Het (kleine) grote Runner 125, 180 en 200 topic

THE MUD

MF veteraan
22 aug 2004
3.958
73
Tolkamer (GLD)
Hallo medeforummers,

Zijn er meer forummers met een Runner of die een Runner in het verleden hebben gehad?

Het zijn natuurlijk ideale motorscooters voor in en om de stad + af en toe een stukje snelweg en mensen die niet staan te springen om een groot lomp bakbeest van een paar honderd kilo.

Is het een idee om hier ons eigen verzameldraadje te maken waar we kunnen discussiëren, tips en trucs kunnen uitwisselen, stoere praat over hoe we ongenode gasten het leven zuur hebben gemaakt, etc? *O*

Post hier gerust een plaatje en praatje van je Runner.

Dit is alvast een kiekje van mijn Runner 180cc 4t VXR met Chipkey.

10678699_704012486388511_1558854279028031512_n.jpg


Wishlist (mocht het er ooit van komen):
- Zilveren achterkappen met zelfde "zigzag" stickerset als voor
- Zwarte Pro buddyseat
- Matzwart Pro middendeel voorkap
- Zijstandaard

Specsheets:
full

full

full

full


Gilera Runner, DNA, Ice and Stalker Scooters Service and Repair Manual: 1997 to 2004 (Haynes Service and Repair Manuals)
Gilera Runner, DNA, Ice and Stalker Scooters Service and Repair Manual: 1997 to 2004 (Haynes Service and Repair Manuals)
Gilera Runner, DNA, Ice and SKP/Stalker Service and Repair Manual: 1997 to 2007 (Haynes Service and Repair Manuals)
Gilera Runner, DNA, Ice and SKP/Stalker Service and Repair Manual: 1997 to 2007 (Haynes Service and Repair Manuals)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook van de partij, regio Waalwijk (noordbrabant) een originele 180cc runner.
Naast deze runner heb ik ook nog een Husqvarna wr360 (2takt 350cc supermoto).
De runner is voor woon-werk verkeer :)
 
Oew heb je een fototje? Jij hebt een 2 takt vermoed ik zo.
Hoe bevalt hij?

Mijne is ook primair voor woon-werk, stadsverkeer en ritjes in de buurt bedoeld.
 
Laatst bewerkt:
Ik had een gilera dna eerst xe brommer uitvoering daarna de 180 vanuit belgie geïmporteerd.
Zelfde blokken.
 
Hier mijn Runner, is een oud beestje.
Een vroege 1998 125cc FX.
Bezig er een 500cc master blok onder te bouwen.
Duurt lang, kost veel tijd, maar gaat goed komen.

Foto1k0-CR8BGRYW.jpg
 
Ik heb er 2 gehad dus lees hier ook mee. Zal is kijken voor wat plaatjes.

Gevonden en even ingescand :)

Dit was mijn eerste motor. Nieuw gekocht bij van der Heijden en ongeveer 2,5 jaar gereden.
Veel plezier van gehad. Recht ervoor zn opvolger. (lang leve thuis wonen :] )

full


full


Bij het oude WP schokbrekers laten maken voor de Runner.
full


Plaatjes van de 2takt volgen nog.
 
Laatst bewerkt:
Mooi! Zeker die hele vroege typen vind ik mooi. En dan het liefst helemaal origineel. In het jaar 2000 werd ik 16. Ik heb héél vaak staan kijken bij die fluor geel met mat zwarte Runner. Het budget reikte toen helaas niet verder dan een Yamaha Neo's. En nu zijn die Runners bíjna allemaal naar de kl#te gereden (gejat..). Wees er maar zuinig op!
 
Ik had een gilera dna eerst xe brommer uitvoering daarna de 180 vanuit belgie geïmporteerd.
Zelfde blokken.
Klopt ja. Hoe beviel hij je en was het een 2-takt?
Hier mijn Runner, is een oud beestje.
Een vroege 1998 125cc FX.
Bezig er een 500cc master blok onder te bouwen.
Duurt lang, kost veel tijd, maar gaat goed komen.

[afbeelding]
Gaaf, had net je topic erbij gezocht en zag dat je het grondig aanpakt en verstand van zaken hebt. Jammer dat het zo lang duurt want ben erg benieuwd naar het verdere verloop en eindresultaat. Respect voor dit project :} .
Ik heb er 2 gehad dus lees hier ook mee. Zal is kijken voor wat plaatjes.
Ben benieuwd naar je plaatjes.
Goede ervaringen mee en wat voor een Runners heb je gehad?
Dit is de mijne:
[afbeelding]

Leuk speelgoed :)
Ziet er netjes uit. Geloof dat zo'n 2takt wel goed van z'n plek komt ;) .
Hoeveel km's inmiddels overbrugd en wat voor een traject leg je er dagelijks mee af?
Mooi! Zeker die hele vroege typen vind ik mooi. En dan het liefst helemaal origineel. In het jaar 2000 werd ik 16. Ik heb héél vaak staan kijken bij die fluor geel met mat zwarte Runner. Het budget reikte toen helaas niet verder dan een Yamaha Neo's. En nu zijn die Runners bíjna allemaal naar de kl#te gereden (gejat..). Wees er maar zuinig op!
2000 werd ik net 12 joh, begon op m'n 14e pas met scooters enzo.
M'n eerste scooter was een Italjet Dragster. Ik droomde altijd van gepimpte Aeroxjes maar ik wilde iets bijzonders dat niemand anders had. Piaggio was aan deze kant van het land niet populair. Tegenwoordig overigens wel (struikelt over de Vespa's en Zipjes).

Wat voor een motorscooter heb jij tegenwoordig Karl? 2 weken geleden heb ik bijna een hele nette Aprilia Leonardo 150 gekocht nadat ik jouw topic helemaal had doorgelezen.

Ik vind het 1e type Runner zeker z'n charme hebben al vind ik de Pro en het 2006> model ook zeker gelikt. Ik kan me nog hele mooie kiekjes in folders van destijds herinneren van een paar/gele en later de Poggiali. Nooit geleverd als motorscooter maar zo'n kappenset zou prima op de mijne staan hoor ;) .
 
@the mud, de KM stand is tegen de 9000km meen ik. Dagelijks rij ik er 10 km mee.
Niet veel dus, als het beter weer wordt dan ga ik er vast wat meer mee rijden :)
En ja hij komt goed van zijn plek echter had ik wel wat meer spektakel verwacht, zo van beetje gas en meteen op zijn achterwiel.
Maar hij rijd voor mij gevoel nog vrij bescheiden (origineel)
 
The Mud,

Een goede Runner is toch méér motorscooter dan een Leonardo hoor. Maar een nette Leonardo koop je voor +-800€, dat lukt met een Runner niet. Dat in ogenschouw nemend is een Leonardo (en naar mijn mening vooral de 150cc) echt een puik ding.

Momenteel heb ik geen motorscooter. Mijn laatste, een Aprilia Sportcity 300 Cube, heb ik in september verkocht. Ik dácht dat dat mijn ideale motorscooter zou zijn, maar ik vergiste me. Ik zou graag weer een motorscooter hebben, maar mijn hobby reikt verder. Ik heb nog 2 motorfietsen, 3 antieke brommertjes, mijn opgevoerde Yamaha Neo's van weleer en een snorscooter. Ik weet écht niet meer waar ik alles moet laten. Ruimte is schaars hier in Den Haag en ik weet uit ervaring (2x) wat er gebeurt met een motorscooter die niet héél goed achter slot en grendel staat.

Die Italjets, daar heb ik ook een zwak voor. Een Dragster 180 of een Formula 125 met het tweecilinder blok en 2 uitlaten.... Heel gaaf!
 
@Karl, onlangs een Italjet tekoop zien staan voor onder de 1000 euro (formula 125 2 cilinder).
Via facebook worden die dingen zo nu en dan aangeboden, wellicht ook de scooters die bij jou gejat zijn.

Nu ben ik blij dat ik niet in een een stad woon maar ik rij nooit rechtstreeks naar huis, ik draai altijd een keer om te zien of er niks mij achtervolgd.. Je weet immers nooit!
 
@the mud, de KM stand is tegen de 9000km meen ik. Dagelijks rij ik er 10 km mee.
Niet veel dus, als het beter weer wordt dan ga ik er vast wat meer mee rijden :)
En ja hij komt goed van zijn plek echter had ik wel wat meer spektakel verwacht, zo van beetje gas en meteen op zijn achterwiel.
Maar hij rijd voor mij gevoel nog vrij bescheiden (origineel)
Hier nog 1 die wacht op mooier weer ;) . Ja ik verwacht ook wel wat spektakel van een 2T eigenlijk. Nog geen ervaring mee.
The Mud,

Een goede Runner is toch méér motorscooter dan een Leonardo hoor. Maar een nette Leonardo koop je voor +-800€, dat lukt met een Runner niet. Dat in ogenschouw nemend is een Leonardo (en naar mijn mening vooral de 150cc) echt een puik ding.

Momenteel heb ik geen motorscooter. Mijn laatste, een Aprilia Sportcity 300 Cube, heb ik in september verkocht. Ik dácht dat dat mijn ideale motorscooter zou zijn, maar ik vergiste me. Ik zou graag weer een motorscooter hebben, maar mijn hobby reikt verder. Ik heb nog 2 motorfietsen, 3 antieke brommertjes, mijn opgevoerde Yamaha Neo's van weleer en een snorscooter. Ik weet écht niet meer waar ik alles moet laten. Ruimte is schaars hier in Den Haag en ik weet uit ervaring (2x) wat er gebeurt met een motorscooter die niet héél goed achter slot en grendel staat.

Die Italjets, daar heb ik ook een zwak voor. Een Dragster 180 of een Formula 125 met het tweecilinder blok en 2 uitlaten.... Heel gaaf!
Wat viel je tegen aan de Sportcity 300 Cube? Ik kwam laatst nog een Formula 125 tegen bij Leerkes in de showroom. Lijkt me toch wat kwetsbare techniek.

Heb je wel eens een Runner gehad dan en wat voor een snorscoot heb je? Dan doe je er eentje weg en koop je een nette Runner. Wellicht is de mijne over een tijdje beschikbaar.
 
Vandaag ben ik met de Runner bij Veda Scooters in Ede geweest. Gewoon voor een algehele checkup en ik vond de Runner de eerste meters slecht optrekken.

De Runner rijdt nu weer als herboren en trekt een stuk vlotter op :] .

Wat heeft Erik gedaan naast de algehele check-up: Nieuwe rollen, nieuwe V-snaar, nieuwe vario driehoekjes, carter gereinigd, bendix gereinigd en ingevet, spiebanen krukas gereinigd en ingevet, koppeling gecontroleerd en de segmenten afgewerkt, subframe gecontroleerd, oliepeil etc, etc.

Zijn oordeel was dat dit een zeer net exemplaar betreft en dat die nog maar moeilijk te vinden zijn. Dat eerste hoor ik natuurlijk graag al had ik niet anders verwacht. *O*

11088337_706642106125549_3709551431143706063_n.jpg

11082558_706642119458881_6898813232200858782_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig! Leuk dat je het ook deelt.
Ik moet de Runner nog een keer uit elkaar halen voor een checkup.
Echter wilde ik eerst mijn husqvarna af hebben (en die heb ik vandaag afgemaakt).
Dus wellicht gaat de Runner deze week eens uit elkaar :)
 
@ Genesisfm: Wat moet er allemaal gebeuren aan de Runnert?

Ik was net even een stukje door Arnhem aan het cruizen en vertelde toen we even gestopt waren bij Dancetour tegen mijn passagier dat er in Arnhem amper tot geen 180'ers rijden. Komt er letterlijk op dat moment een 180'er aangereden :] . Hij had me zien staan en moest het toch echt even checken. Was een jongen uit Veenendaal met een 180'er DD 2-takt. 180'er minimeet *O* .

11136671_707341949388898_6370720038003529307_n.jpg

11080906_707341962722230_6952565420972203691_n.jpg

10305056_707341972722229_2316453276863987291_n.jpg

11139775_707341982722228_5560116525406613708_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik wil graag de status van de runner weten en wat aan vervanging toe is vervangen.
Daarnaast vind ik hem niet snel dus ik denk dat er wel wat aan vervanging toe is ;)
Helaas ken ik niemand met een runner om te vergelijken die ook nog in de buurt woont (regio waalwijk)
 
Geloof dat heel Tilburg op die dingen rijdt en dat is goed te doen vanaf jou. Daar wellicht eens navraag doen :?
 
Ik heb ze er nog nooit gezien, echter ben ik nogal terughoudend om gewoon eens naar Tilburg te rijden :P
 
Hier nog 1 die wacht op mooier weer ;) . Ja ik verwacht ook wel wat spektakel van een 2T eigenlijk. Nog geen ervaring mee.Wat viel je tegen aan de Sportcity 300 Cube? Ik kwam laatst nog een Formula 125 tegen bij Leerkes in de showroom. Lijkt me toch wat kwetsbare techniek.

Heb je wel eens een Runner gehad dan en wat voor een snorscoot heb je? Dan doe je er eentje weg en koop je een nette Runner. Wellicht is de mijne over een tijdje beschikbaar.

Het weggedrag van de SC300 beviel me niet. Het blok hangt in rubbers en dat wilde gewoon niet strak sturen. En de onderdelenvoorziening was een ramp. Bij de scooterzaak is'ie een keer van de brug gevallen. Balen, maar kan gebeuren. Onder andere een spiegel gebroken. Na 3 maanden komt'ie binnen. De verkeerde kant. Na nog eens 3 maanden kwam de nieuwe. Goede kant, verkeerd montagemateriaal. Uiteindelijk begon ik me te ergeren, dat was het teken dat'ie weg moest.

Ik heb geen Runner gehad, maar wel op een aantal gereden. Mooi, licht, stijf frame en relatief snel. Maar ik wil er geen voertuig voor wegdoen ;) Ik maak nauwelijks kilometers, het zou enkel zijn omdat ik het leuk vind. Dat geldt voor al m'n tweewielers trouwens. Hobby... Ik hou het topic en marktplaats enzo in de gaten.
 
Ik heb momenteel even geen motor of spannende 4-wieler staan + vertrouwde de grauwe lucht vanmiddag niet voldoende om een flink stuk te gaan fietsen dus ik ben een stukje gaan rijden met de Runner, gewoon voor de fun :+ . Er vielen me een aantal zaken op:

- na 270km op de dagteller kreeg ik er met pijn en moeite 9.5L in en dat vind ik qua verbruik best netjes :}
- automobilisten blijven me een vreemde vogel op de snelweg vinden :P
- de Runner had er zin in of die nieuwe V-snaar e.d. hebben er aan bijgedragen want hij trok door naar de 140 op teller (was voorheen 130) :o
- diverse auto's en motoren die serieus hun best deden kwamen tot op zekere hoogte bedrogen uit bij stoplichten :X
- ik heb vroeger nooit een Runner gehad of gereden (in deze regio reed niemand Piaggio) en toen vond ik het vergeleken met de andere 50cc scootertjes een groot en lomp bakbeest maar wat gaat dat ding leuk door bochten :]
- m'n Runnertje heeft me gewoon een grijns op m'n smoelwerk bezorgd *D

@ Genesisfm: Een kennis van me woont in Tilburg en had vroeger diverse 180'ers + toen reed er daar veel van dat grut rond. Kan wel eens vragen of hij er nog eentje weet ter vergelijking voor je.

@ Karl: Benieuwd hoe lang het zal duren. Binnenkort heb jij ook gewoon in een opwelling een Runner erbij gekocht :Y .
 
Laatst bewerkt:
Na 75 km begint bij mij mijn reserve lampje te branden :x
En op top rijd de runner (op de teller) tussen de 120 en 130 (teller wijkt volgens mij wel 20km/u af :P )

Kortom hij heeft nog aandacht nodig ;)

Ps Je hoeft niet percee te vragen hoe of wat, ik zal eerst eens een beurt inplannen :), ik heb net mijn husqvarna van een nieuwe zuiger voorzien dus kan daar nu ook op rijden :)
 
Uiteindelijk vandaag de scooter uit elkaar gehaald en te zien gekregen dat de krukaslagers versleten zijn.
Kortom, heb een revisie projectje voor de boeg :)
 
@ RogieR1: Ik zag de update en plaatjes van je VXR voorbij komen en wat een gaaf apparaat was dat zeg :9~ . Paar kleine subtiele mods (ruitje, spiegels en taartschep er af + andere set dempers) maar hij smoelt heel lekker *O* .

Waarom heb je de Runner er niet bij gehouden? Als er nog een 2e is gekomen zal je toch ergens besmet zijn met het virus :Y .

@ Genesisfm: Auw dat is even een tegenvaller. Gelukkig ben je zelf handig genoeg om dat aan te pakken. Hoeveel km heeft je Runner inmiddels gelopen? Maak je een fotoverslag van de operatie zodra de Runner onder het mes mag? Ben altijd wel benieuwd naar dergelijke klussen en wellicht heeft iemand er ooit wat aan :Y .

Als ik die ervaringen lees/hoor over het verbruik en onderhoudskosten van zo'n 2t ben ik stiekem toch wel blij met m'n 4t :X .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan