Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Ik heb de papieren nagekeken en heb het niet zwart op wit. Het minste wat ik kan doen is een flink negatieve review voor Motoport Leeuwaarden maar zal eerst contact met ze zoeken. In afwachting van antwoord van @Dennis97
 
En hoe wil je vaststellen welk deel van de winstmarge precies in die specifieke onderdelen zit? Of gaat het je om een soort meldplicht? Het zijn gewoon aan de buitenkant zichtbare slijtage delen toch?

Hoe ik het zie, verkoop praatjes zijn leuk en aardig. Maar bij zowel verkoop als aankoop is het simpelweg, welk totaal bedrag vind je oké.
 
Waar het mij om gaat is dat er 200 euro van de inruil prijs afgegaan is omdat de ketting en tandwielen blijkbaar versleten waren en hun die gingen vervangen voor verkoop. Dit weet ik nog omdat we het er over gehad hebben wat een reeële prijs is voor het vervangen hiervan. We zijn toen op 200 euro uit gekomen. Dit was naar mij idee wat veel voor inkoop van tandwiel, ketting en de uren voor reparatie, maar ben toen wel akkoord gegaan. En dan maakt het dus niet uit of het 100, 200 of 300 euro was.

Als ik het bericht van Dennis97 goed lees hebben ze daar vervolgens dus hellemaal niets mee gedaan. Dus of die tandwiel en ketting waar toch niet zo versleten als hun zeide en ik ben genaaid of Dennis97 heeft een motor gekocht waarvan hun wisten dat tandwiel en ketting vervangen moesten worden en ze hebben hun mond daarover gehouden. In beide gevallen 200 euro winst/voordeel voor Motoport Leeuwarden wat op deze manier niet netjes is.
 
Ik begrijp dat je dat ervaart. Het is niet netjes als je kosten in rekening brengt die niet zijn gemaakt. In jouw situatie is er een overeenkomst gesloten o.b.v. de geschatte kosten. Men heeft tegen jou verteld heeft dit te vervangen vóór verkoop. Aangezien Dennis 97 nog helemaal niet gereageerd heeft op jouw vragen en dus nog helemaal niet duidelijk is wie de ketting en tandwielen vervangen heeft en op wiens kosten, is het erg voorbarig om conclusies te trekken.
Screenshot_20191110-101408_Samsung Internet.jpg
 
@GRRG

Toen ik de Versys kwam bekijken bij motorport hadden hun niets aan de motor gedaan. Zelfs een mooie showroom poetsbeurt was niet uitgevoerd. Ik kreeg sterk de indruk dat ze verder geen aandacht aan de motor besteed hebben en hem gewoon zo snel mogelijk weer kwijt wilden. De gecupte achterband viel ons gelijk op. De verkoper melde daarna al vrij snel dat de tandwielen/ketting serieus versleten waren en dat deze zo snel mogelijk vervangen diende te worden.

Natuurlijk hebben wij deze punten wel gebruikt tijdens het onderhandelen over de uiteindelijke prijs. Ik weet niet wat jij er qua inruil voor gekregen hebt.. Maar in mijn ogen heb ik de Versys voor een nette prijs mee kunnen krijgen. Eindstand is wel dat ik zelf de boel heb moeten laten vervangen. Motor is nu bij jou om de hoek in onderhoud (Leusinks Motoren in Dronten ;)).

Wel raar dat ze die 200 euro niet gebruikt hebben voor een nieuw tandwielen/ketting setje. Helemaal raar dat ze mij vervolgens nog aangeboden hebben om de tandwielen, ketting en banden te vervangen voor een "voordelig" bedrag van ruim 400 euro. Dit aanbod heb ik toen afgeslagen omdat ik na de aankoop van de motor wel even genoeg geld uitgegeven had die dag. Als ik daar wel akkoord voor had gegeven kon Motoport dubbele winst maken.

Trouwens, ik heb nog een vraag! Nu we toch met elkaar in contact gekomen zijn, heb jij heel toevallig nog de bijbehorende Owners Manual van de Versys liggen? Die zat er bij aankoop niet bij namelijk..
 
Helemaal raar ... voor een "voordelig" bedrag van ruim 400 euro
:?

De eerder genoemde 200 voor de kettingset en 100 per bandje, inclusief monteren. Wat is daar raar aan?


Mij boden ze bij de Kawa dealer 2700 euro inruil voor mijn honda.
Vond ik te laag, dus niet gedaan. Had ik het wel gedaan had die voor minstens 3500 in de showroom gekomen. En intussen ga ik er dat zelf particulier waarschijnlijk niet voor krijgen. Voelt best beetje jammer en als gedoe voor mij. Maar heel reëel is dat niet het probleem van de motorzaak. Ze hebben namelijk werk aan de de motor weer verkocht krijgen en er bepaalde garantie op te bieden als zaak. Dus terecht dat ze dat niet zonder winstmarge doen.
 
Hij was vrij vies toen ik hem ingeleverd heb dus dat zou kunnen. Wel goed dat ze voor verkoop gemeld hebben dat het tandwiel en de ketting versleten waren. Ik heb 3800 euro er voor gekregen.

Leusink in Dronten is een goede zaak. Kom ik zo nu en dan ook wel eens. De Versys is daar destijds nooit geweest trouwens.

Ik heb de Owners Manual bij Motorport Leeuwarden achter gelaten.
 
De eerder genoemde 200 voor de kettingset en 100 per bandje, inclusief monteren. Wat is daar raar aan?
De vorige eigenaar heeft €200 in moeten leveren omdat hun de ketting en tandwielen moesten vervangen. Ik zou dan nog ruim €400 betalen. Totaal ga je al over de €600 dan.

En over winstmarge gesproken.. die had Motorport voldoende als ik het inruilbedrag van GRRG lees :)

@GRRG Wie weet zien we elkaar nog wel eens rijden in de omgeving!
 
ga je al over de €600 dan.
Ben ik het niet mee eens.
Je telt hetzelfde bedrag nu twee keer. Dat zou alleen geldig zijn als ze jou de oude versleten kettingset als een nieuwe hadden aangeboden. Al had er dan niet een tweede set bij gehoeven.

Enige waar je gelijk in hebt is dat ze een flinke winstmarge pakken. Maar je was het aan beide kanten met de prijs eens, dus dat kun je ze ook niet kwalijk nemen.
Het gemak en de zekerheden bij verkoop en aankoop is ook wat waard. En hoe veel bepaal je als klant ook gewoon zelf.

Verder niet bedoeld om te zeiken hoor. Ik hoop alleen niet dat jullie er nu een negatief smaakje bij krijgen. Waar dat volgens mij niet nodig is. ;)
 
Ik heb afgelopen jaar een Hornet 600 gekocht na 4 jaar op een RS125. Het vermogen is leuk maar totaal onnodig, het verbruik is ook hoger en stiekem wil ik toch reizen maken naar natte en zanderige plekken. Om die redenen ben ik erg benieuwd naar de versys, schitterende fiets. En jullie praten er erg enthousiast over. Snelweg rijden ben ik toch allergisch voor, ga zeker rondkijken!
 
Is zeker de moeite!

Je moet alleen even kijken hoe zanderig en nat je bestemming gaat worden. De Versys 300 is toch echt een straatmotor die ook wat off-road kan. In wezen kun je er tot in de Sahara mee rijden en gekkere dingen doen dan je zou denken, maar toch in de balans etc ''echte'' off-roader.
Op dit moment wel eenzaam in zijn prijsklasse als je naar nieuw kijkt. Als je het geduld op kunt brengen zou ik ook eens naar de Adventure 390 van KTM kijken die binnenkort uitkomt. Die is waarschijnlijk meer off-road gericht, maar op straat zal het me benieuwen of hij aan de Versys kan tippen.
 
Is zeker de moeite!

Je moet alleen even kijken hoe zanderig en nat je bestemming gaat worden. De Versys 300 is toch echt een straatmotor die ook wat off-road kan. In wezen kun je er tot in de Sahara mee rijden en gekkere dingen doen dan je zou denken, maar toch in de balans etc ''echte'' off-roader.
Op dit moment wel eenzaam in zijn prijsklasse als je naar nieuw kijkt. Als je het geduld op kunt brengen zou ik ook eens naar de Adventure 390 van KTM kijken die binnenkort uitkomt. Die is waarschijnlijk meer off-road gericht, maar op straat zal het me benieuwen of hij aan de Versys kan tippen.

De 390 ziet er ook erg gaaf uit, bedankt voor de tip. Denk dat de versys beter aan mijn verwachtingen voldoet. 90 % asfalt. 10% slecht asfalt richting onverhard. Schotland, VK, is mijn ding. Zeker niet zo een verre bestemming als marroco. Iedereen in mijn groep rijdt meer dan 100pk. Maar ik heb zoveel meer lol ervaren op mijn 125 dan op de Hornet. Zal kijken of ik binnenkort kan testen.
 
Dan zit je met de Versys wel goed.

Toen mijn vriendin net begon dit jaar zijn we ook al een keer naar Sauerland geweest. Natuurlijk als ik het gas open trok van mijn 60 pk sterkere machine was ik gewoon weg, voeg daar de toen 100x meer ervaring aan toe kon ik helemaal gewoon verdwijnen. Maar ik heb nooit hinderlijk hoeven wachten en nu zeker niet meer zolang we het over een verharde weg hebben. Eigenlijk blijft de 300 de 990 prima bij. Oke het gat wordt af en toe even groter, maar heeft voldoende vermogen om dat gat snel weer dicht te rijden buiten de snelwegen om.

Een maat van mij rijdt al jaren of zijn GSX650F, maar als we met z'n 3en rijden en we komen in bochtige stukken weet ik eigenlijk niet wie de ander voorblijft dus de 300 is vlot zat. Het overgrote zit ook bij de bestuurder zelf. Gezien jij altijd 125 hebt gereden en dus gewend bent om een motor uit te melken om mee te komen gaat je dat met een 300 zeker lukken.
 
Wat denken jullie van deze?

Lijkt erop dat ie gewoon een keer is omgedonderd.
Als het echt enkel kuip/ruitschade betreft dan is de prijs wel goed denk ik. Als ze een beetje acceptabele inruil op m'n DL1000 geven dan komt ie nog binnen budget ook. :P

Edit: Al reactie, ze doen niet aan inruil (of willen hem gewoon niet :p). Mot ik hem toch eerst ff verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Die heeft wel een schuiver gemaakt hoor, deze schade komt niet van het omvallen.

Onze heeft met 100+ de vangrail geraakt en dat ruitje was er beter aan toe.
Dat kuipruitje meer dan behoorlijk sterk, de rest van de kappen echter niet.
Kuipruitje is ook het duurste onderdeel van alles dat aan de voorkant zit trouwens, ergens €200+, zou voor imitatie gaan dan.

Als die schade vooraan alles is is het 1 middag werk en als het frame achter de kappen/tellerbak (was op de €200) niet beschadigd is valt het kwa schade wel mee. Dat kapje in kleur was iets van €80, dat zwarte plastic daarachter in de €30 dacht ik.

Als je hem naar nieuwstaat wilt maken en je doet het zelf zit je zo tussen de €400 en €1000, moet je zelf even kijken of hij dat goedkoper is dan een goede.

Edit: Ik zie trouwens ook iets dat lijkt op een deuk in de demper en volgens mij zag ik dat de voorste blokophangbout niet origineel was. De originele kom je nl niet mee weg met de valbeugels. Dan zou ik haast zeggen dat deze valbeugels heeft gehad, maar niet meer en schade aan de voorkant heeft...
 
Ah, kijk daarom plaatste ik hem hier. De schade aan de voorkant staat voor geen meter in verhouding tot de rest maar gezien ik niet weet hoe stevig die ruit is (want op de kuip zie je maar 1 scheur) dacht ik nog: het zou kunnen. Maar ik ben bang dat je gelijk hebt een nog ff ruim 1000-1500 euro verder sparen een beter plan is. :t
 
Op het eerste gezicht lijkt het mee te vallen. Zie vreemd genoeg geen schuif/schaaf plekken. Heb overigens in het verleden ook een motor gehad met weinig schade en niet al te veel voor betaald. Leek goed te gaan, maar had doorlopend last van lekkende keerringen bij de voorvork. Had dus waarschijnlijk toch een iets grotere tik gehad.
Als je goed naar de foto kijkt waar je de fiets van boven ziet (tellerhuis + stuur) lijkt het alsof de voorvork ten opzichte van het stuur een beetje getordeerd is.
 
Wel even een disclaimer, mijn conclussies zijn gebaseerd op kleine fototjes op een smartphone scherm.

Die schuifschade kan voorkomen zijn door niet meer aanwezige valbeugels.

De voorvork kan iets torderen in een val. Hoeft geen schade te zijn! Voorwielmoer even los, recht zetten en weer vast, klaar.

Die voorvork stelt voor degene die zelf sleutelt aan de motor ook weinig voor, al zijn de binnenpoten wel 150 per stuk, maar als die krom zijn heb je het over een serieuze tik. Worden ook krom direct onder de onderste kroonplaat dus makkelijk te controleren.
Als je er toch mee bezig moet, gelijk even progressieve veren!

Met mijn kennis van nu en de wetenschap dat ik m off-road zou nemen zou ik prima eens langs als ik in de markt was.
 
Snap ik. Ik moet sowieso de DL1000 verkopen voordat ik iets anders kan kopen. Wil sowieso iets lichters naast de ZRX.
Maar als deze tegen die tijd nog te koop staat is 't een goede om Erik van Lent even op af te sturen. Ik zou ook niet weten of Motohero een beetje te vertrouwen is, kan daar niet zoveel over vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf zou gaan kijken. Als al het (sub)framewerk recht is en het zijn alleen die kapjes kocht ik mezelf een Ali kuipruit en liet ik de kappen zo. Dan heb je een goedkope fiets.

Wel verdacht ook dat de topkoffer plaat weg is. Net alsof daar een koffer heeft gezeten die een val niet overleefd heeft incl kofferplaat.
 
Momenteel staan ze nieuw vanaf 5000,- geadverteerd. Dan is voor mij de keuze snel gemaakt.
Nouja, als deze niet teveel mankeert dan scheelt 't toch nog ff 1850 euro. Vind ik een hoop geld. ;)

Ikzelf zou gaan kijken.
Eerst de DL verkopen. Ik snap overigens al waarom ze niet aan inruil doen want ik zie alleen maar schadefietsen op hun site.
Edit: Ohja, dat staat ook gewoon in hun logo. :P

Als al het (sub)framewerk recht is en het zijn alleen die kapjes kocht ik mezelf een Ali kuipruit en liet ik de kappen zo. Dan heb je een goedkope fiets.
Dat was mijn idee ook. Beetje tape aan aan de binnenkant van 't kuipje over de scheur heen en gaan met die banaan. Mooi maken kan altijd nog. ;)

Wel verdacht ook dat de topkoffer plaat weg is. Net alsof daar een koffer heeft gezeten die een val niet overleefd heeft incl kofferplaat.
Scherp. Jij ziet wel steeds meer dingetjes die niet helemaal kloppen. _O-
 
Nouja, als deze niet teveel mankeert dan scheelt 't toch nog ff 1850 euro. Vind ik een hoop geld. ;)
DIT

Eerst de DL verkopen. Ik snap overigens al waarom ze niet aan inruil doen want ik zie alleen maar schadefietsen op hun site.
Edit: Ohja, dat staat ook gewoon in hun logo. :P
Kan ik voor je regelen, geef maar een dagje mee...

Dat was mijn idee ook. Beetje tape aan aan de binnenkant van 't kuipje over de scheur heen en gaan met die banaan. Mooi maken kan altijd nog. ;)
Plastic lassen is ook een ding, hebben wij ook gedaan

Scherp. Jij ziet wel steeds meer dingetjes die niet helemaal kloppen. _O-
Tsja, helaas heb ik de Versys al aardig in detail bekeken.
 
Veel geld of niet, het ding heeft al ruim 12K op de teller én aanzienlijke schade. Dan is deze prijs ook niet echt een koopje. Bovendien, wie weet wat daar op lange termijn nog aan lijken uit de kast komen.. mij niet gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan