Het Kawasaki Z1000SX topic deel 2

M'n vriendin heeft een ninja 650 (2019 model) en ik zat er destijds ook naar te kijken (na diefstal van de z1000) of dat mijn kofferset daarop zou passen maar dat is een no-go. De manier waarop het achterlicht zit weggewerkt in de 650 en het gebrek aan steun aan de achterzijde voorkomt dat je daar iets kan fabriceren. Je bent dan beter af met een aftermarket set dunkt me. Beste wensen allemaal.
 
Goedemiddag allen. Ik zit met een vaag probleem bij de motor van m'n vriendin (ninja 650) waarbij (1 van) jullie wellicht bij kunnen helpen dmv advies.

Op het moment dat het contact uitstaat en zelfs de sleutels uit het contact haal, dan is het mogelijk om haar richtingaanwijzers aan te zetten en waardoor die gaan branden wat wellicht dus haar accu leeg kan trekken als die zo een dag zou blijven branden cq knipperen.

Ik heb het relais enige tijd geleden vervangen omdat ze momenteel LED knipperverlichting heeft achter. Uit een poging (was het proberen waard) op het probleem op te lossen heb ik het vorige standaard relais er weer terug ingezet, dit gaf geen verschil.

In het verleden had ik er ook weerstanden in/tussen gemonteerd (voor vervanging relais) die ik uit luiheid nooit had willen verwijderen, na dit vaag probleem heb ik toch besloten de weerstanden te demonteren maar het probleem blijft hetzelfde.
Het betreft hier dus alleen de knipperlichten die gaan branden en de lampjes op het "dashboard". Je ziet verder niets van de andere dashboard verlichting en de motor kan niet gestart worden of de claxon gebruiken zolang het contact uit is.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips waarnaar gekeken kan worden? Klinkt mij vooral als een massa probleem maar ik heb geen flauw idee waar ik beginnen moet met zoeken💁‍♂️. Tevens de bijkomende vraag zou, ondanks dat de knipperlichten niet branden, dit er indirect voor kunnen zorgen dat er toch stroomverbruik is waardoor haar accu langzaamaan leeg getrokken wordt??
 
Hoi Youri,
De knipperlichten worden normaal gevoed via het contactslot, het is dus vreemd dat ze functioneren zonder contact, tenzij er een overbrugging van het contactslot is via een alarmmodule of zoiets.
Dit is een schema van hoe de knipperlichten standaard zijn aangesloten, hoop dat je er iets aan hebt..

Kawa Turnlight circuit.png
 
@Totem @cbr1000f Bedankt voor het meedenken en snelle response, alle hulp momenteel is mooi meegenomen. Bedankt voor het schema ook trouwens waar ik me de komende week in zal verdiepen om maar weer aankomend weekend de ninja op de brug te zetten en te onderzoeken wat ik kan vinden...
 
Kleine update na gister....
De motor (ninja 650 uit 2019) wilde vanochtend wederom niet starten en was van origine uitgegaan van een lege accu.
Na een korte periode aan de druppellader en het doormeten van de accu (12.7V) wederom geprobeerd te starten.
Net als voorgaand, hoorde ik het relais tikken (+/- 2 keer per seconde) maar de startmotor sloeg niet aan..... nadat ik erop was gaan zitten en de motor van z'n standaard had ingeklapt wilde die wel ineens starten en ja de motor stond de gehele tijd in z'n neutraal/vrij.

Motor vervolgens weer uitgezet, standaard uitgeklapt, neergezet en opnieuw geprobeerd te starten vanuit deze positie. Wederom een tikkend relais te horen en verder niks.

Standaard ingeklapt en hij starte gelijk, iemand nog suggesties waar ik naar kan kijken?? Ik weet dat dit niet het type motorfiets is in het forum maar ik hoop dat de hobby sleutelaars hier het mij vergeven aangezien dit een nogal actief forum is. Bij voorbaat dank
 
Lijkt me duidelijk dat de standaardbeveiliging defect is. De betreffende schakelaar even omleiden, dan weet je het zeker.
 
De schakelaar van de standaard is in orde, anders zou hij met ingeklapte standaard ook niet starten, of juist in beide posities wel.
Lijkt me eerder dat het startsysteem denkt dat de motor in zijn versnelling staat.
Heeft de koppelingshendel er invloed op?
Schakel eens naar 1 en terug naar N, en kijk wat hij dan doet..

Ik raad je wel aan om de accu even echt op te laden, een onbelaste maar slecht geladen accu meet als snel wel 12,7 V, maar kan geen stroom leveren en dat kan rare effecten hebben zoals onverwacht tikkende relais.
 
De schakelaar van de standaard is in orde, anders zou hij met ingeklapte standaard ook niet starten, of juist in beide posities wel.
Lijkt me eerder dat het startsysteem denkt dat de motor in zijn versnelling staat.
Heeft de koppelingshendel er invloed op?
Schakel eens naar 1 en terug naar N, en kijk wat hij dan doet..

Ik raad je wel aan om de accu even echt op te laden, een onbelaste maar slecht geladen accu meet als snel wel 12,7 V, maar kan geen stroom leveren en dat kan rare effecten hebben zoals onverwacht tikkende relais.
Meerdere dingen geprobeerd maar het is een vaag sporadisch probleem... vooral het feit dat het relais wel aanslaat/tikt wat normaal ook niet gebeurt als de motor in de versnelling staat. Ik ben er klaar mee en breng de motor naar een dealer om een monteur ernaar te laten kijken.
 
heb je er een andere rem en koppelingshendels opgezet
weet niet of het bij deze motor ook is maar bij de z1000 geef het ook wel eens problemen omdat er een palletje op moet zitten ofzo
 
heb je er een andere rem en koppelingshendels opgezet
weet niet of het bij deze motor ook is maar bij de z1000 geef het ook wel eens problemen omdat er een palletje op moet zitten ofzo
Had gekund maar de hendels die erop zitten zijn OEM. Laatste 2 dagen trouwens start de motor weer zonder problemen... zoals gezegd, het blijft een vaag probleem. Dessalniettemin zal er nog steeds naar gekeken worden. Mocht het probleem boven water komen dan zal ik dat hier nog neerzetten mochten andere mensen in de toekomst nog hetzelfde probleem tegenkomen.
 
Had gekund maar de hendels die erop zitten zijn OEM. Laatste 2 dagen trouwens start de motor weer zonder problemen... zoals gezegd, het blijft een vaag probleem. Dessalniettemin zal er nog steeds naar gekeken worden. Mocht het probleem boven water komen dan zal ik dat hier nog neerzetten mochten andere mensen in de toekomst nog hetzelfde probleem tegenkomen.
Start de motor wel in z'n vrij?
Bij mijn ZX9R zat een schakelaar bij de koppelingshendel. Deze schakelaar was kapot gedaan en toe startte mijn motor alleen in z'n vrij.
Dit schakelaartje kost iets van €18,00 en het is 5 minuten werk om deze te vervangen.
 
Start de motor wel in z'n vrij?
Bij mijn ZX9R zat een schakelaar bij de koppelingshendel. Deze schakelaar was kapot gedaan en toe startte mijn motor alleen in z'n vrij.
Dit schakelaartje kost iets van €18,00 en het is 5 minuten werk om deze te vervangen.
Zowel in z'n vrij als in versnelling heeft de motor sporadisch hetzelfde probleem. Dus het relais tikt wel maar de startmotor slaat dan niet aan.
 
Ziet er leuk uit en ik denk dat het de zichtbaarheid zeker verbetert. :t
Ben alleen bang dat de telefonisten in blik ook dit niet in de gaten hebben, die zijn onderweg druk met heel andere zaken.
Dus vertrouw er niet teveel op, blijf op je hoede!⚠️
 
Ik wil voor aankomend seizoen de handvatten achter eens opnieuw laten poedercoaten omdat de verf eraf bladert. Aangezien het tevens de bevestiging is voor de koffers lijkt mij poedercoaten sterker/verstandiger dan spuiten. Weet iemand welke kleurcode het is, en/of een adres rond Utrecht voor deze klus?
 
Ik wil voor aankomend seizoen de handvatten achter eens opnieuw laten poedercoaten omdat de verf eraf bladert. Aangezien het tevens de bevestiging is voor de koffers lijkt mij poedercoaten sterker/verstandiger dan spuiten. Weet iemand welke kleurcode het is, en/of een adres rond Utrecht voor deze klus?
Ik zou je over de kleurcode niets kunnen vertellen of over een adres in de buurt van Utrecht. Echter heb ik wel ervaring met een poedercoat adres in Den Haag en dat is zeker een aanrader. King Stralen op de Mangaanstraat in Den Haag, ik heb daar 2 set velgen en een schokbreker laten poedercoaten. Resultaat nog steeds mooi tot op de dag van vandaag, hier beneden 2 "voor" foto's en 1 "na" foto. Ik zelf had geen pers om de lagers eruit te persen dus had ik maar een plaat op maat geknipt met rubber ertussen die ik mbv een stuk stroefdaad tegen elkaar heb laten klemmen. Dit uiteraard om te voorkomen dat er schade aan het lager toegebracht zou kunnen worden bij het zandstralen.
 

Bijlagen

  • IMG-20171224-WA0002.jpg
    IMG-20171224-WA0002.jpg
    152,1 KB · Weergaven: 10
  • IMG-20171224-WA0001.jpg
    IMG-20171224-WA0001.jpg
    155,8 KB · Weergaven: 10
  • IMG-20180122-WA0000.jpg
    IMG-20180122-WA0000.jpg
    154,3 KB · Weergaven: 10
Dat ziet er wel goed uit die wielen. Ik had een coater in de Meern gevonden alleen die kan beperkte kleuren coaten. Alleen basiskleuren zilver en zwart. Dan zou het volgens hem zijdeglans zwart worden. Ik weet nog niet of ik dat zie zitten, dat de kleur dan teveel af gaat wijken van de rest. Ik heb een 2016 zwarte fiets, maar het hoeft geen 50tinten zwart te worden 😬
IMG-20210923-WA0000.jpeg
 
Dat ziet er wel goed uit die wielen. Ik had een coater in de Meern gevonden alleen die kan beperkte kleuren coaten. Alleen basiskleuren zilver en zwart. Dan zou het volgens hem zijdeglans zwart worden. Ik weet nog niet of ik dat zie zitten, dat de kleur dan teveel af gaat wijken van de rest. Ik heb een 2016 zwarte fiets, maar het hoeft geen 50tinten zwart te worden 😬
Bekijk bijlage 1725664
Wel Nice zo'n acra onder een zwarte moto. Moest ie niet zo duur zijn had ik dat ook al gedaan.
 
Gisteren onderstaande Z1000SX uit 2017 gekocht. Rij al 40 jaar motor en al van alles gehad. Wel ooit een zzr 1100 gehad en die beviel ook. Na mijn 50ste naar het toermotorsegment overgestapt en een V strom 1000 gehad en daarna de motor die ik nu ingeruild heb op de Z1000SX. Dit was een BMW R1200GSA. Voor sommigen een vreemde overstap maar ik kwam er achter dat een licht voorovergebogen houding minder problemen geeft dan een kaarsrechte houding. Bovendien is de op- en afstap veel makkelijker. De Z1000sx rijdt gewoon heel erg lekker en geen centje pijn in mijn rug. Wordt natuurlijk nog een beproeving op lange meerdaagse toertochten maar ik waag het er op.
 

Bijlagen

  • 20220212_120440.jpg
    20220212_120440.jpg
    576,1 KB · Weergaven: 26
  • 20220212_120433.jpg
    20220212_120433.jpg
    594,2 KB · Weergaven: 25
  • 20220212_120415.jpg
    20220212_120415.jpg
    601,7 KB · Weergaven: 25
Terug
Bovenaan Onderaan