Het kleine Kawasaki Versys-X 300 topic

Ik vind het wel leuk om te lezen dat er steeds meer mensen zijn die de aankoop van een Versys 300 serieus overwegen. Qua dagelijks gebruik vind ik het gewoon een volwaardige motor, stabiel en snel zat. Ik mis het koppel niet echt.. Is wel leuk als je het hebt trouwens, don't get me wrong.
Ik hoop daarom eigenlijk wel dat de Versys ooit met het 400cc blok wordt geleverd. Dan zou dat de perfecte opvolger zijn..

Maar het fungehalte van zo'n relatief lichte all-road is ook met deze 39 pk enorm. Als ik in het verleden onverharde paden tegen kwam draaide ik maar om.. nu kom ik op plekken waar ik nog nooit geweest ben.. Dat ding rijdt hellingshoeken op die ik niet aandurf met die korte eerste versnelling, die overigens nog korter of langer vertand kan worden. Een blijvertje dus..
 
Vanmorgen (10.00) een groene Kawasaki Versys 300 in het wild gespot bij de Texaco op de insulindelaan Eindhoven. Iemand van hier?

Stond met een groepje van +/- 3 motoren. Ik meen een bestuurder van +/- 2m gezien te hebben dus ik verdenk één van de leden uit de OP. ;)

Screenshot_20200405-121810_Maps.jpg
Screenshot_20200405-121629_Maps.jpg
 
Qua dagelijks gebruik vind ik het gewoon een volwaardige motor, stabiel en snel zat. Ik mis het koppel niet echt..
Eens. Ik heb absoluut geen spijt van m'n aankoop. Ga hem alleen maar meer waarderen. :t

Ik hoop daarom eigenlijk wel dat de Versys ooit met het 400cc blok wordt geleverd. Dan zou dat de perfecte opvolger zijn..
Als het gewicht dan niet omhoog gaat... want dat is waar de Versys echt in uitblinkt. Ik heb echt lol in het opzoeken van onverhard, wat me met de V-Strom te moeilijk was (ik probeerde het weleens maar het ding is daar gewoon te zwaar voor, zeker als je daar onervaren in bent).

Hoewel ik het met de ZRX ook weleens flikte trouwens, maar die is dan weer een stuk lager waardoor ook die redelijk in bedwang te houden is (in ieder geval voor m'n gevoel). Maar die is er natuurlijk echt niet voor gemaakt.
 
Qua gewicht zal er toch niet zo veel bij komen als het 400cc blokje wordt getransplanteerd? Weegt volgens mij bijna hetzelfde. Het huidige gewicht is inderdaad wel één van de grote voordelen..
 
Geen idee, maar wat mij betreft niet echt nodig (misschien helpt het bij écht offroad wel, kweenie). Kon gisteren prima meekomen met deze KTM. Waar dat niet lukte lag het vooral aan mij. :P
 
Kilometerstand: 20.000 km

De kleine Versys houd zich goed. Van de week het grotere voortandwiel laten monteren bij.. de garage! De moer was vastgedraaid door de hulk o.i.d. ik kreeg hem zelf namelijk met geen mogelijkheid los. Na een uur vloeken gaf ik het op.

Waar ik voorheen 108 km/h op de snelweg reed met exact 8000 tpm, is dat nu 110 met 7200 tpm. Een verschil van ongeveer 800 tpm dus. Het motortje loopt met deze setup prachtig. Nagenoeg even veel power en toch iets minder luidkeels op hogere snelheden.

Hoi Dennis,
Ik las in een ander topic dat je het JT 15 tands tandwiel bij MLM Parts had besteld, heb je misschien een bestelnummer voor mij? Ik kan ze namelijk nergens vinden op hun site. Heb je geen problemen met een storingscode op het dashboard gekregen? En hoe zit het met je snelheid op de teller? Vrijwel hetzelfde of groter verschil?
 
Voor een 2018 model waar de garantie (bijna) van op is vind ik 5200 nog aan de forse kant. Tenzij je die kofferset e.d. heel graag wilt hebben natuurlijk, want die is ook niet gratis.
Toen ik Lemstra in Alkmaar erover belde zeiden ze dat ze voor uit m'n hoofd 5.800 een hele nieuwe konden leveren. Ik heb er uiteindelijk een van een halfjaar oud gekocht voor 4.995.

Bedankt voor de info!

Ik heb testgereden op de versys en ik ben erg onder de indruk ! wat een volwassen motor en ik vind het echt een mooie fiets.
Het zadel en stuur gevoel is erg lekker. Motor is niet erg krachtig maar ik denk dat ik er aan zou kunnen wennen.
Het ergste vond ik nog de turbulentie, merkte dat toen ik terug op de honda zat dat dit toch een stuk beter was.
Zithouding op de versys vind ik wel zwaar relaxed.

We kwamen er qua prijs niet uit, moest nog erg veel bij betalen dus heb de honda terug naar huis genomen.
Eigenlijk best jammer, De versys heeft wel een speciaal plekje in mijn hart!

Voor komend seizoen ga ik de honda verder kampeerklaar maken. Die allroad komt er nog wel een keer.


Zeker nu de snelwegen 100 zijn is het vermogen van zo'n versys meer dan genoeg!
 

Bijlagen

  • 20200404_140445.jpg
    20200404_140445.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 18
Tja, turbulentie. Je bent een naked gewend, zo goed ga je het nergens meer vinden, zeker niet op een allroad. Hooguit als je ergens zo'n enorme ruit op zet dat je er volledig achter kunt schuilen. ;)
 
Hoi Dennis,
Ik las in een ander topic dat je het JT 15 tands tandwiel bij MLM Parts had besteld, heb je misschien een bestelnummer voor mij? Ik kan ze namelijk nergens vinden op hun site. Heb je geen problemen met een storingscode op het dashboard gekregen? En hoe zit het met je snelheid op de teller? Vrijwel hetzelfde of groter verschil?
Als je op nr1motor.nl (voorheen MLMparts) zoekt op JT voortandwiel kun je aan de rechterkant het type motor invoeren. Vul daar de Ninja 300 uit 2016 in. Deze is motorisch identiek namelijk. Kies vervolgens voor een pitch van 520 en 15 tanden. Je moet dan uitkomen op de JT F1539-15. Deze past perfect.

Ik heb destijds wat research gedaan en kwam er toen achter dat je aan de voorkant 1 tand speling hebt en aan de achterzijde ongeveer 3. Beide tegelijk aanpassen wil niet. Je krijgt dan een storingscode van de ECU op het dashboard. Die meet constant de snelheid vanaf de ABS sensor op het achterwiel en zet deze uit tegen het motor toerental. Kawasaki heeft vanuit de fabriek 10% speling ingebouwd zodat je zonder problemen bijvoorbeeld dat ene tandje groter aan de voorzijde kan doen. Maar, ga je daar overheen dan snapt de ECU het dus niet meer en krijg je een storingscode..

De snelheid op het dashboard blijft gelijk omdat de input vanaf de ABS sensoren komt.
 
Eens. Ik heb absoluut geen spijt van m'n aankoop. Ga hem alleen maar meer waarderen. :t

Als het gewicht dan niet omhoog gaat... want dat is waar de Versys echt in uitblinkt. Ik heb echt lol in het opzoeken van onverhard, wat me met de V-Strom te moeilijk was (ik probeerde het weleens maar het ding is daar gewoon te zwaar voor, zeker als je daar onervaren in bent).

Hoewel ik het met de ZRX ook weleens flikte trouwens, maar die is dan weer een stuk lager waardoor ook die redelijk in bedwang te houden is (in ieder geval voor m'n gevoel). Maar die is er natuurlijk echt niet voor gemaakt.

De Ninja 400 is lichter dan de Ninja 300 dus dat zou in principe goed mogelijk moeten zijn. Zoals ik al eerder gezegd heb in dit topic: als er een 400 aangekondigd werd zou ik eerst een oude F650/Transalp kopen en dan nieuw kopen zodra de 400 er was.

Nu toch door gekeken voor een andere motor en het is uiteindelijk niet de VX300 geworden maar toch een 1-cilinder... Betekend overigens niet dat ik geen fan meer ben van deze motor. Miste alleen wat power voor spontane inhaalacties en 8000 toeren bij 105km/u voelde gewoon verkeerd :P
 
Tja dat toerental moet je jezelf overheen willen zetten.

Maar gefeliciteerd met je aankoop! Welke eencilinder is het geworden? :)
 
Een Husqvarna TR 650 Strada! Blij dat ik door gekeken heb, ik denk dat dit precies de motor was die ik zocht. Stuurt heerlijk :) Hoewel er wel wat typische kwaaltjes aan dit model zijn die ik wil/moet aanpakken, zoals een probleem met luchtfilter/luchtfilterhuis dat er ongefilterde lucht door kan, denk ik dat dit mijn ideale alleskunner wordt.

Qua bagagemogelijkheden/vakanties denk ik dat de VX wel beter is, het standaard rekje van de husqvarna is wel erg licht. Er zat een topkoffer op de motor, maar meer dan een lichte slaapzak en wat handdoeken zou ik er niet indoen. De VX voelde veel steviger in dat aspect.

Ik mis bijna het massieve, loodzware rek dat achterop mijn V-Strom zat :')

Als er een Versys-X 400 uitkomt zul je me in die tijd wel weer bij de Kawa dealer vinden :p
 
Vandaag een nieuw record gevestigd met de Versys-X. Het is gelukt om 27,2 kilometer ver te komen met 1 liter E10. :]

Tevens de profiel diepte van de achterband opgemeten. Deze bedraagt ongeveer 2,2 mm. Over 6.000 km is het weer tijd voor onderhoud. De Versys-X zal dan worden voorzien van vers rubber aan de achterzijde. Niet erg, als je nagaat dat de huidige band er op dat moment ruim 30.000 km op heeft zitten..

Vanaf deze week rijdt ik trouwens rond in de omgeving van Grave. Mijn vriendin en ik hebben daar ons eerste huisje gevonden. Direct aan de Maas.. dus top om te touren!
 
Laatst bewerkt:
Was toch Erwin P die er een progressieve veren had ingestoken aan de voorkant?
Was die slightly stiffer than the original one? Toevallig hoorde ik dat noemen in dit filmpje van een paar touratech gasten.


Overigens de simpele uitleg over de afstelling van veer-voorspanning ook wel een goeie om te weten.
 
Ja dat hadden wij gedaan. 100% een verbetering. Zou het zeker doen. Duikt vooral veel minder tijdens t remmen, remweg ook een stuk korter.
 
Is dit loshangende witte ding de accessoirestekker? Zie ik nou goed dat beide kanten er al op zitten?
IMG_20200413_133230831_BURST000_COVER_TOP.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan