Het kapelletjesjagers topic

wil een zx6r!!!

Die hard MF'er
25 jun 2005
627
1.096
België
We hebben al een kerkenjager topic, leek me ook leuk om iets te doen voor de duizenden kleine kapellekes die vooral op den boerenbuiten veelvuldig aanwezig zijn.
Zijn ook altijd leuke plekjes toch?

Om te starten:

Ave Maria kapel Hezeschrans te Geel
45DE317B-C5A5-4C4F-8ADF-60FFE80F4B31.jpeg


Mariakapel Doornboomstraat Geel
C6BD8EBD-F580-47F1-ABFE-6BE405315F62.jpeg
 
Zijn bijzondere plekjes. Zeker. Maar wordt lastig. Die kapelletjes zijn bij de noorderburen "dun gezaaid".
 
Ja in Limbo en Brabo-land staan ze wel langs de weg.
Bij ons in Refo-country zijn die kapelletjes het zwaar verboden. Die zwarte pakken vinden dat zeker niet goed.
 
Oh, come on! Nothing against my black leather biker suit, brother.:N (See my avatar and by the way my comment here is off topic and just for laugh.)
 
Spijtig dat er in NL buiten het zuiden zo weinig zijn, hier in Vlaanderen staat er bij wijze van spreken wel 1 op elke straathoek in landelijk gebied.
Zal wel iets met het katholicisme te maken hebben.
 
Vermoedelijk is er een causaal verband. :Y Ga in ieder geval mijn best doen er eentje op de kiek te zetten als ik door Limburg, Noord Brabant of Vlaanderen kom.
 
Spijtig dat er in NL buiten het zuiden zo weinig zijn, hier in Vlaanderen staat er bij wijze van spreken wel 1 op elke straathoek in landelijk gebied.
Zal wel iets met het katholicisme te maken hebben.

Blijkbaar wordt voor het gemak even vergeten dat vooral Twente een grote katholieke enclave is; Oldenzaal is qua carnaval de derde grootste stad na Den Bosch en Eindhoven..
We hebt hier kapelletjes zát..., dus ik hoef niet ver van huis om ze te fotograferen.

 
Laatst bewerkt:
Hmm. Wist ik niet. In het verleden zeer vaak in Twente geweest. Heb de kapelletjes nooit opgemerkt :N. Toen reed ik voornamelijk de zelfde route :').
 
Die kapelletjes hebben, tot zo ver ik weet, niet direct iets met feestjes en vrolijkheid van doen. Volgens mij meer met devotie...
 
Die kapelletjes hebben, tot zo ver ik weet, niet direct iets met feestjes en vrolijkheid van doen. Volgens mij meer met devotie...

Klopt. Staan ook vaak in gebieden met veel landbouw. Denk dat vroeger elke boerderij wel een kapelletje had in de buurt.
 
Even een website opgezocht met een overzicht: ...er zijn er nogal wat bi-j ôons om de deur..
 

Bijlagen

  • kaart.JPG
    kaart.JPG
    48,2 KB · Weergaven: 26
Nou, dat is nogal de moeite. Voor mij wel uit de route. Noord Brabant is dichterbij.
 
Er bestaat bijna overal wel een website voor, ben alleen die voor 'praat toch geen poep!' nog niet tegengekomen..
 
Oh, come on! Nothing against my black leather biker suit, brother.:N (See my avatar and by the way my comment here is off topic and just for laugh.)
De meest voorkomende Nederlandse naam... wat denk je...

B|
 
Kapelletje met pi”eta op kruispunt van Doornstraat (!) Brezendedreef en Passiedreef (!) ergens tussen Moerkerke en Maldegem. Kon de beeltenis in kapelletje niet goed weer geven of ik moest ergens midden op het zeer onoverzichtelijk kruispunt (door bomen en bochten) gaan staan.
IMG_20230715_120433.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: PLR
Terug
Bovenaan Onderaan