Het Kawasaki Z1000SX topic deel 2

Maar past
Ik reed eerst model 2019 en ik heb nu model 2023. Ik merk wel een aantal behoorlijke verschillen:

- De motor stuurt lichter/preciezer en valt minder in de bocht. Dit komt een steilere balhoofdhoek en kortere naloop en de verbeterde vering,
- De afleesbaarheid van het nieuwe TFT dashboard is veel en veel beter. Dit was bij het oude model ronduit slecht,
- De zithouding is beter / meer ontspannen. Dit komt door het hogere zadel en de verbeterde ruit,
- De bedieningsknopen op het stuur zijn fijner en mooier. Vooral stuurverwarming is nu mooi geïntegreerd,
- Het schakelen lijk veel soepeler te gaan en er zit nu standaard ook een quickshifter op,
- De gasrespons op het oude model was al goed maar dat is nu nog veel beter door de toepassing van ride by wire,
- Cruise control zit standaard op het nieuwe model en dat maakt het autobaan rijden op een constante snelheid wel makkelijker,
- De algehele afwerking zit op een nog hoger niveau.

Het enige wat ik bij mijn oude Z1000SX mooier vond waren de 2 demper. Mijn nieuwe heeft er maar 1.
Maar past die vorige bochtencombinatie van het eerdere model ook niet op het laatste model zodat je alsnog voor de symetrie kan kiezen indien je dat zou willen?
 
Maar past

Maar past die vorige bochtencombinatie van het eerdere model ook niet op het laatste model zodat je alsnog voor de symetrie kan kiezen indien je dat zou willen?
Ik denk wel dat het past. Ik heb het ook serieus overwogen maar dan moet ik ook weer 2 dempers kopen a 1200 euro.....
 
Ik ervaar de zit wel als beter. Echt zitvlees nog niet gekweekt maar wel al ee rit van 400 km achter de rug. Totaal geen last dus heb het gevoel dat het wel uitmaakt. M.b.t. de prijs heb je gelijk. Is spuugduur.
Dit zadel is idd erg duur maar hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een origineel Kawasaki buddy seat cover a 367,-- pffff
 
Vandaar de keuze voor de Akrapovic
Wat ook nog een lompe demper is, op mijn Z1000SX had ik een paar Leovince pijpjes zitten, zeer fraai en geheel legaal zonder klereherrie. Overigens is er ook een LV demper te koop voor de Ninja 1000 van wat meer bescheiden afmetingen.
Ik ga komende week met de Ninja naar een veringspecialist, ik rijd altijd met duo en m.n. op de veelvuldig opgelapte Duitse boeren weggetjes vind ik de Ninja wat springerig.Ik wil hem laten kijken of er meer uit de standaard vering is te halen, zo niet dan ga ik naar Hyperpro. Dit was op mijn vorige SX ook gemonteerd en dat was een behoorlijke verbetering.
 
Laatst bewerkt:
Wat ook nog een lompe demper is, op mijn Z1000SX had ik een paar Leovince pijpjes zitten, zeer fraai en geheel legaal zonder klereherrie. Overigens is er ook een LV demper te koop voor de Ninja 1000 van wat meer bescheiden afmetingen.
Ik ga komende week met de Ninja naar een veringspecialist, ik rijd altijd met duo en m.n. op de veelvuldig opgelapte Duitse boeren weggetjes vind ik de Ninja wat springerig.Ik wil hem laten kijken of er meer uit de standaard vering is te halen, zo niet dan ga ik naar Hyperpro. Dit was op mijn vorige SX ook gemonteerd en dat was een behoorlijke verbetering.
Ben benieuwd naar het resultaat en wat je kwijt bent voor het afstellen van je vering. Staat ook nog wel op mijn lijstje om een keer te laten doen. Toch lastig om zelf uit te vogelen.
 
Groeten uit Luxemburg. Heerlijk slalommen:
20230426_104637.jpg

Ps ik blijf verwonderd hoe belabberd weinig het achterspatbord tegenhoud in de regen
 
Laatst bewerkt:
Zolang het zonnetje schijnt blijft het een briljante motor. Pakt heerlijk snel op, laag in de toeren, wat haarspeldbochten kinderspel maakt. Als je even niet meer weet in welke versnelling je zit, 2, 3, 4, maakt hem allemaal niks uit. Hij trekt hem er zo doorheen en omhoog zonder te bokken.

Nog eentje dan:
20230426_150022.jpg
 
Ik zag pas een motor met zo’n spatbord achter het achterwiel. Zag er niet zo heel beroerd uit.
Bedoel je zoiets als hieronder? Lijkt me toch een heel raar gezicht als het er op zit. Dat de duopassagoer bij regen zeiknat wordt is ook een klacht tijdens testritten op YouTube.
 

Bijlagen

  • 8507092601435645816.jpg
    8507092601435645816.jpg
    43,9 KB · Weergaven: 17
Als het gemonteerd is zo ongeveer, er zijn verschillende modellen van..
sketch-1682542223321.png
 
Kom er steeds meer achter dat een motor het beste is zoals hij af-fabriek komt. Zo heb ik het originele windscherm terug gezet. Ik heb nu ook de originele bar-ends terug gezet. Blijkt dat met de originele bar-ends het stuur minder last heeft van het zgn. "shimming effect" bij gebruik van een topkoffer. Als je ook het verschil in gewicht voelt met de originele bar-ends en de after market van Alie dan kan ik daar ook wel wat bij bedenken. Dat gewicht is gewoon functioneel en niet zomaar gekozen. Beste is eigenlijk ook geen topkoffer want daar is de z1000sx ook niet op ontworpen maar af en toe ontkom ik
daar niet aan.
Er af dus die bling bling bar-ends en terug naar de originele. Ik heb ze gespoten ze zijn weer als nieuw.
Zijn nog wel een paar dingen niet origineel zoals dempers, carterbescherming, zadels en valdoppen maar dat laat ik maar zo omdat het geen invloed heeft op het rijgedrag.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230427_102734_Gallery.jpg
    Screenshot_20230427_102734_Gallery.jpg
    113,2 KB · Weergaven: 22
  • 20230427_103905.jpg
    20230427_103905.jpg
    175,4 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Ik heb de knipperlichten onlangs vervangen (ivm geïntegreerd achterlicht bij de koop) maar ondanks dat ze er super uitzien en bijna onzichtbaar zijn, blijken ze ook daadwerkelijk bijna onzichtbaar te zijn op de weg 🤣. Niet erg nuttig dus. Goedkoop is duurkoop…en nog een wel E Keur!

Nu Kellermann rhombus s besteld. Heb goede ervaringen met Kellermann.

Wordt puzzelen voor de bevestiging want er zit een sport tailtidy op waardoor er heel weinig ruimt is met koffers. To be continued.
 
Kom er steeds meer achter dat een motor het beste is zoals hij af-fabriek komt. Zo heb ik het originele windscherm terug gezet. Ik heb nu ook de originele bar-ends terug gezet. Blijkt dat met de originele bar-ends het stuur minder last heeft van het zgn. "shimming effect" bij gebruik van een topkoffer. Als je ook het verschil in gewicht voelt met de originele bar-ends en de after market van Alie dan kan ik daar ook wel wat bij bedenken. Dat gewicht is gewoon functioneel en niet zomaar gekozen. Beste is eigenlijk ook geen topkoffer want daar is de z1000sx ook niet op ontworpen maar af en toe ontkom ik
daar niet aan.
Er af dus die bling bling bar-ends en terug naar de originele. Ik heb ze gespoten ze zijn weer als nieuw.
Zijn nog wel een paar dingen niet origineel zoals dempers, carterbescherming, zadels en valdoppen maar dat laat ik maar zo omdat het geen invloed heeft op het rijgedrag.
Even een vraagje: had jij het originele Kawasaki grotere touring windscherm?
Ik had die op mijn Z1000SX en ik heb nooit geen instabiliteit gevoeld, ook niet op hogere snelheid en ook niet met twee personen op de motor.

PS Ik heb nog 2 originele gebruikte windschermen liggen, in smoke uitvoering en de normale uitvoering.
Als je wilt mag je deze proberen. Je mag ze gratis hebben.
 
Ik heb de knipperlichten onlangs vervangen (ivm geïntegreerd achterlicht bij de koop) maar ondanks dat ze er super uitzien en bijna onzichtbaar zijn, blijken ze ook daadwerkelijk bijna onzichtbaar te zijn op de weg 🤣. Niet erg nuttig dus. Goedkoop is duurkoop…en nog een wel E Keur!

Nu Kellermann rhombus s besteld. Heb goede ervaringen met Kellermann.

Wordt puzzelen voor de bevestiging want er zit een sport tailtidy op waardoor er heel weinig ruimt is met koffers. To be continued.
Ik heb op mijn ZX9R ook ooit deze set gekocht. Je ziet de knipperlichten inderdaad erg slecht. Ik heb meteen de originele set weer gemonteerd.
Iemand achter je zal je remlicht maar eens niet zien........oei oei oei....
 
Terug
Bovenaan Onderaan