Het kan beginnen zoektocht naar allroad/enduro.

Zithoogte van de meeste allroads zit rond de 850mm.
Honda CRF250L => 875mm
Suzuki Vstrom650 = 830mm

Hoeft geen belemmering te zijn als je korte beentjes hebt,
Gaston Rahier liet zich er niet door tegenhouden.

1604230069751.png
 
Mijn vrouw is 1.65 en rijdt offroad alla TET, met een KLX250s (2009). Voorvork is 20mm doorgestoken, achter 25mm verlaagd. Knopje en injectie en ze kan de motor zelf optillen na een val. Nadeel is de wat kleine tankinhoud en daardoor de actieradius van 120km.
 
Is een allroad leuk voor iets als de TET? Zonder al te kritisch te zijn kan je je afvragen of iets als een vstrom geschikt is om dat te doen, zeker als je kleiner bent. Doet een beetje aan als allroad in naam, road in prestaties.
 
Is een allroad leuk voor iets als de TET? Zonder al te kritisch te zijn kan je je afvragen of iets als een vstrom geschikt is om dat te doen, zeker als je kleiner bent. Doet een beetje aan als allroad in naam, road in prestaties.
Mja, V strom zou ook niet mijn eerste keuze zijn. Maar heb hem toch maar even in 't lijstje gelaten. Moet het nog allemaal uitpluizen welke in t rijtje kunnen blijven en welke niet. Want, sommige motoren kan ik eigenlijk helemaal niet goed 2e hands krijgen en nieuw heb ik het idee ook heel lastig.....
 
De Benelli Leoncino trail is best een goei keus. Ik heb er niet zoveel ervaring mee, maar wel eens op gereden. Over de betrouwbaarheid is eigenlijk niet veel te zeggen, want het ding is nog niet zo lang op de markt. Maar veel negatiefs is er ook niet over te horen. Zelfs nieuw goed te betalen. En als je er een beetje op past, erg groot is-tie niet, zou ik daar eens een proefrit op maken. Ik vond het een leuke en pittige motor.

Het enige minpuntje vond ik het zadel, en misschien valt het jou mee. En dat is altijd aan te passen.
 
Ik denk dat de beste opties zijn:
KTM Freeride 350
Yamaha WR250R
Honda CRF250L
Kawasaki KLX250
Suzuki DRZ400E
Een “echte” enduro heeft te veel onderhoud nodig vrees ik.
 
Zonder mij in jouw lijstje verdiept te hebben; bedenk dat een elektrische starter wel erg fijn is als je veel (of vooral: lang op 1 dag) offroad gaat rijden. Half op een helling staan kicken is niet alles...
 
Ik denk dat de beste opties zijn:
KTM Freeride 350
Yamaha WR250R
Honda CRF250L
Kawasaki KLX250
Suzuki DRZ400E
Een “echte” enduro heeft te veel onderhoud nodig vrees ik.
Bedankt voor je ideeën :) Mijn optie gaat nu vooral uit naar Honda CRF250L. Maar, wil ze toch even allemaal bekijken.
 
Ik heb zelf een cb500x (2019) model, en ondanks mijn 1,78 en lange benen kan ik niet met 2 hele voeten aan de grond. Versys x300 van mijn zusje is nog hoger en vrij hoogtoerig. Als je de motor echt voor meer dan 50% voor TET achtige activiteiten gaat gebruiken zou ik eerder in de hoek die @freon aangeeft zoeken.
Zowel de honda als de kawa die ik hierboven noemde zijn standaard echt 90% straat.
 
Bedankt voor je ideeën :) Mijn optie gaat nu vooral uit naar Honda CRF250L. Maar, wil ze toch even allemaal bekijken.

Lijkt me een prima keuze, als ik de ruimte voor een fietsje voor erbij zou hebben werd het ook een Honda CRF250L.
Past nieuw ook prima in je budget:
1604253100595.png
 
Ik heb zelf de Versys x300. En een vriend die er een paar keer op heeft gereden is aan het orienteren op een Allroad, voor tripjes bijvoorbeeld richting Noorwegen.
Die was op de bmw 310gs gaan zitten. Zowel de Kawa als de bmx zijn vrij groot.
Welke voor hem juist afviel vanwege 'te klein' was de KTM 390 adventure.

Als je een piepklein beetje doorspaart kun je die gewoon nieuw aanschaffen voor je budget.



En dan zitten er ook meteen van de winkel af al allroadbanden en carterbescherming en stevige handkappen en grote voetsteunen op.
Bij veel andere motoren op je lijstje (bijv die versys) ben je dat allemaal nog aan het bij kopen, voordat je een beetje zand bestendig bent.
 
Ik denk dat de beste opties zijn:
KTM Freeride 350
Yamaha WR250R
Honda CRF250L
Kawasaki KLX250
Suzuki DRZ400E
Een “echte” enduro heeft te veel onderhoud nodig vrees ik.
:^

Hoe lichter hoe beter. Als je serieus wat zand wil happen zijn motoren zoals de CB500X, V-Strom kansloos, zijn gewoon hoge straatmotoren. Elke motor die serieus voor het terrein bedoelt is heeft een 21" gespaakt voorwiel. Mijn eerste keuze zou de CRF250L (Rally) zijn, tweede plek voor de Kawasaki KLX250. De KTM, Yam en Suz zijn niet echt in het voordeel als je niet al te lang bent.
 
Voor het betere zandhazen werk heeft Honda ook de CRF450L, moet je nog wel even doorsparen.

1604255841341.png




Gezien je budget hoef je maar een klein beetje door te sparen voor de CRF250L Rally.
Heeft tov van de gewone CRF250L een aantal upgrades die hem beter geschikt maken voor off-road,
Vind alleen de kleurstelling niet mooi:

1604256113207.png


Zou voor dit soort fietsen altijd voor nieuw gaan, krijgen behoorlijk op hun flikker en achterstallig onderhoud van de vorige eigenaren kan je rij-plezier behoorlijk vergallen.

KTM 390 Adventure is net als genoemde Transalp / CB500X / V-strom meer een straatfiets.
Wel een lage zit en flink meer vermogen dan de CRF250L.
Lijkt me wel een lekkere stadsrakker en fileknaller.
Zie ook deze review: https://www.adventurebikerider.com/ktm-390-adventure-review/


1604258654461.png
 
Laatst bewerkt:
tov van de gewone CRF250L een aantal upgrades die hem beter geschikt maken voor off-road
Ik had begrepen dat er weinig verschil is. Voor de grotere tank inhoud, voor looks van de koplamp, voor het het windschermpje en voor de handkapjes betaal je 1500 Euro extra. En omdat het zwaarder is ook een wat grotere voorste remschijf.
Wat ik begrijp is de rest in basis redelijk identiek.

Hier een vergelijk waar vooral de nadruk ligt dat de variant zonder de extra's juist ietsje fijner is in het zand.
 
@ Melissa

Zou eerder poen steken in het vervangen van een NTV650 uit 1993 dan een streetlegal crosser voor erbij kopen.
Heeft de NTV650 emotionele waarde?

Heb zelf onlangs een Transalp650 uit 2003 ingeruild op een nieuwe V-Strom, had ik jaren geleden al moeten doen.
Was altijd gecharmeerd van de BMW 700GS na een proefrit op zowel 800GS als 700GS.

Honda Africa Twin en YamahaTeneree 700 ook langsgekomen als mogelijke vervangers.
Suzuki V-Strom 650 vond ik maar ik een "stomme motorfiets" tot ik erop ging rijden.

BMW800GS is te nerveus op het gas (niet rustig mee te rijden) en de 700GS miste het acceleratie gevoel boven 5500 toeren.
700 valt ook lekkerder de bocht in.

Lijkt alsof ze bij Suzuki naar mijn wensen geluisterd hebben en de V-Strom 650 op mijn wensen hebben aangepast :+
Heerlijk fietsje voor op de weg, onverharde weg gaat ook prima, voor offroad niet geschikt.



IMG_20201031_161353.jpg
 
Ik heb zelf de Versys x300. En een vriend die er een paar keer op heeft gereden is aan het orienteren op een Allroad, voor tripjes bijvoorbeeld richting Noorwegen.
Die was op de bmw 310gs gaan zitten. Zowel de Kawa als de bmx zijn vrij groot.
Welke voor hem juist afviel vanwege 'te klein' was de KTM 390 adventure.

Als je een piepklein beetje doorspaart kun je die gewoon nieuw aanschaffen voor je budget.



En dan zitten er ook meteen van de winkel af al allroadbanden en carterbescherming en stevige handkappen en grote voetsteunen op.
Bij veel andere motoren op je lijstje (bijv die versys) ben je dat allemaal nog aan het bij kopen, voordat je een beetje zand bestendig bent.
OH die KTM 390 ziet er ook zeer leuk uit! voeg ik morgen toe aan mijn lijstje. Maar idd iets langer doorsparen. :) Komt uiteindelijk wel goed... in mei ook weer vakantiegeld. :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan