Het Kawasaki Z1000SX topic deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste allemaal,

Ik ben Robert, 22 jaar en erg blij. Na weken tobben en wikken heb ik de keuze gemaakt om bij mijn locale dealer een 2015 grijskleurige Z1000SX te kopen. Het was of deze, of een nieuwe tracer900 van Yamaha. Met 2200 km en koffers is de Z bijna nieuw. Leuk om alle berichten hier te lezen.

Robert
 
@RobertBrus: Waarom heb je gekozen voor de Kawa??? Ik volg beide topics van de motoren omdat ik voor 1 van die 2 ga kiezen?

Ik rijd nu een Daytona en wil wat relaxter zitten. De kawa vind ik wel gaver om te zien, maar ik vond hem erg trillen (2014 versie) en minder opwindend rijden dan de 3 cilinder Tracer. De tracer reed ook veel lichter en handelbaarder, maar heeft bij lange na niet de looks van de kawa...
 
@RobertBrus: Waarom heb je gekozen voor de Kawa??? Ik volg beide topics van de motoren omdat ik voor 1 van die 2 ga kiezen?

Ik rijd nu een Daytona en wil wat relaxter zitten. De kawa vind ik wel gaver om te zien, maar ik vond hem erg trillen (2014 versie) en minder opwindend rijden dan de 3 cilinder Tracer. De tracer reed ook veel lichter en handelbaarder, maar heeft bij lange na niet de looks van de kawa...

He He.. eindelijk iemand die de SX dus ook vond trillen. Ik heb ook op beide gereden en ik was afgeknapt op de vibraties van dat ding. Ik ben geen vrouw, die houden daar waarschijnlijk iets meer van :+
 
Zelf heb ik op 3 verschillende z1000SX demo's gereden. Bij alle 3 heb ik geen vervelende trillingen waar genomen. Op de Z1000 waar ik zelf dik 40.000 km mee heb gereden, heb ik dit ook niet ervaren.
Misschien kan je ook nog eens kijken en proefrijden op een Tiger 1050 sport. Ook een 3-cylinder. Ook met deze motor heb ik 40.000 km gereden en met de goede banden ( ik weet het, is erg persoonlijk) een heerlijk sturende motorfiets waar je lekker mee kan toeren of knallen. De afwerking is ook zeer mooi.
 
De Kawa trilt zeer zeker rond de 7k rpm, ik stop het weg in het bakje karakter, ander kan het gaan irriteren. Ik kom van een 300CC yamaha R3 en voor de lol heb ik er een R6 bij nu. De Looks van de kawa zijn echt fenomenaal en het rijgedrag subliem. Lekker oprecht maar toch een hoop paarden aan boord. De tracer was mij net iets te braaf 😆
 
De Kawa trilt zeer zeker rond de 7k rpm, ik stop het weg in het bakje karakter, ander kan het gaan irriteren. Ik kom van een 300CC yamaha R3 en voor de lol heb ik er een R6 bij nu. De Looks van de kawa zijn echt fenomenaal en het rijgedrag subliem. Lekker oprecht maar toch een hoop paarden aan boord. De tracer was mij net iets te braaf 😆

Grappig, ik vond de Tracer juist spannender rijden, op de beroerde zithouding na. :/
 
Leuk die verschillen in beleving. En de motoren zijn eigenlijk ook niet te vergelijken. Daarvoor verschillen ze te veel.
Wel leuk om te lezen dat meer mensen toch tussen dit soort motoren kiezen.
 
Bedankt voor de bovenstaande tips. Ik wilde ook naar de open dag van Hyperpro, maar moest die dag werken. Dus dit jaar ga ik zeker een keer bij ze langs. Maar toch ben ik benieuwd of jullie dat gedrag wat ik eerder heb omschreven ook hebben van de Z1000sx ook hebben. En wat hebben jullie daar aan gedaan?
Je mag altijd langs Hyperpro rijden om je vering gratis te laten afstellen, hoeft niet persé op een open dag ;)

Misschien dat het aan de banden ligt? Ik heb er de orginele banden nog onder liggen. ?
Dit is je probleem. De originele banden sturen NIET lekker.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het wel lekker om iets meer de sport kant op te gaan, tracer valt overigens heul goed mee te sturen. Ik ben vooral voor de looks gegaan, en het feit dat koffers deze motor gewoon sieren is ook een dikke plus.

Heeft iemand hier de gear indicator van ebay erop zitten? Ze claimen dat het plug en play is, maar diezelfde Chinezen beloofde me ook dat de kuipen van mn R6 Yamaha Blauw gingen worden 😅
 
Hallo,

Na jaren een fireblade te hebben gereden ben ik 4 jaar geleden overgestapt naar een (nieuwe) Kawasaki Z750. Met name de zithouding van de fireblade en de druk op de polsen begonnen steeds meer pijn te doen (ben intussen ook een jaartje ouder ;) ), vandaar dat ik een andere motor zocht. Qua Power, koppel en rijeigenschappen was er absoluut niets mis met de fireblade.

Nou ben ik niet helemaal tevreden over de Z750, ik vind dit net een nerveuze wesp en ben niet zo gecharmeerd van het constant hoge toeren rijden. Ook vind ik de motor te "licht" aanvoelen. Op dit moment ben ik mij aan het orienteren op een andere motor en de SX komt hier als winnaar uit de bus. Deze heeft een fijne zithouding en lekker veel koppel onderin.

Op dit moment wil ik kiezen uit of het 2015 model of het 2016 model. Ik lees overal dat de twee belangrijkste verschillen bij de twee modellen, de kleurstelling (onbelangrijk voor mij) en de Slipper clutch zijn.

Mijn vraag aan de kenners onder jullie: zijn er mensen die beide modellen hebben gereden en zijn dit idd de twee belangrijkste verschillen? Tweede vraag wat is de meerwaarde van de slipper clutch in de praktijk (de theoretische uitleg is mij duidelijk)?

Oftewel is het prijsverschil het volgens jullie waard?

Groeten een zoekende motorrijder *D
 
Laatst bewerkt:
Voor mij persoonlijk niet de moeite waard, in feitelijk is alleen de slipper clutch dus de "upgrade". Ik zou dan eerder twijfelen tussen een 2015/2016 of het nieuwe 2017 model. Dat is de meerprijs wellicht wel waard.
 
2017 model valt helaas buiten budget, vandaar dat de keuze 2015/2016 model zal worden. Kun je ook aangeven waarom dit in de praktijk voor kou de moeite niet waard is?
 
Ik heb nog nooit gehad dat mijn achterwiel blokkeerde door terug schakelen en rij toch aardig sportief.
Dus veel meerwaarde? lijkt me niet.
 
Ik heb nog nooit gehad dat mijn achterwiel blokkeerde door terug schakelen en rij toch aardig sportief.
Dus veel meerwaarde? lijkt me niet.

Heb dat toch wel vaak voorgehad.
Hard in de remmen, twee vitessen terug, en het achterbandje komt mooi naast je.
Gebeurt wel niet meer sinds de FCE en de ECU, die dat de motorrem bijna volledig doen verdwijnen.
 
Hallo Hans,
Bedankt voor de tip. Ik ga er zeker een keer naar toe. Was al van plan om naar de opendag te gaan vorig jaar. Daar is toen niets van gekomen. Maar dit jaar komt het er zeker van.
Sorry voor de late reactie. Ik laat wel weten als ik er ben geweest, welk advies zij mij hebben gegeven om het stuurgedrag te verbeteren.
 
Ik vind het wel lekker om iets meer de sport kant op te gaan, tracer valt overigens heul goed mee te sturen. Ik ben vooral voor de looks gegaan, en het feit dat koffers deze motor gewoon sieren is ook een dikke plus.

Heeft iemand hier de gear indicator van ebay erop zitten? Ze claimen dat het plug en play is, maar diezelfde Chinezen beloofde me ook dat de kuipen van mn R6 Yamaha Blauw gingen worden 😅

Ik heb de gear indicator er ook op gezet. Echt een fluitje van een cent. En het werkt perfect. Geen overbodige luxe voor deze motor. Heb ik op de zx9r niet gemist, maar op deze motor wel prettig om te weten in welke versnelling je zit.
 
Grappig, ik vond de Tracer juist spannender rijden, op de beroerde zithouding na. :/

Ik heb er ook aan gedacht om een tracer te kopen. Maar bij de eerste zit op de tracer was het voor mij al duidelijk. Deze wordt het niet. Vreemd dat je al zonder een meter er op te hebben gereden al dit gevoel kan krijgen. Ik had het gevoel dat je op de tank zat. Ik zit liever als het ware in de motor dus lager dan de tank, met de benen om de tank. Dat had ik bij de tracer totaal niet. De z1000sx zat gelijk goed.
Betreffende de trillingen bij de z1000sx heb ik totaal geen last van. Wel de zweverige voorzijde. Niet echt strak sturend wat ik wel met de zx9r had. Ik hoop middels andere banden en veringafstelling dit probleem op te lossen.
 
Laatst bewerkt:
full

Ik heb er ook aan gedacht om een tracer te kopen. Maar bij de eerste zit op de tracer was het voor mij al duidelijk. Deze wordt het niet. Vreemd dat je al zonder een meter er op te hebben gereden al dit gevoel kan krijgen. Ik had het gevoel dat je op de tank zat. Ik zit liever als het ware in de motor dus lager dan de tank, met de benen om de tank. Dat had ik bij de tracer totaal niet. De z1000sx zat gelijk goed.
Betreffende de trillingen bij de z1000sx heb ik totaal geen last van. Wel de zweverige voorzijde. Niet echt strak sturend wat ik wel met de zx9r had. Ik hoop middels andere banden en veringafstelling dit probleem op te lossen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er ook aan gedacht om een tracer te kopen. Maar bij de eerste zit op de tracer was het voor mij al duidelijk. Deze wordt het niet. Vreemd dat je al zonder een meter er op te hebben gereden al dit gevoel kan krijgen. Ik had het gevoel dat je op de tank zat. Ik zit liever als het ware in de motor dus lager dan de tank, met de benen om de tank. Dat had ik bij de tracer totaal niet. De z1000sx zat gelijk goed.
Betreffende de trillingen bij de z1000sx heb ik totaal geen last van. Wel de zweverige voorzijde. Niet echt strak sturend wat ik wel met de zx9r had. Ik hoop middels andere banden en veringafstelling dit probleem op te lossen.

De zithouding van de Tracer is inderdaad echt heel erg raar, dat was voor mij ook een van de grootste afknappers. Praktisch geen tank tussen je benen, het leek net of je benen zowat tegen elkaar aan zaten, heel onnatuurlijk voor op een motor vond ik :N
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan