Het Kawasaki Z650 Topic, '76 tot '83

Ik snap dat helemaal, van die emotionele waarde. Je hebt er 20 jaar terug achterop gezeten.
En hij is van kennissen die haar nieuw kochten, dat is ook wel een unicum.
Kijk ook even op zijn site naar de voorste knipperlicht stelen, volgens mij, maar ik kan het niet goed zien, zijn degene die er nu opzitten bij de jouwe ook niet origineel.
Willem van Classickawaparts is een geschikte kerel, en helpt je overal mee, ook met eventuele vragen.

Ik heb destijds een kentekenloze z650, die redelijk origineel was erbij gekocht voor weinig, als donor. En flink wat hulp gehad van MF-ers die onderdelen nieuw hadden en er mee stopten. De rest via internet gevonden, of via Willem, remleidingen en klein spul.

Eigenlijk had ik beter een nette kunnen kopen, maar ach, dat is achteraf natuurlijk. Heb er veel lol mee gehad! En nog. :)

Ik had die site ondertussen gevonden, ideaal zo'n adres.

Ik wil hem straks in originele staat hebben en bewaren en :]

Ja dat is altijd achter af.
Maar je hebt wel een leuk project :t
 
Dit is ze :)
full
 
Dw koplamp oren heeft ze nog ergens liggen met nog wat documentatie.

Deze komen later.

Maar wel gaaf om erbij te hebben.
 
Hallo, ik ben Jeroen en ik ben sinds kort in het bezit van een Kawasaki Z650 B1 uit 1977. Nou is mijn motor zo standaard mogelijk, maar er zijn natuurlijk altijd dingen om te verbeteren. Ik had roest in mijn tank en heb dit inmiddels met TankCure verholpen. Iets waar ik minder blij mee ben is het ’klappen’ in de achterbrug/ketting als ik gas geef onderin de toeren van een versnelling. Ik ben geen ’supersleutelaar’ en het eerste waar ik aan dacht was: is de ketting te slap of zijn de tandwielen versleten, maar dat valt alles mee. De motor zelf loopt prachtig, heb de carbs ultrasoon laten reinigen en afstellen door Kawa dealer in Zwanenburg (Horeon). Wie heeft er wat suggesties wat de tikken kunnen zijn? Hoop niet versnellingsbak of andere dure grappen. groet, Jeroen
p.s. ik wil graag een paar foto’s uploaden maar heb geen idee hoe... :?
 
Laatst bewerkt:
Als je de motor op de standaard zet en je draait het achterwiel rond, hoe gedraagt de ketting zich dan? Loopt ie mooi gelijkmatig over de tandwielen? Soms loopt de ketting niet lekker meer door ouderdom / slijtage. Ik had bij mijn z650 een ketting met een’los’ stuk en een ‘strak’ stuk. Niet meer goed te stellen. Vervangen is dan de betere optie.
Jan
 
Hallo Jan, ja de ketting loopt mooi gelijkmatig over de tandwielen. Nou heb ik op een ander forum gelezen dat als je tijdens het rijden bij constant laag toerental (±3000 toeren) gas open trekt, en je geratel/klak hoort, er wel eens iets mis kan zijn met de drijfstanglagers... Een horrorscenario, dat kost een hoop geld. Dat is wel zo’n beetje wat ik bij mijn motor hoor, bij laag toerental ineens gas en dan klak. Ik hoop er het beste van. Jeroen
 
Hi Jeroen,
Als er idd wat mis met de krukas mag ik toch aannemen dat ze dat bij Horeon wel gehoord zouden hebben tijdens het afstellen van de carburateurs.
Heb je misschien veel speling tussen achtertandwiel houder en het wiel?
 
Hoi, als de motor verder goed loopt hoor je die krukas of drijfstang lagers ook als je niet rijd. Dus daar zal het niet aan liggen denk ik.
Ik denk hetzelfde als Madvo, kijk eens naar je achterwiel, tussen je tandwieldrager en wiel, check ook even of de rubbers die in je achterwiel zitten nog wel goed zijn. Je weet wel, ze zitten tussen de tandwieldrager en wiel in, als soort transmissie demping.
 
Hoi, als de motor verder goed loopt hoor je die krukas of drijfstang lagers ook als je niet rijd. Dus daar zal het niet aan liggen denk ik.
Ik denk hetzelfde als Madvo, kijk eens naar je achterwiel, tussen je tandwieldrager en wiel, check ook even of de rubbers die in je achterwiel zitten nog wel goed zijn. Je weet wel, ze zitten tussen de tandwieldrager en wiel in, als soort transmissie demping.

Hi Coert,
Had twee weken geleden een passant bij ons in de zaak met een Zephyr 750.
Motor liep als een zonnetje stationair maar bij gas geven hoorde je duidelijk een drijfstanglager :X
Zeg dus nooit, nooit.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan