Het Klassieke Vespa Motorscooter Topic

Skyflyer

MF veteraan
22 okt 2005
36.438
0
Heaven
De Mrs heeft de gedachte gekregen om met een Vespa woon-werk verkeer te gaan doen. Ik ben vervolgens al een paar zaterdagen op pad geweest met haar voor een fraaie Vespa.
Alleen, ze valt op klassieke Vespa's uit de jaren 60/70......

Nu rijden die dingen voor geen meter, dus ik heb het idee om daar een moderner LX200 blok onder te hangen (vanaf 1985).

Zijn er hier mensen met ervaring en/of tips?
 
Ander blok is geen probleem voor het kenteken, zeker niet als het aantal cilinders (een dus) en de cilinder inhoud gelijk blijft.

Of het past; geen idee. Je maakt inderdaad de meeste kans bij een handgeschakelde tweetakt maar dat wist je zelf al. Misschien weten de brikkers het.
 
Kun je een betrouwbare Yamaha geval kopen en dan het plaatwerk van een Vespa overzetten.....

Die Italiaanse dingen zijn qua blok onbetrouwbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ander blok is geen probleem voor het kenteken, zeker niet als het aantal cilinders (een dus) en de cilinder inhoud gelijk blijft.

Of het past; geen idee. Je maakt inderdaad de meeste kans bij een handgeschakelde tweetakt maar dat wist je zelf al. Misschien weten de brikkers het.



Zou dit topic beter bij de brikkers staan denk je? Dan vraag ik het aan.
 
2takt Vespa's hebben het blok naast het achterwiel zitten,terwijl de moderne 4takten het blok voor het achterwiel hebben.
Net als Lambretta's
 
Gobert, op het scooter-forum zitten vooral berijders van 4-takt Vespa's. Bij de brikkers heb je meer kans, daar heb ik al eens eerder een topic gevolgd over oude Vespa's.
 
van een 150cc een 200 maken is ook geen probleem hoor ik heb met de RDW gemaild 60cc meer valt nog binnen de marge schreven ze
 
Ik denk dat (forumgebruiker) "Ohjajoh" je wel kan adviseren, hij is Vespaliefhebber en heeft een nieuwe Vespa, een jaren '80 Vespa en een paar hele oude projectjes. Als ik het me goed herinner in ieder geval.
 
Ik denk dat (forumgebruiker) "Ohjajoh" je wel kan adviseren, hij is Vespaliefhebber en heeft een nieuwe Vespa, een jaren '80 Vespa en een paar hele oude projectjes. Als ik het me goed herinner in ieder geval.


jammer dat ie z'n PM niet heeft geactiveerd
 
Heb nog wel een ducati blokje liggen, 49cc :9 :9
full


De Mrs. heeft wel veel noten op haar zang de laatste tijd, eerst kippen, nu een vespa, geef je ze wel genoeg aandacht?
 
Laatst bewerkt:
Heb nog wel een ducati blokje liggen, 49cc :9 :9
[afbeelding]

De Mrs. heeft wel veel noten op haar zang de laatste tijd, eerst kippen, nu een vespa, geef je ze wel genoeg aandacht?



ja hoor. Ze krijgt vrijdag een nieuw plafonnetje, over een maand een nieuwe keuken en haar eigen plek in mijn studio.
 
Daar ben ik al..:)

Als je een viertaktmotorblok in een klassieker wil stoppen, dan zul je goed moeten kunnen lassen of iemand kennen die dat kan. Sowieso moet je een sub-frame maken, want de huidige scooters hebben een motorblok wat aan het frame vast zit. Een klassieke Vespa heeft geen buizenframe, maar het motorblok zit vast in de body.

Als je voor makkelijk gaat, dan kan je het beste het motorblok kopen uit http://www.lmlscooter.be/pages/spec4.htm (DEZE scooter). De scooter is nagenoeg gelijk aan de oldtimers uit de 70-er jaren, en met een kleine aanpassing aan de motorophanging past het 4-takt-blok er zo in. De scooter heet overigens LML Star.

Wat VEEL makkelijker is, is een Vespa PX-motorblok kopen bij bijvoorbeeld Sip-scootershop of Scooter Center Keulen. Dit motorblok is een zgn. largeframe-blok en is qua ophanging ongewijzigd sinds de jaren '60. Als harder wilt dan 100, dan moet je de PX200 kiezen. Harder dan 120 is met een standaard-motorblok nagenoeg onmogelijk..

Ik heb zelf ook rondgereden met een PX200-blok onder een klassieke scooter uit de 60-er jaren en het rijd heerlijk. Als je van toeren houd, want boven de 90 zijn 10-inch wielen wat wiebeliger..:)



Dat PX200 blok heb ik eigenlijk in gedachten. Wat vind je trouwens van de Nederlandse grote aanbieders? Ik heb er vier gevonden. Mss beter per PM
 
De Mrs heeft de gedachte gekregen om met een Vespa woon-werk verkeer te gaan doen. Ik ben vervolgens al een paar zaterdagen op pad geweest met haar voor een fraaie Vespa.
Alleen, ze valt op klassieke Vespa's uit de jaren 60/70......

Nu rijden die dingen voor geen meter, dus ik heb het idee om daar een moderner LX200 blok onder te hangen (vanaf 1985).

Zijn er hier mensen met ervaring en/of tips?

Ik heb nog wel wat electroscooters ergens zien staan. Wellicht een hybride fabriceren? Rob T heeft er verstand van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan