Het Klassieke Vespa Motorscooter Topic

:N :N :N Ik rij toch ook geen hybride automobiel en de Mrs toch ook niet. Jij moet beter weten!

Ik heb laatst nog met een bedrijfsauto een Prius op de Bullbar gepakt. De jongens op het terrein willen steeds die dingen op de vork van de heftruck pikken. Dat is slecht voor de verzekering.

On topic: Waarom geen tweetakt? Dat loopt wel zo lekker.
 
Ik heb laatst nog met een bedrijfsauto een Prius op de Bullbar gepakt. De jongens op het terrein willen steeds die dingen op de vork van de heftruck pikken. Dat is slecht voor de verzekering.

On topic: Waarom geen tweetakt? Dat loopt wel zo lekker.
 
Ik heb laatst nog met een bedrijfsauto een Prius op de Bullbar gepakt. De jongens op het terrein willen steeds die dingen op de vork van de heftruck pikken. Dat is slecht voor de verzekering.

On topic: Waarom geen tweetakt? Dat loopt wel zo lekker.




PX200 blok is een tweetakter.
 
Mensen zonder kinderen mogen gewoon benzine verstoken :Y
Een kind nemen is namelijk veel slechterder voor het milieu

Wij moeten het op maken voordat de Chinezen het doen. On topic overigens, zo'n viertaktblok, hoe kom je dan met de katalysator te zittten? Is het verplicht om als je nu ombouwt, aan de milieu-eisen te voldoen?
 
Daar ben ik al..:)

Als je een viertaktmotorblok in een klassieker wil stoppen, dan zul je goed moeten kunnen lassen of iemand kennen die dat kan. Sowieso moet je een sub-frame maken, want de huidige scooters hebben een motorblok wat aan het frame vast zit. Een klassieke Vespa heeft geen buizenframe, maar het motorblok zit vast in de body.

Als je voor makkelijk gaat, dan kan je het beste het motorblok kopen uit http://www.lmlscooter.be/pages/spec4.htm (DEZE scooter). De scooter is nagenoeg gelijk aan de oldtimers uit de 70-er jaren, en met een kleine aanpassing aan de motorophanging past het 4-takt-blok er zo in. De scooter heet overigens LML Star.

Een LML-4takt motorblok krijg je bijna onmogelijk onder een Vespa.

px200 blokken zijn moeilijker en moeilijker te vinden.
zeker nieuw, zijn ze eigenlijk niet meer te krijgen...

Een goed (betaalbaar) alternatief is een 2-takt LML blok (150cc 5poorts) te kopen +/- 700€ (nieuw)

contacteer me maar indien je meer info wenst.

Mvg
Gerd
 
sip heeft enkel nog carters, geen gemonteerde blokken,
ook niet meer bij scootercenter, of Eddy Bullet...

Idd... Helaas voor Gobert, maar voor iemand zonder kennis binnen het Vespa-wereldje zal het of lastig of heel duur worden...

Je kan trouwens ook op zoek naar een latere Rally 200 (staat er nog 1 bij Maskes...), is in principe hetzelfde en bijna nog minder rompslomp dan een goede oldie en een P-blok vinden...
 
Laatst bewerkt:
Idd... Helaas voor Gobert, maar voor iemand zonder kennis binnen het Vespa-wereldje zal het of lastig of heel duur worden...

Je kan trouwens ook op zoek naar een latere Rally 200 (staat er nog 1 bij Maskes...), is in principe hetzelfde en bijna nog minder rompslomp dan een goede oldie en een P-blok vinden...

Wanneer Mrs. Gobert een sterke wens heeft, zal Gobert in z'n zakken moeten tasten om haar wens te vervullen. Ik denk dat hij dat met plezier doet, getuige ook zijn onderzoek om het goed voor elkaar te krijgen. Ach, en gelet op het feit dat Gobert wel een paar leuke machientjes heeft staan, maak ik me om het kostenaspect wat minder zorgen.
 
nieuwe carters voor een Px200 blok zijn er nog wel te vinden.
Maar zeker ook niet goedkoop. en als je dan alle losse onderdelen nog apart moet kopen, zal je kostenplaatje al snel tegen de 2000€ liggen.
(nieuwe blokjes kosten 2jaar geleden +/- 1400€)

probeer ergens een 2dehands blokje te vinden (of een complete vespa)
kijk ook eens op de verkoopsites in Duitsland!
 
Heren!

Mag ik even meeliften in het topic? Ik heb hier ter reparatie een Vespa 200cc 2-takt uit de jaren 70, betreft(uit mijn hoofd even) een rally 200 electric.

Na herhaaldelijk ultrasoon reinigen en het vervangen van alle pakkingen en een nieuwe vlotternaald stroomt de carb. nog steeds over uit het 'overstroom kanaal' naast de vlotterbak. Mijn eerste poging was verschillende hoogte posities te maken voor de vlotternaald door deze te shimmen met een o-ringetje. Resultaat na ik weet niet hoevaak monteren/demonteren/nieuwe stand creeëren,hij blijft doodleuk lekken. En met lekken bedoel ik stromen. Alles is schoon en dicht af. Ook de nieuwe vlotternaald. De vlotter zelf is niet lek en de hele carb lijkt zich in topconditie te bevinden.

Vervolgens heb ik het overstroomkanaal even volgedrukt met vloeibare pakking. Dat heeft als resultaat dat hij via hoofdsproeier direct op de gasschuif een constante straal benzine gooid. Ondertussen begint mijn bloed te koken, alles klopt aan dat ding en toch lekt ie' als een gek....

Als jullie het ook niet weten dan breng ik de oude carb tot ontploffing en bestel ik een nieuwe :)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Gobert,

Ik sleutel al 15 jaar aan klassieke Vespa's. Ik denk dat je je vraag beter op een Vespa forum kunt stellen zoals het http://amsterdamvespaclub.messageboard.nl/index.php (Welkom op amsterdamvespaclub.messageboard.nl). Als je goed bent in Duits vind je op het German Scooter Forum (GSF - Das Vespa Lambretta Forum) alle info die ja maar wilt en nog veel meer. Dat is DE plaats op internet met de meeste info over tunen van Vespa's.

Wat voor scooter heeft/wil je vrouw/vriendin? Waar ben je naar gaan kijken? Als je kiest voor een Sprint o.i.d. dan loopt deze standaard ca 85-90 km/u. Het is tweetakt dus topsnelheid is kruissnelheid. Je kunt daar een aantal leuke kits voor kopen van 177 cc. Daarmee, in combinatie met een grotere carb en een goede uitlaat loopt dat ca 110-120 echte km/u en heb je een hoop rijplezier. Totale kosten ca 500 euro. Als je dan nog een electronische ontsteking monteert heb je een zeer betrouwbare scooter die het altijd doet.

Natuurlijk kun je nog veel extremer (ben zelf nu bezig met het tunen van een Vespa 90 van 5,5 naar ca 20 achterwiel pk's) maar dat kost meer geld en veel meer werk...

Succes ermee!

Erik

PS: eigenlijk zou je dit topic in het scooter gedeelte verwachten maar ik heb het idee dat ze daar niet zitten te wachten op vragen over scooters ouder dan 10 jaar ;)
 
Hoi Teun,

Uit je posting maak ik op dat je niet vaak aan Vespa's sleutelt (omdat je het type van de Scooter niet uit je hoofd weet). Weet je zeker dat je de carb goed hebt in elkaar gezet? Als ze lekken is dat 99% van de gevallen door een slechte vlotternaald. Maar die heb je al vervangen. Door het juiste type? Niet te lang of te kort? De Vespa SI carbs zijn heel rudimentair. Daar kan eigenlijk niets aan mis gaan...

Erik
 
Hoi Teun,

Uit je posting maak ik op dat je niet vaak aan Vespa's sleutelt (omdat je het type van de Scooter niet uit je hoofd weet). Weet je zeker dat je de carb goed hebt in elkaar gezet? Als ze lekken is dat 99% van de gevallen door een slechte vlotternaald. Maar die heb je al vervangen. Door het juiste type? Niet te lang of te kort? De Vespa SI carbs zijn heel rudimentair. Daar kan eigenlijk niets aan mis gaan...

Erik

Hoi Erik,

Bedankt voor je reactie. Dit is voor mij inderdaad de eerste vespa, heb er een jaar of wat terug ook al een paar nieuwe pakkingen opgezet maar veel meer ervaringen heb ik er niet mee. Ding is niet van mij, maar van een fam. lid. Echter, ik heb wel al vrij wat jaren sleutel ervaring met 2 en 4 takt. Brommers,motoren, quad en trike reparatie. Van kreidlers tot een GSXR.

De carb zit 100% zeker goed in elkaar. Het schroefdraad en de grootte van de sproeiers is allemaal verschillend,daar kun je geen fouten mee maken.De naald is exact gelijk met de oude. Dan rest zich nog het brandstof filter welke ik ook al eens omgedraaid heb.

Het stomme is, de scooter loopt er prima om. Alleen je kan maar enkele kilometers rijden en je tank is leeggelopen.

Wellicht is het iets met de tank of het kraantje?

Groet,
Teun
 
Laatst bewerkt:
Voor mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen. Mike van Vespa Classic Parts zegt 'Het euvel is de zetting waar de vlotterpen van boven in drukt als deze versleten is (vaak door lang stilstaan) sluit deze niet meer af.
Het is op te lossen met een nieuwe bovenkant van de carburator, alleen het dekseltje van boven moet omgezet worden van de oude maar altijd met een nieuwe deksel pakking anders blijft hij daar weer lekken.'

Doe er je voordeel mee.

Teun
 
Zou het een goede gedachte zijn om dit topic om te noemen in 'Het Klassieke Vespa Motorscooter Topic"?
 
Laatst bewerkt:
Geen slecht idee, ik ben tegen meerdere problemen aangelopen bij het repareren van de Vespa Rally 200 electric. Deze waren vrij simpel op te lossen maar ik wil ze omschrijven als veel voorkomend. Inclusief foto's en tekst..

Teun
 
Terug
Bovenaan Onderaan