Het Kawasaki Z1000SX topic deel 2

Vandaag de noodzakelijke topkoffer er op gezet. Niet echt mooi maar op meerdaagse tochten wel erg praktisch. En het vrouwtje durft nu weer achterop.
Was wel even toch een lastig klusje aangezien ik geen originele Kawa topkoffer gekocht heb van 500 euries maar eentje van 102 euro. Moest hier en daar wat boren en schaven.
Met het Shad rek kunnen de zijkoffers gewoon blijven zitten. Echt spuuglelijk vind ik het trouwens ook niet. Is de vakantie modus zeg maar.
20220701_112059.jpg
 

Bijlagen

  • 20220701_112128.jpg
    20220701_112128.jpg
    545,6 KB · Weergaven: 44
  • 20220701_111639.jpg
    20220701_111639.jpg
    495,2 KB · Weergaven: 44
  • 20220701_111714.jpg
    20220701_111714.jpg
    231,6 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
Voor diegene die het knipperlicht relais kapot hebben. Deze zit achter de koplamp tussen de twee stelschroeven in. Na een paar avondjes zoeken, uiteindelijk daar gevonden. Vervangen en alles werkt weer.

Voor diegene die interesse hebben, de Kawa staat nog altijd te koop!
 

Bijlagen

  • IMG20220610195230.jpg
    IMG20220610195230.jpg
    570,7 KB · Weergaven: 49
Als ik opzoek zou zijn, had ik hem zo bij je opgehaald. Is echt een mooie en complete bike.
Heb je er al reacties op gehad?
Kan je hem niet inruilen op een bmw?
Nee helaas. Had geen interesse in de z1000sx. Staat nu ongeveer 6 weken op MP en de reacties lopen niet storm. Wel al reacties gehad dat ze de motor willen komen halen voor een appel en ei.
Dus mocht iemand nog een complete, goed verzorgde en onderhouden Kawa zoeken, dan hoor ik het graag.
 
Na de vakantie van ruim 2500 km wel een beetje last van "wobbling" van het stuur. Zolang ik het stuur vast houd geen probleem maar als ik het stuur loslaat, met name op lage snelheid, begint het stuur te schudden. Ik vermoed dat het aan de 75% versleten banden (BS T31) ligt of misschien wat lood verloren. Ligt in ieder geval niet aan de onlangs gemonteerde topkoffer want zowel zonder als met de topkoffer doet hij het.
 
Klinkt aannemelijk, maar is de bandenspanning nog ok?
Daar is de SX gevoelig voor, eerst gaat ie wat zwaar sturen, later wellicht wat jij beschrijft.
 
Bandenspanning is ok. 2.8 achter, 2.5 voor.
Volgens mij echt cuppen van de banden of onbalans
 
Iemand hier wellicht interesse in de papieren (en originele) Kawasaki Sport Tourer brochure van 2015? Hierin onder andere de Z1000sx. Gratis op te halen in omgeving Zoetermeer (of te versturen, maar dan betaal je de verzendkosten).
 

Bijlagen

  • BAE80F17-CC25-4753-BB4D-34B8074EB710.jpeg
    BAE80F17-CC25-4753-BB4D-34B8074EB710.jpeg
    349,1 KB · Weergaven: 27
  • 476572CC-1D98-4681-802B-33713D9DC87A.jpeg
    476572CC-1D98-4681-802B-33713D9DC87A.jpeg
    289,9 KB · Weergaven: 26
  • A2820064-0345-4E9C-BDAD-1D79C99FACCE.jpeg
    A2820064-0345-4E9C-BDAD-1D79C99FACCE.jpeg
    304,3 KB · Weergaven: 19
  • 538A3784-032A-4E4D-AD54-EF1653E0A6B0.jpeg
    538A3784-032A-4E4D-AD54-EF1653E0A6B0.jpeg
    276,5 KB · Weergaven: 20
  • BFC24971-3079-4731-8D7A-CAA68B200CD4.jpeg
    BFC24971-3079-4731-8D7A-CAA68B200CD4.jpeg
    297,9 KB · Weergaven: 19
  • 130C020E-985C-41AE-836B-C4EBABB12294.jpeg
    130C020E-985C-41AE-836B-C4EBABB12294.jpeg
    330,4 KB · Weergaven: 18
  • 7A15986F-BB67-4E85-A57E-5F931F58808B.jpeg
    7A15986F-BB67-4E85-A57E-5F931F58808B.jpeg
    291,5 KB · Weergaven: 24
Bijzonder om te zien dat op de eerste foto van de brochure een combi te zien is van zijkoffers en topkoffer terwijl @Rien dat via een shadrek moest realiseren
 
Dat is alleen wel op de versys.
Is een sporttour gids. En hebben de versys blijkbaar op het voorblad gezet en de z1000sx erin staan.
Ik heb ergens een keer gelezen dat kawasaki zelf het frame er blijkbaar niet geschikt voor vindt om met topkoffer en zijkoffers tegelijk op de z1000sx te monteren.
 
Agso. Idd, de Versys heeft een mooi tussenplankje die je achter/tussen/aan de handlebars kan monteren. Wel een hele nette montage imo. Toch jammer ze die niet ook voor de z1000sx hebben. De handlebars zien er op het oog hetzelfde uit. Of is de achterbrug/frame/veer van andere kwaliteit?

Uit de owners manual: *Weight of rider, passenger, baggage and accessories must not exceed 195 kg

Dus zou wel moeten kunnen. Aangezien de zijkoffers max 5kg/koffer mogen?! Zeker zonder duo passagier. Alhoewel ik wel een groot gedeelte wegsnoep van het max gewicht.😅
 
Zitten grote marges op die max gewichten. Ik heb eerder een keer een YouTube filmpje gepost m.b.t. de montage van topkofferrek en topkoffer en het is echt geen probleem. Wel ff de vering aanpassen als je duo rijdt met bagage. Heeft ook allemaal niks te maken met of het frame het wel draagt maar meer met balans. Met duo en bagage op max rijden met name in bochtenwerk is ook niet te adviseren.
Ook na het uitkomen van de bocht gedoseerd gas geven.
Zo zal je motor met passagier en bagage op maximale tractie op standje 1 F eerder voor omhoog komen. Dus....rijstijl aanpassen en standje 3 L.
Zijn eigenlijk gewoon simpele natuurwetten.
 
Laatst bewerkt:
De kawasaki is vandaag verkocht. Ik heb voor de geïnteresseerden nog een set originele binnentassen voor de koffers te koop en nog een sw motech navigatiesteun.
Tassen kosten nieuw 100 euro en de steun 65 euro.
De helft van de nieuwwaarde lijkt me fair. Beiden onderdelen nog in nieuwstaat! Als er iemand interesse heeft dan hoor ik het graag. Probeer het eerst hier voordat ik het op MP zet.
 

Bijlagen

  • IMG20220727142559.jpg
    IMG20220727142559.jpg
    599,3 KB · Weergaven: 13
  • IMG20220727142645.jpg
    IMG20220727142645.jpg
    186,7 KB · Weergaven: 12
  • IMG20220727142654.jpg
    IMG20220727142654.jpg
    165,6 KB · Weergaven: 9
Gefeliciteerd met de verkoop, kun je weer verder naar iets wat beter klikt..
Succes met die zoektocht!
 
Toch jammer. Ik heb al heel veel motoren gehad en ben er inmiddels van overtuigd dat de zgn driekwart houding voor mij het beste is. En die ergonomie heeft de Z1000SX. Licht voorover gebogen dus. En zadel/kont pijn valt veel aan te doen door je zadel naar wens te laten verbouwen. Rechte zit op bijvoorbeeld een GS of Versys is niks voor mij. Gisteren voor de gein op een echte cruiser gereden nl. een Kawa VN1700 Classic. Verschrikkelijk. Lijkt wel of je op een WC pot zit.
 
Toch jammer. Ik heb al heel veel motoren gehad en ben er inmiddels van overtuigd dat de zgn driekwart houding voor mij het beste is. En die ergonomie heeft de Z1000SX. Licht voorover gebogen dus. En zadel/kont pijn valt veel aan te doen door je zadel naar wens te laten verbouwen. Rechte zit op bijvoorbeeld een GS of Versys is niks voor mij. Gisteren voor de gein op een echte cruiser gereden nl. een Kawa VN1700 Classic. Verschrikkelijk. Lijkt wel of je op een WC pot zit.
Ik heb vorig jaar juist mijn z1000sx ‘19 weg gedaan en mezelf een verse r1250gs adventure kado gedaan. Ondanks dat ik de z1000sx de mooiere fiets vindt, wil ik voor geen goud meer terug. Het rijden op die gs (a in mijn geval) is zo ontspannen en eenvoudig waardoor ik letterlijk meer plezier in motorrijden heb gekregen. Mijn lengte is overigens 1,91 en dat is, naar mijn mening, te lang voor een z1000sx.
 
Terug
Bovenaan Onderaan