Het Kawasaki Z650 Topic, '76 tot '83

Vaak zie je bij dit soort projecten dat de ambitie en de looks van de motor belangrijker is dan het gevoel voor techniek en eindigt, zoals jij zegt in een hoofdpijn dossier. Goed dat jij de uitdaging weer oppakt! Ik ben benieuwd!
Jan
 
Laatst bewerkt:
Het is niet het eerst gestrande project dat ik oppak. Hiervoor een honda cx500 enthousiast gedemonteerd door de vorige eigenaar en niet gehinderd door enige kennis stukken van het subframe gezaagd en dan blijven hangen bij de vraag 'Ja, en nu?' En als dan de garage opgeruimd moet worden komt zoiets op marktplaats.
Deze z650 zit wel al kennis in, maar er is ook aan geprutst, maar met een beetje mazzel nog wel te redden, leuke uitdaging en zal jullie vast nog wel een paar keer om advies gaan vragen.
 
Heb het, na vergroten van de foto, nu gezien.
Leek er op dat de bougiekappen heel dicht bij elkaar zaten en dat hij dus twee bougies per cilinder zou hebben (zoals een Zephyr 1100)
 
Men leert niet uit hè.....
Geinig project met wel een beetje (veel) werk, maar dat houdt je van de straat.
Vraag me af waarom hij niet loopt!
Als de carb's schoon zijn, hij vonkt op tijd dan kan het haast alleen nog de nokkenas timing zijn.
Houdt ons op de hoogte zou ik zeggen.
Suc6.
 
Men leert niet uit hè.....
Geinig project met wel een beetje (veel) werk, maar dat houdt je van de straat.
Vraag me af waarom hij niet loopt!
Als de carb's schoon zijn, hij vonkt op tijd dan kan het haast alleen nog de nokkenas timing zijn.
Houdt ons op de hoogte zou ik zeggen.
Suc6.
Nou, daar gaan we dan, compressie is er wel 120 psi, maar daar heb je niks aan zonder vonk. De bobines zijn in orde, uitgewisseld met de z650. De cdi kan ik niet uitwisselen, die is anders.
Deze zit er in
20200615_212414.jpg

Cdi lijkt mij de eerst volgende om te checken. Of zouden jullie het hier zoeken?
20200615_212714.jpg
 
Tsja. CDI en Pick Up coils horen eigenlijk elkaar. Ik weet niet of je de CDI zelf kunt testen, de Pick Ups wel. Die kun je door meten. (Werkplaatshandboek?). Wat zit er op z650 ? Wellicht uitwisselbaar?
Jan
 
Tsja. CDI en Pick Up coils horen eigenlijk elkaar. Ik weet niet of je de CDI zelf kunt testen, de Pick Ups wel. Die kun je door meten. (Werkplaatshandboek?). Wat zit er op z650 ? Wellicht uitwisselbaar?
Jan
De pickups zijn goed, 400 ohm,ook geen kabelbreuk. Een andere cdi is besteld, dus als die binnen is gaan we weer verder.
 
Ik vraag me trouwens af wat zo’n cdi eigenlijk doet bij zo’n oude motor. Er moet een signaaltje naar de bobines om op het juiste moment de bougie van een vonk te voorzien. Maar de pick up coil bepaalt het moment al, wat doet die cdi dan nog?
(Ik kom uit het analoge tijdperk..)
Jan

ah zat te denken..,
Die pick up coil is waarschijnlijk alleen een magneet. Je moet nog iets hebben wat de bobine kortsluit naar massa..
(Of zo iets)
 
echt high tech digitale supercomputer startrek techniek is het ook niet, nog altijd analoog. de c in cdi is Capacitor (dmv een condensator)en 'bouwt' als het ware als een batterijtje de lading op om op het moment dat de pickups dat aangeven dumpt(Discarche). Geen kortsluiting, maar een piekje spanning dat voldoende is voor de bobines om op te triggeren, althans zo begreep ik het. Simple Capacitive Discharge Ignition (CDI) Circuit | Homemade Circuit Projects je kan het ook zelf maken.
 
Weer een stapje verder, aan de cdi ligt het niet, op een engelstalig forum uitgevonden dat de pickups niet samenwerken met de igniter die er nu in zit. Hier moet dus die oudere versie in. Maar even kijken of ik die online kan vinden. Maar goed, dan moet ook de stekker omgebouwd worden.

Even een andere vraag, in de donor zit een volledig andere ontsteking, weet iemand waar dat van is en of dit op de z750 ook werkt? het ziet er een beetje aftermarket uit, zie er ook niks over op internet verder.
ontsteking z650.png

igniter z650.jpg
 
Weer een stapje verder, aan de cdi ligt het niet, op een engelstalig forum uitgevonden dat de pickups niet samenwerken met de igniter die er nu in zit. Hier moet dus die oudere versie in. Maar even kijken of ik die online kan vinden. Maar goed, dan moet ook de stekker omgebouwd worden.

Even een andere vraag, in de donor zit een volledig andere ontsteking, weet iemand waar dat van is en of dit op de z750 ook werkt? het ziet er een beetje aftermarket uit, zie er ook niks over op internet verder.
Bekijk bijlage 1513959
Bekijk bijlage 1513960
dat lijkt mij een Newtronic ontsteking ?
 
Weer een stapje verder, aan de cdi ligt het niet, op een engelstalig forum uitgevonden dat de pickups niet samenwerken met de igniter die er nu in zit. Hier moet dus die oudere versie in. Maar even kijken of ik die online kan vinden. Maar goed, dan moet ook de stekker omgebouwd worden.

Even een andere vraag, in de donor zit een volledig andere ontsteking, weet iemand waar dat van is en of dit op de z750 ook werkt? het ziet er een beetje aftermarket uit, zie er ook niks over op internet verder.
Bekijk bijlage 1513959
Bekijk bijlage 1513960
oeps 1 minuut te laat.....
 
In principe zou het wel moeten werken, zoveel schelen de z650 en z750 niet echt. Maar zeker weten doe ik dat niet.
 
dat gaan we de aankomende week eens uitproberen dan. Kan iemand mij bijpraten over de dyna s ontsteking? Ik zie een grondplaat, mar moet daar dan ook nog een cdi bij? (ga er een beetje vanuit van wel) zo ja welke?
 
ah, helder, zou dat op de z750 ook werken?
volgens mij werkt Newtronic met Led pick-ups en de standaard ign.met Hall gevers (magn.spoeltjes) dit zijn twee verschillende manieren van triggeren...Dit komt zo in mijn brein op....pin me er niet op vast....
 
Terug
Bovenaan Onderaan