Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

35kW kan eigenlijk alleen door de importeur bij import en niet achteraf naar 35kW.
Je hebt een dan een nieuwe ECU nodig als je weer 70kW wilt en de leveranciers zeggen daar dan niet aan mee te werken.
Kijk even naar de voetnotes bij de A2 motoren.

Als je het "zelf" terug zet dan gaat het RDW zelf het vermogen testen. Een uitdraai is niet genoeg en dan kost het terugzetten alleen aan RDW al € 650.

Zelf zou ik gewoon nu een leuke A2 fiets kopen en na 2-3 jaar een andere fiets kopen.
Een 70kW fiets op 35kW rijdt meestal ook niet echt geweldig omdat de bak niet afgesteld is op het lagere vermogen.

Als jij een motor bij een dealer koopt met een max van 70kw die geschikt is voor A2 kan jij die bij de dealer terug laten zetten daar word alles geregeld en jij hoef niets te doen , laptop , RDW alles is gewoon goed en na de A2 periode precies het zelfde maar dan terug naar het max vermogen , bij goedhart en motoport voor geïnformeerd en is ook zo gedaan .
 
Bij motoport goes staat er ook 1 volgens mij maar geen groene , grijs/zwart , 2017 met 0 km volgens mij
Ik bekijk ze ook al een hele tijd. En ook als ik er eentje aan iemand laat zien beginnen ze redenen te spuien waarom ik het niet moet doen. Is blijkbaar te saai enzo.

Valt me echt op dat ze op allerlei plekken al een jaar of zo dezelfde machine te koop hebben staan.

Deze vind ik redelijk interessant vanwege een aantal opties meteen erbij.
Kawasaki Versys-X 300
 
Ik bekijk ze ook al een hele tijd. En ook als ik er eentje aan iemand laat zien beginnen ze redenen te spuien waarom ik het niet moet doen. Is blijkbaar te saai enzo.
Mooi hè? Je ziet het in dit topic ook meteen gebeuren. Alsof je van plan bent op een scooter te stappen waarmee je de 100 nog niet haalt. Dat velen er zo over denken zal zeker de reden zijn dat ze niet erg verkopen.

Maar ook voor woon-werk gebruik is zo'n machientje waarmee je 1:30 haalt best interessant. Zou voor mij nog maar 1x tanken per week betekenen. Ik zie wel voordelen bij zo'n licht machientje.

Ik kan me voorstellen dat een lange snelwegrit minder comfortabel is maar voor daar gebruik heb ik de ZRX nog.
 
Daarom heb ik naast mijn Versys 1000 ook nog een motor scooter , voor woon-werk het hele jaar door , ik rij alleen maar binnen door 50 -60 en 80 wegen , 38 km per dag met een verbruik om te lachen 1/45 .

Je ziet niet echt rijden de X-300 , ik kan men niet herinneren dat ik er wel eens 1 gezien heb om eerlijk te zijn , daarom denk ik dat er bij de dealers overjarige modellen van 1 a 2 jaar staan , en de gene die voor een A2 gaan eerder voor de ninja`s / Z modellen , ktm rc / duke 390 gaan , deze zie je wel redelijk rond rijden .

Dus misschien zit er wel iets meer onderhandeling in de prijs voor een X-300 voor een 1 a 2 jaar overjarig model bij een dealer .
 
Ik denk dat je met een Suzuki DRZ 400 Supermotard meer lol kan hebben.:$

 
Ik denk dat je met een Suzuki DRZ 400 Supermotard meer lol kan hebben.:$

Weet ik niet. Als je eenmaal in een leuk gebied bent misschien. Maar voor mij betekent het alleen dat de grenzen van de motor nog een stuk verder van mijn grenzen staan. Intussen zie ik me er een busje of aanhanger met bijpassende trekwagen bij kopen voordat ik er meer dan 100 km mee van huis ga, zonder enige mate van tegenzin. O-)

Ik heb nu een cbf600 met volle kuip en koffers. En af en toe zoek ik wat paadjes en landweggetjes op met m'n XL500.
Waarbij ik me dus steeds afvraag bij dit 300tje of het voor mijn snelheden, rijstijl en afstanden niet eigenlijk precies de mogelijkheden samenvoegt van de huidige twee. Er hier verder over theoretiseren hoeft trouwens voor mij niet. ;) Voorlopig genoeg plezier van het huidige spul. *O*
 
Bij motoport en goedhart werd ons verteld dat bij Kawasaki en ktm zo gebeurd is om een 70kw terug te zetten naar 35 en andersom ook en de prijs was niet echt veel vond ik maar bij Honda is het een heel ander verhaal daar was het niet simpel en zeer prijzig werd ons verteld en ik dacht bij Yamaha het ook prijzig was maar dat weet ik niet meer zeker , dus ik neem aan wat hun ons hebben uitgelegd geloofwaardig is .
 
deze 300 is wel de meest volwassene in zijn klasse, goede reviews en 2 up rijden kan ie ook, lees mee omdat mijn zoon de gs310 mooier vind maar deze kawa is echt meer motor.
 
Bij mijn zoon gaat het toch om de Kawasaki of ktm en volgens de dealers is het bij deze 2 zeer goed te doen , makkelijk en niet duur , maar zal over paar maandjes nog eens goed informeren , zoals ik begreep worden er redelijk wat Kawasaki (modellen tot )70kw terug gezet naar 35kw , dus slecht zal het wel niet zijn , ook kawasaki zet het erbij in hun modellen overzicht .
 
Zijn er inmiddels al mensen op het forum die de versys 300 rijden?

Ik dacht er uit te zijn en te gaan voor een 25kw v-strom 650, maar na wat kijken naar deze versys 300 kan die ook wel heel interessant zijn. Heeft iets meer vermogen en een lager gewicht. Nieuw zijn ze al te krijgen vanaf iets boven de €5000.. dat is ongeveer een tweedehands v-strom.
 
Ik heb hem niet, maar voor mijn vriendin die binnenkort dr rijbewijs heeft (en waar we gelijk een all-road vakantie aan toe voegen) overwegen we m sterk.

Ik heb daarom gister even een proefritje op 1 gemaakt (of het uberhaubt iets is, de kans kwam voorbij).

Hieronder even een klein stukje hoe het beviel. Ikzelf ben 1.83 en 80kg rij op een KTM 990 Adventure, even voor de vergelijk.

Motorisch:
Blokje is zeer volwassen. Ik waande me eigenlijk op een lichte 4 cilinder, door het toerental denk ik. Toch is hij aardig vlot en laat je bij het stoplicht eigenlijk alles wel staan. Hij had zelfs geen moeite om een groepje motorrijders op grote machines bij te trekken op sportief toer tempo.
Tot de 120 km/h blijft hij simpelweg vlot. Bij 130 km/h is het prima toefen, al zou ik zelf een iets hoger kuipruitje nemen met mijn lengte. Het hoge toerental heb je helemaal geen last van op die snelheid. Je hoort het eigenlijk niet en er komen geen duidelijk merkbare vibraties door. Ga je verder dan 130 km/h dan is de puf er wel uit maar langzaam maar zeker hobbel je soepel naar de 150 km/h, harder ben ik wegens verkeersomstandigheden niet gegaan.
In de stad en over de dijkjes was het prima toeren en kom je niks te kort.
Kwa prestaties deed hij me erg denken aan mijn '98 Funduro 650. Natuurlijk heeft hij een compleet ander toerenverloop, maar kwa snelheid en acceleratie voelt het als een gelijke strijd.

Rijwiel:
Ook dit voelt aardig volwassen. Als je de toerenteller afplakt geloof je prima dat je op een 650 zit. Het verschil in gewicht komt echter in de bochten wel echt door. Het stuurt simpelweg zo scherp als een scheermes. Dit komt mede door de (wat mij betreft voor een all-roader) overmatig stugge vering. Deze is helaas niet verstelbaar aan de voorkant. Achterop kan dit wel, enkel voor de pre-load. Hiervoor ben je een sleutel nodig, dus even tussendoor doe je niet zomaar.
Zo mooi het stuurt in de bochten, zo hard knalt hij over drempels heen. Niet het type vering dat ik zoek op een all-roader. Dit wordt nog geaccentueerd door een kneiterhard zadel. Zou je enkel op de weg zitten dan zou ik er weinig problemen mee hebben, behalve dat ik het zadel even zou aanpakken.
Grappig detail is dat de koppeling zo licht gaat alsof er geen eens een kabel aan zit. Eenmaal daar aan gewend gaat het natuurlijk heerlijk soepel, tijdens het wegrijden blijft eerst nog wel even onwennig heb ik het idee.
Zoals vermeld zou ik voor een wat hoger kuipruitje gaan, maar ik vermoed dat als je rond de 1.60/1.70 de originele al weinig problemen zal geven.

All-road:
Helaas was het geen optie hem off-road te nemen, maar toch even wat puntjes die me opvielen:
Wat me gelijk mee viel was dat hij op 17' 19' spaakwielen stond ipv gietwielen, altijd fijn.
Verder vind ik hem kwa opties een beetje half half leverbaar voor een all-roader. Zo komt het plastic setje handkappen wel erg bros over en staan de spiegels te ver naar buiten. Er is bij Kawasaki geen fatsoenlijke bodemplaat beschikbaar, terwijl het kwetsbare oliefilter toch echt in de schietbaan van het voorwiel ligt.
De valbeugels lijken opzich prima geplaatst.
Laatste detail dat me een beetje zorgen baart is de pro link die net onder de motor weg steekt. Zou er een bodemplaat komen dan zou deze nog steeds uitsteken en bij het over een rots schuiven een beste optater kunnen krijgen.
 
Bij Breda schijnt er toch al eentje te zijn verkocht afgelopen jaar. O-)

Vandaag op deze gereden. :]
Een bescheiden stukje maar trouwens. Ik heb één of twee keer de honderd aangetikt met flink doortrekken. Paar drempeltjes en rotondes gehad. En een mini stukje op los zand.

Hij is redelijk wat ik ervan verwachtte. Stuurt erg stabiel. Reageert vertrouwd en makkelijk. En fijne zithouding.

Het grootste minpunt voor mij qua rijden was een trilling/resonantie bij lagere toerentallen. Zeg rond 3/4 duizend toeren op lagere snelheid zou ik verwachten dat die bij rustig gas geven ook gewoon soepel weer toeren kan oppakken.
Het kan mogelijk aan de ketting liggen, die lag op het ook wat slapjes, en bij ruim 8000 km ook waarschijnlijk verheen versleten.

Verder als de prijs wat lager was of de dagwaarde vd XL zou hoger zijn dan zou ik hem daar mogelijk op inruilen.
Nu twijfel ik nog effe.
 
Laatst bewerkt:
Tijdens het 'twijfelen' kwam ik nog een aardige review tegen.
 
Dat trillen bij lage toeren klopt wel. Als je dat niet wilt kun je zowel een klein blokje als een 2 cilinder wel van je lijst schrappen.

We zijn er inmiddels al ruim 3 weken mee op all-road vakantie en zowel on als off road bevalt hij meer dan prima (met nodige aftermarket aanpassingen).

Minpuntje is dat het lage spatbord te dicht op het wiel zit en dus in de klei makkelijk vast loopt.
Verder had de demping best wel instelbaar mogen zijn, maar voor het geld is het prima!

Lange stukken 140/150 rijden is met een bestuurder van ca 55 kg en 2 grote koffers tezamen 25 kg geen enkel probleem.

1398904

Zie hier een exemplaar in het wild...
 
Dat trillen bij lage toeren klopt wel. Als je dat niet wilt kun je zowel een klein blokje als een 2 cilinder wel van je lijst schrappen.
Ik hoop van niet. Zijn ook geen trillingen direct uit het blokje wat ik bedoel. Meer licht geschud vd hele motor.
Morgen iig weer testritje op een ander exemplaar.

Erg gaaf trouwens wat jullie aan het doen zijn. 8-)
 
Misschien iets met vering? Ik had toen ik er eentje mee had vooral op de snelweg wel het gevoel dat er een wat sterkere veer in de voorvork zou mogen om 'm wat stabieler te houden op hoge snelheden (reed ik wel 140+).

Wel leuk om eens wat anders te lezen dan: 't is maar 300 dus 't zal wel niks zijn. ;)
 
Ze trillen op lage toeren vanaf zeg de 3e a 4e versnelling wel wat. Dit zal aanvoelen als tikken op de ketting. Ze hebben dan simpelweg het vermogen niet. Vergeet niet dat het "maar" (ja ik ga het zeggen) een 300 is en nog een hoogtoerige ook.
Je zult je rijstijl iets aan moeten passen en wennen aan een blokje dat je hoger in de toeren moet rijden.

Die veer in de voorvork is op hoge snelheid ietswat slap, maar daar is de motor ook niet voor gemaakt natuurlijk. Off-road is hij eerder wat te stug (softere demping zou een boel oplossen denk ik.
 
Zou een progressieve veer dat niet oplossen? De Hyperpro in de voorvork van m'n V-Strom maakte die fiets stabieler op snelheid én zachter bij slecht wegdek. Nu doe ik daar geen offroad mee (0,001% van de ritjes misschien eens een stukje onverharde weg) overigens.
 
Ik denk dat het wel wat zou doen.
Kleine side note: Ik ben nu wel aan het mierenneuken en hem aan het vergelijken met mijn 990 Adventure, wat misschien niet helemaal eerlijk is.
Voor onze trip is hij al prima geschikt, simpelweg een aanrader!
 
ik ben sinds kort in het bezit van de versys 300. Had daarvoor een TDM850. Ik gebruik de motor voornamelijk voor stadsverkeer. Mijn TDM was daar gewoon te lomp voor, dus ik zocht iets licht met toch genoeg pit (40pk) en een rechte rijpositie en kwam bij de versys uit. Voor het dagdagelijks verkeer heb je niet meer nodig. Kan je rustig mee rijden maar ook nog eens goed doortrekken tot 12000 toeren, zalig! In het begin had ik wat last van het harde zadel maar dat wordt je snel gewoon. Voor de rest super motor, perfecte zithouding, rijdt vlot, lichte koppeling en origineel zeer goede banden met perfecte wegligging. Ik heb een demomodel gekocht met 60 km op de teller voor 4450 euro. Heb gisteren het eerste onderhoud gedaan op 1000 km. Dealer zei: de rodage-olie is eraf nu kun je lekker voluit gaan. Je hebt in deze klasse 3 motoren, de Versys x, de v-strom 250 en de GS310. Persoonlijk denk ik dat de V strom iets te weinig power heeft (25pk) en de GS is een zeer leuke motor maar als ik de reviews lees, komt de kawa er toch iets beter uit (+ een hoger prijskaartje voor de GS). Mocht er nog iemand vragen hebben , shoot!!
 
Die V-Strom heb ik ook bekeken ja, maar ongeveer gelijk geprijst en niet fatsoenlijk 130 mee te rijden. Dat vind ik toch wel een vereiste.
Die GS vind ik wel een stuk mooier, zal verder idd wel redelijk gelijkwaardig zijn. Kweenie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan