Het Kawasaki Z650 Topic, '76 tot '83

ja, dat was ook mijn eerste gedachte, maar dan heb ik een z650 met een blok die ook niet meer loopt. eigenlijk wil ik de andere kawa ook nog lopend krijgen, dan is hij meer waard.
Maargoed, stof tot nadenken, bedankt.
 
ja, dat was ook mijn eerste gedachte, maar dan heb ik een z650 met een blok die ook niet meer loopt. eigenlijk wil ik de andere kawa ook nog lopend krijgen, dan is hij meer waard.
Maargoed, stof tot nadenken, bedankt.

t blijft door mijn hoofd spoken.........mech.vervroeger+pick-ups+cdi (oude manier)
coilpulsing_medium590261007-01_d427.jpgadvancerauto-timing_medium211481013-01_db6f.jpgigniter_medium211191040-01_fe7d.jpg

geen vervroeger+pickups+cdi (nieuwe manier)
coil-pulsing_medium590261026-01_ac3e.jpgrotorpulsing-coil_medium210071069-01_271a.jpgigniter_medium211191075-01_9d41.jpg
ik begrijp er dus uit dat jij de oude manier van aansturing en de nieuwe cdi unit (met elektronische vervroeging) hebt
ja dat gaat natuurlijk niet werken
dan eerst proberen met die Newtronic unit uit dat donorblok en als het motorblok goed functioneert kan je altijd nog dat oude type cdi unit aanschaffen
offffffffffff als die nieuwe cdi unit 21119-1069 nog goed is een statische pick-up setje aanschaffen want dan heb je helemaal geen omkijken meer om zo nu en dan de vervroeger te moeten smeren (en elektronische vervroegen is veel stabieler dan de mechanische versie)
nou je heb een missie te gaan........................sleutelze...................succes.........
 
Ik heb zelf (in de Moto Martin) het Z650 motorblok vervangen door een GPz750 (83-85) exemplaar.
De draadboom is overigens van een Z650.
De pickups van de GPz750 heb ik laten zitten en alleen de CDI (21119-1069) toegevoegd aan de draadboom.

Dus als jij de pickups van een Gpz750 monteer op je blok, zou het moeten werken

Greetz, Q
 
Laatst bewerkt:
Dus als jij de pickups van een Gpz750 monteer op je blok, zou het moeten werken

Greetz, Q
Dat is dan optie nummer 4. dan ga ik eerst met de newtronic proberen de kawa te starten, als hij start ga ik denk ik voor een dyna ontsteking en kan de newtronic weer terug. Er is veel gerommeld aan het blok, er zit een zephyr kop op en ik moet nog maar zien dat het goed is gegaan. de vorige eigenaar gaf aan dat hij wel liep stationair met ploffen uit de carb en uitlaat, maar daar geloof ik niet zo veel meer van, dus de rest trek je dan ook gelijk in twijfel.
 
geen vervroeger+pickups+cdi (nieuwe manier)
Bekijk bijlage 1514009Bekijk bijlage 1514010Bekijk bijlage 1514011
ik begrijp er dus uit dat jij de oude manier van aansturing en de nieuwe cdi unit (met elektronische vervroeging) hebt
ja dat gaat natuurlijk niet werken
dan eerst proberen met die Newtronic unit uit dat donorblok en als het motorblok goed functioneert kan je altijd nog dat oude type cdi unit aanschaffen
offffffffffff als die nieuwe cdi unit 21119-1069 nog goed is een statische pick-up setje aanschaffen want dan heb je helemaal geen omkijken meer om zo nu en dan de vervroeger te moeten smeren (en elektronische vervroegen is veel stabieler dan de mechanische versie)
nou je heb een missie te gaan........................sleutelze...................succes.........
ok, helemaal duidelijk. de opties zijn ook helder nu. Ik ga eerst maar even kijken of het blok te redden is, anders zet ik het blok en de draadboom van de oude z650 over en dan weet ik zeker dat het werkt.
Daarna nog even een offset tandwiel regelen, want de tandwielen staan niet in 1 lijn, de mooie uitlaat zit tegen de achterbrug aan, misschien vervangen of inzagen en opnieuw lassen, maar het is chroom, dus dat is wel wat zonde. en dan poedercoaten, blok spuiten voorvork in orde maken t- stuk is de as te lang en dat is allemaal nog maar wat ik tot nu toe heb gezien.
Dus ja, een missie is het wel ja. Ik heb een caferacer van een cx500 gemaakt, dat was simpeler, want daar had nog niemand aan gezeten en die motor draaide gewoon, zelfs na 15 jaar stilstand.
 
Ik zal mijn baas eens vragen waar hij de originele tank van zijn Z650 heeft.
Zit ook een deukje in maar zonder lakscheur.
Dezelfde kleur als jouw groene.
Ik heb vorig jaar in Zweden een nieuwe voor m'n baas gevonden, de oude moet dus nog ergens zijn.
Wordt vervolgd......
QUOTE="zed1, post: 29665532, member: 41685"]
Dat zou wel heel top zijn!!
[/QUOTE]
Nog wat van de groene tank gehoord Marcel?
 
Wist het niet maar helaas is de tank blijkbaar vorig jaar al met een Kawasaki verzamelaar uit Voralberg geruild tegen wat andere (Honda) onderdelen die hij nog had.
Sorry voor de late reactie maar mijn baas moest eerst ook zoeken hoe of wat.
Valt niet mee het overzicht te houden bij zo'n 30 youngtimers...... (helaas op die éne Kawa Z650 na allemaal Honda's, die ik wel voor het grootste deel op kan/moet knappen)
Wel grappig dat we regelmatig ritjes hebben om het spul rijdend te houden.
Van CBX1000 tot NS400R en CB1100R en CB360 tot CB750 en Bol D'or's
 
  • Leuk
Waarderingen: zed1
goed nieuws, ik heb vandaag de newtronic ontsteking aangesloten en met wat sputteren en spartelen kwam de motor tot leven! hij loopt nog niet zo soepel, zonder gas geven valt hij uit, maar dat is denk ik de carburateurs die aandacht nodig hebben. Het belangrijkste is dat het motorblok in orde lijkt te zijn en ik kan nu door met de andere zaken zoals een offset tandwiel zoeken, remmen in orde maken en een hele waslijst aan klusjes, maar ik ben positief. bedankt voor het meedenken tot nu toe. Ik zal ongetwijfeld met nog meer vragen komen, maar voor nu ben ik blij.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, hebben jullie ook zo’n last van die moderne shit benzine? Mijn B1 loopt er slecht op, Ik tank 98 en heb al diverse flesjes met spul om de carbs schoon te houden erin gegooid maar het is iedere keer weer bidden dat hij goed loopt. Hebben jullie hier ook last van of ben ik de enige?:?
Jeroen
 
Hallo allemaal, hebben jullie ook zo’n last van die moderne shit benzine? Mijn B1 loopt er slecht op, Ik tank 98 en heb al diverse flesjes met spul om de carbs schoon te houden erin gegooid maar het is iedere keer weer bidden dat hij goed loopt. Hebben jullie hier ook last van of ben ik de enige?:?
Jeroen
Met euro 98 eigenlijk nergens last van... Nu heb ik geen Z650 maar Yamaha's uit die tijd zijn op zich niet heel anders.
Carbs schoon houden? Hoe lang zet je hem weg? En als hij vies is, wat is er dan vies?
Verstopt? Ingedroogd residu?
 
Ja, ik heb een paar maanden niet gereden, vorige week voor het eerst gestart, hij liep fantastisch. Stuk gereden prima lopen. Gisteren (3 dagen later) loopt hij ontzettend onregelmatig, slaat af als je geen gas geeft, heb hem gisteren vol gegooid (BP 98) en vanmorgen ook weer slecht starten. Ga zo toch maar weer stukje proberen. Ik moet bekennen; ik ben geen super sleutelaar, meer een poetser 😬 de carbs zijn vorig jaar nog ultrasone gereinigd en synchroon afgesteld (door Horeon Kawasaki Zwanenburg). Ik vind dit best tricky om zelf te doen (zonder goed gereedschap) en om nou voor ieder ritje de carbs schoon te maken?😦
 
klinkt gewoon als dat hij verstopt is geraakt, dat heeft niks met de benzine te maken maar met de tank/leidingen?
Zeker omdat hij na stilstand toch even goed liep.

als die goed schoon zijn, geen roest, water, vlokken en andere malheur, moet het gewoon kunnen.
Maar als een paar maanden een half jaar worden (winter), beter de carbs en leidingen leeg laten lopen (aftapplug), tank (kranen) dicht en houdbare benzine erin, of stabilisator bij de benzine.
 
Ik ga nog eens even goed naar de leidingen kijken, ik heb de tank 1,5 jaar geleden ontroest, dus daar kan het niet aan liggen. Dank je wel voor je reactie.
Jeroen.
 
Nou ja...
Eigenlijk niet.
In dat geval de luchtschroeven op de zijkant van de carbs een kwart slag open draaien en na een paar ritjes opnieuw kijken. Of even langs zeewolde rijden dan doen we even een ColorTune.
Jan

Trouwens, het is een B1 dus er kan ook een carb set op zitten met de regelnaalden onderop, die door de vlotterbakjes lopen. In dit geval moet je ze juist een slagje indraaien. Alle carbs precies dezelfde ‘slag’. Ik zou met deze carbs op 1/8 beginnen en dan na een paar ritjes opnieuw kijken. Als de bougies niet zwart maar wit/grijs zijn, dan juist de andere kant op. (Rijk of arm).
Als er ééntje bij zit die er witter uitziet dan de anderen dan is deze carb waarschijnlijk verstopt.

(dank je wel, om me even scherp te houden👍)
 
Laatst bewerkt:
Nou ja...
Eigenlijk niet.
In dat geval de luchtschroeven op de zijkant van de carbs een kwart slag open draaien en na een paar ritjes opnieuw kijken. Of even langs zeewolde rijden dan doen we even een ColorTune.
Jan

Trouwens, het is een B1 dus er kan ook een carb set op zitten met de regelnaalden onderop, die door de vlotterbakjes lopen. In dit geval moet je ze juist een slagje indraaien. Alle carbs precies dezelfde ‘slag’. Ik zou met deze carbs op 1/8 beginnen en dan na een paar ritjes opnieuw kijken. Als de bougies niet zwart maar wit/grijs zijn, dan juist de andere kant op. (Rijk of arm).
Als er ééntje bij zit die er witter uitziet dan de anderen dan is deze carb waarschijnlijk verstopt.

(dank je wel, om me even scherp te houden👍)
Goedemorgen Jan,
Nu ik in het bezit ben van een B1, met inderdaad de regelnaalden onderop, zou je mij de basissetting willen vertellen en welke kant draaien nu rijk of arm is?Ik lees dat je hier aardig wat ervaring mee hebt😄
A591468D-394E-4BD7-AF8B-89DD09F12BDF.jpeg
 
Hoi Gert Jan. Met deze naald regel je het stationair (idle) mengsel. Volgens de kz650 shop manual: eerst volledig indraaien en dan 3/4 uit. Dat is de basis. (Halve slag en dan kwart slag). En dan bijregelen met 1/8 uit, om het mengsel rijker te maken. Je regelt deze carburateur met benzine. (Vaste hoeveelheid lucht en variabele hoeveelheid benzine). De latere modellen hebben aan de zijkant luchtschroeven. (Jouw B2). Dan regel je met lucht. Uitdraaien verarmt in dit geval het mengsel. (Meer lucht).
Om te kijken of het goed staat ‘lees’ je de bougie.
1593244585592.jpeg

succes!
Jan

wellicht ten overvloede. We hebben het hier over één aspect van de instelling van de motor. Een slecht uitziende bougie kan heel veel oorzaken hebben: compressie, ontsteking, algehele conditie van motor. En deze info komt ook uit een tijdperk toen we nog een heel andere kwaliteit benzine hadden. Vaak betekent dat ‘trial en error’ om onze motortjes weer goed / acceptabel lopend te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Gert Jan. Met deze naald regel je het stationair (idle) mengsel. Volgens de kz650 shop manual: eerst volledig indraaien en dan 3/4 uit. Dat is de basis. (Halve slag en dan kwart slag). En dan bijregelen met 1/8 uit, om het mengsel rijker te maken. Je regelt deze carburateur met benzine. (Vaste hoeveelheid lucht en variabele hoeveelheid benzine). De latere modellen hebben aan de zijkant luchtschroeven. (Jouw B2). Dan regel je met lucht. Uitdraaien verarmt in dit geval het mengsel. (Meer lucht).
Om te kijken of het goed staat ‘lees’ je de bougie.
Bekijk bijlage 1516859
succes!
Jan

wellicht ten overvloede. We hebben het hier over één aspect van de instelling van de motor. Een slecht uitziende bougie kan heel veel oorzaken hebben: compressie, ontsteking, algehele conditie van motor. En deze info komt ook uit een tijdperk toen we nog een heel andere kwaliteit benzine hadden. Vaak betekent dat ‘trial en error’ om onze motortjes weer goed / acceptabel lopend te krijgen.
Top uitleg!👍👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan