Het kan beginnen zoektocht naar allroad/enduro.

Ik mis een beetje de XT660R of Z in de aanbevelingen, vooral de Z een prima reismotor met goed offroadcapaciteit. Wel wat hoog...
Ja, er zijn genoeg all road motoren. Maar, eigenlijk moet het echt niet hoger zijn dan 85cm. Dat is de CFR250L in mijn lijstje ook, maar las dat daarvan de vering enorm inzakt.......
 
Zadelhoogte zegt ook niet alles.
Een dual-sport/enduro zoals een CRF250L/KLX250 heeft een veel smaller zadel en de rest van de motor waar je benen langs zitten is gewoon smaller. Op die manier kom je met een hogere motor nog bij de grond.
Veel tour georiënteerde all-roads hebben een breder, comfortabeler zadel en zijn ook breder. Hierdoor zul je al wat langer moeten zijn om bij de grond te kunnen bij een lagere motor.
Gewicht speelt ook mee. Een zware motor met een grote tank bovenop is heel zwaar om te balanceren. Een lichtgewicht dual-sport hoef je veel minder aan te balanceren.

De 660 Tenere heb ik wel eens op gereden. Vond m wel heel hoog voor de TS. Wel een donders gave fiets.

Eigenlijk gewoon gaan proefzitten. Ik weet niet waar je wegkomt, maar hier in Zwolle/Nieuwleuzen/Rogat in de buurt zit Lowlands (Royal Enfield dealer), Ten Kate motoren (Honda dealer met CRF250L, CB500X en meestal wel een aantal all-roaders van andere merken in de showroom) en Gebben met een hele off-road afdeling.
 
Zadelhoogte zegt ook niet alles.
Een dual-sport/enduro zoals een CRF250L/KLX250 heeft een veel smaller zadel en de rest van de motor waar je benen langs zitten is gewoon smaller. Op die manier kom je met een hogere motor nog bij de grond.
Veel tour georiënteerde all-roads hebben een breder, comfortabeler zadel en zijn ook breder. Hierdoor zul je al wat langer moeten zijn om bij de grond te kunnen bij een lagere motor.
Gewicht speelt ook mee. Een zware motor met een grote tank bovenop is heel zwaar om te balanceren. Een lichtgewicht dual-sport hoef je veel minder aan te balanceren.

De 660 Tenere heb ik wel eens op gereden. Vond m wel heel hoog voor de TS. Wel een donders gave fiets.

Eigenlijk gewoon gaan proefzitten. Ik weet niet waar je wegkomt, maar hier in Zwolle/Nieuwleuzen/Rogat in de buurt zit Lowlands (Royal Enfield dealer), Ten Kate motoren (Honda dealer met CRF250L, CB500X en meestal wel een aantal all-roaders van andere merken in de showroom) en Gebben met een hele off-road afdeling.
Klopt, k ga alle motoren in mijn lijstje og bij langs. Allemaal op te zoeken binnen een straal van 100km. Dat is makkelijk te doen! De tenere is inderdaad wel een hele mooie fiets Maar veel te hoog.
 
Maargoed.. ik heb nog tot maart/april. Dus tijd zat om alles uit te vogelen. Maar, ik kan echt niet wachten op mooi weer.
 
Heb wel is proef gezeten op een CRF250 Rally en die zakt inderdaad (met mijn gewicht) bijzonder ver in, m'n WR250R zakte ook wel in maar lang niet zo ver.
 
Laatst bewerkt:
Heb wel is proef gezeten op een CRF250 Rally en die zakt inderdaad (mijn mijn gewicht) bijzonder ver in, m'n WR250R zakte ook wel in maar lang niet zo ver.
Ja dat hoorde ik dus ook over de L versie. En met 77 a 80kg zal die ook wel ver inveren. Hier in de buurt op 15 km afstand is een Honda dealer. Dus ik kan zo al proefzitten als ik wil. Misschien morgenmiddag. :P
 
als je echt goed wilt rijden op een enduro is het zowiezo aan te bevelen de veering naar jouw postuur aan te passen en voor wat jij wilt..
standaard is ook erg gemiddeld en dat gaat misschien op voor de Aziaten onder ons, maar in t westen...

mijn motor laat ik volgend jaar ook aanpassen naar wat ik wil/ ga gebruiken, hou dat in je achterhoofd met de aankoop..


dus die crf250 kan dan wel interessant blijven..
 
Ja dat hoorde ik dus ook over de L versie. En met 77 a 80kg zal die ook wel ver inveren. Hier in de buurt op 15 km afstand is een Honda dealer. Dus ik kan zo al proefzitten als ik wil. Misschien morgenmiddag. :P
Ben nog wel wat zwaarder, met gear wel zo'n 100kg. Ik zou al vrij snel aan het eind van de vering zitten, zou dus bij aanschaf al een andere schokbreker moeten hebben. Ook een NX250 gehad maar daar zat al een Hyperpro onder dus dat ging prima, maar die motor is niet echt meer aan te bevelen tenzij je een supernet exemplaar vind (en heb je nog steeds beperkte bandenkeuze). :9

Heb ook wel is proef gezeten op een RE Him, vond hem zelf wat te klein na de WR250R. Maar zou voor jou ook een goede keuze zijn. :Y
 
Maargoed.. ik heb nog tot maart/april. Dus tijd zat om alles uit te vogelen. Maar, ik kan echt niet wachten op mooi weer.
Met zo n ding heb je toch juist geen mooi weer nodig ,daar heb ik m voor ,nu met alle viezigheid en rotzooi op de weg en modderpaden 👍
 
Snap ik. Maar, wil graag beginnen met lekker weer :)
Ja dat snap ik dan weer niet ,juist nu leer je zo n ding kennen ,maar dat is w,s een afwijking van mij ,ik ben ook niet gek op strak asfalt en strakke wegen, hobbelen en smerig is t voor mij :+
 
Modder is makkelijker dan zongedroogd mul zand hoor :9
Vond dit stuk makkelijker in de zomer toen het hartstikke mul was, toen het modderig was gleed ik alle kanten op ondanks nopjes. Toegegeven, ging er toen ook niet 100% voor omdat ik geen vies pak wou.. :+

ziet er wat knullig uit op video, maar midden was drijfnat en zijkanten waren oplopend en spekglad
 
Vond dit stuk makkelijker in de zomer toen het hartstikke mul was, toen het modderig was gleed ik alle kanten op ondanks nopjes. Toegegeven, ging er toen ook niet 100% voor omdat ik geen vies pak wou.. :+

ziet er wat knullig uit op video, maar midden was drijfnat en zijkanten waren oplopend en spekglad
Wel heel leuk om te zien ! Haha. Ach, zo heeft elk seizoen wel zijn leuke punten. Het is maar net waar je van houd natuurlijk. Maar, laat me maar beginnen op droog zand. xD
 
Met een ondergrond zoals op de video moet je hetzelfde rijden als mul zand. Het gewicht wat naar achter en snelheid houden. en niet teveel naar de sporen kijken. 😂
 
Als je zand, modder en gravel wil gaan rijden, kom je met een zo'n dike allroad sowieso niet uit icm je postuur. 1 x een schuiver en proberen op te rapen en je bent genezen, want je zal geheid vallen. Er is ook geen ruk aan om met een allroad lafjes een klein beetje een droog paadje te pakken. Het beste is een lichte fiets die je dan verlaagd met een kitje dmv aanpassen door een veringsboer. Dit kan je nog uitbreiden met een stukje van je zadel af te halen. Een crf250L is een optie (al is dat ook niet de allerlichtste maar is wel comfortabel en elektrische start), daar zijn wel kitjes van denk ik. Een oudere xr250 zou qua gewicht idealer zijn en makkelijker met oprapen, ook met een kitje, maar heeft geen electrische start. Klx250 is wellicht ook nog een optie.
 
Met een ondergrond zoals op de video moet je hetzelfde rijden als mul zand. Het gewicht wat naar achter en snelheid houden. en niet teveel naar de sporen kijken. 😂
If in doubt, flat out :Y :9

Wel heel leuk om te zien ! Haha. Ach, zo heeft elk seizoen wel zijn leuke punten. Het is maar net waar je van houd natuurlijk. Maar, laat me maar beginnen op droog zand. xD
Snap ik wel, val ook ook liever in mul zand dan in de modder. Toen dat stuk mul was deed ik net zoals Timo zegt en toen was het easy peasy lemon squeezy :9
 
Is er trouwens nog een verschil tussen de Honda crf250l 2013 versie en de 2019-2020 versie ? ( op de looks na )
 
Terug
Bovenaan Onderaan