jammer vinden als ik bij een diep blubber gat gelijk moet omkeren omdat de motor daar niet door kan.
 
@ Melissa

Zou eerder poen steken in het vervangen van een NTV650 uit 1993 dan een streetlegal crosser voor erbij kopen.
Heeft de NTV650 emotionele waarde?

Heb zelf onlangs een Transalp650 uit 2003 ingeruild op een nieuwe V-Strom, had ik jaren geleden al moeten doen.
Was altijd gecharmeerd van de BMW 700GS na een proefrit op zowel 800GS als 700GS.

Honda Africa Twin en YamahaTeneree 700 ook langsgekomen als mogelijke vervangers.
Suzuki V-Strom 650 vond ik maar ik een "stomme motorfiets" tot ik erop ging rijden.

BMW800GS is te nerveus op het gas (niet rustig mee te rijden) en de 700GS miste het acceleratie gevoel boven 5500 toeren.
700 valt ook lekkerder de bocht in.

Lijkt alsof ze bij Suzuki naar mijn wensen geluisterd hebben en de V-Strom 650 op mijn wensen hebben aangepast :+
Heerlijk fietsje voor op de weg, onverharde weg gaat ook prima, voor offroad niet geschikt.



Bekijk bijlage 1560166
Wie weet verkoop ik ooit de Honda Ntv 650. Maar het is een enorm fijne fiets. en de gedachten om hem ernaast te houden vind ik nog wel fijn. Het is mijn eerste motorfiets. Dus ja... wel een beetje emotionele waarde. Ookal is die voor veel mensen geen reet waard.
 
Wie weet verkoop ik ooit de Honda Ntv 650. Maar het is een enorm fijne fiets. en de gedachten om hem ernaast te houden vind ik nog wel fijn. Het is mijn eerste motorfiets. Dus ja... wel een beetje emotionele waarde. Ookal is die voor veel mensen geen reet waard.
De (emo) waarde die iemand anders er aan geeft is totaal onbelangrijk ,t is jouw motor en dat is t enige wat telt :t
 
Die Royal Enfield Himalayan is ook een motor waar je veel mee kunt...
Zoek op YouTube eens naar Itchy Boots...
Ze rijdt met zo’n ding de hele wereld over, over allerlei soorten wegen.
Simpel qua opbouw en onderhoud.
Zelf in Utrecht op de motorbeurs even op gereden...en na mijn huidige 650 Deauville, is de Royal Enfield een motor die hoog op mijn opvolgerslijstje staat.
 
Ik stel mijn f650 graag beschikbaar voor dat budgetO-) , alhoewel ik denk dat t een ding van niets is voor jou ,best hoog en lomp ,je takelt m ook niet makkelijk weer overeind in je eentje ,(ik heb er nog een hele beur aan)Voor de wat grotere mens is t een best ding !
Die zou je nog gaan missen.
En ik claim hem voor een weggeefprijs;)*D

:+
 
Die Royal Enfield Himalayan is ook een motor waar je veel mee kunt...
Zoek op YouTube eens naar Itchy Boots...
Ze rijdt met zo’n ding de hele wereld over, over allerlei soorten wegen.
Simpel qua opbouw en onderhoud.
Zelf in Utrecht op de motorbeurs even op gereden...en na mijn huidige 650 Deauville, is de Royal Enfield een motor die hoog op mijn opvolgerslijstje staat.
Klopt! en ze rijd nu de Honda CB500X!!
 
Dit is wat ik op 't moment in gedachten heb;

-Royal Enfield Himalayan Weinig ervaring mee.
-BMW 310GS Geen ervaring mee
-Benelli Leoncino trial Geen ervaring mee
-Honda cb500 x Bodemt direct en hard als je een beetje tempo zet op de TET van het vlakste land ter wereld. Fijn blok, kansloos geveerd voor een off-roader. Kun je vast aanpakken. Na de testrit moesten we de Honda dealer teleur stellen met een halve bashplate. 17-17 wielen is het ook net niet.
-Kawasaki versys x300 Heeft mijn vriendin van 1.63. Kan dr mee lezen en schrijven. De grondspeling werd pas op de meest vreemde TET stukken in Frankrijk lastig. Mist een beetje oemph om direct het voorwiel licht te maken om je op plotseling mul zand te redden, maar dan zit je al op redelijk niveau en kun je een boel met de koppeling.
-Honda Transalp 650 en 700. Te weinig ervaring mee voor een gefundeerde mening. Wel redelijk hoog op jouw lengte.
-Aprilia Pegaso 650. Zet de BMW F650 er dan ook bij, zelfde motor. (Welke je nog een keertje bij mij wilde huren meen ik O-) ). Fijne motor, klappen van de 1 cilinder maken het een goede all-roader. De Strada is iets lager, al zei het met een matig 18' voorwiel (banden zoeken is niet alles). De Funduro met 19' is alles voor te krijgen.
-Honda CRF 250L. Mee gehad in Thailand voor een maand. Fijne motor, loopt 130, maar wordt boven de 100 wel echt traag. Mist ook een beetje oemph als je de achterkant wilt uitbreken (wat mij toch wel een gedeelte van de lol van een enduro is). Geen windbescherming. De Rally daarintegen wel weer. Dat zou in NL mijn keuze zijn als het een CRF250 werd.
- V-strom is een onbenullig zwaar ding, kun je ook in de 1000cc klasse gaan zoeken. Als deze in het rijtje mag dan ook zeker de grote KTM's.
- Versys 650 is 100% straatmotor.
- Kawasaki KLX 250 zelfde als de CRF250L.
- AJP PR7 is een super vette TET machine als je m binnen budget kunt krijgen, maar wel hoog.
- Benelli TRK502X zou je kunnen bekijken. Op papier onbenullig zwaar en in t echt log, wel kleingeld voor een nieuwe.
- Kawasaki KLE500 hoor ik goeds over.
- KTM 390 Adventure. Is net uit, dus duur. Maar niet zo gek ver boven budget. Wie weet wat de jong 2e handsjes eind van de winter doen. Heb je alle elektronische assistentie en vering waar je eventueel maar aan kunt denken.

Algemene tip is dat hoe groter het voorwiel, hoe soepeler en stabieler het is in het zand. Goed voor je zelfvertrouwen als je net begint.

Nieuw gaan omdat 2e hands afgeragd is is onzin. De meeste 2e handse all-roaders hebben een enkele keer een zandpad en een gravel weg gezien, verder de bladeren op de oprit.
 
Laatst bewerkt:
Voor TET-achtige routes blijft het een compromis: hoe licht (wendbaar, makkelijk op te tillen, enz.) of zwaar[der] (prettiger op langere afstanden, meer bescherming, meer mogelijkheden voor bagage, enz.). Zelf heb k een XR400R (is er ook met elektrische start), geen topvermogen tov een moderner type maar loeibetrouwbaar, geen elektronica wat kapot kan. Is wel wat te hoog voor je waarschijnlijk. Vriend van me rijdt op een KTM690 Enduro. Prachtig ding. Niet goedkoop, maar ook fijn op langere afstanden. En minder hoog. Op MP staat trouwens een mooie, aangeklede SWM Superdual. Als je daar op past, heb je een perfect ding. Succes vast met je keuze. Ik zou je aanraden eerst ns wat te oefenen op een 250, dan krijg je meer gevoel wat noppen, zand, zwaartepunt enz voor invloed hebben.
 
- V-strom is een onbenullig zwaar ding, kun je ook in de 1000cc klasse gaan zoeken. Als deze in het rijtje mag dan ook zeker de grote KTM's.
- Versys 650 is 100% straatmotor.
- Kawasaki KLX 250 zelfde als de CRF250L.
- AJP PR7 is een super vette TET machine als je m binnen budget kunt krijgen, maar wel hoog.
- Benelli TRK502X zou je kunnen bekijken. Op papier onbenullig zwaar en in t echt log, wel kleingeld voor een nieuwe.
- Kawasaki KLE500 hoor ik goeds over.
- KTM 390 Adventure. Is net uit, dus duur. Maar niet zo gek ver boven budget. Wie weet wat de jong 2e handsjes eind van de winter doen. Heb je alle elektronische assistentie en vering waar je eventueel maar aan kunt denken.

Algemene tip is dat hoe groter het voorwiel, hoe soepeler en stabieler het is in het zand. Goed voor je zelfvertrouwen als je net begint.

Nieuw gaan omdat 2e hands afgeragd is is onzin. De meeste 2e handse all-roaders hebben een enkele keer een zandpad en een gravel weg gezien, verder de bladeren op de oprit.
Bedankt voor de info ! En ja, klopt.. ik zou eigenlijk even een keer naar je toe moeten '' betrapt '' :+.
Het blijft een lastige keus, het is toch maar vele motoren bij langs gaan en kijken en passen. Daar, valt geen vinger over te strijken en je weet het.
Als ik ze 2e hands kan vinden, word het 2e hands. Anders gewoon nieuw of na genoeg nieuw.
 
Succes met je keuze.

Genoeg keuze binnen je budget.
Alleen jammer dat er niet zo veel off-road paden meer in Nederland zijn.

Verbodsborden zijn meer regel dan uitzondering en zeker van maart - oktober.
Tet in NL is meer verbindingsweg dan zandpad.

In agrarische gebieden heb je nog wel tractorpaden en daar heb je echt wel een lichte fiets met noppen voor nodig.

Emotionele waarde van een voertuig is een slechte raadgever. Beter uitgaan van onderhoudskosten versus economische waarde.
En nieuw is altijd lekker :]
 
Is je NTV650 een Hawk (naked) of een Deauville?
Met een Hawk (breder stuur) kom je ook nog wel een onverharde weg over.
Scrambler bandjes eronder en gaan met dat oude mormel :]
 
In agrarische gebieden heb je nog wel tractorpaden en daar heb je echt wel een lichte fiets met noppen voor nodig

Wat is licht?
Ik rij voornamelijk tractor paden en TET met mijn F650.
Volgens velen een lomp zwaar hok maar ik heb tot nu toe nog nooit problemen gehad.
Nu ben ik wel iets langer en zwaarder waarschijnlijk..
IMG_20201007_183111.jpg
 
Succes met je keuze.

Genoeg keuze binnen je budget.
Alleen jammer dat er niet zo veel off-road paden meer in Nederland zijn.

Verbodsborden zijn meer regel dan uitzondering en zeker van maart - oktober.
Tet in NL is meer verbindingsweg dan zandpad.

In agrarische gebieden heb je nog wel tractorpaden en daar heb je echt wel een lichte fiets met noppen voor nodig.

Emotionele waarde van een voertuig is een slechte raadgever. Beter uitgaan van onderhoudskosten versus economische waarde.
En nieuw is altijd lekker :]
Bedankt !

Ja er is niet zoveel hier in nederland op dat gebied. Maar, wel goed om mee te beginnen :)

Mijn NTV kost nou ook weer niet zoveel hoor xD Ik probeer veel zelf te doen en als dat niet lukt bel ik de garage. Een nieuwe motor heeft ook onderhoud nodig.. zeker als je off road gaat. Dan heeft ie nog meer nodig dan mijn NTV. Dat moest ik wel ff kwijt.. :+
 
Is je NTV650 een Hawk (naked) of een Deauville?
Met een Hawk (breder stuur) kom je ook nog wel een onverharde weg over.
Scrambler bandjes eronder en gaan met dat oude mormel :]
Mijn NTV is wel zwaar voor dat soort dingen.. wel mooi van de grote tank dan. Maar, hij weegt 211 kg als die vol zit.
 
Wat is licht?
Ik rij voornamelijk tractor paden en TET met mijn F650.
Volgens velen een lomp zwaar hok maar ik heb tot nu toe nog nooit problemen gehad.
Nu ben ik wel iets langer en zwaarder waarschijnlijk..
Bekijk bijlage 1560561
Leuk :D Er zijn wel een paar bmw F650 die me aankijken. Maar er is zoveeeeeél. Leuk plaatje, kan niet wachten op de lente eigenlijk... zoals vele niet.
 
Mijn lijstje ondertussen wat aangescherpt.

Ik twijfel wel over de Royal Enfield. Enige reden; Luchtgekoeld...... ik weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden. Je rijdt vaak niet altijd even hard, kan het moeilijk hebben met obstakels en dan ben je lekker aan het gasgeven zonder gelijk resultaat. Dat ding raakt gelijk oververhit. Tenminste, dat is mijn kijk erop.
 
Valt wel mee. Die heb ik in Nepal wegen en obstakels zien nemen waar jij de komende tijd echt nog niet aan toe bent/komt :9
Ding is super laag belast, blijft wel heel. Dat hij weinig vermogen heeft is dan wel weer waar.
 
Valt wel mee. Die heb ik in Nepal wegen en obstakels zien nemen waar jij de komende tijd echt nog niet aan toe bent/komt :9
Ding is super laag belast, blijft wel heel. Dat hij weinig vermogen heeft is dan wel weer waar.
Bedankt :) Ja, wel minder power dan de rest van de bikes in mijn lijstje geloof ik. ondanks de 411cc. Maar, dat hoeft niet altijd een issue te zijn. De CRF250L is natuurlijk dan ook weer totaal niet te vergelijken met een Himalayan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan