Het kleine gpz600r project.

KwaSuz

MF veteraan
Donateur
20 aug 2006
10.036
9.977
Het mooiste stukje Friesland
Neeeee, niet nog één :o
Was zelfs mijn eigen reactie, de vrouw kijkt inmiddels nergens meer van op.
Projecten zat en eigenlijk geen tijd ivm het tijdrovende project “huis”.
En toch zei ik “Ja, is goed “.
Aanschouw project gpz600r…
0C244CDF-3436-4A86-A6BC-AF82EA32DEBA.jpeg


Een volledig originele motor met 46.000km ervaring, en 10 jaar stilstand -O-.
Dus; vastzittende remmen en
DCA190D4-C6E1-435C-99B4-F7E63B2CBC1B.jpeg


En

59ACBE8B-A9A6-4D54-A523-CE078767732A.jpeg


Maar ook

C85D3D9F-3C13-47E9-800B-6E8B57A839FF.jpeg


Uitlaat is ook nog super netjes (en origineel)

Ter geruststelling; de gpz900 heb ik ook ooit zo gekocht.
En daar rij ik ook nog vrolijk op rond .

Plannen?! Ja, een goedlopende zo origineel mogelijke motor van te maken.
Wellicht komen er een setje 17” wielen in van een gpz500, omdat ik die dikke worsten banden niks vind.

Eerst maar eens lopend maken, carbs in bad, klepjes controleren/stellen wat verse vloeistoffen, hier en daar wat rubbertjes vervangen en voor je het weet;

B03D03FF-8EB4-431E-82B8-7474F9F9FB11.jpeg


ben je al weer €200 verder _O-
 
Vaak heb je geen enkele reden om er een bij te kopen, wat op zich weer geen reden is om het niet te doen
 
Ik ga vooral benieuwd zijn naar de tank. Ik heb al 10 kilo grind (5-8mm) gekocht. Maar ook de rest van het project ga ik volgen. Op het eerste oog ziet-ie er nog redelijk uit, ja, tot je het open gaat maken
 
Vaak heb je geen enkele reden om er een bij te kopen, wat op zich weer geen reden is om het niet te doen
Daarom heb ik de gpX600 van @.Maarten ook maar opgehaald :+ , toont veel gelijkenissen met de gpZ600. Zelfs het blok is uitwisselbaar en heeft ca 10 pk meer.
Maar deze motor is eigenlijk wel te ver heen…. wellicht de remmerij, bouten moeren donor… ach misschien bouw ik ‘m wel weer op. _O-
 
Ik ga vooral benieuwd zijn naar de tank. Ik heb al 10 kilo grind (5-8mm) gekocht. Maar ook de rest van het project ga ik volgen. Op het eerste oog ziet-ie er nog redelijk uit, ja, tot je het open gaat maken
Tot zover lijkt het mee te vallen, in de kuip zitten wat scheurtjes. Vooral bij het knipperlicht, daar lijkt het op dat er lomp tegenaan gelopen is oid. (Maw, stond echt in de weg)
De binnen kuip delen zijn nogal fragiel vast gezet, met zelftappers (origineel!).
Bij TE vast aandraaien breken de nokjes kapot en zijn daarom nogal “aangekleidt “
(zal er een foto van maken)
Een ander/beter kuipdeel heb ik al gevonden, ook daarin zitten kleine scheurtjes. Maar beter te repareren.

Voor plastic reparatie heb ik onlangs dit besteld;
624A93A6-92C8-4ACC-A556-642E98B53A17.jpeg


Kijken hoe en of dit beter/eenvoudiger dan aanknoeien met MEK of soldeerbout.
Volgens de filmpjes van de fabrikant wel O-)
Ook Het Motorrijwiel had er een lovend artikel over.
 
Carbs op de werkbank
33DED868-96B3-4710-A6FF-85281F5D190C.jpeg


Alle jis schroeven nog in nette staat, kijken of we dat zo kunnen houden O-) (met de juiste schroevendraaier uiteraard)

B5908019-664C-4CF4-AB33-6E2A33CD18EC.jpeg


De carbs gaan bij mij helemaal uit elkaar, ook los van elkaar en bij de verbindings pijpjes komen ook nieuwe O-ringetjes.

Bij het weer samenstellen van de carbs kwam ik erachter dat het beugeltje voor de gaskabels er eigenlijk nog tussen had gemoeten , nou was het beugeltje er nog wel tussen te krijgen maar het schroefje aandraaien werd wat lastiger -O-
E3EEC942-D9D3-467F-9450-40DA6639368A.jpeg


Jis bitjes heb ik dan weer net niet, dus maar weer loshalen.

Om de klepjes te stellen/controleren moet de waterhuishouding leeg en losgekomen worden….
2E8B7E7D-446C-4D24-98A2-D54588B3B72F.jpeg
 
Carbs weer zo goed als compleet
A4C086E1-6B32-4C2D-AFB6-D048A771C04E.jpeg


Revisiesetjes zijn ook binnen van carburateurwinkel.nl (nee geen spam enkel een tip )
De carbs waren op zich nog niet eens heel vies, zat nog wel wat meurende oude benzine in :r.
Wel zag ik wat lichte slijtage sporen op de gasschuiven, dit herken ik niet van de gpz900 🤷‍♂️, we zien wel of dit merkbaar is.
 
Wordt zo te zien grondig aangepakt. En mooi dat er weer een oldskool motor in originele staat straks de weg op gaat.

Overigens kleine vraag, wat is het bouwjaar ?
 
Tot zover lijkt het mee te vallen, in de kuip zitten wat scheurtjes. Vooral bij het knipperlicht, daar lijkt het op dat er lomp tegenaan gelopen is oid. (Maw, stond echt in de weg)
De binnen kuip delen zijn nogal fragiel vast gezet, met zelftappers (origineel!).
Bij TE vast aandraaien breken de nokjes kapot en zijn daarom nogal “aangekleidt “
(zal er een foto van maken)
Een ander/beter kuipdeel heb ik al gevonden, ook daarin zitten kleine scheurtjes. Maar beter te repareren.

Voor plastic reparatie heb ik onlangs dit besteld;
Bekijk bijlage 1763400

Kijken hoe en of dit beter/eenvoudiger dan aanknoeien met MEK of soldeerbout.
Volgens de filmpjes van de fabrikant wel O-)
Ook Het Motorrijwiel had er een lovend artikel over.
Ik ben benieuwd, zag zelf een filmpje dat samen met dat poeder en lijm je een stukje missende kuip kan vervangen.
 
Kwarttarief is dus 31 Euro betalen aan wegbelasting (houderschapsbelasting) en dan 9 maanden rijden.

Probeer zelf ook met dit soort "details" rekening te houden met de aanschaf van projecten.
Overigens is een motor verzekeren van 20 jaar oud niet echt kostbaar, want die kunnen als "old-timer" verzekerd worden. Is ongeveer 4 tientjes op jaarbasis (alleen WA, geen diefstalverzekering).

Maar dit blijft gevolgd worden. Heb dit visueel altijd mooie motoren gevonden (nooit op gereden dus of het in de praktijk ook zo is ;) )
 
Kwarttarief is dus 31 Euro betalen aan wegbelasting (houderschapsbelasting) en dan 9 maanden rijden.

Probeer zelf ook met dit soort "details" rekening te houden met de aanschaf van projecten.
Overigens is een motor verzekeren van 20 jaar oud niet echt kostbaar, want die kunnen als "old-timer" verzekerd worden. Is ongeveer 4 tientjes op jaarbasis (alleen WA, geen diefstalverzekering).

Maar dit blijft gevolgd worden. Heb dit visueel altijd mooie motoren gevonden (nooit op gereden dus of het in de praktijk ook zo is ;) )
Als je kan leven met wat voorwaarden kun je 5 “klassieke” motoren verzekeren voor ca. €80, als zijnde verzamel polis.
 
Als je kan leven met wat voorwaarden kun je 5 “klassieke” motoren verzekeren voor ca. €80, als zijnde verzamel polis.
Klopt, ik heb er nu 3 op een verzamelpolis staan. Allemaal belastingvrij, en de verzekering is een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld een bromscootertje.
En geloof me, je hebt veel meer lol op een oudere motor dan op zo,n raceplee die maar 45 mag.
 
Vandaag nog een complete rvs bsm future 4-1 gescoored, moet net over de grens aus die heimat kommen.
Even m'n collega gebeld aangezien die altijd vanuit emmer-compascuum via DE autobahn kommt, hij rijdt er vlak langs O-) . Kost mij een vrijdagmiddag snack, da's te overzien.
De uitlaat heb ik in principe niet echt nodig 8)7, aangezien de uitlaat onder de gpz600 nog super netjes is, maar zulk spul kom je zelden tegen en past altijd nog onder de gpx600....._O-.

Wel 2 mooie verbouwde GPZ 600's gevonden op het net, ze worden niet zoveel verbouwd als de 900 of 1000. maar het kan wel.
gpz600a.jpg


gpz600rd.jpg


De onderste heeft trouwens het frame van een gpz400r, deze is van alu en het 600 blok past er 1 op 1 in. De 600 heeft een stalen frame.
Alu frame's van de 400 zijn overigens schaars, net als de duo afdek kapjes -O-, dus mocht iemand wat weten horen of zien....

In de bovenste zit het rijwiel gedeelte van een zxr400 gemonteerd, inkl. achterbrug en usd voorvork.
 
Terug
Bovenaan Onderaan